ta
door tammiek Nov 19, 2008 om 09:34
Geldzaken & recht

Buitenlands geld wisselen

Hoi,

In december ga ik een dagje naar Newcastle (England) en ik heb daar Britse ponden nodig.

Nu is mijn vraag: kan ik het beste geld in Nederland wisselen (van euro's naar ponden)? Zo ja, wat is het voordeligste/beste?
of kan ik het beste in England mijn geld wisselen?

En als ik geld overhoud waar kan ik het dan het beste terugwisselen naar Euro's?

alvast bedankt voor jullie reacties! :)

groetjes

49357 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de meeste plaatsen in engeland en ierland kan je met euro's betalen.

Dus neem een heel klein bedrag in ponden mee en koop indien nodig de ponden daar.

Tenzij je in een weekend gaat natuurlijk neem dan voor de zekerheid ponden jmee.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste advies wat ik je kan geven is EURO meenemen als voorzorg, de Britse immigration kan naar uw geld vragen, het tonen van voldoende EURO en pinpas (+ creditcard) is voldoende.

Met een (Post)bankpas kunt u bij divers banken geld uit de flappentap 'Moneymate' halen. Op grond van Europese verordening zelfs gratis! Niet te veel tappen, bereken hoeveel je wilt uitgeven. In sommige gevallen kunt ook met uw pinpas betalen in de winkels.

Alternatief, iets duurder, de creditcard.

Optie pinpas is het beste.

Als u met de boot gaat, kunt u het beste informeren of op de boot met de '£' of '€' kan worden betaald (your drinks and food). U kunt meestal ook op de boot '€' voor '£' wisselen. Misschie kunt daar ook met pinpas betalen aan boord?

Britse bank wisselt weleens om de zoveel tijd het model van de '£', de 'Queen' wordt ook een dagje ouder.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Doctor"

Met een (Post)bankpas kunt u bij divers banken geld uit de flappentap 'Moneymate' halen. Op grond van Europese verordening zelfs gratis!

Bij deze wil ik even aangeven dat geld opnemen uit een geldautomaat alleen gratis is in de eurolanden. Dus niet in Engeland. Daar wordt per transactie 2,25 voor gerekend. Dus beter in 1 keer opnemen wat je nodig denkt te hebben, anders betaal je telkens die 2,25.

Vriendelijke groet, Discovery

ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben zelf recentelijk naar Zweden geweest. Ik heb bij het GWK (op elk groot treinstation) geld gewisseld. Blijkbaar kon ik een voucher kopen waarmee je voordeliger terug kunt wisselen. Je moet het wel weten, anders plas je naast de pot. Ik zelf werd hier pas op geattendeerd met terugwisselen. Ondanks dat ik kon vertellen bij wie ik <2 weken daarvoor het geld gekocht had, kon ik de voucher niet meer kopen.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

In Engeland kan je GRATIS geld om wisselen op elk groot  "Crown" postkantoor en ook Marks and Spencer wisselen gratis om en de koers is niet veel verschillend.

Ook de PIN pas werkt in "the whole in the wall". Een credit card voor goederen is hier in the UK vrij gebruikelijk, alleen je moet vaak een handtekening zetten daar de NL kaart geen chip heeft, dat voorzichtig met dit, want bij diefstal ben je de pineut.

Het terug wisselen kan wederom bij de bovengenoemde instellingen en wederom gratis.

Veel plezier met de Yordis en het is erg gezillig door in the North East.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is: HOLE in the wall (gat in de muur) en direct ponden pinnen in Engeland is het goedkoopst en snelst. Pin gewoon niet teveel dan hou je ook niet teveel over. ;-)

ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Gewoon pinnen in Newcastle. Geen probleem. Informeer wel even bij uw bank. Sommige banken rekenen namelijk, achteraf, een niet te malse wisselkoers. Waarom weet niemand, maar het gebeurd wel. Dus eerst even informeren. Op de boot kunt u ook wisselen euri tegen pond en op de terug reis weer andersom.

Fijne reis, poltol

ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

het beste is dus gewoon je pinpas mee te nemen en die zoveel mogelijk te gebruiken. dus desnoods terplekke geld uit de automaat halen. je betaalt dan alleen de wisselkoers en geen administratie kosten omdat engeland wel tot de eurozone behoort

criticus

ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een bezoek aan Japan heb ik wat yens gekocht bij de Rabo, waar ik overigens vóór de Euro altijd vreemde valuta kocht. Na terugkomst wilde ik mijn laatste yens weer inwisselen bij de Rabo. Helaas, dat deed men niet meer, ik moest maar naar een van de GrensWisselKantoren gaan. Ja, de service wordt steeds beter! Mijn suggestie is: ga liever gelijk naar een GWK!

ve
door verwijderd - Jul 8, 2011 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zojuist ook wat Britse ponden bij mijn Rabobank opgehaald omdat ik naar Ierland op vakantie ga, maar we op de heen- en terugreis in de buurt van Londen overnachten. Er werd direct bij verteld dat ik het geld het beste kon opmaken omdat ze het niet meer terugnamen. Dit was blijkbaar al zo sinds de euro is ingevoerd. Alweer een service van de (Rabo)bank die is vervallen. Ze vragen wel steeds meer voor hun "service" maar je krijgt er steeds minder voor terug. En GB hoort nog wel bij de EU, hoewel ze niet met de euro meedoen. Dat wordt dus waarschijnlijk nog snel even opmaken aan dingen die je niet nodig hebt of naar een GWK gaan.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2011 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Diversion,

De vakantie was gepland in 2008. Zie datum vraag.

Als je een discussie wilt over de "dienstverlening" van banken, die steeds minder wordt en waarvoor dik geld betaald moet worden, kan je beter in de discussierubriek een item starten.

Vladja