On
door Onrecht2022 Apr 6, 2022 om 13:43
Geldzaken & recht

Composiet facings breken elke keer af (tandarts)

Hoi iedereen,

Een vriendin zit met een probleem. Ze heeft facings laten zetten op haar tanden. Alleen breken die elke keer af. Ze had een jaar garantie en daarna hebben ze haar nog een jaar garantie erbij gegeven. Alleen het breekt nog steeds af. Ze hebben elke keer alle excuses gebruikt, waarom het afbreekt. Dat ze snachts knarst. Dus had ze een mondbeschermer genomen om het probleem te verhelpen. Ook is er een verhoging verricht (waarschijnlijk omdat de beet niet goed zat, waardoor het afbreekt. Echter, na een verhoging en mondbeschermer breken de facings nog steeds af. Ook heeft ze schade opgelopen aan haar eigen tand.

Ze wil nu juridische stappen ondernemen tegen de tandarts. Heeft dat enige kans van slagen?

4702 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 6, 2022 om 13:52
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Uiteraard, een klacht indienen Stuur bij het indienen van uw klacht een brief als bijlage mee. Zonder brief kan een klacht NIET in behandeling worden genomen. De brief moet aan de volgende voorwaarden voldoen: Vermeld de praktijknaam en plaats waar u behandeld bent. Vermeld de naam en voorletters van de tandarts over wie u klaagt. Formuleer uw klacht feitelijk en duidelijk.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 6, 2022 om 13:58
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:
omdat composiet niet zo levensecht of duurzaam is als porselein, kan dit in de toekomst waarschijnlijk problemen veroorzaken. In de meeste gevallen moet een porseleinen facing die niet opnieuw kan worden bevestigd, worden vervangen.

Misschien overwegen om porseleinen facings te gebruiken?

https://dental365.nl/facings-eraf-gevallen-wat-te-doen/

panter22
door panter22 - Apr 6, 2022 om 14:47
6599 Antwoorden / Vragen

Je vriendin weet niet waardoor de facings afbreken? Of heeft ze plotseling in stuk facing in haar mond?
Die facings gaan niet zo lang mee. Gemiddeld 3 tot 5 jaar. Porcelein 15 tot 20 jaar.
En ze zijn nogal teer. Je kunt niet op harde dingen bijten. Eigenlijk kun je niet eens een cracker of een hard koekje eten of een kipkluifje eten. De tand wordt ruw gemaakt, anders plakt de facing niet. Een beschadiging heb je daardoor altijd.
Lees deze info:
https://www.dentperfect.nl/behandelingen/facing/#:~:text=Levensduur%20facings&text=Composiet%20heeft%20een%20gemiddelde%20levensduur,hecht%20of%20dat%20deze%20breekt.
De link van Heremietkreeft werkt niet, even een nieuwe:
https://www.knmt.nl/voor-patienten/ontevreden-over-je-tandarts-dit-kun-je-doen

sira
door sira - Apr 6, 2022 om 14:57
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Zonde van de tanden. Beschadigingen voor het leven.

Ik weet niet of ze de tandarts aansprakelijk kan stellen, misschien doet ze met eten wel iets verkeerds.

1paul
door 1paul - Apr 8, 2022 om 14:32
3132 Antwoorden / 0 Vragen

tandarts heeft inspanningsverplichting en die komt hij na, extra garantie had ie niet eens hoeven geven!

gj
door gjvw - Apr 8, 2022 om 17:26
25 Antwoorden / Vragen

Hoop dat jullie een rechtsbijstandsverzekering.

mo
door mof - Apr 8, 2022 om 17:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U zult moeten bewijzen dat de tandarts prutswerk heeft geleverd. Anders kunt u niets. U zult advies bij een concurrent van uw tandarts moeten vragen over het werk.

sw
door swat1500 - Apr 8, 2022 om 18:26
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, mits zij kan aantonen dat de tandarts slecht werk heeft geleverd. Dus eerst een second opnion halen bij een andere in dit soort facings gespecialiseerde tandarts. Het enkele feit dat zij afbreken duidt nog niet op slecht werk.

justmeagain
door justmeagain - Apr 8, 2022 om 22:55
623 Antwoorden / 8 Vragen

Misschien moet ze een tandje bijzetten om tot een goed einde te komen.