bu
door burgos May 13, 2011 om 19:56
Geldzaken & recht

Brom in t.v

sinds 3 jaar hebben wij een sharp lcd, sinds enkele maanden
geeft hij een brom, vooral als er veel letters in beeld komen.
ik heb alle snoeren al gecontroleerd maar het probleem blijft.
weet iemand wat er met de t.v aan de hand is?
vast bedankt

19522 38 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 13, 2011 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo burgos,

Zou best eens een 'aardingsprobleem' kunnen zijn. Zit de 230V stekker van de TV wel in een geaard stopcontact?

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - May 14, 2011 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op vrijdag 13 mei 2011, 21:10:
Hallo burgos,

Zou best eens een 'aardingsprobleem' kunnen zijn. Zit de 230V stekker van de TV wel in een geaard stopcontact?

m.vr.gr. Freya

Hallo Freya

De meeste tv,s hebben volgens mij geen stekker met randaarde, dus dan zal jou tip weinig zin hebben in deze.

Volgens mij zou het wel eens in de afstelling van het geluid kunnen zitten via het menu van de tv, of als u de tv via een versterker heeft aangesloten daar misschien het probleem gezocht moet worden in de afstelling.
En contoleer ook even de kabel aansluitingen.

Succes er mee.

ve
door verwijderd - May 14, 2011 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

wolfenjong schreef op zaterdag 14 mei 2011, 11:22: ....
Hallo Freya

De meeste tv,s hebben volgens mij geen stekker met randaarde, dus dan zal jou tip weinig zin hebben in deze.
....

De mijne wel hoor.... Gewoon een eurostekker met randaarde....

Freya

ve
door verwijderd - May 14, 2011 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn uitzonderingen wat betreft het netsnoer maar het gros van de lcd tv's heeft geen randaarde steker. De veroorzaker van de brom moet toch echt in het toestel gezocht worden. Komt de brom uit de luidsprekers of uit de tv zelf?

ve
door verwijderd - May 14, 2011 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gekke is dat hij het meeste bromt als er letters(ondertiteling) op t.v komen

ve
door verwijderd - May 14, 2011 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Doet de tv het met alle ingangsbronnen of enkel met analoog kijken.

ve
door verwijderd - May 14, 2011 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet dat in geval van CRT's dit een voedingsprobleem kon zijn. Ondertiteling is maximaal wit en trekt dus maximale stroom. Ik weet niet hoe dat nu uitpakt in LCD's

ve
door verwijderd - May 14, 2011 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb precies hetzelfde probleem, ik heb een philips.
Ik heb ook geen idee wat het kan zijn.

ve
door verwijderd - May 14, 2011 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@pavoordt, de voeding is de eerste verdachte die kan de beeld uitsturing niet aan, een slecht analoog signaal kan ook de brom veroorzaken maar dan moet de brom niet bij digitaal beeld optreden.

ve
door verwijderd - May 14, 2011 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

De t.v bromt ook digitaal,en hoe meer letters,hoe erger

ve
door verwijderd - May 14, 2011 om 20:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@burgos:

Als je b.v. een DVD-speler op de TV aangesloten hebt, trek dan de antennekabel van de TV los, zet een DVD op (met ondertiteling) en controleer dan of je nog steeds last hebt van een 'brom'. Zo ja, voedingsprobleem, zo nee, aardingsprobleem.

Freya

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op vrijdag 13 mei 2011, 21:10:
Hallo burgos,

Zou best eens een 'aardingsprobleem' kunnen zijn. Zit de 230V stekker van de TV wel in een geaard stopcontact?

m.vr.gr. Freya

Vraag in dit verband. Bij computers roepen producenten ook om de haverklap "randaarde". Maar, hoeveel huizen kent u, waar in elke kamer een geaarde wandcontactdoos beschikbaar is? Daarnaast mogen niet overal geaarde aansluitpunten zitten, want dan schijnt de aardlek er weer om de haverklap uit te knallen. Dus hoeveel mensen hebben hun tv aan een geaard punt hangen?

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

traporgel schreef op maandag 16 mei 2011, 12:33: ....
Vraag in dit verband. Bij computers roepen producenten ook om de haverklap "randaarde". Maar, hoeveel huizen kent u, waar in elke kamer een geaarde wandcontactdoos beschikbaar is? Daarnaast mogen niet overal geaarde aansluitpunten zitten, want dan schijnt de aardlek er weer om de haverklap uit te knallen. Dus hoeveel mensen hebben hun tv aan een geaard punt hangen?

In oudere huizen zul je misschien niet overal randaarde aantreffen, maar tegenwoordig is dat gewoon 'standaard' hoor. Verder schrijf je:

"Daarnaast mogen niet overal geaarde aansluitpunten zitten, want dan schijnt de aardlek er weer om de haverklap uit te knallen."

Dat is een fabeltje hoor. Als de aardlekschakelaar er 'om de haverklap' uitligt, dan is er iets mis met de aangesloten apparatuur.

Freya

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bij een kennis eens een dergelijk probleem op kunnen lossen bij een computerscherm, toen bleek dat een (bureau)lampje met transformator een storing veroorzaakte. Bij mijn eigen computer veroorzaakte mijn (dect) telefoon een hinderlijke brom in de boxen. Misschien iets er iets dergelijks aan de hand bij de tv?

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had vooral een brom tijdens reclames en zo. Monteur laten komen, blijkt het toch echt bij de instellingen van de tv te zitten. Het standaard geluid op zijn hardst zetten, en daarna met de afstandsbediening gewoon aanpassen. Nu moet ik wel met de ene afstandsbediening de zenders wijzigen (afs.bed. van upc) en met de andere (van de tv) het geluid, maar de irritante zoem is weg...

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze storing is meestal te wijten aan het feit dat beeld en geluid op uw toestel niet synchroon is afgesteld. Het probleem heeft te maken met de fijnafstemming van uw kanalenkiezer. De oplossing is - meestal handmatig - uw afstemming op het betreffende kanaal of kanalen verfijnder af te stemmen. Met het wel of niet aarden van het toestel heeft dit probleem niets te maken. Uw huidige probleem heeft te maken met frequenties.

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo , Mijn tv is aangesloten op digitenne ontvanger KPN.
De tv heeft een eigen afstandbediening ,maar ook de digitenne ontvanger.
Als mijn tv aan staat kan ik het geluid regelen met beide afstandbedieningen.
Indien ik met de afstandbediening van de tv het geluid op te hoog niveau zet
hoor ik een brom ,net als omschreven door Burgos .
Ik moet mijn geluid dus eerst op een redelijk laag niveau instellen met afst.bed.
tv en dan opwaarderen met afst.bed.dig.ontv. ,niveau is dan ook zichtbaar op beeldscherm .Géén last meer van brom. Heeft u toevallig ook digitenne ?
Maximus

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij zat het probleem in de scartkabel van de receiver/recorder naar de TV toe. Ander scartkabel en opgelost was het.

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt dit zelf niet verhelpen. Het probleem zit in de voeding. Daar zit een soort condensator die de voeding moet stabiliseren. Als dat niet gebeurd dan is dat hoorbaar in het geluid maar slecht of niet te zien op het beeldscherm.
Als er in het beeld meer licht komt. (dus witte ondertiteling of meer licht) dan gebruikt het scherm meer stroom en trekt dit weer van de voeding waarbij dit hoorbaar kan zijn.
In een LCD scherm zit alles zo compact in elkaar dat het zo klein is en dat een TV-specialist in de assemblage gewoon een nieuwe pcb-unit moet vervangen.

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op mijn TV had ik ook zo'n brom. Je hebt vaak een geluidsregeling die bij de TV hoort (menu in de TV) en dan ook nog een geluidsregeling met de afstandsbediening. Als de volumeregeling van de TV zelf te hard staat krijg je die overdreven brom. Het geluid van het toestel moet in het midden staan of iets daaronder.

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Burgos,
Heb onderstaand stukje ooit eens gelezen en nu even opgezocht.
Is dus niet van mijzelf.
Veel succes

Dat kan verschillende oorzaken hebben. Oversturing van het video signaal is daar één van. Ook kan het filter voor het geluid zijn verlopen, waardoor de toppen van het video signaal door het filter komen. Kan nog door het verlopen van de tuner AGC ontstaan en dat is meestal een elco'tje in die schakeling wat is verlopen.
Is vooral hoorbaar in passages met veel wit er in zoals ondertitels.

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor alle goede raad, ik ga het op mijn gemak eens allemaal uit vogelen.

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi burgos
Ligt er niet toevallig een netsnoer vlak naast je antenne draad??
Het is dan mogelijk als een goedkope coaxkabel hebt dat er een 50Hrz brom ontstaat door inslag in de kabel(niet goed afgeschermd)
Vriendelijke groet.
A.F.

ook het het mogelijk dat er binnen een trafo sproeit (wikkelingen liggen dan los)
Kun je zelf haast niet doen al stelt als het zo het weinig voor moet dan opnieuw in de lak.
Succes

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

een eurostekker met randaarde ???? hihihi, de giller van de week Freya.

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

avdp schreef op maandag 16 mei 2011, 15:01: een eurostekker met randaarde ???? hihihi, de giller van de week Freya.

Een eurostekker heeft wel degelijk randaarde maar dat die aan een LCD-TV zitten?
Het zijn die blauwe stekkers die veel op campings worden gebruikt.

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

pavoordf

Geeft een juist antwoord.

Mogelijk kunt u de contrast wat terug zetten en de helderheid.
Beiden 50% of lager.

T

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik houd het ook even op de voeding, het is toch een veel voorkomend euvel.
Ikzelf heb het geluk gehad dat ik het na een maand al had, dus viel het onder de garantie. Heb het al bij twee (plasma) en een gewone tv gehad.

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

avdp schreef op maandag 16 mei 2011, 15:01: een eurostekker met randaarde ???? hihihi, de giller van de week Freya.

Tja, *[u]dit[/u]* is gewoon een aansluitkabel met een 'eurostekker' hoor. En daar zit dus inderdaad 'randaarde' op.
En ja, die zit bij mij gewoon tussen de wandcontactdoos en de LCD TV.

Freya

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op maandag 16 mei 2011, 17:08:
avdp schreef op maandag 16 mei 2011, 15:01: een eurostekker met randaarde ???? hihihi, de giller van de week Freya.

Tja, *[u]dit[/u]* is gewoon een aansluitkabel met een 'eurostekker' hoor. En daar zit dus inderdaad 'randaarde' op.
En ja, die zit bij mij gewoon tussen de wandcontactdoos en de LCD TV.

Freya

Maar dit is natuurlijk geen eurostekker freya, dit is gewoon een randaardestekker, je kunt er in België al niet mee in een stopcontact !

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

avdp schreef op maandag 16 mei 2011, 17:13: ....
Maar dit is natuurlijk geen eurostekker freya, dit is gewoon een randaardestekker, je kunt er in België al niet mee in een stopcontact !

De 'stekker' is inderdaad een gewone randaarde stekker. Wat aan de andere kant zit heet om precies te zijn een 'europastekker' en in dit geval dan eigenlijk een 'europastekkerbus' omdat het de 'contra' uitvoering is. ('eurostekker' is dus niet helemaal correct).
Kortom, de TV heeft een (inbouw) 'europastekker' en de aansluitkabel een 'europastekkerbus met aan de andere kant een stekker met randaarde.'

Freya

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 18:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@freya: een randaardestekker in een niet-geaard stopcontact doen, heeft geen enkele zin. In nieuwbouwhuizen zullen in de woonkamer wel randaarde stopcontacten zitten, maar de meeste huizen zijn stukken ouder, dus zonder randaarde.

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

birdies schreef op maandag 16 mei 2011, 18:12: @freya: een randaardestekker in een niet-geaard stopcontact doen, heeft geen enkele zin. ....

Tja, zo'n open deur kan ik ook wel intrappen..... Uiteraard heeft dat geen zin, Maar als er geen randaarde voorhanden is, wil dat niet zeggen dat je de apparatuur dan maar zonder randaarde moet aansluiten. Misschien de wandcontactdoos vervangen en een aarddraadje trekken?

Freya

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Freya,bij n heleboel apparaten n stekker met randaarde maak t is open en je zult zien dat er in 9 van de 10 apparaten geen aarde draad zit

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

simon55 schreef op maandag 16 mei 2011, 20:48: hallo Freya,bij n heleboel apparaten n stekker met randaarde maak t is open en je zult zien dat er in 9 van de 10 apparaten geen aarde draad zit

Zal best, maar in zo'n kabel waar ik naartoe linkte zit gewoon een aarddraad hoor. En als een apparaat zo'n europastekker met aardaansluiting heeft en de kabel ook, dan heeft het weldegelijk zin om dat dan ook te gebruiken.

Freya

ve
door verwijderd - May 16, 2011 om 23:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Burgos,

Het antwoord is al gegeven zet de contrast van je TV flink wat minder en je zal zien dat het brommen weg is.

Zet daarna de contrast weer steeds een beetje hoger tot dat je weer hoort brommen (als er ondertiteling verschijnt).

Het komt door een defect, maar of je het laat maken hangt af van de leeftijd van de TV, wel of geen garantie enz.....

Vind je het beeld, met wat minder contrast, Prima om naar te kijken, niets meer aan doen en fijn kijken zonder brom.

Suc6

Groetjes Keessie

ve
door verwijderd - May 17, 2011 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is al eerder gezegd, een brom is bijna altijd een voedingsprobleem.
De voeding is langzaam aan het overlijden.
Dit wordt bewezen door het volgende : als je het geluid hard zet moet de voeding harder werken, en gaat brommen.
Als je het beeld helderder zet en de brom neemt toe : de voeding kan het bijna niet meer aan, hij moet meer stroom leveren.
Probeer eens of de brom er nog is met ALLE kabels eruit, ook de antennekabel.
Zet bij het blauwe scherm de helderheid op zijn grootst.
Bromt ie dan ?

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soms is het wel leuk om een topic, zoals deze een tijdje met rust te laten, maar de reden dat ik niet meer mee deed was minder maar terzijde. Feit, de moderne lcd en led tv's zijn dubbel geaard dus hebben geen randaarde nodig want de voeding is het toestel is lichtnetgescheiden kun je aan een groot vierkantje met een kleine er binnen in. Om het hele aard probleem in je huis ook nog te ontkrachten is het zo dat nieuwe huizen elk aansluitpunt voorzien is van randaarde, waarom schiet mij maar lek! kan geen reden verzinnen. Voor oudere woningen zijn enkel keuken, badkamer en eventuele schuur voorzien van geaarde stopcontacten. Pff dat is er uit. Nu terug naar de brom in de tv, duidelijk een voeding die op zijn eind zit, beetje technisch maar de voeding geeft bij hoge belasting ( witte letters) geen rimpelvrije voedingsspanning af dus alle condensatoren ( kleine accu's) zijn verdacht.

ve
door verwijderd - May 21, 2011 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus als ik het goed begrijp, is er weinig aan te doen.

W.s slijtage.??