bl
door blackblossom Jul 29, 2010 om 21:27
Geldzaken & recht

Buitenlandse partij eist naamsverandering wegens te grote overeekomsten?

Ik ben net begonnen met mijn site en bedrijf Happy Herbi.
Nu sprak op twitter vrolijk iemand aan met de naam Happyherbivore.
Ik vond het juist wel grappig dat we we vergelijkbare namen hebben, maar zij vond het niet zo grappig, want er word meteen gedreigd met een rechtszaak:

Ze stuurde me de volgende mail:

Hi Daphne!

Thanks for emailing me. I hate to be such a pain but my attorney is insisting that it be changed. My lawyer says that since "happyherbi" so similar to happy herbivore it would cause confusion, which makes it trademark infringement.

It doesn't matter that you're site or facebook page is less trafficked or less popular than mine -- its the fact that someone might confuse the two. Happy Herbivore has been my brand since 2006.

My fans also call themselves "happy herbis" and "happy herbies" -- so that too is an issue.

I'm sorry but we have to request that you change your name to something else and stop using happyherbi on twitter, facebook, etc.

My book, Happy Herbivore, is also going to be released in your country and I have fans from all over the world, including Dutch fans; so it doesn't matter that you're promoting mostly in another language.

There is currently a legal battle going on between a Danish publisher and a U.S. vegan chef for using similar names ("vegan with a vegeneance vs. "vegetarian with a vengeance") and I don't want to end up in that situation.

Let me know if you need help coming up with a new name.... and thanks for being so understanding!
Lindsay

Toen ik vroeg wat er zou gebeuren als ik niks veranderde stuurde ze dit;

We'll have to commence legal action if you refuse to change it. I would prefer we not do that.

"happyherbi" would def. cause consumer confusion, which is the standard used for trademark infringement. You can learn more about trademarks here: http://www.uspto.gov/trademarks/basics/Basic_Facts_Trademarks.jsp

I'm sorry, you seem really nice but I have to protect my brand, image and livelihood.

Lindsay

Ik vind het zelf onzin omdat ik in Nederland woon, amper bezoekers heb en niet denk dat mensen het door de war gaan halen.

Weten jullie of ze me hier echt voor kan aanklagen?

4074 39 Rapporteer

bl
door blackblossom - Jul 29, 2010 om 21:32
59 Antwoorden / 14 Vragen

Even ter aanvulling...

Ik vroeg haar, zo Heppieherbi of HappyHurby een probleem zijn? Volgens haar we ze stuurt dit:

I'll have to ask my lawyer, but I'm certain those would still be an issue because the likeness and idea is so similar. Why not try to create something more original? It is best to distinguish yourself anyway.

Maybe try DutchHerbi?

I understand that you personally do not feel it is confusing, but it is and would be confusing to other people. My fans call themselves "happy herbis" and I am "happy herbivore" someone could easily mistake "happy_herbi" and this it is me, or something to do with me, or something to do with my fans. This risk of confusion is what makes it a trademark infringement.

This mess is why trademark and copyright laws exist in the first place. I encourage you to visit the link I provided that explains trademark infringement.

Thanks,
Lindsay

stacey
door stacey - Jul 29, 2010 om 21:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft de enige echte Herbie zich niet ook gemeld ;-)

Lijkt me beetje onzin, dan zou je niemand meer iets kunnen hebben met happy en herb.............herbs ? of iets zeker omdat iemand die eerste letters ook heeft ?

Waarom heb je niet gelijk een bericht van haar advocaat ontvangen dan als het zo`n hot issue was ?
Denk dat het bangmakerij van haar is met die maffe amerikanen weet je het nooit..........

Ik zou zeggen Informeer even bij het Juridisch Loket

invalide
door invalide - Jul 29, 2010 om 21:54
787 Antwoorden / 5 Vragen

Gezien het beperkte aantal namen zal het vaker voorkomen.

Ik zou een Nederlandse brief sturen dat zij te laat zijn met deze naam te claimen en dus vooral geen Engels schrijven.
Verder voorlopig negeren!

genius
door genius - Jul 29, 2010 om 21:55
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo blackblossom ,

Hier heb ik wellicht aanvullende info voor je die verduidelijking geeft omtrent jouw vraagstuk c.q. probleem: KLIK

Mijnsinsziens kan en heb je niets foutgedaan. Ik mag aannemen dat je naam op twitter een "username" is. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleent.

Voorbeelden volop:
Als je ergens (twitter, hyves, etc) je aan wilt melden met de naam piet, is de kans groot dat deze naam al in gebruik is en krijg je als optie: piet001 enz. Niemand kan dan aanspraak maken op het feit dat "piet" er in voor komt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Succes!

G.

bl
door blackblossom - Jul 29, 2010 om 22:04
59 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat niet alleen over de social media, maar ook over www.happyherbi.com
Ik heb idd al een mail gestuurd naar het juridisch loket.
Maar ik zou het liefst nu een geruststellend antwoord hebben, dat scheelt me een week zonder slaap..

an
door anicu - Jul 29, 2010 om 22:12
110 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb beide websites vergeleken met elkaar en er is zo te zien gekozen voor de zelfde producten voor de zelfde doelgroep.

Toeval of niet?

Maar zolang jij die naam geclaimd heb bij een bureau is er verder niets aan de hand.

bl
door blackblossom - Jul 29, 2010 om 22:30
59 Antwoorden / 14 Vragen

Nee ik heb mijn naam niet geclaimd want mijn bedrijf is nog niet officieel

bl
door blackblossom - Jul 29, 2010 om 22:35
59 Antwoorden / 14 Vragen

Nu wordt ze echt serieus...

Have you spoken to an actual trademark lawyer? I wouldn't trust the opinion of people who don't understand the complexity of the laws.

If you insist on refusing to change it, I'll be happy to file claims with twitter and facebook and start a legal action against you personally as well for copyright infringement.

I'll have my lawyer start on the paperwork now.

It's really unfortunate that you're forcing it to come to this... and a testament to your character that you're trying to mooche off of my hard work and celebrity.

Get original.

Lindsay

bl
door blackblossom - Jul 29, 2010 om 23:01
59 Antwoorden / 14 Vragen

The European trademark is pending and it doesn't have to be registered anyway; my long-term use of Happy Herbivore still gives me the rights to sue you for copyright infringement. Plus you're using it on an American website, Facebook - and twitter, so all I need is U.S. anyway. Your attorney should have known that.

My attorney, who specializes in trademarks, suggests you use

Gerne Pflanzenfresser

it would make the most sense, considering your site is primarily in German.

We have started the process for your account to be deleted with facebook and twitter at your request. If you wish to continue to misappropriate my likeness, we will begin legal proceedings immediately.

Please forward your attorney's contact information.

Lindsay

pr
door prinspils - Jul 29, 2010 om 23:02
88 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=blackblossom schreef op donderdag 29 jul 2010, 21:27]Ik ben net begonnen met mijn site en bedrijf Happy Herbi.
Nu sprak op twitter vrolijk iemand aan met de naam Happyherbivore.
Ik vond het juist wel grappig dat we we vergelijkbare namen hebben, maar zij vond het niet zo grappig, want er word meteen gedreigd met een rechtszaak:

Ze stuurde me de volgende mail:

Hi Daphne!

Thanks for emailing me. I hate to be such a pain but my attorney is insisting that it be changed. My lawyer says that since "happyherbi" so similar to happy herbivore it would cause confusion, which makes it trademark infringement.

It doesn't matter that you're site or facebook page is less trafficked or less popular than mine -- its the fact that someone might confuse the two. Happy Herbivore has been my brand since 2006.

My fans also call themselves "happy herbis" and "happy herbies" -- so that too is an issue.

I'm sorry but we have to request that you change your name to something else and stop using happyherbi on twitter, facebook, etc.

My book, Happy Herbivore, is also going to be released in your country and I have fans from all over the world, including Dutch fans; so it doesn't matter that you're promoting mostly in another language.

There is currently a legal battle going on between a Danish publisher and a U.S. vegan chef for using similar names ("vegan with a vegeneance vs. "vegetarian with a vengeance") and I don't want to end up in that situation.

Let me know if you need help coming up with a new name.... and thanks for being so understanding!
Lindsay

Toen ik vroeg wat er zou gebeuren als ik niks veranderde stuurde ze dit;

We'll have to commence legal action if you refuse to change it. I would prefer we not do that.

"happyherbi" would def. cause consumer confusion, which is the standard used for trademark infringement. You can learn more about trademarks here: http://www.uspto.gov/trademarks/basics/Basic_Facts_Trademarks.jsp

I'm sorry, you seem really nice but I have to protect my brand, image and livelihood.

Lindsay

Ik vind het zelf onzin omdat ik in Nederland woon, amper bezoekers heb en niet denk dat mensen het door de war gaan halen.

Weten jullie of ze me hier echt voor kan aanklagen?

Alternate: HERBIE HAPPY or HERBIE SUPERHAPPY?

stacey
door stacey - Jul 29, 2010 om 23:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=blackblossom schreef op donderdag 29 jul 2010, 22:35]
I'll have my lawyer start on the paperwork now.

Nou, dan zie je het papierwerk wel verschijnen misschien, daarin zullen je ze je eerst even officieel moeten verzoeken een andere naam te nemen lijkt me alvorens ze je eventueel bij weigering voor rechter (kunnen?) zullen slepen.

Dus dan heb je wellicht al antwoord van juridisch loket en anders kun je met die brief ( als die komt) ook nog eens langs wellicht.

Maar kan me niet voorstellen dat 2 van die home-made websites/klein schallige `bedrijfjes` in 2 verschillende landen ergens patent of copyrights of registerd trademark of iets op kunnen claimen als de naam niet exact hetzelfde is...........
Er zijn zoveel `echte`bedrijven met soortgelijkende namen, de keus is ook niet onbeperkt dus dan zou het lastig worden.

bl
door blackblossom - Jul 29, 2010 om 23:20
59 Antwoorden / 14 Vragen

The European trademark is pending and it doesn't have to be registered anyway; my long-term use of Happy Herbivore still gives me the rights to sue you for copyright infringement. Plus you're using it on an American website, Facebook - and twitter, so all I need is U.S. anyway. Your attorney should have known that.

My attorney, who specializes in trademarks, suggests you use

Gerne Pflanzenfresser

it would make the most sense, considering your site is primarily in German.

We have started the process for your account to be deleted with facebook and twitter at your request. If you wish to continue to misappropriate my likeness, we will begin legal proceedings immediately.

Please forward your attorney's contact information.

Lindsay

My site is in dutch, not in German.
I didn't refuse to change my name, just give me some time to figure this out. I already changed my twittername and contacted the host of my website. I don't no how to change the name of my facebookpage. But facebook will probably contact me..
I don't have an attorney, I don't have money for one.

But what is your attorney's contact information?

Daphne

You mentioned getting advice from an attorney in a prior email who advised you; Is " @gmail.com" the attorney?

I am a licensed attorney; I will be representing myself with the assistance of another attorney who is experienced in trademark law. At this time I do not feel it would be appropriate to have you contacting my associate.

Please let me know how you wish to proceed.

stacey
door stacey - Jul 29, 2010 om 23:49
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ze heeft een hoop babbels maar weet verschil niet tussen duits en nederlands......?

Je moet niet zeggen dat je geen geld voor advocaat hebt, dan kan ze je zo wegbluffen, en advocaat kun je hier op toevoeging krijgen als je geen geld hebt, kost je maar kleine eigen bijdrage en advies van juridisch loket is gratis.

Ik zou haar zeggen dat je briefwisseling nu staakt en wel van haar advocaat hoort voor de verdere afhandeling...................
En laat je adviseren door juridisch loket en hou in de gaten of ze haar broer of briend de advocaat niet laat speken.........

Als ze echt sterk stond zou ze mi geen tijd aan jouw verspillen met op en neer gemail en gedreig maar het verder aan een advocaat overlaten, dat op en neer gemail lijkt mij meer op bluf en ze heeft je al zover dat je je naam op twitter wijzigd............dus even doorbluffen en je bent weg............

stacey
door stacey - Jul 29, 2010 om 23:59
10352 Antwoorden / 12 Vragen

t wordt al laat............type niet meer zo goed geloof ik ;-)

--En laat je adviseren door juridisch loket en hou in de gaten of ze haar broer of briend de advocaat niet laat speken.........--

moet zijn :

En laat je adviseren door juridisch loket
En hou in de gaten of ze haar broer of Vriend de advocaat niet laat spelen.........

jscholtes
door jscholtes - Jul 30, 2010 om 00:03
777 Antwoorden / 31 Vragen

Wat vinden de juristen op dit forum nu van deze zaak? Ik mis hun reacties.

Ik zou ze uitnodigen een formele procedure te starten en verder vooral afwachten. Wellicht dan aangeven dat ook jij kosten hebt gemaakt (voorbereiding van je bedrijfsstart) en dat je tegen betaling en in overleg best wijzigingen wilt uitvoeren in wederzijds belang mits zij willen opdraaien voor die kosten.

Maar zoals aangegeven; wat vinden de juristen op dit forum? Volgens mij mis ik vooralsnog de reactie van Frans75??

stacey
door stacey - Jul 30, 2010 om 00:25
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jscholtes schreef op vrijdag 30 jul 2010, 00:03]

Maar zoals aangegeven; wat vinden de juristen op dit forum? Volgens mij mis ik vooralsnog de reactie van Frans75??

Bij mijn weten zitten er hier geen juristen op het forum, ook nooit geweest volgens mij,
die zijn te duur om hier tijd te verdoen of ze zitten bij juridisch loket ;-)

nb
door nbw - Jul 30, 2010 om 01:53
521 Antwoorden / 24 Vragen

Dit geloof je toch. Een vraag met een engelstalige brief die serieus lijkt. Waarom geloof ik er geen snars van en waarom is die brief persoonlijk gericht en niet juridisch onderbouwd en in slecht engels gesteld. Wil de vraagsteller enkel voor eigen publiciteit gaan of zijn wij allemaal te goed van vertrouwen.

Google maar eens her en der en het wordt al snel duideleijk.

ikbenik
door ikbenik - Jul 30, 2010 om 01:58
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Eigenlijk is het niet zo moeilijk.

Als een naam in Nederland niet is vastgelegd als merk of als handelsnaam, dan mag je die naam gewoon gebruiken.

Meer informatie:
http://www.mkbservicedesk.nl/1729/hoe-bescherm-mijn-intellectueel.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Merk

Lees ook eens:

http://www.merkenregistratie.nl/merkenregistratie-nl-internet-en-domeinnamen.asp
http://www.merkenregistratie.nl/merkenregistratie-nl-onderzoeken.asp

Bij onderzoek bij www.boip.int staat Happyherbivore niet als een geregistreerd merk.

Een voorzichtige conclusie is dat Happyherbivore probeert om via bangmakerij en dreigementen ervoor te zorgen dat je het opgeeft.
Echter, zolang dat Happyherbivore hun handelsnaam en of domein naam niet gedeponeerd hebben, kunnen zij anderen niet verbieden om die naam te gebruiken, omdat hun handelsnaam en of domein naam geen gedeponeerde handelsnamen zijn.

=blackblossom schreef op donderdag 29 jul 2010, 23:01: The European trademark is pending and it doesn't have to be registered anyway; my long-term use of Happy Herbivore still gives me the rights to sue you for copyright infringement. Plus you're using it on an American website, Facebook - and twitter, so all I need is U.S. anyway. Your attorney should have known that.

Oei, ze weet zelf niet hoe het in elkaar zit.

Om een bedrijf te voeren hoeft in Europa het betreffende bedrijf de handelsnaam of domein naam niet als handelsnaam te registreren om de naam te kunnen gebruiken als handelsnaam.
Echter mag iedereen dan die naam gebruiken.

Als een bedrijf ervoor wilt zorgen dat niemand anders van die handelsnaam of domein naam als handelsnaam of domein naam gebruik mag maken, dient men eerst te kijken of die handelsnaam (ook in een domein naam) al geregistreerd of gedeponeerd is.
Is dat niet het geval, dan dient die naam bij een erkende instantie gedeponeerd te worden.

In het geval van blackblossom is de handelsnaam Happyherbivore in Nederland, Benelux of Europa niet geregistreerd als een gedeponeerde handelsnaam.

[quote]
Wat is een handelsnaam?

De wet beschouwt als handelsnaam de naam waaronder een onderneming of een onderdeel daarvan wordt gedreven. De Handelsnaamwet doelt hierbij op een onderneming die op commerciële wijze aan het economisch verkeer deelneemt, waarbij materieel voordeel moet worden beoogd.

Wanneer ontstaat een handelsnaamrecht?

Een recht op een handelsnaam ontstaat wanneer een naam ter onderscheiding van de onderneming in het handelsverkeer wordt gevoerd. Daarbij geldt dat de vraag of een naam in het handelsregister van de Kamer van Koophandel is ingeschreven niet beslissend is voor de erkenning van een handelsnaam. Daarnaast geldt dat het antwoord op de vraag of het ingeschreven staan in het handelsregister van de Kamer van Koophandel voldoende is om een verbod uit te lokken tot het voeren van een handelsnaam van een derde in de jurisprudentie niet eenduidig wordt beantwoord.

Wanneer kan ik een handelsnaam van een ander verbieden?

In artikel 5 van de Handelsnaamwet is bepaald dat iemand zijn onderneming niet mag drijven onder een naam die reeds door een ander rechtmatig gevoerd wordt, noch onder een naam die daar slechts in geringe mate van afwijkt als daardoor verwarring te duchten is. Mochten verschillende ondernemingen aanspraak maken op het gebruik van dezelfde handelsnaam, dan geldt dat de Handelsnaamwet degene met de oudste handelsnaam beschermd.

Wat is het verschil tussen een handelsnaam en een merk?

In het algemeen geldt dat een handelsnaam wordt gevoerd om een onderneming te onderscheiden en dat een woord- of beeldmerk wordt gebruikt als identificatie- en herkomstmiddel van de waren en diensten die door de onderneming worden geëxploiteerd. De handelsnaamwet biedt geen mogelijkheden om op grond van een handelsnaam het gebruik van een conflicterend merk te verbieden, terwijl een ouder merk het gebruik van een jongere handelsnaam wel kan verbieden.
bron:http://www.handelsnaaminbreuk.nl/faq.htm#faq2

Zo, dat was zeer veel informatie en een behoorlijke lap tekst.
Hopelijk heb je er wat aan.

marcel75
door marcel75 - Jul 30, 2010 om 08:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Veel geblaat en weinig wol. Als Lindsay al zelfs advocaat is, zou ze weten dat het niet: "I'll" maar "I will" in schrijftaal is. Daarnaast is haar verhaaltje zou Amerikaans dreigend, dat ze niet door heeft dat er nog meer is dan alleen Amerika. Ze zal je namelijk in Nederland moeten dagen en daarvoor dus ook een Nederlandse advocaat moeten inschakelen. Ook is het onzin dat ze contactgegevens van haar advocaat niet wil geven. Die heeft ze dus gewoon niet.

Verder inhoudelijk: een bedrijfsnaam die lijkt op een andere bedrijfsnaam en in dezelfde activiteitenhoek zit mag niet nee. Of de bedrijfsnaam geregistreerd/beschermd is, maakt daarvoor niet uit. Inschrijving bij de KvK is daarvoor genoeg. De KvK controleert overigens bij inschrijving ook marginaal of er verwarring kan ontstaan.

bl
door blackblossom - Jul 30, 2010 om 10:08
59 Antwoorden / 14 Vragen

Dit was de reactie van het Juridisch loket.

Geachte mevrouw,

Indien u de naam blijft gebruiken en de andere partij gaat een gerechtelijke procedure beginnen, zal de rechter bepalen of beide namen zodanig op elkaar lijken, dat er verwarring kan ontstaan.
Of u wel of niet zult winnen is daarom niet te voorspellen.

Voor meer informatie, zie:
http://www.iept.nl/

Wellicht is het een praktische oplossing om een andere naam te kiezen.

Met vriendelijke groet,

Als iemand nog contactgegevens heeft van een merkjurist die per mail gratis advies wilt geven hoor ik het graag.
Bedankt!

marcel75
door marcel75 - Jul 30, 2010 om 10:25
5124 Antwoorden / 4 Vragen

mmm, wel echt hollands om alles gratis te willen hebben terwijl degene die het advies moet geven er wel tijd, energie en studiekosten in moet stoppen. Een merkrechtenjurist die dit gratis doet zul je niet vinden.

Daarnaast kun je het op een zaak aan laten komen. Voorlopig in elk geval niet meer op de e-mails reageren. Grote kans dat je vanzelf niets meer hoort. En als er wel een zaak komt, bied je ter zitting alsnog aan de naam aan te passen en ga je schikken.

bl
door blackblossom - Jul 30, 2010 om 10:51
59 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb net gebeld naar handelsnaaminbreuk, en daar zeggen ze ook dat ik me niet druk hoef te maken omdat Lindsay als ze me echt iets wilt maken naar een Nederlandse rechter moet stappen.
Ze zegt inderdaad ook dat we ons allebei op een ander gebied focussen. Ik op Nederland en zij op Amerika.
En dat ik me idd pas zorgen hoef te gaan maken als ik post krijg uit Amerika.

Op gratis adviseurs.nl kreeg ik de volgende reactie

Als eerste is relevant of deze dame eerder dan jij de domeinnaam Happy Herbivore voerde. Als dat niet zo is en jij dus eerder was met de registratie van de domeinnaam HappyHerbi, dan kan zij - in beginsel - weinig doen tegen het gebruik van de domeinnaam.

Indien zij een merkenrecht heeft op haar naam Happy Herbivore dat geldig is in Nederland, kan zij met een beroep op het merkenrecht actie ondernemen tegen gebruik van domeinnamen die op het merk lijken. Voor zover ik nu even snel kan zien in het merkenregister van het Benelux merkenbureau (BBIE) heeft zij in Nederland geen geldig merkenrecht. Ik denk dus dat zij weinig tegen jou kan ondernemen op basis van het merkenrecht.

Ook op basis van het handelsnaamrecht kan zij in mijn ogen weinig ondernemen. Ik acht het namelijk niet aannemelijk dat zij in Nederland enige bekendheid geniet nu zij een Engelstalige website exploiteerd en zich voornamelijk richt op de Amerikaanse markt. Het is zelfs zo dat indien zij zich op enig moment expliciet richt op de Nederlandse markt, jij wellicht iets tegen haar kan ondernemen. Waar het in het handelsnaamrecht om gaat is het verwarringsgevaar. Kort gezegd gaat het er om dat een gebruiker van een handelsnaam zich kan verzetten tegen een ander die een gelijkluidende handelsnaam gebruikt. In dit geval ben jij actief in Nederland en kun je je verzetten tegen een ieder die in Nederland de handelsnaam Herbi Herbi gebruikt.

Al met al denk ik dat je geen risico loopt. En het is zeker niet zo dat je dan wordt veroordeeld om miljoenen te betalen. Het enige risico is dat je de domeinnaam moet staken mocht het ooit komen tot een procedure.

Nu was zij wel eerder met de naam Happyherbivore.com en ze beweert dus wel fans in Nederland te hebben.

ma
door maxdamage - Jul 30, 2010 om 11:00
60 Antwoorden / 0 Vragen

@blackblossom, ik zie wel dat je twitter account inmiddels niet meer actief is.

marcel75
door marcel75 - Jul 30, 2010 om 11:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Gewoon rustig afwachten en rustig slapen. Dan hoor je er het snelst niets meer van.

ikbenik
door ikbenik - Jul 30, 2010 om 11:04
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Je hoeft je geen zorgen te maken.

bl
door blackblossom - Jul 30, 2010 om 11:05
59 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb net een supergoed kant-en-klaar antwoord gekregen:

My European trademark attorney wrote me this:
"Under European trademark law, an absolute requirement is registration. There is no registered or published pending trademark application for HAPPY HERBIVORE or any variation I can think of. There is no way for her to sue for trademark infringement at this time. If she claims to have a nonpublished pending application, we'll have to wait until it is published so we can file an opposition (protest) based on your prior use in the European Union. It's illegal by the way to falsely claim you have a pending application.

We do not have anything similar to the common law trademark right of the US. If it's not registered, you have no rights, no matter how long you used it.

She talks about "suing for copyright infringement" but that is something else entirely; we are talking about trademarks, not copyright. There's no way she can sue for copyright infringement over just the word HAPPY HERBI.

You are not active in the US so I don't see how you would infringe a US trademark. If she falsely represents to Twitter or Facebook that you are doing so, you'd have grounds to sue her for damages. The TOS for these services require that you *infringe* a trademark, not merely that you have a username that is similar to someone's trademark somewhere in the world."

Hopelijk ben ik nu van haar af.
Of het wordt juist nog erger...

erik008
door erik008 - Jul 30, 2010 om 11:18
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Het is cultuur in de USA om iedereen aan te klagen.
Ze rijden met stickers op de auto met "Sue Me!" er op.
Het kan dus een grote bluf zijn.

ikbenik
door ikbenik - Jul 30, 2010 om 11:18
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=blackblossom schreef op vrijdag 30 jul 2010, 11:05] Hopelijk ben ik nu van haar af.
Of het wordt juist nog erger...

Je hebt niets te maken met de Amerikaanse wetgeving, alleen met de Europese en Nederlandse wetgeving.

Zou het hier in Nederland op een rechtzaak uitdraaien, dan hoef je daar geen zorgen over te maken, omdat Happyherbivore geen gedeponeerde handelsmerk in Nederland, Benelux of Europa is.
Zelfs niet in Amerika.
Ook is het geen groot bedrijf.

Happyherbivore beroept zich op de handelsnaamrecht, en bij een rechtzaak zal de eis van Happyherbivore verworpen worden, vanwege de afstand van beide bedrijven en ook de doelgroep van beide bedrijven.
Dus daar over hoef je geen zorgen te maken.

Iets anders was het als Happyherbivore de bedrijfsnaam in Europa of Benelux als een gedeponeerde handelsmerk geregistreerd zou hebben.
Dan kunnen er wel degelijk juridische maatregelen getroffen worden om ieder ander die een soort gelijke naam gebruikt, ervoor te zorgen dat die stoppen met het gebruik van die handelsnaam.

ikbenik
door ikbenik - Jul 30, 2010 om 11:28
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=erik008 schreef op vrijdag 30 jul 2010, 11:18]Het is cultuur in de USA om iedereen aan te klagen.
Ze rijden met stickers op de auto met "Sue Me!" er op.
Het kan dus een grote bluf zijn.

Al zou het in de wetgeving van de Verenigde Staten staan dat de handelsnaam gelijk staat aan een gedeponeerde handelsnaam, dan nog is dat in Europa niet geldig en hoeft de TS zich daar niet aan te houden.

Happyherbivore kan nooit een bedrijf buiten de VS aanklagen vanwege een overtreding buiten de VS onder de wetgeving van de VS.

Als Happyherbivore de TS zou willen aanklagen, dan dient Happyherbivore de TS aan te klagen via de Nederlandse wetgeving en in Nederland, omdat de overtreding in Nederland plaatsvind.

De aanklacht van Happyherbivore valt dus niet onder de wetgeving van de VS, maar onder de wetgeving van Nederland.

En over de aanklacht cultuur in de VS: kijk eens naar de patentenkwesties.
In de VS struikelt men over de ene patent overtreding na de andere.
Alleen zijn dergelijke kwesties niet in Europa van toepassing.

De TS hoeft zich nergens zorgen over te maken, al blaat en dreigt Happyherbivore ook nog zo hard.

invalide
door invalide - Jul 30, 2010 om 15:36
787 Antwoorden / 5 Vragen

U is als Nederlander niet verplicht deze lastige juridische taal te lezen en uit te zoeken.
Dus vraag of ze de eis in Nederlands willen sturen, kost hun veel geld voor vertalen en bij taalfouten hangen zij.
Dus stel in Nederlands deze vraag en vermoedelijk is dat te duur voor hun.
Volgens Nederlands recht mag je Nederlands eisen omdat de rechtszaak hier ook in de Nederlandse taal volgens Nederlands recht zal plaatsvinden.

Zo hou je Amerikanen buiten de deur die er vanuit gaan dat iedereen perfect hun taal beheerste en geen rekening houden met afwijkende wetten en regels in andere landen!

marcel75
door marcel75 - Jul 30, 2010 om 16:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Invalide,
Wat een onzin! Je mag een claim in alle talen sturen. En blijkbaar is TS voldoende bekend met de Engelse taal om te weten waar het om gaat. Gelet op andere bijdragen zou ik haast willen dat sommige respondenten ook buiten de deur gehouden zouden kunnen worden.

ikbenik
door ikbenik - Jul 30, 2010 om 16:15
2845 Antwoorden / 27 Vragen

De taal doet er niet toe.

Als de tegenpartij de handelsnaam als een geregistreerde merk had gedeponeerd, dan dient wel degelijk met de uitspraken van de tegenpartij rekening gehouden te worden.

Dus ben ik het zeker met marcel75 eens.

bl
door blackblossom - Jul 30, 2010 om 19:37
59 Antwoorden / 14 Vragen

Hier de reactie van Lindsay op de goede mail van Arnoud, de merkenadvocaat:

"What your attorney fails to see is that you're using it on Facebook - which is an American company/social platform etc; so even if you're in Holland you are breaching my common law US trademark rights through Facebook and Twitter... and mind you, your attorney pointed out that I have a trademark infringement claim against in the the U.S. under the common law... so you appear to be the ass, not me.

Also, I've received emails from a xxx domain, which I've flagged as spam. If you or anyone else you're associated with is trying to send me information -- it must come from a actual domain and valid email address, otherwise it's disregard and marked appropriately as spam and thus, not received.

I'll leave the rest of this up to my lawyer and her expertise. This situation is not worth my time, as you pointed out, you are a no body... it's just a shame and a testament to your character how unoriginal you are. Here in America, we call people like you douches. I hope that translates in Dutch.

The kind of person you are really shows. Hope that is not representative of the Dutch.

Ik heb trouwens geen idee waar ze t over heeft, betreft dat xxxdomein

bl
door blackblossom - Jul 30, 2010 om 19:37
59 Antwoorden / 14 Vragen

Ow ja, ik heb mn handelsnaam Happy Herbi laten registreren.

bl
door blackblossom - Jul 30, 2010 om 22:40
59 Antwoorden / 14 Vragen

Lindsay heeft het nu voor elkaar gekregen dat mijn Happy Herbi fanpage is verwijderd.
Met facebook is haast geen contact te krijgen.
Iemand een idee hoe ik mijn page weer terug krijg?

frans75
door frans75 - Jul 30, 2010 om 23:03
202 Antwoorden / 0 Vragen

Nu ben ik geen jurist (ben ik veel te eigenwijs voor), maar er zijn een paar dingen die mij wel opvallen.

Mevrouw Nixon is wel juriste, en in dat geval (zeker voor een Amerikaanse) zou ze moeten weten dat trademark & copyright zeer gespecialiseerde wetsgebieden zijn. Zeker internationaal gezien.
Frappant in deze is dat er geen directe communicatie van haar advocaat is, wat gezien de situatie voor de hand zou liggen.

Komt op mij over dat ze haar toekomstige inkomsten veilig wil stellen (in principe is zij net als jij (Daphne) een beginnende ondernemer. En die hebben in de regel niet de financiële middelen om een internationaal trademark-dispuut te kunnen beslechten.

Zolang jij je limiteert tot Nederland kan ze je weinig maken. Zolang zij haar merknaam hier nog niet geregistreerd heeft, en jij de jouwe wel, heeft ze weinig in te brengen (iets soortgelijks).
Om nog maar te zwijgen over de naam van haar "groupies", daar zijn al helemaal geen rechten aan te ontleden.

Aangezien herbivores een zelfstandig naamwoord is kan registratie problematisch worden. Een afgeleide hiervan (jouw naam) maakt meer kans.

(Off-topic: Alweer een Russische incarnatie?)

Lsk520
door Lsk520 - Jul 30, 2010 om 23:09
827 Antwoorden / 2 Vragen

(Off-topic: Alweer een Russische incarnatie?)

Had ik vorige week al opgemerkt! Onze Russische vriend Gozik/D!RK/Stofzuigertje heeft weer een nieuw alias. Knap dat ie er steeds weer in slaagt de moderators om de tuin te leiden....

hutch
door hutch - Jul 30, 2010 om 23:10
4515 Antwoorden / 29 Vragen

My attorney, who specializes in trademarks, suggests you use
Gerne Pflanzenfresser
it would make the most sense, considering your site is primarily in German
.”

Deze ‘Lindsay’ weet het verschil tussen de Nederlandse en de Duitse taal nog niet eens, dus zo bijster intelligent is zij niet. Zij denkt dat de hele wereld alleen maar uit ‘Amerika’ bestaat.

you are a no body

En dan weer die overbekende arrogantie van een Amerikaan(se). Walgelijk gewoon!
En die advocaat van haar met die ‘Gerne Pflanzenfresser’. Uit welk woordenboek heeft die slimmerik dat weer vandaan gehaald. Waarschijnlijk ook nog eens samengesteld uit meerdere, opgezochte, woorden. Wat een simpel figuur zeg….

Ik moet wel een beetje lachen: met z’n tweetjes zullen ze al deze reacties wel vertalen naar het Engels (nee, niet naar het Amerikaans! Daar zullen die Amerikanen wel een beetje van balen, vermoed ik). Wat zou daar wel niet allemaal uitkomen?

Lsk520
door Lsk520 - Jul 30, 2010 om 23:18
827 Antwoorden / 2 Vragen

Gerne Planzenfresser is een letterlijke vertaling van Happy herbivore, waarschijnlijk de vertaalservice van Google gebruikt...

Als ze zo amateuristisch te werk gaan: geen aandacht meer aan besteden, bluf is een irritante yankee-eigenschap die alleen maar ergernis wekt!
Ken de gastjes: shoot first, talk later...