Busvervoer overeenkomst door vervoerder geannuleerd, recht op schadevergoeding?
Met een taxi/busvervoers bedrijf heb ik een week geleden een overeenkomst gesloten voor een groepsvervoer tijdens oudejaarsnacht. Deze boeking is per mail bevestigd en ook al gefactureerd.
Bij het aangaan ben ik akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van het bedrijf, deze zijn conform de algemene vervoer- en reisvoorwaarden van KNV busvervoer. Voorwaarden zijn op deze link te vinden.
Daarin staat dat wanneer de opdrachtgever(ik dus) de overeenkomst opzegt, hij verplicht is een schadevergoeding te betalen. Zou op dit moment 30% van de reissom zijn.(artikel 5.1)
Er staat ook in dat de vervoerder geen schadevergoeding verplicht is bij opzegging van de overeenkomst wegens geringe deelname of wegens overmacht.(artikel 7.1 - 7.3)
Van beide is geen sprake.
In Artikel 2.1 staat dat de herroeping van een aanvaard aanbod binnen 8 kantooruren na aanvaarding moet geschieden. Ook hier is geen sprake van.
Er staat in de algemene voorwaarden niet specifiek beschreven of de vervoerder wel of niet verplicht is om de geleden schade te vergoeden bij een willekeurige reden van opzegging van de overeenkomst.
Gezien de drukte met ouderjaarsnacht was het al lastig om een vervoerder te vinden. Ik heb een andere offerte afgezegd toen ik deze aanvaard heb, die heeft nu helaas geen plek meer. Het zal moeilijk worden om vervangend vervoer te vinden en dit zal zeer waarschijnlijk ook extra kosten met zich meebrengen.
Kan ik in dit geval verlangen dat de vervoerder de overeenkomst alsnog nakomt en het voervoer uitvoert of heb ik recht op een schadevergoeding? Of heb ik geen poot om op te staan?
Beter NU weten als 2 dagen voor oud en nieuw. Nu kunt u verder zoeken.
Wat is de reden dat er geannuleerd is? U begint meteen over allerlei randzaken, maar niet wat er aan de hand is. Is de bus particulier gehuurd, of zakelijk?
Het betreft een particuliere overeenkomst.
De reden is dat er plots niet genoeg personeel aanwezig is i.v.m. ziekte van de geplande chauffeur.
Edit;
Mijn inziens lijkt het redelijk dat wanneer ze van de klant een vergoeding eisen bij opzegging van de overeenkomst, dit ook de andere kant op werkt.
Of ik hier ook recht op heb is een 2e, vandaar dat ik deze vraag hier stel.
De reden is dat er plots niet genoeg personeel aanwezig is i.v.m. ziekte van de geplande chauffeur.
En alks het nu eens gewoon waar is?
U kunt wel van alles willen eisen, maar waar niet (meer) is verliest ook u uw recht.
Het wordt in elk geval bijtijds aangegeven.
Of het waar is twijfel ik niet aan. Het gevolg ervan is dat ze de overeenkomst opzeggen in plaats van dat ze het probleem oplossen.
Wanneer ik dat vanuit mijn kant als klant had gedaan, om wat voor reden dan ook, dan had het bedrijf van mij ook een vergoeding geëist van 30% van de rijssom.
Bijtijds is in dit geval relatief, na alle taxi/vervoers bedrijven in de omgeving gebeld te hebben heb ik nog geen vervangend vervoer gevonden. Daarbij schiet hier in de omgeving de prijs ook de lucht in hoe dichter we bij oudejaarsdag komen, wat voor ons extra kosten veroorzaakt.
De vraag is vooral of ik redelijkerwijs recht heb op een soortgelijke vergoeding die het bedrijf ook zou eisen wanneer ik de overeenkomst op zou zeggen.
Hallo Middenoor ,
Bij het aangaan ben ik akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van het bedrijf
Dan heeft u ook art 7.1 - 7.3 geaccepteerd , u kunt geen ijzer met handen breken .
De geplande chauffeur is ziek en kan niet rijden. Dan houdt het op.
Hoe moet het taxibedrijf de overeenkomst nakomen als er geen chauffeur beschikbaar is.
Dit is overmacht. En daar staat geen vergoeding tegenover.
Je zult iets alternatiefs moeten bedenken.
'7.3 In geval van opzegging heeft de opdrachtgever respectievelijk reiziger recht op teruggave of kwijtschelding van de ritprijs respectievelijk reissom of, indien het vervoer respectievelijk de reis reeds ten dele is genoten, een evenredig deel daarvan.'
U krijgt uw geld terug en thats it. U heeft vooralsnog geen schade geleden en kunt op zoek naar een nieuw vervoersbedrijf die nog wel beschikbaar is. Dat het moeilijk gaat worden begrijp ik best maar u was al redelijk laat met het boeken van het vervoer.
Off topic u had beter de eerste offerte kunnen acepteren want alhoewel die duurder was had u wel vervoer gehad.
U heeft toch nog ruim de tijd om iets anders te regelen? Dat had u al kunnen doen ipv uw verhaal op hoge poten hier neer te zetten, dan had het al geregeld kunnen zijn.
En wat is uw schade naar uw mening?
Zie ook de reactie van @marita5.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Probleem bij pakket bezorgen door DPD
Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer