el
door ella1960 May 9, 2015 om 12:11
Geldzaken & recht

CBR

Geachte heer/mevr,
November 2014 heb ik een herseninfarct gekregen, gelukkig weer helemaal opgeknapt. Ik heb mij aan de regels gehouden door 3 maanden geen auto te rijden ( nu inmiddels al 5 maanden ) Door het CBR worden mij nu brieven verzonden dat ik naar een psychiater moet voor een medicijn wat ik al 29 jaar gebruik ( heeft dus niets met het herseninfarct te maken.( kosten 245 euro ) Ik word hier heel verdrietig van en ik wil graag weer aan het werk.

Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Ella 't Gilde

6175 24 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 9, 2015 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ook nog shoppen voor die psychiater. U hoeft niet naar de aangewezen dokter te gaan.

Bel eerst voor een prijsopgave.

mahadma
door mahadma - May 9, 2015 om 14:18
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Lang of kort door de bocht, gaat u niet naar een psych, bent u uw rijbewijs kwijt. Als het geen probleem is, zal de spych u rijvaardig kunnen verklaren voor periode's van 1 jaar tot permanent.

me
door mein33 - May 9, 2015 om 15:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=ella1960 schreef op zaterdag 9 mei 2015, 12:11] Door het CBR worden mij nu brieven verzonden dat ik naar een psychiater moet voor een medicijn wat ik al 29 jaar gebruik ( heeft dus niets met het herseninfarct te maken.( kosten 245 euro )

U gebruikt dit medicijn niet zonder noodzaak en het gebruik van het betreffende medicijn geeft het CBR aanleiding tot een nader onderzoek.
Zolang de psychiater geen verklaring afgeeft aan het CBR over de noodzaak van het gebruik en de invloed die dit medicijn eventueel kan hebben op uw rijvaardigheid, zal het CBR aan u geen rijvaardigheidsbewijs afgeven.
Er is geen enkele reden om hierover verdrietig te zijn, u hoeft alleen maar de richtlijnen van het CBR te volgen om uw rijvaardigheidsbewijs weer terug te kunnen krijgen.
U kunt hier niet mee geholpen worden aangezien u deze, op zich vervelende, situatie zelf heel eenvoudig kunt oplossen.
Dat aan een onderzoek kosten verbonden zijn is heel normaal, de psychiater werkt nl. niet gratis.

Succes.

ro
door ron530 - May 9, 2015 om 15:34
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het onderzoek naar uw rijvaardigheid en het medisch onderzoek zijn kosteloos.
Ik ga er van uit dat het vet gedrukte voor u van toepassing is.
Het CBR geeft u een vergunning tot het besturen van een motorvoertuig maar kan en mag die vergunning bij twijfel over uw rijvaardigheid ook weer intrekken. U moet wel aan dat onderzoek meewerken want uw vergunning is door het CBR ingetrokken en wordt pas na een positieve uitslag weer verleend.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2015 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Hoe komt u op het idee dat het medisch onderzoek kosteloos is?

Lees hier.

el
door ella1960 - May 9, 2015 om 16:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor jullie berichten.
De psychiater is mij toegewezen door het CBR. En de kosten zal ik zelf moeten betalen.

Wat een gedoe allemaal pffffff.

Groetjes Ella

el
door ella1960 - May 9, 2015 om 17:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mein33 schreef op zaterdag 9 mei 2015, 15:24][quote=ella1960 schreef op zaterdag 9 mei 2015, 12:11] Door het CBR worden mij nu brieven verzonden dat ik naar een psychiater moet voor een medicijn wat ik al 29 jaar gebruik ( heeft dus niets met het herseninfarct te maken.( kosten 245 euro )

U gebruikt dit medicijn niet zonder noodzaak en het gebruik van het betreffende medicijn geeft het CBR aanleiding tot een nader onderzoek.
Zolang de psychiater geen verklaring afgeeft aan het CBR over de noodzaak van het gebruik en de invloed die dit medicijn eventueel kan hebben op uw rijvaardigheid, zal het CBR aan u geen rijvaardigheidsbewijs afgeven.
Er is geen enkele reden om hierover verdrietig te zijn, u hoeft alleen maar de richtlijnen van het CBR te volgen om uw rijvaardigheidsbewijs weer terug te kunnen krijgen.
U kunt hier niet mee geholpen worden aangezien u deze, op zich vervelende, situatie zelf heel eenvoudig kunt oplossen.
Dat aan een onderzoek kosten verbonden zijn is heel normaal, de psychiater werkt nl. niet gratis.

Succes.

Hartelijk dank voor je bericht. Ik begrijp dat er hier kosten aan zijn verbonden, dat is verder geen probleem, maar dat het zolang allemaal moet duren.....terwijl ik al 29 jaar met die medicijnen deelneem aan het verkeer.

Groetjes Ella

tijger1
door tijger1 - May 9, 2015 om 17:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hebt u dat wel vermeld bij de verlengingen van uw rijbewijs?

U kunt zelf een psychiater kiezen. Het CBR adviseert alleen maar een dokter. U bent niet verplicht die te nemen. Vraag eerst de kosten.

ge
door gerboe - May 9, 2015 om 17:29
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ella1960, ik denk dat de psychiater kijkt naar het totaalbeeld nu. Wie weet kan uw medicijngebruik invloed hebben op de rijvaardigheid in combinatie met een recent infarct. Goed dat een medicus uw gezondheidstoestand nog eens toetst.

me
door mein33 - May 9, 2015 om 18:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=ella1960 schreef op zaterdag 9 mei 2015, 17:07][quote=mein33 schreef op zaterdag 9 mei 2015, 15:24][quote=ella1960 schreef op zaterdag 9 mei 2015, 12:11] Door het CBR worden mij nu brieven verzonden dat ik naar een psychiater moet voor een medicijn wat ik al 29 jaar gebruik ( heeft dus niets met het herseninfarct te maken.( kosten 245 euro )

U gebruikt dit medicijn niet zonder noodzaak en het gebruik van het betreffende medicijn geeft het CBR aanleiding tot een nader onderzoek.
Zolang de psychiater geen verklaring afgeeft aan het CBR over de noodzaak van het gebruik en de invloed die dit medicijn eventueel kan hebben op uw rijvaardigheid, zal het CBR aan u geen rijvaardigheidsbewijs afgeven.
Er is geen enkele reden om hierover verdrietig te zijn, u hoeft alleen maar de richtlijnen van het CBR te volgen om uw rijvaardigheidsbewijs weer terug te kunnen krijgen.
U kunt hier niet mee geholpen worden aangezien u deze, op zich vervelende, situatie zelf heel eenvoudig kunt oplossen.
Dat aan een onderzoek kosten verbonden zijn is heel normaal, de psychiater werkt nl. niet gratis.

Succes.

Hartelijk dank voor je bericht. Ik begrijp dat er hier kosten aan zijn verbonden, dat is verder geen probleem, maar dat het zolang allemaal moet duren.....terwijl ik al 29 jaar met die medicijnen deelneem aan het verkeer.

Groetjes Ella

Zoals ik reeds aangaf, heeft u zich te schikken naar de wensen van het CBR.
Zij zijn op de hoogte van het medicijngebruik en willen zich met een rapport van een psychiater indekken tegen mogelijke schadeclaims, eventueel met lichamelijk letsel, na een ongeval waarbij het medicijngebruik mogelijk van invloed zou kunnen zijn.
Tot heden was u daar namelijk zelf verantwoordelijk voor.
Gelet de ernst van het herseninfarct dat u is overkomen en waarvan u gelukkig helemaal bent hersteld, is de gang naar een psychiater voor een gesprekje voor toch maar een peulenschilletje.
De kans is groot dat u uw rijvaardigheidsbewijs hierna gewoon weer terug krijgt en u (vrolijk) verder kunt met uw leven.

el
door ella1960 - May 9, 2015 om 19:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie wel voor de antwoorden.

Mein33...Ik ga zeker weer vrolijk door, komt helemaal goed ;)

tolsma1945
door tolsma1945 - May 11, 2015 om 12:34
229 Antwoorden / 6 Vragen

Goede leer voor de volgende keer......horen zien en zwijgen.

tolsma1945
door tolsma1945 - May 11, 2015 om 12:40
229 Antwoorden / 6 Vragen

Maar wel uw persoonlijke normen in acht nemen,en uw verantwoordelijkheid ,en alles zomaar aan het CBR overgeven.

jansje
door jansje - May 11, 2015 om 12:50
131 Antwoorden / 14 Vragen

Goedendag.

Ik gebruikte al 17 jaar dezelfde medicijnen. Na een TIA ( gelukkig niets overgehouden ) Mocht ik ook naar de psychiater. Kosten € 189,00 . De psychiater heeft daarna 4 weken ( zie het ruim ) de tijd om zijn verslag in te leveren. De CBR heeft daarna nog 4 weken nodig om het weer te beoordelen. TIA had ik op 31 januari. Ik mag nog steeds niet rijden. Het is erg moeilijk door de bureaucratie heen te werken. Ik wens u s6 en sterkte.

labren
door labren - May 11, 2015 om 18:29
862 Antwoorden / 0 Vragen

als je niet naar die keuring gaat van het CBR dan wordt je rijbewijs ongeldig verklaart

wimmi20
door wimmi20 - May 11, 2015 om 19:22
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ella1960,
ik raak een beetje in de war van uw verhaal.
U schrijft dat u volgens de regels 3 maanden geen auto hebt gereden.
Maar zo zijn de regels niet.
Het was voor 2010 6 maanden.
In het jaar 2010 is de wet veranderd, de regel is nu : 2 of 4 weken geen motorvoertuig besturen.

Klop in bij koekel : wijziging regeling eisen geschiktheid 2000.

Brandende vraag : hoe weet het CBR van uw infarct ? Uw arts zal dat niet melden.
En hoe weet het CBR van uw medicijngebruik ?
Dat moet u zelf gemeld hebben.
En waarom heeft u zelf uw infarct en medicijn gebruik gemeld bij het CBR ?
Uw arts heeft dat niet gedaan lijkt mij.
Hij / zij /heeft beroepsgeheim.

el
door ella1960 - May 11, 2015 om 20:03
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wimmi20....Ik heb destijds op advies van mijn neuroloog doorgegeven aan het CBR dat ik een herseninfarct heb gekregen. Neuroloog heeft mijn lijst van medicijnen opgestuurd naar het CBR.
Vandaar dat het CBR dit weet.

jansje....dank je wel voor je advies....ik moet morgenvroeg bij de psychater zijn, we wachten het af.

te
door teo - May 12, 2015 om 01:36
82 Antwoorden / 30 Vragen

Het cbr zou dan iedereen met een rijbewijs die medicijnen gebruikt tot een psychiatrisch onderzoek
kunnen verplichten. Waarom doen ze dat niet?

wimmi20
door wimmi20 - May 12, 2015 om 02:41
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ella,
uw neuroloog heeft een raar spelletje gespeeld met u.
Wettelijk gezien mag hij het infarct doorgeven aan het CBR.
Maar bijna geen enkele arts doet dat, omdat het niet de taak van een dokter is.
Zeer veel artsen menen dat zij daardoor hun geheimhoudingsplicht schenden.
En melden het infarct niet.
Om te voorkomen dat collega's hem scheef aankijken vanwege deze bemoeizucht heeft hij u overtuigd om het zelf te doen.
U had dat wettelijk gezien niet hoeven doen.
En die arts ook niet.
Die neuroloog heeft u gewoon een kunsje geflikt.
Bovendien : hoe komt u aan die termijn van 3 maanden rijverbod ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

=ella1960 schreef op maandag 11 mei 2015, 20:03: Wimmi20....Ik heb destijds op advies van mijn neuroloog doorgegeven aan het CBR dat ik een herseninfarct heb gekregen. Neuroloog heeft mijn lijst van medicijnen opgestuurd naar het CBR.
Vandaar dat het CBR dit weet.

me
door mein33 - May 12, 2015 om 09:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=makreel17 schreef op dinsdag 12 mei 2015, 01:36]Het cbr zou dan iedereen met een rijbewijs die medicijnen gebruikt tot een psychiatrisch onderzoek
kunnen verplichten. Waarom doen ze dat niet?

Nee, dat is niet het geval.
Het rijvaardigheidsbewijs van Ts. is ingetrokken n.a.v. medische problemen.
Alleen voor de (weder) uitgifte van een rijvaardigheidsbewijs worden door het CBR strikte richtlijnen gevolgd.
Na de uitgifte van het rijvaardigheidsbewijs is de houder zelf verantwoordelijk voor het doen en laten bij medicijngebruik of andere oorzaken die de rijvaardigheid beïnvloeden.

jansje
door jansje - May 12, 2015 om 09:42
131 Antwoorden / 14 Vragen

Je mag niet rijden, omdat je onverzekerd rijd, Lijkt me niet zo slim. Dus wachten en alles zelf betalen. CBR legt wel alles op, maar je moet wel alles zelf betalen.

me
door mein33 - May 12, 2015 om 11:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=jansje schreef op dinsdag 12 mei 2015, 09:42]. CBR legt wel alles op, maar je moet wel alles zelf betalen.

Lijkt mij niet meer dan terecht, wie zou er volgens u anders voor de kosten moeten opdraaien.?

edrick3
door edrick3 - Jun 28, 2015 om 17:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ella1960,

Het CBR houdt zich star aan de regelgeving.
Zou dus maar een afspraak met een psychiater maken.
Hoop voor jou dat alles snel in orde komt en je weer snel in je auto kunt stappen.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jun 28, 2015 om 17:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wellicht staat hier ook nog wat info voor je bij.