Mi
door Middendoor Dec 14, 2018 om 17:13
Geldzaken & recht

Busvervoer overeenkomst door vervoerder geannuleerd, recht op schadevergoeding?

Met een taxi/busvervoers bedrijf heb ik een week geleden een overeenkomst gesloten voor een groepsvervoer tijdens oudejaarsnacht. Deze boeking is per mail bevestigd en ook al gefactureerd.
Bij het aangaan ben ik akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van het bedrijf, deze zijn conform de algemene vervoer- en reisvoorwaarden van KNV busvervoer. Voorwaarden zijn op deze link te vinden.

Daarin staat dat wanneer de opdrachtgever(ik dus) de overeenkomst opzegt, hij verplicht is een schadevergoeding te betalen. Zou op dit moment 30% van de reissom zijn.(artikel 5.1)
Er staat ook in dat de vervoerder geen schadevergoeding verplicht is bij opzegging van de overeenkomst wegens geringe deelname of wegens overmacht.(artikel 7.1 - 7.3)
Van beide is geen sprake.

In Artikel 2.1 staat dat de herroeping van een aanvaard aanbod binnen 8 kantooruren na aanvaarding moet geschieden. Ook hier is geen sprake van.

Er staat in de algemene voorwaarden niet specifiek beschreven of de vervoerder wel of niet verplicht is om de geleden schade te vergoeden bij een willekeurige reden van opzegging van de overeenkomst.

Gezien de drukte met ouderjaarsnacht was het al lastig om een vervoerder te vinden. Ik heb een andere offerte afgezegd toen ik deze aanvaard heb, die heeft nu helaas geen plek meer. Het zal moeilijk worden om vervangend vervoer te vinden en dit zal zeer waarschijnlijk ook extra kosten met zich meebrengen.

Kan ik in dit geval verlangen dat de vervoerder de overeenkomst alsnog nakomt en het voervoer uitvoert of heb ik recht op een schadevergoeding? Of heb ik geen poot om op te staan?

1956 15 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Dec 14, 2018 om 17:25
683 Antwoorden / 5 Vragen

Beter NU weten als 2 dagen voor oud en nieuw. Nu kunt u verder zoeken.

ne
door neodutchio - Dec 14, 2018 om 17:34
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is de reden dat er geannuleerd is? U begint meteen over allerlei randzaken, maar niet wat er aan de hand is. Is de bus particulier gehuurd, of zakelijk?

Ge
door Genee - Dec 14, 2018 om 17:34
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat geeft het vervoersbedrijf voor reden van opzegging?
Van overmacht is geen sprake zegt u.

Mi
door Middendoor - Dec 14, 2018 om 17:39
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft een particuliere overeenkomst.

De reden is dat er plots niet genoeg personeel aanwezig is i.v.m. ziekte van de geplande chauffeur.

Edit;
Mijn inziens lijkt het redelijk dat wanneer ze van de klant een vergoeding eisen bij opzegging van de overeenkomst, dit ook de andere kant op werkt.
Of ik hier ook recht op heb is een 2e, vandaar dat ik deze vraag hier stel.

Ka
door Kassagebruiker - Dec 14, 2018 om 17:53
683 Antwoorden / 5 Vragen

De reden is dat er plots niet genoeg personeel aanwezig is i.v.m. ziekte van de geplande chauffeur.

En alks het nu eens gewoon waar is?
U kunt wel van alles willen eisen, maar waar niet (meer) is verliest ook u uw recht.
Het wordt in elk geval bijtijds aangegeven.

Mi
door Middendoor - Dec 14, 2018 om 18:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Of het waar is twijfel ik niet aan. Het gevolg ervan is dat ze de overeenkomst opzeggen in plaats van dat ze het probleem oplossen.
Wanneer ik dat vanuit mijn kant als klant had gedaan, om wat voor reden dan ook, dan had het bedrijf van mij ook een vergoeding geëist van 30% van de rijssom.

Bijtijds is in dit geval relatief, na alle taxi/vervoers bedrijven in de omgeving gebeld te hebben heb ik nog geen vervangend vervoer gevonden. Daarbij schiet hier in de omgeving de prijs ook de lucht in hoe dichter we bij oudejaarsdag komen, wat voor ons extra kosten veroorzaakt.

De vraag is vooral of ik redelijkerwijs recht heb op een soortgelijke vergoeding die het bedrijf ook zou eisen wanneer ik de overeenkomst op zou zeggen.

marita5
door marita5 - Dec 14, 2018 om 18:29
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Middenoor ,

Bij het aangaan ben ik akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van het bedrijf

Dan heeft u ook art 7.1 - 7.3 geaccepteerd , u kunt geen ijzer met handen breken .

panter22
door panter22 - Dec 14, 2018 om 18:53
6599 Antwoorden / Vragen

De geplande chauffeur is ziek en kan niet rijden. Dan houdt het op.
Hoe moet het taxibedrijf de overeenkomst nakomen als er geen chauffeur beschikbaar is.
Dit is overmacht. En daar staat geen vergoeding tegenover.
Je zult iets alternatiefs moeten bedenken.

ro
door ron503 - Dec 14, 2018 om 19:00
1229 Antwoorden / 0 Vragen

'7.3 In geval van opzegging heeft de opdrachtgever respectievelijk reiziger recht op teruggave of kwijtschelding van de ritprijs respectievelijk reissom of, indien het vervoer respectievelijk de reis reeds ten dele is genoten, een evenredig deel daarvan.'
U krijgt uw geld terug en thats it. U heeft vooralsnog geen schade geleden en kunt op zoek naar een nieuw vervoersbedrijf die nog wel beschikbaar is. Dat het moeilijk gaat worden begrijp ik best maar u was al redelijk laat met het boeken van het vervoer.
Off topic u had beter de eerste offerte kunnen acepteren want alhoewel die duurder was had u wel vervoer gehad.

aurora1
door aurora1 - Dec 14, 2018 om 19:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft toch nog ruim de tijd om iets anders te regelen? Dat had u al kunnen doen ipv uw verhaal op hoge poten hier neer te zetten, dan had het al geregeld kunnen zijn.
En wat is uw schade naar uw mening?
Zie ook de reactie van @marita5.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 14, 2018 om 20:18
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb maar één advies voor u: regel vervoer met een andere ondernemer. En doe nooit meer zaken met de ondernemer die de opdracht niet uitvoert.
Wettelijk gezien heeft u geheel gelijk aangezien hier overduidelijk sprake is van het tekortkomen in naleving van een gesloten overeenkomst en is het betrokken bedrijf schadeplichtig. Ik geef u een link naar de wettekst ter zake maar dat zou wel het starten van een procedure betekenen.
Ik zou, als betrokkene bij een taxionderneming in het onderhavige geval een ccollega hebben gevraagd om de opdracht uit te voeren maar dat is kennelijk niet gebeurt. De reden kan zijn dat men 'voordeliger'aanbviedingen heeft gehad maar herhaald, schade claimen betekent procederen en dat kost (veel) geel en inspanning.
Uit de klink kunt u af leiden 'dat u wel degelijk een ppot heeft om op te staan'maar ja? http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html

Mi
door Middendoor - Dec 14, 2018 om 22:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de antwoorden. Met name bovenstaand antwoord van Gerritaltena onderbouwd wat ik eigenlijk ook verwacht had.

De tendens hier lijkt duidelijk, al was ik enkel op zoek naar waar ik wettelijk gezien recht op heb.
Recht hebben en recht krijgen zijn duidelijk verschillende dingen, zoals bovenstaande reactie van GerritAltena toelicht.

Mijn conclusie is dat ik waarschijnlijk wel recht heb op een vergoeding. Er is hier sprake van tekortkoming in de nakoming van de verbintenis, waarbij geen sprake is van overmacht(zoals is opgenomen in de AV). Hoeveel valt te betwisten, al staat er een mooi voorbeeld bedrag in artikel 5.1 van de AV.

Feit blijft ook dat wanneer de rollen omgedraaid waren en ik de overeenkomst had ontbonden, ik dus wel een flinke schadeclaim aan mijn broek had hangen.

Gezien het waarschijnlijk meer tijd kost dan het oplevert om hier achteraan te gaan laat ik het hierbij en ga ik op zoek naar een ander bedrijf, hopelijk lukt dit.

Wel zal ik kijken of ik online ergens een review kan plaatsen over dit bedrijf. Ze maken het zichzelf zo wel erg gemakkelijk, ze hadden immers hun best kunnen doen om dit probleem op te lossen d.m.v. bijvoorbeeld contact te zoeken met een concullega en/of elders een chauffer te vinden. Ze maken nu van hun probleem mijn probleem en dat is niet netjes.

Wat mij betreft is dit topic hierbij dan ook beantwoord en afgesloten.

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2018 om 22:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, nou u naar de mond gepraat wordt, bent u tevreden en laat u het erbij. Alsof een bedrijf een laatje kan open trekken en daar een chauffeur uit kan vissen. Die chauffeur moet aan allerlei formaliteiten voldoen. Dat zieke personeelslid kan wel een been gebroken hebben. En niet elk bedrijf heeft voor oudejaarsnacht een stapeltje chauffeurs op voorraad.

Afgezien daarvan hebt u met de voirwaarden ingestemd. Dus u hebt geen poot om op te staan.

Huur een paar taxi’s. Maar dat zal wel iets meer kosten.

ne
door neodutchio - Dec 14, 2018 om 22:51
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom is het in uw ogen geen overmacht? De enige die daarover kan beslissen is een rechter. Je zou kunnen zeggen dat 3 weken van te voren weten dat je al niet kan rijden erg lang is. In de tussentijd zou het busbedrijf iets kunnen gaan regelen (andere chauffeur charteren of uitbesteden). Mocht dit niet lukken zou u theoretisch tot dekkingskoop over kunnen gaan. Oftewel het vervoer ergens anders uitbesteden en het eerste busbedrijf verantwoordelijk houden voor de meerkosten.

Het beste is inderdaad meteen op zoek gaan naar een ander bedrijf. Na het boeken kunt u het natuurlijk altijd wagen om een brief te sturen naar het eerste bedrijf met de vermelding van de dekkingskoop. Nooit geschoten is altijd mis.

panter22
door panter22 - Dec 15, 2018 om 09:20
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt vervoer moeten regelen voor meer dan 8 personen? Duseen (kleine) touringcar?
Geen taxibusje? Als er sprake is van taxivervoer, dan heb je de verkeerde voorwaarden te pakken.In dat geval gelden de volgende voorwaarden:
https://www.knv.nl/multimedia/documenten/av_taxi_september_2018_2paginas.pdf

Als je vindt dat het bedrijf te kort is geschoten, dan kun je een klacht indienen en later naar de geschillencommisie gaan,
Hoe het werkt, staat onderaan de algemene voorwaarden,
Je schrijft dat je het laat zitten, want het kost meer tijd en geld dan het oplevert,
Wat wil je nu, krijgen waar je recht op hebt, of klagen en een slecht review schrijven op het internet.