kl
door klachtbolcom Sep 10, 2014 om 11:45
Geldzaken & recht

Cadeaubonnen Bol.com

In oktober 2013 kregen mijn partner en ik, van familie, ebook cadeaubonnen van Bol.com met een gezamenlijke waarde van € 100,00.
Het viel ons direct op dat de bonnen slechts korte tijd gelding waren, de vervaldatum was 1 januari 2014. Dat zou betekenen dat wij binnen ongeveer tweeënhalve maand alle bonnen moesten besteden. Dit vonden wij geen redelijke termijn voor een dergelijk bedrag dus,
heb ik destijds daarom direct telefonisch contact opgenomen en het probleem voorgelegd. De medewerker van de klantenservice van Bol.com verzekerde mij dat het geen probleem was als wij de bonnen na de vervaldatum nog wilden gebruiken, wij hoefden dan slechts telefonisch contact op te nemen en de bon(nen) zouden opnieuw gevalideerd worden. Ik heb nog geverifieerd of dit schriftelijk bevestigd kon worden maar daartoe was geen enkele noodzaak, werd mij verzekerd.

Krap een vierde van de waarde van de cadeaubonnen hebben wij in de periode tussenliggende periode besteed en deze week wilden wij een nieuwe voorraad ebooks voor de naderende winter gaan bestellen. Ik nam wederom telefonisch contact op met de klantenservice en deed mijn verhaal. De medewerkster gaf aan dat ik de codes van de cadeaubonnen het beste per mail aan Bol.com kon sturen omdat het om meerdere codes handelde. Dit heb ik direct gedaan en tot mijn grote verbazing ontving ik een email waarin stond dat eenmaal verlopen cadeaubonnen niet opnieuw gevalideerd konden worden.

Ik heb hier uiteraard op gereageerd en aangegeven dat deze bonnen niet door onoplettendheid zijn verlopen maar dat ik verkeerd ben voorgelicht door Bol.com. Ook hierop kreeg ik per omgaande weer hetzelfde antwoord. Bol.com zegt het vervelend te vinden dat ik verkeerd ben voorgelicht en ze begrijpen dat ik het vervelend vind dat de bonnen verlopen zijn maar ze kunnen verder niets voor mij doen. Dit temeer daar niet te achterhalen wanneer de cadeaubonnen zijn aangeschaft.

Dit laatste schets mijn verbazing nogal omdat de bonnen niet alleen een unieke code, samengesteld uit letters en cijfers, bevat maar ook nog eens een barcode heeft. Mijns inziens zou in de systemen van Bol.com dan toch een verkoopdatum terug te vinden moeten zijn. Dit heb ik in een derde email aan de klantenservice gemeld.
Tevens heb ik aangegeven dat dit soort discussie heel eenvoudig vermeden kan worden door cadeaubonnen van een uitgiftedatum te voorzien.
In dezelfde email heb ik mijn verbijstering uitgesproken over de laconieke houding die Bol.com aanneemt ten aanzien van de grove fouten die hun klantenservice medewerkers begaan en heb ik mijn teleurstelling over de empathieloze bejegening geventileerd.

En ook op deze laatste email kregen wij weer razendsnel een reactie. Nog korter dan de voorgaande; ‘Onze excuses voor de foutieve informatie. Uw bonnen kunnen niet opnieuw gevalideerd worden. Sorry voor het ongemak. Wij gaan er van uit hiermee voldoende geïnformeerd te hebben’.

Al met gaat het om ongeveer € 80,00 dat Bol.com ons afhandig maakt en het enige wat ze daarover te melden hebben is dat ze begrijpen dat wij dat vervelend vinden. Erg kort door de bocht ons inziens. Het lijkt er dan ook op dat het hier sprake is van bewuste misleiding en dat Bol.com op deze manier een hoop geld opstrijkt. Onbegrijpelijk dat zo’n groot bedrijf zich met dit soort praktijken in laat en hiermee z’n naam te grabbel wil gooien.

Ik ben benieuwd naar vergelijkbare ervaring en advies over eventuele verdere stappen.

13383 18 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 10, 2014 om 12:01
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Los van de reactie van BC. U schrijft: "kregen mijn partner en ik, van familie, ebook cadeaubonnen van Bol.com".

Wanneer heeft de familie deze bonnen aangeschaft? Of was dit een kwestie van doorgeven van de bonnen? De vervaldatum was 1-1-2014, geldigheid 1 jaar, dus deze bonnen zijn aangeschaft begin januari 2013. BC kan er in dàt geval niets aan doen dat U, ze als besteder ervan, een korte termijn heeft gehad.

czar
door czar - Sep 10, 2014 om 12:06
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Er zijn geen verdere stappen.
U schrijft alleen telefonische toezeggingen te hebben gehad. Die kunt u niet bewijzen.
Als het verlengen geen probleem zou zijn, dan had u dat toch meteen kunnen regelen bij het eerste telefoontje?
Het enige dat u nu in handen heeft zijn een aantal verlopen bonnen.

zoekster
door zoekster - Sep 10, 2014 om 12:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat ik niet begrijp is dat de cadeaubonnen maar 2,5 maanden geldig waren. Hoe is dat mogelijk?

Bovendien zie ik op bol.com dat de cadeaubonnen drie jaar geldig zijn. Heeft uw familie stokoude bonnen van zichzelf naar u overgeheveld? Anders kan ik dit echt niet begrijpen. Er mist iets in uw informatie.

edrick3
door edrick3 - Sep 10, 2014 om 12:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo klachtbolcom,

Tja .....

Uit de Voorwaarden (op de site te vinden):
4. De aard, waarde, duur, vervaldatum en/of eventueel toepasselijke overige specifieke gebruiksvoorwaarden vindt u op de Cadeaubonnen/of in de uiting (e-mail) waarin de code is opgenomen. Iedere Cadeaubon is gedurende een bepaalde periode geldig. Na de vervaldatum kan de Cadeaubon niet meer worden gebruikt.

.....De medewerker van de klantenservice van Bol.com verzekerde mij dat het geen probleem was als wij de bonnen na de vervaldatum nog wilden gebruiken, wij hoefden dan slechts telefonisch contact op te nemen en de bon(nen) zouden opnieuw gevalideerd worden. Ik heb nog geverifieerd of dit schriftelijk bevestigd kon worden maar daartoe was geen enkele noodzaak, werd mij verzekerd.
....
Dat is dus in volkomen tegenstelling met de 'regelgeving'
Je had dus op een schriftelijke bevestiging van het toegezegde moeten staan.
Nu heb je geen punt meer.

(Cadeaubonnen lijken me trouwens véél eerder aangeschaft dan oktober 2013)

Met vr.gr.

kl
door klachtbolcom - Sep 10, 2014 om 12:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste 'Zoekster',
Waar is dat te vinden, dat de cadeaubonnen 3 jaar geldig zijn?

zoekster
door zoekster - Sep 10, 2014 om 12:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb de goedkoopste er voor u uitgelicht. Die van 5 euro.

klik HIER

De cadeaubon is minimaal drie jaar geldig en kan voor alle bol.com artikelen inclusief verzendkosten ingeleverd worden.

edrick3
door edrick3 - Sep 10, 2014 om 12:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@klachtbolcom,

Ter aanvulling:
En hetgeen zoekster aangegeven heeft geldt óók voor de e-book bon:

Wil je iemand eens echt goed verrassen? Geef dan de bol.com ebook cadeaubon! Daarmee kiest de ontvanger zelf uit het assortiment Nederlandse en Engelse ebooks bij bol.com. De cadeaubon is minimaal drie jaar geldig en het bedrag kan in één keer of in gedeeltes worden gebruikt, zolang de bon geldig is.

Het lijkt me dus dat de bonnen al een tijdje in een la gelegen hebben.;-)

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 10, 2014 om 17:08
4299 Antwoorden / 5 Vragen

tl;dr

Mijn ervaring is bij het vooraf toevoegen van bonnen aan jouw account, ze 'n langere geldigheidsdatum krijgen.

Althans dit was een aantal jaar terug het geval, ik bestel zelf niet meer bij Bol.com, iets met waardeloze aftersales.

zoekster
door zoekster - Sep 10, 2014 om 17:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 10 sep 2014, 17:08]tl;dr

Mijn ervaring is bij het vooraf toevoegen van bonnen aan jouw account, ze 'n langere geldigheidsdatum krijgen.

Wat bedoel je hier precies mee?

alfatrion
door alfatrion - Sep 10, 2014 om 17:39
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u het gesprek toevallig op genomen met een dienst als nemop.nl of tapecall.nl? Zo niet, dan heeft u geen zaak. De tachtig euro zijn verdampt als het gevolg van het verkrijgen van oude bonnen van uw familie en het maanden lang wachten met het doen van aankopen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 11, 2014 om 16:56
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 10 sep 2014, 17:18]Wat bedoel je hier precies mee?
Wanneer je 'n account bij Bol.com hebt, kun je daar alvast jouw bonnen toevoegen, zonder dat je een bestelling doet/hoeft te doen. Logischerwijs kun je ze dan later gebruiken.

Mij is het daarbij opgevallen dat de vermelde datum op de bon, niet overeenkomt met de datum vermeld in het account (bij Bol.com), deze ligt verder in de toekomst.

zoekster
door zoekster - Sep 11, 2014 om 17:12
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op donderdag 11 sep 2014, 16:56][quote=zoekster schreef op woensdag 10 sep 2014, 17:18]Wat bedoel je hier precies mee?
Wanneer je 'n account bij Bol.com hebt, kun je daar alvast jouw bonnen toevoegen, zonder dat je een bestelling doet/hoeft te doen. Logischerwijs kun je ze dan later gebruiken.

Mij is het daarbij opgevallen dat de vermelde datum op de bon, niet overeenkomt met de datum vermeld in het account (bij Bol.com), deze ligt verder in de toekomst.
Oké, bedankt voor je antwoord, dat wist ik niet. Hoewel ik regelmatig iets koop bij Bol (geen slechte ervaringen) heb ik nog nooit een bon besteld. Eerlijk gezegd heb ik niets met cadeaubonnen. Geef gewoon geld met een leuke 'omlijsting' er omheen. Valt altijd in de smaak ;-)

kl
door klachtbolcom - Sep 11, 2014 om 17:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle reacties, ik heb er zeker iets aan gehad en ook van geleerd! Zojuist heb ik van Bol.com een email ontvangen waarin zij hun excuses aanbieden voor de slechte service en mijn account opgewaardeerd hebben met een tegoed van € 80,00. Ik ben erg blij. Jammer dat het zo ver weg moest komen maar toch. Ik was altij tevreden over Bol.com en ga proberen datvertrouwen weer terug te vinden.

mahadma
door mahadma - Sep 11, 2014 om 17:29
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Mooi dat het opgelost is. Volgende keer als u een cadeaubon krijgt, meteen gebruiken en niet wegleggen. Of gewoon Euro's vragen in een enveloppe, die zijn lang geldig en op heel veel plaatsten te besteden. tot in het buitenland toe.

edrick3
door edrick3 - Sep 11, 2014 om 17:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=klachtbolcom schreef op donderdag 11 sep 2014, 17:22]Dank voor alle reacties, ik heb er zeker iets aan gehad en ook van geleerd! Zojuist heb ik van Bol.com een email ontvangen waarin zij hun excuses aanbieden voor de slechte service en mijn account opgewaardeerd hebben met een tegoed van € 80,00. Ik ben erg blij. Jammer dat het zo ver weg moest komen maar toch. Ik was altij tevreden over Bol.com en ga proberen datvertrouwen weer terug te vinden.

Dat is dan héél netjes afgehandeld door bol.com.
Fijn voor jou.
(Heb zelf ook alleen maar goede ervaringen met de klantenservice.)

Met vr.gr.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 11, 2014 om 17:35
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 11 sep 2014, 17:12]Hoewel ik regelmatig iets koop bij Bol (geen slechte ervaringen) heb ik nog nooit een bon besteld. Eerlijk gezegd heb ik niets met cadeaubonnen. Geef gewoon geld met een leuke 'omlijsting' er omheen. Valt altijd in de smaak ;-)
Dat is geen gek idee, bijvoorbeeld in 'n fotolijstje, dubbel cadeau. Ik doe niet aan cadeautjes, ben zelf gewoon het cadeau :-) (uitgezonderd, de neefjes/nichtjes).

Er is een onderzoeksbureau dat de mogelijkheid geeft om 'uit te laten betalen' in bonnen van o.a. Bol.com, vandaar. Maar meestal koop ik er btg voor.

[quote=klachtbolcom schreef op donderdag 11 sep 2014, 17:22]Zojuist heb ik van Bol.com een email ontvangen waarin zij hun excuses aanbieden voor de slechte service en mijn account opgewaardeerd hebben met een tegoed van € 80,00.
Dat is helaas wel de manier bij Bol.com, blijven klagen dan eindelijk komen ze over de brug.

diumenge
door diumenge - Sep 11, 2014 om 17:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Netjes afgehandeld van Bol.com en de familie is van de oude meuk af.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 11, 2014 om 17:44
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 11 sep 2014, 17:38]en de familie is van de oude meuk af.
Zou ze in het vervolg alleen niet meer uitnodigen, dat ze hun oude rommel maar zelf houden! :-P.