ke
door kees hoek Jun 1, 2014 om 12:58
Geldzaken & recht

BTW op rekening

kreeg de rekening van een instalatiebedrijf die al jaren mijn CV ketel onderhoud. Laatst was er in kassa over zulke gevallen over een te hoog BTW tarief. Er is een nieuw onderdeel in gekomen en deze stond op 21 % BTW Mijn vraag is deze is dit wel goed valt dat ook niet onder de 6 % regeling. Wil graag eerst weten of dit terecht is voor ik hierover eventueel in discussie ga

2007 6 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Jun 1, 2014 om 13:10
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt het over een reparatie aan een apparaat, niet over een verbouwing en dergelijke.
Quote:
Werkzaamheden

Het 6%-tarief is van toepassing op het vernieuwen, vergroten, herstellen of vervangen en onderhouden van (delen van) de woning. Ook aanleg en onderhoud van de tuin door hoveniers valt onder het 6%-tarief. Het verlaagde tarief is alleen van toepassing op de arbeidskosten en niet op de gebruikte materialen.
Bron, klik hier-> Btw-tarief verbouwingen en renovatie woningen

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2014 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alleen op het onderdeel mag 21% btw worden berekend. Op het abonnement of de kosten voor de werkzaamheden NIET. Daar moet 6% over berekend worden.

Een cv ketel is een onderdeel van de woning.

gompy2
door gompy2 - Jun 1, 2014 om 15:21
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@kees hoek.
Als je op onderstaande link klikt ga je een pdf bestand downloaden van dezelfde site als die ik in mijn eerste reactie gaf en daar staat omschreven wat je er wel of niet onder de noemer renovatie en herstel van woningen kunt vinden.
Klik hier-> Verlaagd btw-tarief op arbeidskosten bij renovatie en herstel van woningen

ke
door kees hoek - Jun 1, 2014 om 15:35
23 Antwoorden / 18 Vragen

Hoi allemaal
Harstikke bedankt voor jullie reageren op mijn vraag het is me duidelijk ik moet gewoon 21 % BTW betalen op het vervangen onderdeel
Nogmaals bedankt voor jullie reacties
Groet van Kees

jhogaarts
door jhogaarts - Jun 2, 2014 om 15:47
101 Antwoorden / 1 Vragen

Het onderhoudscontract voor de cv valt nog tot 1-1-2015 in de 6% btw regeling. Onderdelen echter die vervangen worden vallen in de 21 % btw.

na
door naj - Jun 2, 2014 om 18:40
93 Antwoorden / 43 Vragen

Ik heb een onderhoudscontract voor mijn cv. Gezien de discussie rond de btw vrijstelling voor zo'n contract heb ik contact opgenomen met mijn onderhoudsbedrijf. Mij werd medegedeeld dat, indien er aan mijn ketel gedurende de periode 1 maart 2013 tot 1 januari 2015, onderhoud gepleegd was c.q. zou worden ik een gedeelte van het verschuldigde bedrag voor het maandcontract terug zou krijgen. Omdat zulks het geval was - in oktober vorig jaar is er onderhoud uitgevoerd - kreeg ik zonder problemen een bedrag van bijna 27 euro gerestitueerd. Ik betaal ruim 9 euro per maand: dat scheelde me zomaar 3 maanden. Je moet dus wel zelf actie ondernemen.