PB
door PBB Aug 8, 2022 om 13:53
Geldzaken & recht
Collega heeft gouden oorbellen kwijtgemaakt. Hoe krijg ik mijn geld hiervoor?

In 2020 had ik tijdens mijn werk mijn dierbare gouden oorbellen nog in. Dit is tegen de regels en ik heb ze uit gedaan, met tape op een doosje pepermuntjes geplakt. Dat doosje heb ik een lade gelegd ervan uitgaande dat ik ze na mijn dienst mee kon nemen.Helaas kwam ik er thuis achter dat ik ze was vergeten.....

De volgende dag heb ik mijn collega gevraagd om de oorbellen voor mij mee te nemen uit de lade. Dan kon ik ze later die week ophalen op mijn werkplek bij de collega die ze zou ophalen. De collega was zo lief om dit voor mij te doen, maar heeft zich erg vergist. Ze heeft de oorbellen met tape en al in haar werkbroek gestopt en deze broek in de waszak gedaan. Ze vond het erg om mij dit te moeten melden, maar ik ben meteen op actie overgegaan en geprobeerd om de wasserij te bereiken. Helaas zijn mijn gouden oorbellen (wit & geel goud twv 475,00 euro) nooit meer terecht gekomen.

Zodra ik dit hoorde ben ik naar de juewlier gegaan en hij heeft stad en land afgezocht om dezelfde soort oorbellen te bestellen.
Dit was dus 475,00 euro. Werkgever trekt zich ervan af en collega heeft helaas nog steeds niet betaald.... WAT KAN IK DOEN??

7531 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 8, 2022 om 14:21
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Als uw collega dit echt is vergeten: al wat zij kan doen is sorry zeggen. Onopzettelijke gebeurtenis. Heeft u zelf geen Inboedelverzekering waar, sommigen, ook sieraden vergoeden. Uiteraard wel voor de dagwaarde. "Collega heeft nog steeds niet betaald". Moet ik hieruit opmaken dat ze dat dan zou doen? U volgde de opdracht van uw werkgever: dus de werkgever heeft hier verder niets mee te maken. Voor mij is dit een geval van pech hebben, helaas.

mahadma
door mahadma - Aug 8, 2022 om 14:47
11519 Antwoorden / 51 Vragen

U bent in eigen persoon de oorbellen vergeten uit de burolade te halen. Ik vrees dat de rekening voor uzelf is. Per slot had u de oorbellen ook zelf ergens in kunnen doen (A4 oid) dat tot een prop vouwen in een van uw zakken kunnen doen, of naar de auto hebben kunnen brengen.

gerbera
door gerbera - Aug 8, 2022 om 15:08
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje raar verhaal, er zal toch best wel een andere manier geweest zijn die oorbellen bij u te houden. Zomaar ergens in een lade dumpen en dan ook nog de dure oorbellen vergeten ondanks dat u ze bewust had in en afgedaan? Vreemd dat die ze wel in haar werkbroek heeft gedaan dus kon u dat ook niet. En dan verdwijnen ze in de wasserij en verwacht u dat de collega u betaald, kijk eens bij uw verzekering want het is voor uw collega moeilijk dat eventueel bij haar (WA) verzekering te claimen al was het alleen maar om het te kunnen te bewijzen waar de bellen gebleven zijn.

1paul
door 1paul - Aug 8, 2022 om 15:14
3101 Antwoorden / 0 Vragen

NIETS, je collega heeft op jouw verzoek iets gedaan en zich vervolgens oprecht vergist, U was degene die iets deed wat niet mocht en U was degene die ze in een la deed en ze vervolgens vergat!!!!

Dat uw collega iets vergeten heeft neemt u deze nu kwalijk en u vraagt zelfs schadeloosstelling voor het gehele bedrag terwijl U zelf degene bent die in eerste instantie de fout in ging.

Als uw collega al aansprakelijk zou zijn, wat niet zo is, dan nog is het niet voor de nieuwwaarde maar voor de rest waarde en stel deze nu nog maar eens vast!!!!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 8, 2022 om 16:17
16772 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt uw collega aansprakelijk stellen en vergeoding vorderen. Maar of dat zinvol is vraag ik mij in rede af. Ik raad dat dan ook ten sterkste af.

Hetgeen wel te doien is is de wassaerij in kwestie benaderen, zomogelijk schriftelijk, omdat de gouden oorbellen toch echt bij de wasserij gevonden zouden moeten zijn resp. bij controle van het wasgoed uit de broekzak verwijderd. Uw collega kan u daarbij behulpzaam zijn door uw probleem te bevestigen aan de eigenaar van de wasserij. Indien de werkbroek retour kwam zonder oorbellen kan het niet anders zijn dan dat ze zijn achtergebleven in de wasserij.

Zie m.b.t. eventueel 'te nemen actie ten opzichte van de wasserij: Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  waar ook wel een te benutten briefvoorbeeld is te vinden

gerbera
door gerbera Aug 8, 2022 om 21:40
7348 Antwoorden / 14 Vragen

En de wasserij zou na 2 jaar nog weten waar het om gaat en ze dan nog aansprakelijk stellen?.

In 2020 had ik tijdens mijn werk mijn dierbare gouden oorbellen nog in.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 9, 2022 om 09:05
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Inderdaad, ik had over 2020 heen gekeken en daarmee is de vraag wel erg laat. Edoch, niet geschoten is altijd mis. Zij het dan met toch zeer grote kans op mis.

ju
door juliomariner Aug 9, 2022 om 20:25
1310 Antwoorden / 2 Vragen

De wasserij heeft zeer waarschijnlijk in de voorwaarden staan dat ze voor dit soort zaken niet verantwoordelijk zijn

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 9, 2022 om 20:54
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@JULIOMARINER, 'zeer waarschijnlijk'  en ik zou nieuwsgierig kunnen zijn waarop u dat baseert, op koffiedik? Antwoorden behoeft niet. Afgezien, het probleem heeft zich al in 2020 voorgedaan heteegn niet eens alleen door mij over het hoofd is gezien.

getty
door getty - Aug 8, 2022 om 16:37
4179 Antwoorden / 10 Vragen

In 2020 al ??

wat is er in tussentijd gebeurd?

sira
door sira Aug 8, 2022 om 17:23
2288 Antwoorden / 24 Vragen

Goede vraag, ik had over het jaartal heen gelezen.
Misschien draagt nu een dame bij de wasserij de oorbellen of de vrouw van de eigenaar.

sira
door sira - Aug 8, 2022 om 17:12
2288 Antwoorden / 24 Vragen

U hebt tegen de regels in toch de oorbellen naar uw werk in gedaan. Waarschijnlijk is daar iets van gezegd en heeft u ze uitgedaan en in een lade gestopt en vergeten mee te nemen. De enige die in dit verhaal fout is, bent u.

Hebben u en de medewerkers geen kluisje, want waar laat u uw tas?.
Als ik uw collega was, zou ik me zwaar beledigd voelen, want zo ga je niet met elkaar om.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 8, 2022 om 17:40
2008 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat u niemand hiervoor aansprakelijk kunt stellen dus is het "rekening man".

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 8, 2022 om 19:17
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien zijn de oorbellen na jaren nog in de pluizenbak van de wasmachine te vinden.

tenormin
door tenormin Aug 9, 2022 om 23:08
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@sjoppy. In een echte wasserij? Dat bestaat eenvoudig niet. Mijn vrienden hebben een wasserette/
wasserij/stomerij. Zij maken alle machines iedere dag schoon. Moet ook wel als men de kosten van 1 proffessionele machine weet.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 10, 2022 om 03:58
7155 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin,
dat de machines elke dag worden schoongemaakt geloof ik direct maar ik dacht dat een pluizenbakje eens in de zoveel jaar nagekeken wordt op losse knoopjes of ander verdwaald spul.
Thuis is dat in elk geval wel zo.

tenormin
door tenormin - Aug 8, 2022 om 22:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Beste PBB, ik heb over het jaartal 2020 heengelezen.Nu bedenk ik me ook iets anders. U mag/mocht op uw werk geen oorbellen dragen, zoals u schrijft en inderdaad tegen de regels de oorbellen toch gedragen. Van huis naar werk om ze vervolgens weer uit te moeten doen. Waarom draagt/droeg u in de eerste plaats dan oorbellen? Er zijn heel veel werkomstandigheden waar überhaupt geen sieraden gedragen mogen worden. Die mensen doen sieraden ook niet om voor het korte moment van huis naar werk vice versa. Dat ik over de datum heenlas komt door het feit dat u ook aanhaalt dat u meteen tot actie ben overgegaan en geprobeerd de wasserij te bereiken. Helaas zijn mijn oorbellen nooit meer terechtgekomen. Lijkt me logisch.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 9, 2022 om 21:00
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, ik was dus niet eens de enige die over het jaartal heenlas en hetgeen u nu aangeeft snijdt ook nog hout om die uitdrukking te benutten. Iets tegen de regels dragen dan kwijtraken en na twee jaar ook nog claimen? Ik adviseer de vraagstelster om dan in ieder geval in haar werkomgeving maar niets meer te doen. Ik kan in die zin de reactie van @PANTHER22 ook goed volgen en als vraagstelster dat nog in haar werkomgeving heeft aangekaart, inderdaad maar exuses aanbieden met alle risico van dien.

Be
door Bewaklu - Aug 8, 2022 om 23:39
131 Antwoorden / 1 Vragen

Grapje.....om na 2 jaar nog te denken dat er iets te claimen valt.

Analoog
door Analoog - Aug 9, 2022 om 07:53
136 Antwoorden / Vragen

Dit heeft weinig met u werkgever te maken, het is een afspraak met een collega die per ongeluk iets heeft vergeten, dat hij natuurlijk niet met opzet heeft gedaan, dit is een ongelukkig voorval zonder echte schuldigedus vergeet het.....

panter22
door panter22 - Aug 9, 2022 om 08:13
6599 Antwoorden / Vragen

Wat je kunt doen is ophouden van zeuren en de schuld bij je zelf gaan zoeken.
Je excuus aanbieden aan je collega omdat je al 2 jaar  geld van haar wilt hebben waar je geen recht op hebt.
Jouw houding zal niet bevorderlijk zijn voor de collegiale sfeer.

Ja
door JannyBoe - Aug 9, 2022 om 11:56
503 Antwoorden / Vragen

@PANTER22, ik denk dat uw reactie niet zo bevorderlijk is voor de sfeer op dit forum...

gerbera
door gerbera Aug 9, 2022 om 15:40
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@JANNYBOE, uw reacties zijn ook niet bepaald bevordelijk, mag de waarheid niet gezegd worden, ik heb zelfs mijn twijfel aan dat hele verhaal. Als je echt zo gehecht bent aan de oorbellen had de TS ze moeten halen en niet aan een collega overlaten.

panter22
door panter22 Aug 9, 2022 om 16:06
6599 Antwoorden / Vragen

@Jannyboe, het voorval is 2 jaar geleden gebeurd. Hoe sneu het ook is, zij heeft geen recht op nieuwe gouden oorbellen of € 475 van haar collega, haar werkgever of de wasserij. Zij is zelf de oorbellen vergeten mee naar huis te nemen.
De volgende dag zaten ze nog in de la en als ze zo gehecht is was aan die oorbellen, dan had ze zelf even opgehaald.
Nu, na 2 jaar gaat ze nog steeds door. Het wordt tijd om er mee te stoppen.

sira
door sira Aug 9, 2022 om 18:39
2288 Antwoorden / 24 Vragen

@Jannyboe
Ben het helemaal eens met Panter22.

Na 2 jaar nog steeds zeuren over iets waar de vraagstelster zelf verantwoordelijk voor was. Eerst op z'n minst excuses aanbieden aan de collega en dan het hele voorval uit je hoofd zetten.

Ja
door JannyBoe Aug 9, 2022 om 19:08
503 Antwoorden / Vragen

Ik heb het niet over de inhoud, maar over de toon.
Iemand de maat nemen, volstrekt niet nodig.
Je kunt je mening ook geven én iemand respectvol bejegenen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 9, 2022 om 20:00
2008 Antwoorden / Vragen

Zij die inhoudelijk niets bij te dragen hebben gaan zich met de sfeer bemoeien, meestal gespecialiseerd in "de maat nemen" om zo zelf ook bij te dragen aan een betere sfeer.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 9, 2022 om 21:05
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@JANNYBOE, waarom niet bevordelijk voor ons als forum? Het is iets tussen vraagstelster en haar werkomgeving en als nog excuses aanbieden lijkt wek degelijk op zijn plaats maar is mogelijk niet bevoordetlijk voor de werkverhouding.bij vraagstelster. Ik zie ook niets waarmee @PANTHER22 vraagstelster onheus zou bejegenen resp. negatoef kritisch is en het in ieder geval al meer dan twee jaren geleden is dat dir voorval zich voordeed.

sira
door sira Aug 10, 2022 om 08:40
2288 Antwoorden / 24 Vragen

Panter22 heeft het duidelijk, maar netjes verwoord. Ik lees er niets in dat negatief kan zijn voor de sfeer op dit forum.
Als de redactie van dit forum haar antwoord buiten proportioneel vindt, wordt dat door hèn wel weggehaald met een reprimande, daar hoeven de leden zich niet druk over te maken. Uw antwoord van gisteren 19.08 uur was eigenlijk een reactie en had dus bij reacties geplaatst moeten worden.

Maar komt u zelf dan eerst eens met een advies c.q. oplossing i.p.v. een ander te bekritiseren over de "toon".

mo
door mof - Aug 10, 2022 om 23:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft geen rechten. Op het werk mocht u de oorbellen niet dragen, dat wist u. U heeft zelf geregeld hoe u de oorbellen opsloeg en hoe u ze weer bij u in handen zou krijgen. Daar heeft uw werkgever geen aandeel en verantwoordelijkheid voor. Uw collega handelt op uw vraag als een privepersoon. De oorbellen rakken zoek door uw eigen onhandigheid. U bent verantwoordelijk voor uw eigen dierbare en dure sieraden. Niet een ander.