dietelinde
door dietelinde Sep 5, 2012 om 17:28
Geldzaken & recht

BTW tariefbelastingteruggave theaterkaartjes

In mei 2012 bij Luxor theater Rotterdam verschillende kaartjes besteld voor 2012-2013. Op 29 mei de bevestiging per brief gekregen. Na 25 mei is het BTW tarief verlaagd van 19% naar 6%. Volgens Luxor krijgen de mensen die voor 25 mei besteld hadden geen teruggave, omdat het BTW tarief nog 19% was. In ons geval een bedrag van €63,83 die wij niet terug zouden krijgen. Mijn vraag is: De brief/bevestiging gedateerd staat op 29 mei 2012, wat zijn onze rechten?

5993 6 Rapporteer

do
door doefje - Sep 7, 2012 om 13:12
6 Antwoorden / 0 Vragen

Niet zo netjes van het Luxor Theater. Ook wij hebben half mei kaarten besteld voor het Theater aan de Parade in Den Bosch. We kregen bericht om de kaarten in te leveren: de BTW werd herberekend en we kregen nieuwe kaarten: het scheelde ruim € 86,00 aan BTW dat we terug kregen!!
Zo kan het dus ook; misschien iets om met deze info naar het Luxor te gaan??
Succes!!

Em
door Emmap - Sep 7, 2012 om 15:24
162 Antwoorden / 8 Vragen

Enige uitleg gevonden op website van een ander theater, Hanzehof in Zutphen:
http://www.hanzehof.nl/nieuws/116/Het_BTW_tarief_voor_podiumkunsten_gaat_omlaag/
Of uw theater de regels ook zo uitlegt en toepast weet ik niet, maar misschien heeft u er iets aan:

Zoals u vast in de media heeft vernomen, is besloten dat het btw-tarief voor theatervoorstellingen per 1 juli daalt van 19% naar 6%. Hier zijn wij heel blij mee: theaterkaartjes worden goedkoper en dat is een goede zaak!

Vooruitlopend op de wetswijziging heeft de demissionair staatssecretaris van Financiën aangegeven dat de verlaging per direct, dat wil zeggen met ingang van 25 mei jl., mag worden toegepast op de toegangskaarten voor voorstellingen, die in het nieuwe theaterseizoen 2012/2013 plaatsvinden.

en:

Voor klanten die vanaf 25 mei 2012 kaarten hebben gekocht voor voorstellingen in het nieuwe seizoen, wordt de verlaging gecompenseerd. U ontvangt hier binnenkort schriftelijk bericht van.

Wij betreuren het dat de btw-verlaging niet met terugwerkende kracht is ingegaan, zodat iedereen die ook vóór 25 mei kaarten voor het nieuwe seizoen heeft aangeschaft, kan profiteren van de btw-verlaging. In gesprekken met de Belastingdienst wordt gekeken of er mogelijkheden zijn voor deze groep klanten, om ook in aanmerking te komen voor het lagere tarief en dus gecompenseerd kan worden.

ru
door ruitenheer - Sep 8, 2012 om 14:44
120 Antwoorden / 0 Vragen

Het Residentie Orkest en het Nederlands Danstheater hebben iedereen die al een kaartje had gekocht compensatie geboden door een extra gratis optreden te geven voor deze mensen.

jo
door jorisw - Sep 8, 2012 om 15:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Weet iemand wanneer een theater de BTW afdracht doet? Is dat gerelateerd aan het moment van kaartverkoop of na de voorstelling? Daar zit m.i. de crux over wel of niet terugkrijgen van het verschil.

ri
door riavan - Sep 9, 2012 om 08:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi ik ken ook het zelfde probleem bij het luxor theater. Ook wij zijn vaste klanten en hebben zo'n 750 euro aan kaartjes besteld. Hierover al 2 maal een mail verzonden. De klacht wordt doorgestuurd maar nooit beantwoord. Wat een slechte service vind ik dit zeg. Nou het is dat ik eraan vast zit, maar volgend jaar mooi in de regio kijken. Voor mij geen luxor meer.

ha
door hanneke - Sep 9, 2012 om 21:37
321 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om de datum waarop de kaarten betaald zijn. Is dat voor 25 mei, dan heb je formeel gewoon botte pech.
Soms willen theaters een gebaar maken, maar zij zijn zelf verplicht om die 19% af te dragen over de voor 25 mei betaalde kaarten, en de marges zijn vaak niet heel groot.
Sommige theaters doen inderdaad aan omruilen, dus betaalde kaarten terugnemen en direct aan je terugverkopen onder het lagere tarief, maar daar is geen beleid over en ook geen verplichting voor.
In principe geldt het principe "koop is koop"; en je hebt ooit bedacht dat het kaartje je dat bedrag waard was. Wrang is wel dat het vaak de trouwste bezoekers zijn die al zo vroeg bestellen... (Mij kost het ook bijna 50 euro trouwens, ik zit in hetzelfde schuitje.)
De theaters staan hier ook met de rug tegen de muur: de beslissing van de minister om de regeling niet toepasselijk te verklaren voor reeds betaalde kaarten mits deze voor voorstellingen na 1 juli zijn, is gewoon erg ambtelijk en star.