mo
door moniqueclubs Aug 15, 2005 om 20:45
Geldzaken & recht

Buren mogen verbouwen,wij schade verhalen?

Onze buren gaan hun dak verlengen (het dak wordt 2 keer zo groot)waarbij de lichtinval bij ons een stuk minder gaat worden omdat de zon van hun kant komt.

Waarschijnlijk krijgen ze de vergunning van de gemeente en gaan wij bezwaar maken.Maar stel nou dat wij in het ongelijk gesteld worden en de bouw door kan gaan ,is er dan een juridische mogelijkheid om onze schade zijnde waardedaling van ons huis (= 5 tot 10 % van de huidige waarde).meer stookkosten ,kosten voor het aanbrengen van een lichtkoepel,etc te verhalen op de buren?

Wij hoopten met artikel 5.37 van het burenrecht een kans te kunnen maken,maar van anderen hoorden we dat het geen onrechtmatige hinder is als de gemeente hun plan goedkeurt.

Wie heeft een idee?

8795 3 Rapporteer

di
door dien1 - Sep 6, 2005 om 14:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een verzoek tot planschade bij de gemeenteraad om eventuele waardevermindering te compenseren is in sommige gevallen een mogelijkheid.

Een verzoek tot planschade kan ingediend worden indien onroerend goed in waarde verminderd (welke waardevermindering niet binnen het normaal maatschappelijk risico valt) door een zogenaamde planologische wijziging (bv een nieuw bestemmingsplan). Dit betekent concreet dat het bouwplan van uw buren niet binnen de voorschriften van het bestemmingsplan is toegestaan en de bouwvergunning met een vrijstelling wordt verleend. Vaak is een uitbreiding echter wel toegestaan via een bestemmingsplan en dan is een verzoek tot planschade niet haalbaar. Daarnaast is het de vraag of een dergelijke waardevermindering niet binnen het normaal maatschappelijk risico valt. Bij de gemeente kunnen ze u hierover wellicht adviseren aangezien zij weten wat er op grond van het bestemmingsplan al gebouwd mag worden en wat het plan van uw buren is.

je
door jeroenbosch - Sep 18, 2005 om 22:06
67 Antwoorden / 0 Vragen

U gaat bezwaar maken, nadat de buren van de gemeente een vergunning verkrijgen?

Dit is precies de verkeerde volgorde. De gemeente doet in de plaatselijke krantjes en veelal op hun website een aankondiging van de vergunningaanvragen. Belanghebbenden kunnen daarop reageren en hun gegronde bezwaren hierop indienen. Hoe weet U of Uw bezwaren gegrond zijn? Door U voor te laten lichten. Dat kan via dezelfde gemeente bij de aangestelde persoon voor bouwzaken, dat kan via de Vereniging Eigenhuis en bijvoorbeeld via een advocaat (wel erg prijzig).

Wanneer de vergunning verleend werd door de gemeente, betekend dit dat er geen (gegronde) bezwaren werden ingediend of niet als zodanig werden gehonoreerd. Dan voldoet de aanvraag tot verbouwing dus aan alle juridische eisen. Wanneer de verbouwing zelf dan ook nog conform het besluit wordt uitgevoerd, dan is daarmee de hele zaak dus bekeken. U kunt dan alleen nog proberen bij de WOZ- taxatie een hertaxatie los te peuteren, maar wat wanneer blijkt dat een taxateur vervolgens van mening is dat de waarde van Uw pand juist in waarde is gestegen, doordat het bij de buren zo is opgeknapt en dus de hele buurt er op vooruit is gegaan? Linke soep dus!

Succes en sterkte met Uw overwegingen. JB

mo
door moniqueclubs - Sep 18, 2005 om 22:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties.:)

We zien wel hoe alles loopt.