Ni
door NickV040 Mar 21, 2023 om 15:29
Geldzaken & recht

Conflic over het annuleren van een gewijzigde offerte

Ik heb een week geleden een online offerte geaccepteerd over een activiteit die op locatie plaats zou vinden. Nu kreeg ik een definitieve bevestiging van deze offerte en opeen stond er een andere locatie. Ik heb om uitleg gevraagd, en het bedrijf dat de activiteit organiseert gaf aan dat de locatie in de offerte vol zat voor die datum en dat de locatie altijd onder voorbehoud is. Nu wil ik om deze reden de activiteit annuleren (buiten de mindere locatie, ben ik het  vertrouwen in het bedrijf ook kwijt). Hierop krijg ik een reactie dat ze 50% van het afgesproken bedrag (wat neerkomt op een bedrag van 700 euro) in rekening brengen voor de annulering. Als ik dit bedrag niet op tijd overmaak wordt er een incassobureau ingeschakeld. Wie staat er in haar/zijn recht?

1905 7 Rapporteer

sira
door sira - Mar 21, 2023 om 15:32
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Wat staat hierover in de voorwaarden?

Ni
door NickV040 Mar 21, 2023 om 15:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

5. Uitvoering en wijziging overeenkomst

De opdrachtgever dient wijzigingen van de overeenkomst schriftelijk door te geven aan XXX. Dit is mogelijk tot uiterlijk 14 werkdagen voor aanvang van het arrangement. Afhankelijk van de aard van de wijziging, kan XXX de met de wijziging gepaard gaande kosten aan opdrachtgever in rekening brengen.

Indien XXX niet in staat is dit verzoek te honoreren, dient XXX dit zo spoedig mogelijk en indien mogelijk met redenen omkleed aan de opdrachtgever mede te delen.

Het aantal opgegeven deelnemers voor een groepsarrangement kan tot twee weken voor aanvang van het arrangement worden gewijzigd met inachtneming van maximum wijziging van 10% van het totaal opgegeven deelnemers.

In beginsel vindt uitvoering van de overeenkomst plaats op de door XXX aangegeven locatie. Indien de locatie door de opdrachtgever wordt geregeld, dient dit vooraf overeen te zijn gekomen met XXX. De locatie waar opgebouwd dient te worden moet op een gangbare wijze toegankelijk te zijn. In geval van moeilijk bereikbare locaties, hetgeen ter beoordeling van XXX staat, dient de opdrachtgever zorg te dragen voor onder andere voldoende, nuchtere en capabele hulpkrachten. Deze dienen ook na de afloop van het arrangement weer ter beschikking van XXX te staan, tenzij in de overeenkomst anders vermeld.

XXX is bevoegd om uitvoering van de overeenkomst/arrangement te laten verrichten door derden.

6. Annulering door opdrachtgever

Annulering van de overeenkomst door de opdrachtgever is mogelijk door middel van een e-mail te versturen aan XXX.

Bij annulering van de overeenkomst door de opdrachtgever is de opdrachtgever in ieder geval het volgende verschuldigd aan de organisator:
- Tot 90 dagen voor de afgesproken datum: 10% van het afgesproken bedrag.
- Van 90 tot 60 dagen voor de afgesproken datum: 25% van het afgesproken bedrag
- Van 60 tot 20 dagen voor de afgesproken datum: 50% van het afgesproken bedrag

Indien annulering plaatsvindt binnen 20 dagen voor aanvang is de opdrachtgever 100% verschuldigd van het afgesproken bedrag.

sira
door sira Mar 21, 2023 om 16:07
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Ik waag mij hier niet aan. U bent zo verschrikkelijk summier. U stuurt 2 artikelen uit een overeenkomst, waren dit de enige artikelen of alleen de artikelen die u het beste uitkomen?

Vraag inderdaad advies bij het juridisch loket. Daar zult u ook meer openheid van zaken moeten geven.

Ni
door NickV040 Mar 21, 2023 om 17:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Excuus, dit zijn de enige relevante artikelen. Ik wilde geen link van het bedrijf sturen, want wil ze niet onnodig zwart maken als ik geen kennis van zaken heb. Maar bedankt voor uw reactie, ik ga zeker juridisch advies aanvragen.

mahadma
door mahadma - Mar 21, 2023 om 15:35
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vrees de organisatie, tenzij u op papier/contract heeft staan waarmee u het tegendeel kunt bewijzen. Vraag desnoods advies aan juridisch loket.

Ni
door NickV040 Mar 21, 2023 om 15:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ook als ik de offerte alleen heb geaccepteerd voor een andere locatie? Dit vind ik het rare ervan, want anders had ik het ook nooit willen annuleren.

Ni
door NickV040 - Mar 21, 2023 om 15:43
1 Antwoorden / 1 Vragen
1paul
door 1paul - Mar 21, 2023 om 16:00
3103 Antwoorden / 0 Vragen

ze kunnen zeggen dat de locatie altijd onder voorbehoud is maar dit staat niet in de voorwaarden die u hieronder heeft geplaatst, u heeft specifiek voor de locatie gekozen die geofreerd werd en niet voor een andere.

uit de voorwaarden hieronder haal ik dit stukje:  In beginsel vindt uitvoering van de overeenkomst plaats op de door XXX aangegeven locatie.

in de offerte was een locatie opgegeven en juist die locatie heeft voor u de doorslag gegeven om te boeken.

nu er geen voorbehoud staat in de voorwaarden en u geboekt heeft voor een specifieke locatie kan men u niet houden aan de annuleringskosten, bovendien zijn deze kosten veel te hoog en mogen niet meer bedragen dan de reeds gemaakte kosten door dit bedrijf, het is namelijk zo geregeld, bij wet, dat enkel de reeds gemaakte kosten in rekening mogen worden gebracht bij een opdrachtovereenkomst!!!!

https://www.juridische-supermarkt.nl/algemene-voorwaarden-en-annuleringskosten/#:~:text=In%20de%20wet%20is%20opgenomen,of%20de%20algemene%20voorwaarden%20staan.

Ni
door NickV040 Mar 21, 2023 om 17:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Ik heb even de offerte opgezocht en hierin staat wel dat de locatie onder voorbehoud is. Maar betekent dit dat het bedrijf de locatie zomaar zonder overleg kan aanpassen?

1paul
door 1paul Mar 22, 2023 om 16:03
3103 Antwoorden / 0 Vragen

ja, als er staat onder voorbehoud dan mag dit, wilt u dan alsnog annuleren  dan bent u dus wel de kosten verschuldigd die het bedrijf reeds gemaakt heeft maar geen andere kosten, dit mag men weliswaar in de voorwaarden hebben staan maar deze zijn strijdig met de regelgeving die wettelijk is vastgelegd!!

als u specifiek heeft aangegeven bij boeken dat u perse op de door u uitgekozen locatie evenement wilde houden is het een andere zaak, dan had men u moeten laten weten dat deze niet beschikbaar is en had u OF een andere datum kunnen kiezen OF de overeenkomst (offerte) niet kunnen afsluiten!

Ja
door JannyBoe - Mar 21, 2023 om 16:11
503 Antwoorden / Vragen

Hallo Nick, ik zou niet zwichten voor de aankondiging van het bedrijf.
Je kiest voor een locatie en dat doe je natuurlijk niet zo maar.
Zoals aangegeven is juridisch advies vragen.
Ook over de juridische status van de woorden 'in beginsel' want daar draait het hier om.
Succes en hopelijk loopt het met een sisser af.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 21, 2023 om 16:14
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Als in de offerte staat dat de locatie van het evenement onder voorbehoud is dan heeft dat bedrijf een punt, zo niet dan ligt het anders en kunt u het beste juridisch advies inwinnen.

https://www.juridischloket.nl/contact/

Ni
door NickV040 Mar 21, 2023 om 18:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Dat de locatie onder voorbehoud is, staat wel in de offerte. Alleen betekent dit dat de organisatie de locatie zonder overleg kan aanpassen in de definitieve boeking? Dit lijkt mij erg raar. Ik ga inderdaad contact opnemen met het juridisch loket, om te kijken wat zij zeggen. En als ik echt geen poot heb om op te staan gaan we er maar gwn heen en er het beste van maken...

sjjoppy
door sjjoppy Mar 21, 2023 om 19:00
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, als de locatie onder voorbehoud is moet er wel rekening mee gehouden worden  dat dit kan gebeuren maar hopelijk kunt u met het advies van het juridisch loket het grote bedrag bijstellen. Succes.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 21, 2023 om 18:30
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Nick,

Kunt u,ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om welk bedrijf gaat het ?

Om wat voor een "activiteit" gaat het?

Zonder deze gegevens is het onmogelijk om u een goed advies te geven.

gerbera
door gerbera Mar 21, 2023 om 21:48
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemd, lees even het goede advies van@1paul en @sjoppy en dat zonder de door u gestelde, niet ter zake dienende, vragen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 22, 2023 om 00:06
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Ik vind het een vage Topic.

Dat u mijn vragen "niet ter zaken dienende" vindt is niet aan de orde,maar uw persoonlijke mening.

ju
door juliomariner Mar 22, 2023 om 07:43
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Dan is Gerbera's mening precies mijn mening. De naam van de organisatie is helemaal niet van belang. Stel dat de organisatie gewoon gelijk heeft dan staat het wel ongewild negatief op internet.
Om welke activiteit ook niet, of het nu klompendansen is of een EHBO cursus dat maakt voor de al gegeven goede adviezen helemaal niets uit en deze wetenschap is helemaal niet nodig om goed antwoord te geven, nee de vragen zijn alleen maar bedoelt om uw nieuwsgierigheid te bevredigen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 22, 2023 om 12:14
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Juliomariner,

U verwart mijn "nieuwsgierigheid" met mijn streven om TS een zo goed mogelijk antwoord te geven.

ju
door juliomariner Mar 22, 2023 om 12:59
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Uw treven is te loven echter helaas komt uw ongenadigde nieuwsgierigheid regelmatig weer bovendrijven.
In dit stadium is namen en shamen van dit bedrijf helemnaal niet nodig.