mo
door moederlief Jul 8, 2010 om 07:14
Geldzaken & recht

Cadeau envelopjes ontvangen

Mijn man en ik hebben zaterdag ons feestje, wij geven zeer zelden een feestje. Maar wij wilden geen cadeau's (in het kader van ons eigen consuminderen), dus heb ik op de uitnodiging een envelopje gezet met de tekst: ...wij sparen voor ...(dus uitjes voor ons beiden, vakantie/bioscoop/theater, dat niet concreet vernoemd).
Op zich heel leuk voor alle partijen maar nu zit ik ermee. HOE NEEM JE ENVELOPJES MET GELD ELEGANT IN ONTVANGST. Ik heb er nu al spijt van. Ik vind het dan toch genant. Als je het open maakt vind ik dat 'zo nieuwsgierig" alsof je kijkt: ha ha, hoeveel hebben ze ons gegeven (en dan al naar gelang teleurgesteld of blij kijken? bah). Als ik er niet in kijk vind ik dat lomp overkomen, alsof het me niet interesseert. Kortom, hoe doe je zoiets?
Ooit heb ik bij een feestje op de uitnodiging gezet: overtuigd van jullie goede bedoelingen, liever geen cadeau's maar enkele woorden schrijven in een boekje wat we hadden klaargelegd....
Hoe lost U dit op? De envelopjes gaan komen, dus daar kan ik nu niets meer aan veranderen...

6277 7 Rapporteer

tappie
door tappie - Jul 8, 2010 om 07:36
289 Antwoorden / 82 Vragen

Lastig,vooral omdat er nu niets meer aan te veranderen is,ik zou,puur persoonlijk, ze niet open maken,ik denk dat ik iets van een tafeltje met een champagnekoeler neerzet en netjes de mensen bedank en de envelopjes in de koeler zou doen,ik vind het sowieso niet zo netjes om de envelopjes open te maken en eerst te kijken wat erin zit,maar u heeft erzelf om gevraagd dus de keus is aan u, zou het mij persoonlijk overkomen dan zou ik het niet openen,
groet

robert11
door robert11 - Jul 8, 2010 om 07:43
310 Antwoorden / 25 Vragen

Beste Moederlief,

Er zijn verschillende manieren om zoiets "elegant" op te lossen.
Bijvoorbeeld bij de receptietafel een mandje neerzetten en de enveloppen ongeopend neerzetten...
Eén persoon uit uw kring die de enveloppe bewaar, uiteraard niet gaan openen...
Een in de handel verkrijgbaar versierde doos die u op de tafel neerzet. Dit is trouwens de meeste "discreet" oplossing; niemand "weet" hoeveel enveloppen er zijn! U neem ze in ontvang en vervolgens deponeren in de doos.

Dat u liever een enveloppe in ontvang neemt dan consumptie artikels, is niks mis mee! Maar zorg ervoor dat de receptietafel bekleed is met ev, bloemen, alzo uitnodigend is....

Ik wens u en uw partner alvast veel plezier aankommende zaterdag!

xanneman
door xanneman - Jul 8, 2010 om 08:22
29 Antwoorden / 1 Vragen

Heel simpel, kost niets meer dan een kartonnen doos (eigen collectie / supermarkt) en een stukje inpakpapier! > zo maak je een cadeaudoos.
Plak de doos dicht, maak er eerst even een gleuf in (A5-formaat lengte) en pak de doos netjes in. Dit ziet er zo feestelijker uit.
Zet de doos achter je neer op een cadeautafel, dan kunnen de de gasten het geld (in een envelop) in de doos doen, of als je toch nog andere cadeau's krijgt, kunnen ze op de tafel erbij.
Let er wel op: als het cadeau-geef-gedeelte voorbij is, zet de doos dan op een veilige plek> of vraag een familielid, of vraag de uitbater van je feestlokatie. Wij hebben dat ook zo gedaan met ons huwelijk, ging perfect!
En als je thuiskomt, envelopjes openmaken en kijken.....
Veel plezier

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 8, 2010 om 09:13
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik maak enveloppen ook altijd pas open als de personen weg zijn (niet dat ik er zo vaak 1 krijg :-)

Veel plezier op het feest.

abarth
door abarth - Jul 8, 2010 om 19:35
845 Antwoorden / 19 Vragen

U moet de enveloppen niet openmaken. Sommige gasten zouden zich kunnen schamen doordat ze meer of minder hebben (kunnen) geven dan een ander.
Ook zou dit kunnen leiden dat u aan sommige mensen meer aandacht geeft dan anderen of uw gasten het gevoel krijgen dat u minder aandacht aan hen besteed.

Bedank uw gasten en leg de envelop in een mandje, doos oid. en leeg deze inderdaad op een veilige plek weg.
Maak ook een recepteboek waar iedereen zijnhaar persoonlijke wens in kan schrijven. U kunt dan nadien iederen individueel bedanken met een kaartje oid.

Veel feestplezier

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 8, 2010 om 22:19
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou een map kunnen kopen met van die insteekhoezen.
Doe in elke hoes een leeg papiertje.
De mensen kunnen dan hun envelop in een hoes doen en een leuke boodschap op het lege papiertje schrijven.

stacey
door stacey - Jul 8, 2010 om 23:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik denk dat mensen het wel op prijs stellen als ze `anoniem` kunnen `doneren` ;-)
als je grote mand of vaas neerzet waar enveloppe/geld in kan met (gasten)boek ernaast waar ze een tekst of iets in kunnen zetten.
Zeker als je wat minder te besteden hebt hoef je je dan niet zo opgelaten te voelen als het bedrag `te laag` zou zijn.

Toch altijd moeilijk wat je moet geven aan geld........
lijkt allemaal zo weinig met die euro tegenwoordig ;-)