PRompen
door PRompen Sep 5, 2020 om 20:55
Geldzaken & recht

Contact gegevens stichting Spoofing

In de uitzending kwam een stichting voor die zich op worp voor de slachtoffers van Spoofing. Ik ben zelf ook een slachtoffer van presies dat wat in de uitzending voor kwam. Ook ING klant en voor bijna € 25.000
hoe kom ik in contact met die stichting?

4004 18 Rapporteer

Di
door Dirk Klein - Sep 5, 2020 om 21:11
1 Antwoorden / Vragen

Hoe kom ik in contact met de Stichting Spoofing, die vanavond in uw uitzending was.
Ik ben ook klant bij de ING Bank en ook opgelicht.

Ri
door Riek Lansdaal - Sep 5, 2020 om 21:15
1 Antwoorden / Vragen

Ook ik ben op deze manier opgelicht, zou graag mee willen doen bij de stichting van Dhr Groenendijk. Ook wij zijn klant bij de ING

tenormin
door tenormin - Sep 5, 2020 om 21:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Vreselijk dat u dat is overkomen. Ik heb zelf ook zo'n telefoontje gehad en in mijn geval "geen kennis hebben van allerlei handelingen" mijn redding geweest. Had geen idee wat ik moest doen dus heb de verbinding maar verbroken. Pas sinds gisteren staat er de waarschuwing over spoofing op hun site.

mahadma
door mahadma Sep 5, 2020 om 21:31
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Vraag voor + achternaam en afdeling of doorkiesnummer, en zeg dat u terug belt. En leg neer. Ze kunnen toch niet weten dat (in dit geval) Tenormin multimiljonair is en de laatste afschrijvingen weten.

tenormin
door tenormin Sep 5, 2020 om 21:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@mahadma, heb je voor dit antwoord je "lolbroek" aangedaan? ☻

Fe
door Fekke - Sep 5, 2020 om 22:01
1 Antwoorden / Vragen

Ook wij zouden ons graag bij de stichting aan willen sluiten ,  zodat we met elkaar misschien iets kunnen bereiken .

Hoe en waar kunnen we ons aanmelden  ?

al
door alutke - Sep 5, 2020 om 22:21
1 Antwoorden / Vragen

Hallo, ik ben ook opgelicht dmv Spoofing, hoe kom ik in contact met de stichting van de heer Groenendijk? ben ook bij de ING bank

diumenge
door diumenge - Sep 5, 2020 om 22:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geweldig item week van Kassa, maar even contactgegevens vermelden is dat kennelijk te veel gevraagd?

"Het platform Gedupeerden internet bankrekening oplichting is uitsluitend te bereiken door een e-mail te sturen naar spoofing@oban.nl."

Aldus dit nieuwbericht: www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200722_91028125/platform-spoofing-weet-in-recordtijd-van-73-slachtoffers

tenormin
door tenormin Sep 5, 2020 om 23:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heb me een slag in de rondte gezocht maar inderdaad @ diumenge, nergens iets te vinden over.... Goed gevonden van je.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2020 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat kost die stichting?

justmeagain
door justmeagain Sep 6, 2020 om 00:37
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik denk dat ze een gezamenlijke zaak willen gaan starten die naar mijn mening op voorhand kansloos is. Zal dus wel een paar honderd euro per deelnemer zijn. Gezien de nu bekende 120 deelnemers.

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2020 om 13:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mensen worden doodgegooid met waarschuwingen en nig trappen ze overal in.

panter22
door panter22 Sep 8, 2020 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

Wat maakt een paar honderd euro uit als je enkele duizenden euro's kwijt bent.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2020 om 14:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat maakt dat uit? Ze hebben niets meer en dan nog geld stoppen in een kansloze zaak.

ro
door ronny530 - Sep 6, 2020 om 09:12
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Met dit soort stichtingen is het altijd oppassen geblazen want filantropische instellingen zijn het niet. Het kan misschien gratis zijn maar als er een proces gewonnen wordt gaat een deel van de vergoeding naar de stichting. Wellicht is Kassa terughoudend in het verstrekken van de contactgegevens omdat Kassa zich niet op glad ijs wil begeven door die stichting aan te bevelen. In de media is bankfraude breed uitgemeten met 'klik weg, hang op en bel uw bank' banken besteden er ook veel aandacht aan en zullen nooit vragen om inlog gegevens, telefonisch of per e mail wijzigingen door te voeren en als er berichten voor u zijn die na inloggen te bekijken zijn. Ik zie de kans van slagen van die stichting somber in want banken gaan naïviteit niet belonen.

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2020 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En het moet door de andere klanten opgebracht worden.

Fr
door Freek Groenendijk Oct 21, 2020 om 11:30
1 Antwoorden / Vragen

De stichting is een zgn. claimstichting die voldoet aan alle eisen van de claimcode: https://stichtingservice.nl/wp-content/uploads/2014/07/claimcode-voor-claimstichtingen.pdf

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 6, 2020 om 10:58
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Uw vraag is mogelijk bestemd voor de redactie: kassa@bnnvara.nl   U kreeg deze verwijzing al: https://www.security.nl/posting/665438/Platform+Spoofing+wil+dat+banken+slachtoffers+telefoonspoofing+vergoeden
Ik zie dat er veel meer info te vindn is zoals ook https://opgelicht.avrotros.nl/tag/spoofing/ en ook deze waar een link is om de redactie van 'opgelicht'te benaderen. https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/wat-is-spoofing-en-hoe-kun-je-het-herkennen/  en dat afgezien van de waarschuwingen die zijdens Ing al uitgebreid zijn gegeven zoals: https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/herken-fraude-en-oplichterij/fraude-via-jouw-telefoon/index.html

 Dat kan betekenen dat zie ook de reactie van @RONNY530 acties die in deze worden genomen om vergoeding van banken te vorderen/verkrijgen zullen stranden, gelet op de al gegeven veelheid van waarschuwingen die zijn gegeven.  Acties kunnen wel inhouden dat de daders worden opgespoord maar of daar dan iets te verhalen valt is ook de grote vraag. Veel spoofing vindt vanuit het buitenland plaats en ook zal de dader figuurlijk 'op het kerkhof te vinden zijn'.

rj
door rjw - Sep 6, 2020 om 15:49
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Als je nog meer geld kwijt wilt raken moet je geld geven aan die stichting. Denk aan alle andere stichtingen die consumenten gingen helpen.

diumenge
door diumenge Sep 6, 2020 om 15:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat hoeft in dit geval niet zo te zijn, de oprichter van de stichting is een familielid van een slachtoffer van deze praktijken. Dus zeer waarschijnlijk een andere motivatie. De kans dat het deze stichting lukt om de banken de schade te laten vergoeden lijkt mij wel nihil.

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2020 om 16:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan zeggen ze nog dat de mensen geen geld hebben, maar ze hebben kapitalen op een gewone bankrekening staan.

ma
door marnix1 Sep 6, 2020 om 16:34
256 Antwoorden / 22 Vragen

@tijgert, "de mensen", wie zijn dat?
rare overpeinzing van u, leuk ook naar de gedupeerden.

Je
door Jeff59761 Sep 6, 2020 om 16:59
43 Antwoorden / 1 Vragen

dat is het vaste gedrag van tijger1 die zit hier kennelijk om mensen te beledigen en nog even een trap na te geven.

Tr
door Trostomaat Sep 6, 2020 om 18:25
239 Antwoorden / Vragen

En toch geeft zo'n benadering een grotere kans om ellende in de toekomst te voorkomen. Een grotere kans dan zalvende woorden van medelijden en empathie en het bevestigen van een beeld dat de slachtoffers het zelf niet hadden kunnen voorkomen en dat de banken de echte boosdoeners zijn.
Wie geeft dan een echte trap na?

panter22
door panter22 Sep 8, 2020 om 08:42
6599 Antwoorden / Vragen

@tijger1 binnen een paar minuten heb je het geld van de spaarrekening overgeboekt naar de privé rekening,
Onderschat dit niet. Ouderen hebben vaak een vette bankrekening en er zal geoefend  zijn op welke manier je ze het beste kunt benaderen. Voer voor psychologen, Heremietkreeft weet er vast wel meer over te vertellen.
Gewoon niet opnemen als er een onbekend nummer in de display van je telefoon verschijnt.
Hebben ze je nodig, dan krijg je wel een voicemail of wordt er wel een brief gestuurd.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2020 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je moet ook een spaarrekening nemen bij een andere bank dan je betaalrekening. Dan zouden al deze "slachtoffers" slechts het geld van de betaalrekening kwijt zijn en niet hun hele spaarpot.

En waarom zou je een onbekend nummer niet opnemen? De waarschuwingen niet gezien? De bank belt NIET en vragen al helemaal. NIET om je gegevens.

diumenge
door diumenge Sep 8, 2020 om 19:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het hele probleem van spoofing is nou net dat het géén onbekend nummer is waar mee ze (doen alsof ze) bellen.

"Gewoon niet opnemen als er een onbekend nummer in de display van je telefoon verschijnt."

Redacteur
door Redacteur - Sep 7, 2020 om 13:51
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Informatie over dit onderwerp uit Kassa-uitzending lees je in dit artikel.

Oprichters van het GIBO-platform roepen andere gedupeerden van spoofing ook op om zich te melden via een mail spoofing@oban.nl.

De redactie

G.
door G.H. de Haan - Oct 10, 2020 om 20:08
1 Antwoorden / Vragen

Ook ik ben slachtoffer van spoofing en heb aangifte gedaan en door de politie proces-verbaal is opgemaakt.
Deze bij bezwaarschrift ING gevoegd en 4 september 2020 ingestuurd.
Tot op heden nog niets vernomen van de ING.
Schade bijna €1500,00

rj
door rjw - Oct 10, 2020 om 21:06
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Door nu de focus op spoofing te gaan leggen wordt het echte probleem niet opgelost. Het echte probleem is dat mensen blijkbaar zo goedgelovig zijn om in de praatjes te trappen van de mensen die bellen. Spoofing is niet het probleem. Ook als de echte bank zou bellen moet je niet stoppen met nadenken.

Fa
door Familie Timmer Nov 23, 2020 om 18:00
21 Antwoorden / Vragen

@RJW Kijk a.u.b. naar de uitzending - dit zijn hele gewiekste oplichters, die vooraf allerlei informatie hebben weten te verzamelen waardoor je denkt dat dit alleen de bank kan weten. Uitzending Kassa - Bankhelpdeskfraude Duizenden euros kwijt door spoofing Veel te veel mensen schamen zich ervoor dat ze er zijn ingetuind. Maar niemand die ik erover hoor is onvoorzichtig of goedgelovig geweest.  c/ @redactie

Cy
door Cybercrimeinfo - Nov 7, 2020 om 19:59
1 Antwoorden / Vragen

Wat is Spoofing eigenlijk?
Spoofing is het aannemen van een andere identiteit. Dit kan worden gedaan met een e-mailadres, telefoonnummer, website of IP-adres, meer weten over spoofing https://www.cybercrimeinfo.nl/alle-vormen/spoofing

"Samen bewust, samen bekwaam"
Peter Lahousse

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 7, 2020 om 20:14
7155 Antwoorden / 3 Vragen
Euson
door Euson - Nov 7, 2020 om 20:18
1 Antwoorden / Vragen

Hallo kassa moet ik bij gibo aan te melden  om mijn geld terug te krijgen

marita5
door marita5 Nov 7, 2020 om 20:25
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Euson , zie deze link https://www.stichtinggibo.nl/

Fa
door Familie Timmer - Nov 23, 2020 om 18:10
21 Antwoorden / Vragen

Een hart onder de riem aan alle mensen die zijn opgelicht. Probeer niet van je stuk te raken door mensen die zeggen dat je goedgelovig of nalatig bent geweest en dat jij het probleem bent. Over het algemeen gaat het om gewiekste criminelen die vooraf informatie hebben verzameld waardoor je denkt dat alleen de bank dat kan weten.

Zelfs de ING draagt er een klein beetje aan bij, dat niet alleen goedwillende marketeers, maar ook kwaadwillende criminelen data over ING rekeninghouders kunnen verzamelen. Via criminele websites, maar ook bij bedrijven als Google. De ING app kun je alleen via de stores van Google en Apple installeren en daarvoor moet je bij deze bedrijven een acount hebben. Met naam, emailadres en telefoonnummer. Download van de ING-app kan dus worden gekoppeld aan jouw account, de data kan worden opgeslagen en gedeeld. Verder heeft bijna iedereen met een smartphone Google & Apple toestemming gegeven data te delen, via de beroemde 'I Agree' button. Een marketingbedrijf kan dus bij Google een dataset kopen van bv alle Nederlanders met ING-bankrekening die vorig jaar online voor meer dan 50 € bij Rituals producten hebben gekocht. Met nog een paar datasets kun je aardige profielen maken, ook voor criminele doeleinden.

diumenge
door diumenge Nov 23, 2020 om 18:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik neem aan dat de Familie Timmer feitelijk JUSTT is? Nog steeds dezelfde onbewezen stelling namelijk.

Nb. Het is niet toegestaan om onder twee accounts actief te zijn op de Kassa-site.

Fa
door Familie Timmer Nov 23, 2020 om 18:40
21 Antwoorden / Vragen

Sorry? We zijn net nieuw hier, via een zoekmachine. Iedereen die wel eens een appje voor Android heeft gemaakt weet dat. Je kunt natuurlijk niet per geval zeggen of dat de reden was. Vooral oudere mensen zien niet welke mogelijkheden (en macht) de 'data-verzamelaars' hebben.

diumenge
door diumenge Nov 23, 2020 om 19:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nou, familie Timmer als je niet JUSTT bent kijk zijn/haar berichten dan maar eens na. Jullie zijn soulmates.

Fa
door Familie Timmer Nov 23, 2020 om 19:49
21 Antwoorden / Vragen

Jammer, de zoekmachine van dit forum geeft geen resultaat.

diumenge
door diumenge Nov 23, 2020 om 19:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/profiel/toon_profiel/JustT

Helaas heeft de redactie een hele draad met daarin een interessante discussie met JustT verwijderd.

Fa
door Familie Timmer Nov 24, 2020 om 09:23
21 Antwoorden / Vragen

Dank @diumenge. Heb antwoorden uit profiel gelezen - nogal wetenschappelijk maar voorbeeld vader met beveiligde computer, spamfilter en toch phishing mail is levensecht. Wij sporen onze ouders aan alles digitaal te doen maar zij hebben een andere mentaliteit. En hun vingers zijn niet meer zo soepel - er wordt op het mobieltje makkelijk op een verkeerde link geklikt.

mahadma
door mahadma - Nov 23, 2020 om 18:39
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Iedereen weet dat de bank niet belt, en sneller je rek geblokt heeft als ze je kunnen bellen. En ook je pas niet komen halen .........
En als de mensen geld overmaken aan boeven is en blijft dat een vrijwillige (zij het onder valse voorwaarden) overboeking.
En als de banken de schade door eigen fouten rekeninghouders gaan vergoeden, kunnen de boeven beter meteen rechtstreeks hun rekeningnummer aan de bank doorgeven ............