carolyn
door carolyn Oct 6, 2014 om 13:14
Geldzaken & recht

Buren Geluid overlast

Mijn vraag is , tot welke tijd in de nacht is een tuinfeest veroorlooft in een bewoond gebied ,en dan heb ik het over harde disco muziek , zijn daar bij de wet verplichtingen vastgelegd , en kan je daar de mensen op aanspreken.

16092 34 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 6, 2014 om 13:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo carolyn,

Ja, daar zijn regels voor.

Lees maar eens hier.

Als dit éénmalig voorkomt zou ik me daar toch niet zo aan storen; het is wat anders als dit regelmatig plaatsvindt.

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Oct 6, 2014 om 13:37
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Vroeger nodigden de geluidsoverlastgevende buren mij ook uit bij feestjes, ik was dan niet thuis (als buur) en had dus ook geen overlast en het was nog gezellig ook. Probeer eerst er eens over te praten voordat er wetsartikelen en politie aan te pas komt.

carolyn
door carolyn - Oct 6, 2014 om 18:13
39 Antwoorden / 15 Vragen

Ja bedankt voor die twee nutteloze reacties , je snapt toch wel hoop ik als iemand zo,n vraag stelt , dat het niet de eerste keer is , en dat ik wel heel wat kan verdragen , maar met die antwoorden ben ik dus niet geholpen , bedankt.

mahadma
door mahadma - Oct 6, 2014 om 18:14
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Ik dacht de wetsteksten van Edrick3 wel duidelijk zijn.

edrick3
door edrick3 - Oct 6, 2014 om 18:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@carolyn,

Misschien wist je niet dat je in de allereerste reactie op hier moest klikken?
Lijkt me toch niet zo'n nutteloze reactie. ;-)

valerius-2
door valerius-2 - Oct 6, 2014 om 18:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Bij dit soort feestjes buiten de normale gang van zaken is inderdaad een gem vergunning nodig. Ik lees de aanvragen hiervoor in mijn huis en huis blad welke door de gemeente hiervoor worden benut.

carolyn
door carolyn - Oct 6, 2014 om 19:56
39 Antwoorden / 15 Vragen

Ja sorry Edrik3 maar die eerste Hier werkte dus niet , tweede wel , bedankt en kijk wel wat ik er mee doe .Maar als ik die regels zo lees van de decibel norm toegestaan is mijn klacht terecht, het was wel drie keer het toegestane maximaal.

ja
door janf43 - Oct 6, 2014 om 21:29
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carolyn schreef op maandag 6 okt 2014, 19:56]Ja sorry Edrik3 maar die eerste Hier werkte dus niet , tweede wel , bedankt en kijk wel wat ik er mee doe .Maar als ik die regels zo lees van de decibel norm toegestaan is mijn klacht terecht, het was wel drie keer het toegestane maximaal.

3 x 60 = 180; een straalmotor op één meter afstand maakt ca 140dBa lawaai. Zo erg was het toch niet?

carolyn
door carolyn - Oct 6, 2014 om 22:29
39 Antwoorden / 15 Vragen

Jammer dat ik niet zo, n meter heb , want anders had ik het kunnen bewijzen , het was inde?daad zo erg , het was dus een tuinfeest in een gewoon huis inde achtertuin waar ik op twee meter vandaan woon, het hele huis trilde en de ramen maakten lawaai of er een orkaan aan de gang was , het hele dorp praat er nog over.
Ik hoop dat ik nu duidelijk ben geweest.

Cookies
door Cookies - Oct 6, 2014 om 23:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=carolyn schreef op maandag 6 okt 2014, 22:29]Jammer dat ik niet zo, n meter heb , want anders had ik het kunnen bewijzen , het was inde?daad zo erg , het was dus een tuinfeest in een gewoon huis inde achtertuin waar ik op twee meter vandaan woon, het hele huis trilde en de ramen maakten lawaai of er een orkaan aan de gang was , het hele dorp praat er nog over.
Ik hoop dat ik nu duidelijk ben geweest.

Als het zo erg was en er zoveel mensen last van hadden, begrijp ik niet dat niemand de politie heeft gebeld.

aurora1
door aurora1 - Oct 6, 2014 om 23:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ook niet. maar wel na eerst vragen of het geluid zachter gezet kan worden...

carolyn
door carolyn - Oct 7, 2014 om 00:01
39 Antwoorden / 15 Vragen

Heb ik gedaan is geweest , later weer het zelfde tot 3.30 uur , heb slaaptabletten genomen , weet niet waneer het gestopt is .
Dat was mijn laatste reactie op deze vraag , beankt voor al het commetaar hier op.

komsja
door komsja - Oct 7, 2014 om 17:34
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@carolyn
U had/heeft last van een/de tuinfeesten van de buren maar u zegt er niet bij of het die ene keer was of dat het regelmatig gebeurd.
Als het zo af entoe een keer voorkomt dan moet u niet zo zeuren en ergens achteraf gaan wonen en als het regelmatig voorkomt dan kan ik me uw ergenis heel goed voorstellen Ik woon in een vrij gehorige flat van 12 verdiepingen (zit zelf op de negende) en tja dan hoor je welus wat en vooral de harde muziek maar ik heb zo af entoe ook welus een gek half uurtje en de muziek hard aan zet.
want dat moet toch kunnen,en als m,n bovenbuurvrouw haar verjaardag viert met veel geluid of ze heeft gewoon effe een gekke bui en dan de radio op 100 zet daar moet men niet zo moeilijk over doen

frederikjp
door frederikjp - Oct 8, 2014 om 13:27
47 Antwoorden / 6 Vragen

Wanneer het weer gebeurd, niet twijfelen: gelijk de politie bellen. Een tuinfeest in een bewoonde wijk tot diep in de nacht mag gewoon niet. Laten ze een weiland afhuren.

bussy02
door bussy02 - Oct 8, 2014 om 13:48
145 Antwoorden / 37 Vragen

Het hangt af waar je woont en of je de buren uitgenodigd hebt.
Wij wonen tenslotte in Nederland.Als je het niet iedere week doet moet het geen probleem zijn om tot 00.30-01.00 uur te feesten met harde muziek!!!

audb
door audb - Oct 8, 2014 om 14:01
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wettelijke gezien is er helemaal niets geregeld maar dat wilt niet zeggen dat je zomaar geluidsoverlast mag plegen.
Wel is het zo dat per stad of dorp door de gemeente een APV is die aangeeft tot hoe laat er geluid mag worden geproduceerd doorgaans is dat tot 20.00 uur en om 23.00 uur moet het stil zijn.
Maar je kan en mag niet verwachten dat dat in een stad zoals Amsterdam ook zo is,
Maar harde muziek mag nooit tot in de nachtelijke uren duren en de regel is doorgaans dat in het weekend om 01.00 uur het muziek gewoon zacht moet staan.
Als het een huur woning betreft dan kan u u de woningbouw daar uw klacht bekend maken en eisen dat ze er wat aan doen en dan is het beste omdat met zoveel mogelijk omwonenden te doen.
Betreft het een koop woning dan moet u naar de gemeente stappen en ook hier is het zo dat u zoveel mogelijk mede standers moet zien te vinden en natuurlijk bewijs verzamelen bv door de politie in te schakelen.

de
door denlia - Oct 8, 2014 om 14:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een feest of muziek mag zo wie zo maar een bepaald aantal decibellen hebben is de muziek harder dan kunt u de mensen erop aan spreken en willen ze de muziek niet zachter zetten dan kunt u de politie inschakelen ,maar of ze willen komen dat is nog maar de vraag.
Als mensen hun muziek hard zetten al is het maar voor een half uur en u woont in een flat van 12 verdiepingen waar een paar honderd mensen wonen dan zit je dag en nacht in de herrie en het hutje op de hei wat je vaak voorbij ziet komen dat biedt ook geen uitkomst want daar is ook herrie.
Ga ervan uit dat muziek je buren niet mag storen dan leven we allemaal een stuk rustiger en prettiger.

komsja
door komsja - Oct 8, 2014 om 16:28
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@denlia
Wat u zegt (refererende aan mijn antwoord) is natuurlijk niet helemaal waar want als ik (wonende op de de negende van de twaalf zo af en toe een gek half uurtje heb en de muziek hard aan zet dan heeft het merendeel van de flatbewoners daar geen last van om de dood eenvoudige reden dat ze het niet horen de enige die er last van kunnen hebben zijn mijn directe boven/beneden en naaste buren en heb toen ik hier bijna 9 jaar geleden kwam wonen heb ik die buren persoonlijk benaderd voor dat gekke half uurtje wat ik af entoe heb en gezegd dat als ze er last van hebben me moeten bellen of aan de deur komen en dat ik dan per direct de muziek of uitzet maar zowiezo de volume knop terug draai en heb tot op heden 2 keer iemand aan de deur gehad en dat was m,n voormalige bovenbuurvrouw maar die stond erom bekend om over van alles en nog wat te klagen.
Vraag regelmatig m,n buren of ze er last van hebben maar ze zeggen:ga je gang maar want zo vaak komt het niet voor

komsja
door komsja - Oct 8, 2014 om 16:37
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@frederikjp
ook wat u zegt is pure onzin (gesteld dat de overlast zo af en toe een keer voorkomt)
want dat wat u zegt zou beteken dat men nooit eens een keer als het gezellig is door mogen halen en dan maar een weiland af moeten huren Neejjjjjjj slaat helemaal nergens op.
Maar voor alle duidelijkheid: als het doorhalen tot diep in de nacht bijna wekelijks gebeurd dan word het natuurlijk een ander verhaal.

ab
door abvan - Oct 8, 2014 om 17:15
38 Antwoorden / 11 Vragen

De vrijheid van de een houdt op bij de overlast voor de ander. Kortom je hebt gewoon de sociale plicht in ons dicht bevolkte landje om de overlast voor je buren zoveel mogelijk te beperken. Veroorzaak jij overlast, dan moet het niet zo zijn, dat de klagende buren als zeurders worden weggezet en maar moeten verhuizen naar het bekende hutje op de hei. Wil jij ongestoord herrie maken dan verhuis jij toch lekker naar dat hutje! Zie trouwens de noodzaak ervan niet in om je feestje met kei en kei harde muziek "op te leuken". Maarja met de nodige drank op hoef je elkaar toch niet meer zonodig te verstaan. Als je zo van harde muziek hou organiseer dan je feestje in een discotheek. Heb je er zelf last van (gehoorschade) en je buren kunnen ongestoord slapen.

komsja
door komsja - Oct 8, 2014 om 18:20
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@abvan
Ook wat u zegt is gewoon klinklare onzin (behalve als het bijvoorbeeld elk weekend gebeurd)
We moeten inderdaad in dit kleine dichtbevolkte landje rekening met elkaar houden maar zo af en toe een keer een leuk tuinfeest of balkonfeest kunnen houden mot toch gewoon een keer kunnen
en als dat zo af en toe een keer voorkomt en je stelt je buren ervan op de hoogte dat ze enige overlast zouden kunnen ervaren dan moet dat gewoon kunnen maar helaas heb je er soms van die zijkers bijzitten die bij elk geluid van de buren aan de bel trekken.
Ik hou gedomme elke morgen rekening met m,n naaste buren als ik de waterketel (zonder fluit) op het vuur zet want mijn keuken grenst aan de slaapkamer van de buren en mag ik dan niet zo af entoe uit de band springen???? kom nou zeg

wimmi20
door wimmi20 - Oct 8, 2014 om 19:09
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Carolyn vraagt : kan ik mensen daarop aanspreken.
Antwoord : ja.
Je kunt mensen op alles aanspreken.
Is er wettelijk iets geregeld : nee.

ab
door abvan - Oct 8, 2014 om 20:09
38 Antwoorden / 11 Vragen

@komsja
Wie spreekt er hier nu onzin? Lees uw eigen reacties eens na. Ga er verder niet op in, maar als ik moet kiezen tussen uw fluitketel en uw volumeknop op max, weet ik het wel. Voor u nog één tip: zet een koptelefoon op, dan kan je zo vaak uit je dak gaan als je wilt, zonder je buren overlast te bezorgen. Alleen niet zo goed voor je oren, maar dat moet je er voor over hebben toch?
@TS. Er is wel degelijk wettelijk iets geregeld bij (extreme) overlast. Ik heb het dan niet over een echt gezellig tuinfeest met een achtergrond muziekje etc. Maar wanneer horen en zien je vergaat, kan je - wanneer aanspreken niet helpt en het alleen maar erger wordt - wel degelijk de politie bellen. Die kan o.g.v. de APV (algemene plaatselijke verordening) optreden. Soms helpt dat, soms niet. Bovendien weten de overlast veroorzakende buren als u al bij hen geklaagd heeft, wie de politie heeft gebeld. Politie zal in ieder geval eerst waarschuwen, daarna proces-verbaal opmaken en kan, wanneer ook dat niet helpt, de geluidsinstallatie inbeslagnemen. Nogmaals soms helpt het en soms niet. Ik ken een voorbeeld van een notoire geluidsoverlast veroorzaker bij wie de inschakeling van de politie totaal niet hielp; hij had er gewoon sch..t aan. Totdat er een steen bij hem door de ruit ging ....... Moet u natuurlijk niet doen, want dat is eigenlijk net zo asociaal, bovendien strafbaar en kan ook leiden tot verdere escalatie. U kunt er ook voor kiezen om uiteindelijk maar te verhuizen en het stokje (de ergenis) overdragen aan uw opvolger (hoewel dat laatste eigenlijk ook wel sneu is).

pi
door pieterwolters - Oct 8, 2014 om 20:47
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=abvan schreef op woensdag 8 okt 2014, 20:09]Voor u nog één tip: zet een koptelefoon op, dan kan je zo vaak uit je dak gaan als je wilt,

De sensatie van muziek via luidsprekers (of live) is niet te benaderen via een hoofdtelefoon. Een hoofdtelefoon is alleen geschikt om analytisch naar muziek te luisteren. Niet om muziek te ervaren.

labren
door labren - Oct 8, 2014 om 21:15
862 Antwoorden / 0 Vragen

je mag tot 22.00 uur lawaai maken daarna moet het stil zijn maar een keer een feestje geven , moet je je buren even waarschuwen voor de goeie order.

h19l49
door h19l49 - Oct 8, 2014 om 21:45
121 Antwoorden / 0 Vragen

Hier in Leeuwarden hebben we enkele weken geleden een dancefeest gehad gedurende 5 dagen en dat 24 uur continu waardoor je de nachtrust wel kon vergeten door de herrie en het geboem van de overdreven harde bastonen.
De gemeente had hier vergunning voor gegeven zonder zich schijnbaar te realiseren dat een hele wijk en omstreken gedurende120 uur lang in de herrie zaten.
Over deze overlast zijn honderden klachten binnen gekomen waar de gemeente niets mee doet aangezien ze de vergunning voor volgend jaar al weer klaar hebben liggen want het was toch z,on groot succes.
Klagen helpt dus niets!.

viejo
door viejo - Oct 8, 2014 om 23:38
63 Antwoorden / 4 Vragen

In sommige gemeenten moet er voor een tuinfeest een vergunning worden aangevraagd. Bellen met de politie i.v.m. geluidsoverlast betekend dat er daarnaar gevraagd wordt. Mocht er een vergunning zijn afgegeven dan kun je je tot de gemeente wenden met jouw bewoners informatie.

door 1953 - Oct 9, 2014 om 04:41
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Uw buren hebben bij de gemeente een evenementvergunning aangevraagd (voor grootschalig) tuinfeest (met geluidsoverlast gepaard gaande)?

Iedereen moet voldoen aan de eisen van de gemeente qua evenementen en daarvoor een evenementvergunning aanvragen. Of het nu oom barbecuefeest op een bedrijfsterrein is voor het personeel of een partytent met gasten omdat betovergrootmoeder 100 jaar is geworden.

ab
door abvan - Oct 9, 2014 om 11:54
38 Antwoorden / 11 Vragen

@labren. Het "strafbare" veroorzaken van lawaai is niet aan tijd gebonden. Muziekoverlast van je buren mag dus ook overdag niet. Wanneer je buurman overdag zijn stereo telkens weer en voor langere tijd op max volume zet, ben je ook gedwongen om je eigen woning te ontvluchten. Hetzelfde geldt voor andere vormen van overlast, zoals verbouwingswerkzaamheden etc. Maar die zijn soms nu eenmaal niet te vermijden en daar moet je ook niet over gaan klagen. Anders wordt het natuurlijk wanneer je buurman midden in de nacht met zijn boormachine aan de slag gaat. En zo werkt het ook met het tuin feestje.Wanneer het in de avonduren plaatsvindt en het muziekvolume is redelijk, dan zal niemand gaan lopen klagen. Helaas is het zo, dat bij dergelijke feestjes hoe later het wordt het gebral en het muziekvolume met dezelfde hoeveelheid toenemen. Dus en en, vandaar dat de meeste mensen na 24.00 uur gaan klagen en het welletjes vinden.
@h19I49. Absurd dat een gemeente vergunning afgeeft voor een 24-uurs muziekfestival. Wanneer op klachten niet door de gemeente wordt gereageerd, zou u een klacht in kunnen dienen bij de (gemeentelijke) ombudsman en zonodig (met uw medewijkbewoners) bij de rechter. Evenementen moeten gehouden kunnen worden met een afweging tussen het algemeen belang (grote groepen "muziek"liefhebbers en het individuele belang (buurtbewoners), maar er zijn grenzen. Een dergelijk evenement van 5 dagen lang dient gewoon elke dag om 24.00 uur afgelopen te zijn! Ik heb al eerder opgemerkt: de vrijheid van de één houdt op bij overlast voor de ander, zeker in extreme gevallen.

blok
door blok - Oct 9, 2014 om 14:38
79 Antwoorden / 8 Vragen

samen sta je sterker !
met alle buren aktie ondernemen dus.
bij de betreffende buren die het feestje hielden, maar ook bij de gemeente.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 9, 2014 om 17:04
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Gekker moet het niet worden !
1953 meent dat je een evenementen vergunning moet aanvragen als je je verjaardag in de tuin viert.
++++++++++++++++++++++++++++===========

=1953 schreef op donderdag 9 okt 2014, 04:41: Uw buren hebben bij de gemeente een evenementvergunning aangevraagd (voor grootschalig) tuinfeest (met geluidsoverlast gepaard gaande)?

Iedereen moet voldoen aan de eisen van de gemeente qua evenementen en daarvoor een evenementvergunning aanvragen. Of het nu oom barbecuefeest op een bedrijfsterrein is voor het personeel of een partytent met gasten omdat betovergrootmoeder 100 jaar is geworden.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2014 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

@1953 is niet voor niets ambtenaar.;-)

ma
door mailman - Oct 9, 2014 om 19:36
84 Antwoorden / 9 Vragen

Veel van de reacties hierboven kloppen van geen kant. Vooral het noemen van een tijdstip slaat nergens op. Geluidsoverlast is namelijk een zogenaamd klacht-delict. Dat betekent, dat men niet HOEFT te klagen, maar het mag natuurlijk wel. Je mag namelijk midden op de dag ook klagen, wanneer er sprake is van geluidsoverlast. Een radio of geluidsinstallatie hoort 24 uur per dag geen overlast te veroorzaken. Wat de een als overlast ervaart, zal een ander niet storen.

door 1953 - Oct 9, 2014 om 21:54
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=abvan schreef op donderdag 9 okt 2014, 11:54]@labren. Het "strafbare" veroorzaken van lawaai is niet aan tijd gebonden. Muziekoverlast van je buren mag dus ook overdag niet. Wanneer je buurman overdag zijn stereo telkens weer en voor langere tijd op max volume zet, ben je ook gedwongen om je eigen woning te ontvluchten. Hetzelfde geldt voor andere vormen van overlast, zoals verbouwingswerkzaamheden etc. Maar die zijn soms nu eenmaal niet te vermijden en daar moet je ook niet over gaan klagen. Anders wordt het natuurlijk wanneer je buurman midden in de nacht met zijn boormachine aan de slag gaat. En zo werkt het ook met het tuin feestje.Wanneer het in de avonduren plaatsvindt en het muziekvolume is redelijk, dan zal niemand gaan lopen klagen. Helaas is het zo, dat bij dergelijke feestjes hoe later het wordt het gebral en het muziekvolume met dezelfde hoeveelheid toenemen. Dus en en, vandaar dat de meeste mensen na 24.00 uur gaan klagen en het welletjes vinden.
@h19I49. Absurd dat een gemeente vergunning afgeeft voor een 24-uurs muziekfestival. Wanneer op klachten niet door de gemeente wordt gereageerd, zou u een klacht in kunnen dienen bij de (gemeentelijke) ombudsman en zonodig (met uw medewijkbewoners) bij de rechter. Evenementen moeten gehouden kunnen worden met een afweging tussen het algemeen belang (grote groepen "muziek"liefhebbers en het individuele belang (buurtbewoners), maar er zijn grenzen. Een dergelijk evenement van 5 dagen lang dient gewoon elke dag om 24.00 uur afgelopen te zijn! Ik heb al eerder opgemerkt: de vrijheid van de één houdt op bij overlast voor de ander, zeker in extreme gevallen.

Maximaal decibels per tijdgroep geregeld per gemeente.