Ot
door Ottopuntnl Mar 4, 2018 om 15:06
Geldzaken & recht

Chronisch ziek en geen inkomen

Beste leden van KASSA,

Mijn vrouw is in 2003 ontslagen en heeft een half jaar lang ww gehad, daarna werd zij zwanger en besloot om voor ons kind te gaan zorgen dat lukte allemaal heel goed en kregen nog zelfs in 2006 nog een mooi en prachtig kind.

Maar in 2013 (zij was toen 35)heeft mijn vrouw de diagnose MS gekregen en is ongeschikt om nog te kunnen werken, volgens de arbo arts is zij voor 80% afgekeurd waardoor zij met heeel veeel beperkingen 20% kan werken wat zij dus niet redt.

Werkgevers zitten natuurlijk niet te wachten op iemand die een kwartier iets kan doen wat niet repeterend of vermoeiend is en daarna 2 uur moet rusten en daarna weer een kwartier enzovoorts....

nu zeggen ze dat zij nergens recht op heb op dat zij al ww heb gehad en dat zij daarna niet meer is gaan werken dat zij al haar recht op een uitkering niet meer heb.

maar nu is zij natuurlijk buiten haar zin chronische ziek geworden en daardoor kan zij dus niet meer kan werken terwijl zij dit wel wil om wat extra binnen te krijgen maar het lukt haar niet.

zou er misschien iets van een potje of toch een uitkering zijn die haar(en mij) financieel kan helpen.

stichting OOM zegt dat er niets is.

nu verdien ik wel modaal maar vanwege alle extra kosten vanwege haar ziekte zou het toch wel lekker zijn als er iets was.

bedankt alvast voor het meedenken.

MVG Ottopuntnl.

14640 14 Rapporteer

getty
door getty - Mar 4, 2018 om 15:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee, afgezien van de heffingskorting minst verdienende partner is er niets, mits u voldoende gezinsinkomen inbrengt.

hansje klein
door hansje klein - Mar 4, 2018 om 15:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Helaas moeten jullie je op een moeilijke tijd gaan voorbereiden en dat is niet alleen inkomenstechnisch.

- Begin met u te informeren via kanalen zoals een forum, een patiëntenvereniging MS enz: HIER

http://www.levenmetms.nl/Portals/4/docs/Brochures%20NMSF/msenwerken.pdf?ver=2016-03-11-124000-000

- En msforum: HIER

- En lotgenoten:  HIER

panter22
door panter22 - Mar 4, 2018 om 15:41
6599 Antwoorden / Vragen

Als huisvrouw krijg je geen uitkering als je ziek wordt.  Je krijgt ook geen salaris.
Ziek wordt je niet met opzet, maar als je ziek wordt, dan moet je voor je ziekte betalen of je een modaal inkomen hebt of bijstand.
Dat maakt niet uit. Potjes zijn er niet.
Jullie zullen het met jouw inkomen moeten doen. Een modaal inkomen is een behoorlijk inkomen.
Maar kom je er niet mee uit, dan zul je uitgaven moeten schrappen.

hansje klein
door hansje klein Mar 4, 2018 om 16:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

EDIT

hansje klein
door hansje klein - Mar 4, 2018 om 16:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Financiële en andere tips (via de concurrende omroep):  HIER

https://radar.avrotros.nl/columns/detail/eerste-hulp-voor-minima/

tenormin
door tenormin Mar 4, 2018 om 16:51
16829 Antwoorden / 108 Vragen

TS behoort niet tot de minima, modaal. Nu zijn tips om zuiniger te leven uiteraard altijd wel van toepassing, als was het maar voor fun.

hansje klein
door hansje klein Mar 4, 2018 om 17:24
3037 Antwoorden / 62 Vragen

...

Zoals ik al schreef (en dat is eigenervaring), komen er mogelijk, nú nog onvoorspelbare, problemen bij deze ziekte en zal letterlijk iedere vorm van voortijdige informatie en voorbereiding al kunnen helpen.

aurora1
door aurora1 - Mar 4, 2018 om 16:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, is er niet. Net zoals bij andere huisvrouwen dus, u zort voor het inkomen..
Een modaal inkomen is een vrij ruim inkomen, velen moeten het met veel minder doen met een gezin. Misschien heeft het zin eens kritisch naar de uitgaven te kijken (veel tips zijn daarvoor op internet te vinden)? Misschien kunt u wat spullen verkopen die u toch niet gebruikt, of eens in kringlopers of bij het Leger des Heils kijken voor handige noodzakelijke spullen  voor een gering bedrag.
Kijk of er toch niet wat geld gespaard kan worden (op een internet spaarrekening) want dat geeft dan ook meer lucht.
Of dat u meer/extra gaat werken, bij gaat leren om verder te komen en daardoor dus meer gaat verdienen enz.
Iedereen vindt iets extra's "wel lekker" (ik ook) maar men staat er te weinig bij stil dat anderen dan dan dat ïets extra's" betalen, namelijk de belastingbetaler. Ik ben daar één van, ik vind het daarom prima dat daarvoor niet nog ook een uitkering o.i.d. te krijgen is.
Zie ook de reactie van @tijger1 voor de extra's die u bij uw modaal inkomen nog ontvangt.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2018 om 16:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw vrouw is na 2003 niet meer gaan werken en bouwt daarom totaal geen rechten op als werknemer. Als gevolg daarvan komt zij nu voor geen uitkering in aanmerking.

Het enige waar zij, dit jaar, recht op heeft is ca. € 750 algemene heffingskorting en als u een modaal inkomen heeft komt er naast de kinderbijslag ook nog maandelijks ca. € 150 kindgebonden budget binnen.

Kijk eens heel zorgvuldig naar de medische kosten die voor uw vrouw, ook uzelf en de kinderen trouwens, gemaakt worden. Wellicht levert dat nog een aftrekpost op voor de belasting.

Andere “potjes” zijn er niet.

emcede
door emcede - Mar 4, 2018 om 21:35
960 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals al gezegd, hier is geen ‘potje’ voor. Een uitkering wordt niet verstrekt omdat dat ‘wel lekker’ is, maar omdat het broodnodig is. En dat is (gelukkig!) bij u niet het geval.

ha
door harryromijn - Mar 7, 2018 om 13:36
272 Antwoorden / 0 Vragen

WW, WAO, zijn werkNEMERSverzekeringen, betaald uti inhoudingen op het bruto salaris.
Daar uw vrouw geen werknemer meer was, heeft zij dus GEEN recht op welke uitkering dan ook uit die pot.

audb
door audb - Mar 7, 2018 om 13:56
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Probeer eens bij het UWV om WIA (Wet Inkomsten naar Arbeids-vermogen) aan te vragen dat is de opvolger van de AAW/AWJong.
Maar houd er rekening dat je een hele goede advocaat nodig hebt om het ook daadwerkelijk het te krijgen.

https://www.platform.ms/ms-en-het-uwv/ een verhaal die dat duidelijk maakt.

Cookies
door Cookies Mar 7, 2018 om 13:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Huisvrouwen hebben geen recht op WIA

brainless
door brainless Mar 7, 2018 om 14:07
324 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een (langere) tijd niet gewerkt hebt, en een partner met voldoende inkomen hebt; krijg je geen uitkering.
Geen bijstand, geen WIA enz ; helemaal niets.

ma
door marleenvanh - Mar 7, 2018 om 15:06
451 Antwoorden / 1 Vragen

Tja ik ben inderdaad bang dat 'ze' gelijk hebben.  Tussen 2003 en 2013 was er één inkomen en vond uw vrouw huisvrouw zijn en voor de kinderen zorgen klaarblijkelijk voldoende invulling van haar leven, (en wat u betreft was het ook OK....) terwijl u buitenshuis betaald werk verrichtte. Daarin is geen verandering gekomen na de diagnose, hoe triest die ook was. Er is een gezinsinkomen en daarmee zult u het moeten doen.

Ti
door Tineke5591 - Mar 7, 2018 om 15:41
4 Antwoorden / Vragen

Zij krijgt de loonheffingskorting terug bij de belastingdienst. Wel zelf aanvragen, indien u niet beiden aangifte hoeft te doen of fiscaal partner bent. Bedrag is ongeveer € 2.200,00 per jaar.

brainless
door brainless Mar 8, 2018 om 03:38
324 Antwoorden / 0 Vragen

In 2013 was mevrouw 35 jaar; dus geboren ná 1962.
Zij krijgt dan voor 2018 max 755 (en elk jaar gaat dat rap achteruit).
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/heffingskortingen/algemene_heffingskorting/algemene_heffingskorting

jpm
door jpm - Mar 7, 2018 om 15:57
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik ben ervan overtuigd dat er echt niets bij een uitkeringsinstantie te halen valt. Indien zij wel na haar zwangerschap zou zijn gaan werken en al werkende de diagnose MS had gekregen en vervolgens een arbeidsongeschiktheidspercentage van 80-100 % zou zijn toegewezen, dan had ze recht op een WIA gehad. Bovendien had ze in dat geval haar pensioen premievrij kunnen stellen, zodat ze nog wel pensioen opbouwde, zonder dat premie daarvoor verplicht zou zijn. Dat is allemaal niet het geval, u zult het beiden met uw modale inkomen moeten stellen. Indien in een (later) stadium hulpmiddelen nodig zijn kunt u bij de afd. WMO en de Ziektenkostenverzekering aankloppen. Die zullen u, afhankelijk van uw draagkracht een eigen bijdrage vragend (wmo) die middelen verschaffen.

koekeloer
door koekeloer - Mar 7, 2018 om 16:25
562 Antwoorden / 18 Vragen

Zij heeft geen premies betaald toen ze niet werkte (tussen 2003 en 2013). Dan heb je ook geen recht op uitkering.

mo
door mof - Mar 8, 2018 om 09:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ww in ieder geval niet. Uw vrouw is gestopt met werken op eigen keuze.
Of er nog subsidies bestaan of potjes om u en uw vrouw te ondersteunen, ik denk alleen op grond van liefdadigheid. Niet wettelijk.