Do
door Doraf Oct 18, 2019 om 18:28
Geldzaken & recht

Chalet gekocht met verborgen gebreken houtworm

onlangs chalet gekocht, bij opmeting voor het creeren houtworm geconstateerd en labiele herstelling van door  houtworm aangetatse draagbalken. Ergo: dit was bekend bij de verkoper, die geen gewag heeft gemaakt van dit verborgen gebrek.. Kunnen wij de koop ongedaan maken ? Ons geld ($ 7000,00) terugeisen.  Voor alle adviezen houd ik me warm aanbevolen.

2772 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 18, 2019 om 18:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hoe weet u dat de verkoper er van wist? Of was dit de eerdere eigenaar? En, wil niet onhebbelijk doen hoor, maar $7000,00, denk dat u € bedoelt, het chalet moet wel erg oud geweest zijn voor dat geld. De nieuwste chalets worden van geïmpregneerd hout (of zelfs nep hout) gemaakt en hoort men zelden of nooit meer over houtworm. Ja, u zou natuurlijk de verkoper erop aan kunnen spreken maar of die happig is om dat chalet weer terug te kopen, ben bang van niet.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2019 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe weet u dat de koper dat wist? Een chalet voor $ 7.000,00? Kan toch niets zijn.

Ik begrijp niet wat u bedoelt met creeren houtworm en labiele herstelling.

Do
door Doraf Oct 18, 2019 om 20:13
1 Antwoorden / 4 Vragen

oh sorry ja , de bedoeling was een slaapkamer er bij te creeren/ maken, en i.d.d. € 7.000,- en het betreft de vloerdelen. Een vloerdeel was recent aangebracht, goed te zien, ander materiaal en andere kleur. Nadat het vloerdeel eruit is gehaald  was waar te nemen dat  op 2 draagbalken nieuwe stukken hout  ( andere kleur ook) waren geschroefd.

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2019 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, dan was het gerepareerd.

ju
door juliomariner - Oct 18, 2019 om 19:02
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry maar.lijkt wel een slechte Google vertaling

Do
door Doraf Oct 18, 2019 om 20:14
1 Antwoorden / 4 Vragen

sorry, moest even snel en ik ben begoorlijk ontdaan.

tenormin
door tenormin Oct 18, 2019 om 21:19
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dan maar een houtworm deskundige laten komen om te elimineren. Dacht dat u het over de buitenkant had; vloerdelen zijn inderdaad nog steeds van hout in een Chalet. Maar vraag me in gemoede af hoe oud dit Chalet is. Dat u het voor maar €7.000,00 kon kopen. Heeft u de koopopdracht nog met jaar van bouw enz.

ju
door juliomariner Oct 18, 2019 om 21:22
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Wat bedoelt u dan met "opmeten voor het creeeren"?

tenormin
door tenormin Oct 18, 2019 om 22:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat heeft de TS al verklaard bij antwoord aan @tijger1 in beantwoorden.

ju
door juliomariner Oct 18, 2019 om 23:20
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Ja maar door deze lekkere site kreeg ik dat dus weer eens niet te zien

Do
door Doraf Oct 21, 2019 om 13:51
1 Antwoorden / 4 Vragen

het chalet is nog wel verzekerd ( wwonverzekering nit bekend opstal en/of inboedel) door de verkoper. Ik vraag me af  schade  door houtworm ( c.q. andere plaaginsecten) met succes op de assuradeur verhaald kan worden..  ??

me
door mein33 - Oct 18, 2019 om 21:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Weet u zeker dat u zevenduizend 'DOLLAR' heeft betaald ?

Neem v.w.b deze zaak contact op met uw rechtsbijstand verzekering, zij kunnen u van een gedegen juridisch advies dienen en de zaak eventueel voor u aanhanig maken en afwikkelen.

tenormin
door tenormin Oct 18, 2019 om 22:39
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft de TS al gerectificeerd dat het € moesten zijn. En "aanhanig" maken heeft weinig zin @mein33, ;-))

me
door mein33 Oct 18, 2019 om 23:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

;-))  k'heb hem,en ik zeg verder maar niets !

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2019 om 21:57
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Bij een aankoop van een chalet ad USD 7.000, ik neem echter aan dat u  € 7.000 bedlet zou ik op al mijn vingers kunnen natellen dat er wel het een enander aan de hand zou zijn.
Afgezien daarvan, zo de verkoper er echt van op de hoogte was kunt u m.i. uitsluitend vervanging op de kosten van de verkoper vargen/eisen.
U dient wel voldoende bewijs te hebben mocht u hierover willen priocederen.

tenormin
door tenormin Oct 18, 2019 om 22:44
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nee hoor, is hoogstwaarschijnlijk een privé aankoop geweest en bij koop van een, naar mijn idee, heel oud Chalet zou ik niet aan raden te gaan procederen. Noch de kosten van vervanging zijn op de verkoper te verhalen. Kijk maar eens wat een Chalet kost. En de TS heeft al vermeld dat hij € bedoelde.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 19, 2019 om 11:04
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dat nog afgezien van het feit dat een koper ook een zekere mate van onderzoeksplicht heeft en dat bij aankoop van een oud chalet zeker van belang kan zijn en het niet hebben gedaan van onderzoek vooraf een gerede kans kan zijn dat, zo zou Ts gaan procederen, de vordering wordt afgewezen.

gerbera
door gerbera - Oct 19, 2019 om 15:13
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft het over labiele herstelling van de draagbalken om, volgens u aantasting van houtworm, te verdoezelen. Die "labiele" herstelling had u zelf bij controle al op moeten merken. (onderzoeksplicht). Is verder de vraag of de balken niet behandeld zijn voor dat herstelling heeft plaatsgevonden, m.a.w. ziet u nog steeds zaagzel uit de balken komen. Blijkbaar was voor de vorige eigenaar de herstelling voldoende en dat u het "labiel" vindt is een andere zaak. Ben bang dat u het met uw Chalet in deze staat zal moeten doen.

aurora1
door aurora1 - Oct 19, 2019 om 15:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Jammer dat u niet vooraf aan uw eigen onderzoeksplicht voldaan hebt.

gerbera
door gerbera - Oct 21, 2019 om 14:55
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik begrijp dat het over vloerbalken gaat en dat is moeilijk te zien vooraf. Alleen als u hard kan maken dat de verkoper het wist kan u verhaal halen. Klik op bron om het hele verhaal te lezen. Valt volgens mij niet onder een verzekering.

Wanneer u de aanwezigheid van houtworm kort na aankoop opmerkt is de verkopende partij verantwoordelijk voor de gemaakte kosten voor het bestrijden van de houtworm. In dit geval spreken we van verborgen gebreken, die mogelijk bekend waren bij de verkopende partij.
bron;

Do
door Doraf Oct 23, 2019 om 19:23
1 Antwoorden / 4 Vragen

Dank voor uw reactie.