na
door nardol Apr 3, 2020 om 17:29
Geldzaken & recht

Bruiloft 25 April locatie annuleert en stelt alleen alternatief voor in November

Ik zou 25 April trouwen in Den Haag maar helaas begrijpelijk gaat deze nu niet door. Heel mijn familie (c 50 personen) moest invliegen dus er was al de nodige spanning of gasten uberhaupt aanwezig konden zijn.

Nu bied de locatie alleen een alternatief aan om in November een nieuwe datum te prikken die wij allebei ECHT NIET zien zitten. Wij zouden het liefst gewoon dezelfde weekend in 2021 doen.

Dit was de reactie:

''Bedankt voor je e-mail en ik heb zojuist terugkoppeling gehad vanuit ons management.

Wanneer jullie de bruiloft verplaatsen naar een nieuwe datum in 2020 mogen jullie dit kosteloos verplaatsen en ontvangen jullie opnieuw 50% korting op de huur van de locatie. Wanneer jullie de bruiloft naar een datum in 2021 willen verplaatsen dan zullen wij voor de huidige datum een stukje annuleringskosten in rekening brengen van de locatie huur a €3500.00. Wel krijgen jullie volgend jaar opnieuw die 50% korting op de huur van de locatie. De datum 24 april 2021 staat voor jullie in optie en ik hoor graag waar jullie voorkeur naar uitgaat.''

(uit eerdere gesprekken is gebleken dat de enige mogelijkheden in November zijn)

Ik zie de siuatie als volgt. De locatie heeft afgezegd dus niet nakomen overeenkomst is gelijk wanprestatie an hun zijde (in gebreke stellen niet vereist ivm specefieke datum). Nu is de vraag in hoeverre zij ons kunnen verplichten om in November te trouwen? Ik ben bang dat als ik hun opties weiger ze een beroep op overmacht doen en gewoon het volle bedrag vorderen als wij ovk willen ontbinden omdat 3500 euro echt te veel is om bij te lappen.

Wij (vriendin en ik) zijn allebei een beetje gestressed over de situatie, het gaat om een behoorlijk bedrag.

4681 17 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Apr 3, 2020 om 17:32
683 Antwoorden / 5 Vragen

Op naar de rechter, als de rechtbanken weer open zijn.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 3, 2020 om 17:40
7179 Antwoorden / 3 Vragen

De locatie moest wel afzeggen omdat de maatregelen van RIVD tot en met 28 april van kracht zijn.
Overmacht dus, ik vind dat u aardig tegemoet gekomen bent.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Apr 3, 2020 om 17:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het gaat toch alleen om ''een stukje annuleringskosten'', hoeveel zijn die?

na
door nardol Apr 3, 2020 om 17:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

€3500

diumenge
door diumenge Apr 3, 2020 om 17:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik dacht dat dat de volledige locatie huur was, maar € 3.500 is slechts een stukje annuleringskosten?

na
door nardol Apr 3, 2020 om 17:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Yes.

Het gaat om een aardig bedrag ja. Vandaar mijn nerveusiteit ook. Met 'stukje' moet je aan +30% denken

diumenge
door diumenge Apr 3, 2020 om 18:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lastige situatie. Nu annuleren zij, maar anders hadden jullie dat zelf moeten doen. Misschien kan je met ze onderhandelen om dat 'stukje' toch nog wat te verlagen en dan toch maar wat verlies nemen. Trouwen in periode die jullie niet willen moet je niet doen denk ik.

Volgens mij sta je uiteindelijk in recht, want zij komen nu hun verplichting niet na. Maar je moet je afvragen of je daar een juridische strijd over wilt aangaan.

panter22
door panter22 - Apr 3, 2020 om 17:43
6599 Antwoorden / Vragen

Het is toch ook overmacht ivm het coronavirus.
Er is geen sprake van wanprestatie  want hoe wil je 50 mensen op 1,5 meter van elkaar af zetten en hoe wil je eten.
Restaurants moeten gesloten blijven.
In zo'n situatie hoef je geen annuleringskosten te betalen, dus je kunt je geld terugvragen als je al betaald hebt..
Echter je krijgt de zaal met 50% korting. Het is niet zeker als je hun voorstel niet aanneemt, dat je die korting van 50% volgend jaar weer krijgt. En je weet nooit of de zaal nog bestaat en hoe de normale prijs volgend jaar is, Het is aan jullie om te beslissen,
Eerst maar eens kijken hoeveel extra gevraagd wordt.

na
door nardol - Apr 3, 2020 om 17:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Edit: Overmacht staat in artikel 6.75 BW. Om sprake van te zijn moet je ook voldoen aan een rits eisen EN!! ' in het verkeer geldende opvattingen'. Valt did onder verkeer geldende opvattingen?

Hoop dat de redelijkheid en billijkheid er iets over te zeggen heeft.

Artikel 75
Een tekortkoming kan de schuldenaar niet worden toegerekend, indien zij niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

alfatrion
door alfatrion Apr 3, 2020 om 20:27
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is overmacht. Je hebt daarom geen recht op een schadevergoeding ex art. 6:74 BW want dit is niet toerekenbaar vanwege art. 6:75 BW. Je kan wel ontbinden op grond van art. 6:265 en 6:270 BW want dat kan ook als de tekortkoming niet toerekenbaar is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 4, 2020 om 10:41
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is dan helaas wel aan een rechter om te bepalen of hier sprake is van redelijkheid.

panter22
door panter22 - Apr 3, 2020 om 18:17
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je dinsdag om 7 uur niet naar de tv gekeken? Dan had je het antwoord geweten:

Alle bijeenkomsten worden tot 1 juni verboden in Nederland. Dat geldt nu ook voor bijeenkomsten van minder dan honderd personen.
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/samenkomsten-tot-1-juni-verboden-boetes-bij-onvoldoende-afstand
Wil je hiervan de ondernemer de schuld geven?

na
door nardol Apr 3, 2020 om 18:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Juridisch gesproken is het een feit dat er een wanprestatie is. Contract gesloten en niet nagekomen.

Ondernemer kan de wanprestatie die er is (dat is een feit) als niet toerekenbaar worden aangemerkt met overmacht 6.75 BW. En dat is mijn vraag.

Maar mag ik begrijpen dat u van meneing bent dat juist de consument die niet krijgt wat hij heeft gekocht moet lappen? Dus de burger / consument hiervan de schuld geven? Als ik u beredenering omdraai?

Ik wil zelf niemand de 'schuld' geven. Ik wil mijn bruiloft naar een nieuwe datum verplaatsen die niet in november is zonder dat ik 3500 euro moet bij betalen.
Ik heb mensen die ik weer heb ingehuurd fotograaf make-up persoon bloemist ook moeten annuleren. Die moet ik dus nu ook betalen. Dus ik moet mensen betalen die bij mij afzeggen en ik moet mensen betalen die mij afzeggen. Voelt scheef dat ik aan beide kanten de klos ben.

panter22
door panter22 Apr 3, 2020 om 18:45
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een zaal gehuurd en deze zaal kan nu niet geleverd worden wegens het verbod van de overheid.
Dat mag toch duidelijk zijn.
Je krijgt je geld terug. Meer niet.
Wat je nu allemaal verder doet, moet je zelf weten.
Maar je mag best wat anders afspreken. mbt die zaalverhuur. Contractsvrijheid.

na
door nardol Apr 3, 2020 om 18:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als we de contract kunnen onbinden en de betaling niet hoeft vier ik feest. Dat is ook helemaal prima!

panter22
door panter22 Apr 3, 2020 om 19:03
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je dan nog niet betaald?

alfatrion
door alfatrion Apr 3, 2020 om 20:22
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou dit geen wanprestatie noemen, dat doet m.i. geen recht aan de situatie. Ik zou gewoon over tekortkoming praten. Die term komt ook voor in art. 6:74 BW.

na
door nardol Apr 3, 2020 om 20:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

'Wanprestatie is het geval wanneer een van beide contractspartijen zijn gedeelte van de overeenkomst helemaal niet nakomt, wanneer een van de partijen zijn verplichtingen gedeeltelijk niet nakomt of wanneer de verplichtingen niet correct worden nagekomen. Kortom: wanneer er niet wordt gedaan wat er is afgesproken, wordt er niet gepresteerd: wanprestatie.'

-http://www.wetrecht.nl/wanprestatie-wat-zijn-de-mogelijkheden/

H
et is niet nakomen wat wordt afgesproken. Een lokatie en diensten beschikbaar stellen op datum X. Volgens de boven staande definitie heet het dus wel een wanprestarie.

Volledig eens dat het niet toerekenbaar is en dus overmacht. Maar wat juridisch daar uit volgt vind ik heel lastig in te schatten. Ontbinden? Betalen maar toch niet leveren want overmacht? Of tot een afspraak komen om toch te leveren? MOET ik dan November datum aanvaarden?

Donuts
door Donuts - Apr 3, 2020 om 18:39
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Lees ik het goed dat de trouwlocatie eigenlijk rond de € 20.000,- euro kostte en dat jullie daarop een korting van 50% gekregen hebben? En dan nu als annuleringskosten € 3.500,- (plm. 30%) moeten betalen? Het lijkt mij helemaal niet terecht dat in dit geval annuleringskosten in rekening gebracht worden. Tenslotte zijn jullie niet degenen die annuleren, maar zij (hoewel dat niet anders kan).

Om welke locatie gaat het?

ma
door malty - Apr 3, 2020 om 18:40
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Neem eens contact op met consuwijzer.
Lijkt me dat u gewoon uw geld terug moet krijgen zonder annuleringskosten te betalen.
U annuleert toch niet dat doet, wel gedwongen door de overheid, de verhuurder.
Die moet het maar uitzoeken met de overheid.

alfatrion
door alfatrion - Apr 3, 2020 om 20:19
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is inderdaad overmacht, maar dat heeft wel als gevolg dat u het volledige bedrag moet terugkrijgen (art. 6:265 e.v  BW). Wat ze wel kunnen doen is geen 50% korting meer geven.

pe
door peentjes - Apr 3, 2020 om 21:01
421 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry hoor, maar er staat 'een stukje annuleringskosten van de locatiehuur a 3500,- '. Dat betekent dat de huur 3500 is en dat daarvan een deel als annulering wordt berekend. Daar zit uw onderhandelingsruimte. Tenzij de datum komend jaar vol zit, dan is het een ander verhaal.

justmeagain
door justmeagain Apr 3, 2020 om 23:03
623 Antwoorden / 8 Vragen

Nee, de 3500 euro zijn de annuleringskosten. Dus niet een deetjel van 3500 te betalen maar een deel van rond de 10.000 euro.

na
door nardol Apr 8, 2020 om 18:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

JUSTMEAGAIN heeft gelijk.

Ik kan voor dezelfde kosten als in offerte trouwen in 2020. (alleen november beschikbaar)

Ik moet 3500 betalen willen we het naar zelfde datum 2021 tillen.

aurora1
door aurora1 - Apr 3, 2020 om 23:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niemand kan u of wie dan ook verplichten te trouwen in november,  of welke maand van welk jaar dan ook. En dat doen ze ook niet. Stressen zou ik ook beslist niet doen. Als u geen rechtsbijstandsverzekering heeft kunt u het juridisch loket om advies vragen. Maar verstandiger is om de berichtgevingen van de regering goed te volgen.

panter22
door panter22 - Apr 4, 2020 om 08:37
6599 Antwoorden / Vragen

Je zult een contract hebben met de verhuurder van de locatie. Wat staat daar in, in geval van overmacht,.
Dat de verhuurder dan een nieuwe datum aanwijst die beschikbaar is?
Want waarom mogen jullie geen datum kiezen?
Of hebben jullie een voucher gekregen en moet die in 2020 verzilverd worden?
Duidelijk is dat als jullie volgend jaar willen trouwen, je annuleringskosten moet betalen. Waarom eigenlijk?
In dat geval ga je natuurlijk niet weer die zaal huren.
Is de zaalverhuurder bij een bracheorganisatie aangesloten, die bemiddelen kan bij conflicten?
Je bedenkt een heel juridisch verhaal, maar waar je naar moet kijken is wat jullie hebben afgesproken.

rj
door rjw - Apr 4, 2020 om 10:44
3256 Antwoorden / 5 Vragen

1- waarom is het een probleem om in november te trouwen?
2- ik snap wel dat het boekjaar 2020 willen afsluiten en daarom niet alle verplichtingen mee willen nemen naar 2021.

na
door nardol Apr 8, 2020 om 18:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat willen wij als koppel gewoon niet.

Emotionele band met weekend rond 24 April.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 4, 2020 om 10:52
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Als ook al door enkele anderen gesteld: in deze is in het ultime geval een uitspraak van een rechter van belang m.b.t. de aspecten overmacht en billijkheid.

De melding dat u in november de bruiloft zou moeten houden in plaats van nu is naar mijn mening onbillijk. U moet namelijk niets. Er is wel sprake van overmacht.
Bij mij komt echter de vraag naar voren of het hotel de verschuiving naar november echt dwingend heeft voorgesteld of uitsluitend heeft voorgestelod als alternatief of heeft u zelf aangegeven dat u dan liever verschuift naar 2021. Dat lees ik niet in in vraag en als dat inderdaad niet zo is  is mijn advies daar dan toch mee te beginnen en de reactie dan eerst af te wachten. Als men dat niet wil heeft u naar mijn mening een stevig punt om te ontbinden wegens het in gebreke blijven van de overeenkomst. In dat geval lijkt het mij zinvol, als u tenminste dat hotel nog wilt benutten, een brief te schrijven waarin u aangeeft dat indien het verplaatsen naar 2021 niet mogelijk is u dat als onredelijk en onbillijk ziet in de context van de nu bestaande situatie. U kunt bij www.juridischloket.nl wel een voorbeeld brief vinden maar stel de brief nog niet al te stevig op maar iets meer nu nog in vragende zin. Herhaald, als u dat hotel nog wilt benutten (stroop doet meer dan azijn) en als het hotel dat nu al niet geheeft geeeigerd. In het laatste geval blijft m.i. het starten van een ontbindingsproderure de enige optie.

alfatrion
door alfatrion Apr 4, 2020 om 14:39
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Geschreven wetgeving kan alleen aan de kant worden geschoven als dat naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaarbaar is (art 6:248 lid 2 BW) en dat is een hoge grens die hier inderdaad niet wordt gehaald.

mo
door mof - Apr 8, 2020 om 11:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de locatie niet beschikbaar is dit jaar in april wegens corona dan mag u kostenloos annuleren. Het bedrijf levert niet en kan u niet dwingen op een dag die niet uw keuze is te trouwen. Het al vetaalde bedrag moet volledig worden terugbetaald.
Pasop, het bedrijf kan wel een evt prijsverhoging in rekening brengen als nu al bekend is dat de huur volgend jasr sowieso hoger zou zijn wegens inflatie oid.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Apr 8, 2020 om 14:16
3134 Antwoorden / 0 Vragen

locatie heeft afgezegd en daarmee bent u niets meer verplicht, sterker, u kunt een eventuele aanbetaling terug vorderen en annuleringskosten hoeft u al helemaal niet te betalen....

willen ze niet mee in uw verhaal dan kies een andere locatie en laat deze lekker in de sop gaar koken, wil u gewoon deze locatie vertel ze dan netjes dat u niets verplicht bent en niet van plan bent om annuleringskosten te betalen en dat u dat ook niet verplicht bent onder de huidige omstandigheden....

na
door nardol Apr 8, 2020 om 18:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie Paul

mpbraaksma
door mpbraaksma - Apr 8, 2020 om 18:24
48 Antwoorden / 0 Vragen

Als zij annuleren dan heb je recht op geld terug. Zij kunnen je niet verplichten om te trouwen in November. Je kan aangeven dat je hun annulering begrijpt en dat je dan het geld binnen 14 dagen terug verwacht op je rekening. Schakel anders juridische hulp in.