he
door henrivandeputte Jan 21, 2020 om 16:43
Geldzaken & recht

Budget energie Mediamarkt

Ik wordt gebeld door Budget energie dat ik een energie contract heb afgesloten in de mediamarkt.

ik ben begin december inderdaad in Mediamarkt geweest en werd aangesproken over het afsluiten van een contract. Ik heb dit afgewezen en geen gegevens verstrekt.

nu heb ik het vermoeden dat het personeel van Mediamarkt achter mijn rug en zonder mijn instemming mijn gegevens aan budget energie heeft verstrekt. Hoe is het anders mogelijk dat budget energie mijn gegevens heeft. Mijn klantgegevens zijn wel bij Mediamarkt bekend.

wat kan ik er aan doen om te voorkomen dat er een contract ingaat bij Budget energie?

10565 14 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 21, 2020 om 16:51
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Het zal geen medewerker van Mediamarkt zijn geweest maar ienmand budgetenergie die daar actief was.
Primair nu eerst uw huidige leverancier benaderen met de melding dat er geen sprake kan en mag zijn van overstappen.
M.b.t. het gebruik van uw gegevens adviseer ik u om meding te doen bij https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/
en zie verder ook deze: onderwerpen/energie/afnemers-van-energie/energiecontracten----/ongewenste-overstap-naar-nieuwe-energieleverancier   Inmiddels wordt er in de 2e kamer gewerkt aan maatrelen om dit ongewenste gedoe te voorkomen. Lees ook nog deze: https://www.consuwijzer.nl/telefonische-verkoop/wanneer-een-telefonische-overeenkomst-geldig

he
door henrivandeputte Jan 21, 2020 om 18:52
0 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor je reactie.

MR
door MR. Ronald - Jan 21, 2020 om 16:52
18 Antwoorden / Vragen

Simpel, vraag je contract op.

Zoals je aangeeft is die er niet, en in iedergeval niet getekend door je.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 21, 2020 om 17:36
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Met dan de aantekening dat bij opvragen de gegevens wel bekend worden. M.i. iets dat er niet kan of mag zijn ook niet opvragen.
Wel is het schiftelijkheidsbeginsel hier van toepassing als ook genoemd in de info van de ACM. (Er is niets getekend)

he
door henrivandeputte Jan 21, 2020 om 19:09
0 Antwoorden / 1 Vragen

Navraag gedaan bij Budget Energie (en het gesprek opgenomen) tot drie keer toe laat de medewerker van Budget Energie weten dat er niets bekend is van een nieuwe aanvraag. Volgens haar zijn er tussenpersonen actief met als doel om over te laten stappen naar Budget Energie.

vraag blijft hoe mijn gegevens bij zo'n partij terecht komen. Ik ben er niet zeker van maar heb het vermoeden dat Mediamarkt er iets mee van doen heeft.

als klant van dat bedrijf staan mijn gegevens in hun systeem.

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2020 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat zei Budget Energie dan wel in dat telefoontje? Want normaal gesproken bellen ze daar helemaal niet over op, maar krijgt u een contract in uw mailbox. Dus kijk die eens na, ook de spambox.

Maar verder kan ik mij nauwelijks voorstellen dat het personeel van Mediamarkt zo stompzinnig zou zijn dat te doen.

En als dat begin december is geweest, zou dat contract al lang ingegaan zijn.

Dus neem contact op met u energieleverancier en deel daar dit verhaal ook mede. En vertel dat u zeker niet wenst over te stappen.

Krijgt u hierna een boete te betalen van Budget Energie, ga dan naar de geschillencommissie met uw klacht over deze fraude.

lo
door lovewinnie - Jan 21, 2020 om 17:19
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt  me sterk. Ooitovergestapt in de media markt toen bij Essent en ze hebben echt veel gegevens nodig. Zelfs kopie id hoofdbewoner en handtekening. Daarna krijg je kadobon van MediaMarkt die je meteen kunt inwisselen .

Zn soort gelijke actie hebben ze nu met andere leverancier. Maar vraag u contract op. U heeft geen kadobon ofzo gehad  !

ma
door malty - Jan 21, 2020 om 17:36
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hebben ze in dat telefoontje uw gegevens gevraagd om te kijken of er geen fout is gemaakt, dan zult u nu wel een contract hebben.

Donuts
door Donuts - Jan 21, 2020 om 17:41
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dus toen u werd aangesproken door Budget Energie zijn de enige woorden die u gebruikt heeft 'nee bedankt geen interesse'?

ne
door neodutchio - Jan 21, 2020 om 18:02
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dus de verkoper van de energiemaatschappij is u gevolgd door de winkel totdat u ging afrekenen en heeft direct daarna aan de caissière uw gegevens gevraagd? Of stond deze verkoper achter u toen u bij een balie stond en uw gegevens doorgaf voor een bestelling?

Hoe kunnen ze u linken aan een bepaalde klant? Als u aan de kassa staat kunnen ze niet zien wie u bent, laat staan dat dat door een caissière op te vragen is.

he
door henrivandeputte Jan 21, 2020 om 19:17
0 Antwoorden / 1 Vragen

Als je iets koopt en een factuur wil staan de gegevens in het systeem van Mediamarkt. Je moet er op vertrouwen dat daar dan geen misbruik van wordt gemaakt. Maar ik doe even de aanname dat je gegevens daar niet zo veilig zijn. De verkopers van mediamarkt proberen je ook in contact te brengen met de aanwezige energie leverancier.

wat voor waarborg heb je dat je klantgegevens veilig zijn als er een belang is voor Mediamarkt?

ne
door neodutchio Jan 21, 2020 om 19:44
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Op een factuur staat geen telefoonnummer. Ook kan je bij de kassa geen persoonsgegevens in voeren, dit is een punt om af te rekenen. Uw gegevens worden ingegeven bij een balie in de winkel. Dan zou of de energieverkoper u hebben moeten afluisteren of weten hoe het systeem werkt en uw bestelling hebben terug gehaald in het scherm (energieverkoper is niet in dienst van MM).

marita5
door marita5 - Jan 21, 2020 om 18:08
11509 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo HenrivanDePutte ,

1. Deze actie loopt van 1 november 2018 tot en met 31 december 2019 en geldt niet in combinatie met andere acties en/of aanbiedingen.

11. Wanneer uw overeenkomst met Budget Energie precies ingaat, hangt af van de looptijd van de overeenkomst met uw huidige leverancier. Loopt deze overeenkomst na uw aanmelding bij Budget Energie nog korter dan acht maanden door, dan start de levering via Budget Energie na afloop van uw huidige overeenkomst. Loopt uw huidige overeenkomst nog langer dan acht maanden door, dan zal Budget Energie u per mail op de hoogte brengen van een mogelijke opzegvergoeding en wordt het verzenden van de leveringsovereenkomst uitgesteld

13. De schriftelijke bevestiging van de overeenkomst zal u per e-mail op het door u opgegeven e-mailadres ontvangen. De eenmalige Budget Korting zal pas worden uitgekeerd nadat de bevestiging van de overeenkomst verzonden is. Indien wij na 20 werkdagen nog geen telefonisch contact met u hebben gehad, zullen wij de overeenkomst annuleren en eventueel verstrekte korting terugvorderen.

Voor de volledige kortingsvoorwaarden , klik op de rode regels .

https://assets.mmsrg.com/ada/166325/c1/-/-/msh-pixelboxx-1141322604?direct

https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/budgetenergie.html

Lees hier wat u kunt doen ,

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/energieleverancier-veranderd-terwijl-ik-dat-niet-wilde

tijger1
door tijger1 Jan 21, 2020 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dat is dan lekker slim. Ze keren die korting vast uit voordat de bedenktijd is verstreken. Geeft weer bergen gedoe, als dat weer geïncasseerd moet worden.

marita5
door marita5 Jan 21, 2020 om 18:39
11509 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij dat er meer is gebeurd dan wat Ts hier verteld .

tijger1
door tijger1 Jan 21, 2020 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk niet, dat hebben die louche medewerkers van MM gedaan.

marita5
door marita5 Jan 21, 2020 om 18:59
11509 Antwoorden / 15 Vragen

Frappant , ik heb nooit last van louche medewerkers van MM , ik loop er met èèn boog omheen ;-))

he
door henrivandeputte Jan 21, 2020 om 18:59
0 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen kortingsbon ontvangen en meteen duidelijk gemaakt geen interesse te hebben. Zogenaamde korting of andere kado's zijn altijd een sigaar uit eigen doos. Ik vind het een vervelende manier van klanten benaderen in de Mediamarkt. Kan me niet voorstellen dat Mediamarkt er niet beter van wordt als er in hun winkels klanten geworven worden. Voor mij een reden om dat bedrijf te mijden.

Donuts
door Donuts Jan 21, 2020 om 19:14
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb nooit last van louche MM medewerkers en loop er toch regelmatig te shoppen. Ook nooit last van louche energie medewerkers, die inderdaad in de winkel aanwezig zijn.

ne
door neodutchio Jan 21, 2020 om 19:48
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heel soms kom ik nog wel eens binnen als ik echt iets nodig heb op dat moment en niet kan wachten. Maar nooit hoef ik mijn NAW gegevens achter te laten. Vroeger (toen drempels nog kuilen waren en je koe nog met een korte oe schreef) wel eens een duurder artikel gekocht en daarvoor moest er bij een balie een bon op naam gemaakt worden. Maar hier stond echt geen telefoonnummer op.
Dus hoe een verkoper van energie die niet door MM werkt aan zowel de naw gegevens als telefoonnummer te komen is echt een raadsel.

diumenge
door diumenge - Jan 21, 2020 om 18:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wonderlijk, dat waren dan zeker helderziende medewerkers? Waren ze niet van de Mediummarkt?

tijger1
door tijger1 Jan 21, 2020 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Scherp:-))

jo
door jorisw - Jan 21, 2020 om 19:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je zegt dat de Mediamarkt wel jouw klantgegevens heeft. Maar kennen die medewerkers jou dan persoonlijk als ze die gegevens door zouden geven aan een Budget Energie medewerker? Ik heb ook een account bij Mediamarkt maar als ik daar in de winkel loop weten ze toch echt niet wie ik ben.

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2020 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Masr u schrijft dat u gebeld bent door Budget Energie over het nieuwe contract. En later schrijft u dat uzelf driemaal gebeld hebt en dat ze van niets weten.

Dus uie zit het nu?

justmeagain
door justmeagain - Jan 21, 2020 om 22:28
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wel handig dat de verkopers van mm zelfs uw bankrekeningnummer kennen.
Dit verhaal klopt gewoon niet, u verzwijgt hier bewust iets. 100%

panter22
door panter22 - Jan 22, 2020 om 08:33
6599 Antwoorden / Vragen

Misschien een van je vrienden die een geintje heeft uitgehaald en iemand heeft laten bellen.
Je reageert nogal paniekerig.

Ma
door Maarten2611 - Sep 6, 2020 om 01:59
1 Antwoorden / Vragen

In februari was ik bij de mediamarkt. Ik besloot over te stappen naar Budgetenergie. Een fout zo bleek later. Op 12 april ging contract in. 1e incasso rond 20 april en 2e incasso op 29 april. Even alles op rij gezet, kom ik op 13 incassos op jaarbasis dus de 2e gestorneerd. Ellende gaf het. Inmiddels ben ik weg en sta ik als wanbetaler bij hen te boek. Maar een fout toegeven doen ze niet. Ze zeggen doodleuk dat ze maar 12x incasseren terwijl de termijn van 12 april tot 12 april jaar erop loopt en ik op 100% zekerheid dan op 13 incasso's kom. Wat een k..bedrijf

ne
door neodutchio Sep 6, 2020 om 08:28
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Budget energie incasseert altijd vooraf. In uw overeenkomst staat vermeld op welke datum er elke maand geincasseerd wordt. Stel dat dat altijd rond de 29ste is, dan betaald u dus op 29 april het voorschot van de maand mei. Blijft dus over de periode 12 april tot 29 april en die zou gewoon betaald moeten worden.

Het voorschot an sich zegt ook niet veel, het gaat om het jaarverbruik en de jaarrekening. Alle maandvoorschotten wordt van de jaarfactuur af gehaald en dan blijft er of een restbedrag over om te betalen of u krijgt geld terug.

Als u na met opmaken van de jaarnota een voorschot gaat storneren, dan hebt u dus te weinig betaald.

panter22
door panter22 Sep 9, 2020 om 08:56
6599 Antwoorden / Vragen

Je staat nu bij hen als wanbetaler te boek, schrijf je. En daar laat Budget energie het bij?