Li
door Linces Oct 13, 2020 om 09:45
Geldzaken & recht

Contract Basic Fit ineens verlengd

Goedemorgen,

Sinds 5 januari 2020 ben ik lid van Basic Fit.

Ivm corona is de zaak een tijd dicht geweest en toen heb ik gekozen voor de optie om mijn account te bevriezen, aangezien ik niet wil betalen voor iets waar ik geen gebruik van kan maken.

Nu wil ik van mijn contract af. Het gaat om een jaarcontract, dus ik begrijp dat ik er pas 5 januari 2021 van af kan.

Echter, ze beweren nu dat ik er pas in juni 2021 van af kan. De maanden dat ze gesloten waren ivm corona hebben ze er bij opgeteld en eventuele weken dat ik gratis heb gesport aan het begin van mijn lidmaatschap hebben ze er ook bij opgeteld. Dit ging om een actie 'sluit nu je lidmaatschap af en sport tot .... gratis'.

Ik heb hen meerdere malen gevraagd of dit zo mag, aangezien ik in de voorwaarden ook nergens zie staan dat het om 52 betalingen gaat ipv een kalenderjaar. Wanneer ik hen om uitleg vraag, krijg ik elke keer hetzelfde ontwijkende antwoord. Dat het enkel conform contract toegevoegd is. Ik heb nu meerdere malen geprobeerd mijn vraag duidelijker te formuleren, maar het lijkt alsof ze geen antwoord willen geven.

Mag dit? Is een jaarcontract een kalenderjaar of gaat dit over het aantal betalingen?

5617 14 Rapporteer

panter22
door panter22 - Oct 13, 2020 om 09:54
6599 Antwoorden / Vragen

Na de gratis proefmaand gaat het jaarabonnement lopen. Je hebt een abonnement voor 1 jaar, dus je moet 1 jaar betalen en geen 7 maanden.

Li
door Linces - Oct 13, 2020 om 09:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap dat een jaarabonnement eventueel na een gratis proefmaand gaat lopen, maar dan zou het in februari 2021 toch moeten aflopen?

Ik kan nergens nalezen dat het jaarcontract betekend dat ik 52 betalingen moet doen ipv dat het gewoon een jaarcontract is van een kalenderjaar.

Normaal komt dit natuurlijk overeen, maar nu ivm sluiting door corona niet. Ik heb het contract doen afgesloten omdat ik wist dat het tot januari 2021 zou lopen en dat kwam prima uit. Het oorspronkelijke plan was namelijk dat ik in februari 2021 zou verhuizen, dus ik heb heel bewust maar tot januari afgesloten. Een maand extra betalen vind ik heus geen probleem, maar betalen tot en met juni vind ik wel ver gaan.

sjjoppy
door sjjoppy Oct 13, 2020 om 10:49
7180 Antwoorden / 3 Vragen

tijdens de vriesperiode wordt de einddatum verlengd om het tijdstip van de sluiting te compenseren lees ik in  deze  link.

Li
door Linces Oct 13, 2020 om 10:57
4 Antwoorden / 1 Vragen

Maar mág dat wettelijk gezien?

sjjoppy
door sjjoppy Oct 13, 2020 om 11:15
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Of het wettelijk mag weet ik niet, misschien kan het juridisch loket uitsluitsel geven.
https://www.juridischloket.nl/contact/

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 13, 2020 om 09:59
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

COMPLEET BEVRIEZEN

“Hiermee bevries je je lidmaatschap en betaal je niks voor de periode dat de clubs gesloten zijn. De periode dat je lidmaatschap is bevroren, vanaf sluiting club tot we weer open zijn, wordt aan het einde van je lidmaatschap toegevoegd. De incasso die voor de periode na sluiting club reeds gedaan is, wordt in mindering gebracht bij de eerstvolgende incasso na heropening.”
https://www.regioactueel.nl/basic-fit-corona-sluiting-compensatie/
  Ook kunt u nog schriftelijk een vraag stellen.
https://www.basic-fit.com/nl-nl/service/contact

alfatrion
door alfatrion Oct 13, 2020 om 11:51
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Zeker onredelijk bezwarend. TS hoeft van rechtswege niet te betalen voor de periode dat men gesloten is. Basic Fit mag daar niet als voorwaarde aan verbinden dat TS langer klant moet blijven. Ik zou gewoon niet betalen en storneren waar kan, ook via een MOI melding. Die machtiging is vervallen per feb.

Li
door Linces - Oct 13, 2020 om 10:02
4 Antwoorden / 1 Vragen

De link zie ik inderdaad, maar mag dat wettelijk gezien wel? Ik heb ook meerdere bronnen waar juist staat dat ze geen geld mogen vragen voor die maanden. Dat betekend dan niet dat ze het contract meteen mogen verlengen.

Immers, een werkgerelateerd jaarcontract wordt toch ook niet verlengd omdat iemand ziek is of omdat de zaak vanwege corona moest sluiten? Die stopt dan ook gewoon na een kalenderjaar.

sjjoppy
door sjjoppy Oct 13, 2020 om 10:04
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Heb er een link aan toegevoegd waar u de vraag kunt verduidelijken, is beter dan per telefoon.

Li
door Linces Oct 13, 2020 om 10:08
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel, Sjoppy.

Ik heb al via facebook meerdere malen contact met hen gehad.

Ik heb duidelijk gezegd dat ik graag wil zien waar staat dat het gaat om 52 betaalde weken ipv een kalenderjaar, maar dat kunnen ze me niet tonen. Juist daardoor krijg ik het gevoel dat het gewoon niet klopt op deze manier. Wanneer ik rond zoek op google zie ik alleen maar staan dat het om een jaar (kalender) gaat en dat je niet hoeft te betalen voor diensten die gesloten zijn tijdens corona. Dat ze zeker andere aanbiedingen mogen doen zoals het verlengen van het contract, maar dat de consument deze mag weigeren.

alfatrion
door alfatrion Oct 13, 2020 om 11:52
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dit mag niet!

panter22
door panter22 Oct 13, 2020 om 16:57
6599 Antwoorden / Vragen

Je kon een keuze maken uit de opties toen Basic -fit gesloten was. Je hebt gekozen voor bevriezen.
Op dat moment had je moeten zeggen dat je geen van die opties wilde, omdat je ging verhuizen in februari 2021.
Achteraf had je het anders gewild. Jammer,

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2020 om 10:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lijkt me compleet logisch hoe Basic handelt. .

Li
door Linces Oct 13, 2020 om 10:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

Als het ergens in de voorwaarden staat dat het gaat om 52 betalingen, ja. Maar dit staat nergens. Dan is het gewoon een jaarcontract met een vast einddatum.

Jaarcontracten van personeel worden toch ook niet verlengd vanwege corona?

alfatrion
door alfatrion Oct 13, 2020 om 11:53
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Deze logica neemt de vrije wil van de klant niet mee.

1paul
door 1paul - Oct 13, 2020 om 11:03
3134 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat kan en mag, abbo loopt niet door ten tijde van bevriezing en gaat pas weer lopen na die tijd....

Li
door Linces Oct 13, 2020 om 13:41
4 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom vind ik dan bronnen waarin staat van niet?

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2019:6492 Betreffende de 'gratis weken' aan het begin.

https://www.juridischloket.nl/actueel/coronavirus-geld-terug/ Betreffende abonnement tijdens corona.

"Heeft u een abonnement op bijvoorbeeld de sportschool, bibliotheek, sauna of het museum? En sluit deze plek als maatregel tegen het coronavirus? Dan heeft u recht op een vergoeding. Dit betekent dat u geld terugkrijgt. U krijgt alleen een vergoeding voor de tijd dat u het abonnement niet kunt gebruiken.

Het bedrijf mag u ook een ander aanbod doen. Als oplossing biedt het bedrijf bijvoorbeeld online lessen aan, een waardebon of gratis verlenging van uw abonnement. U bepaalt zelf of u dit redelijk vindt. U mag zo’n aanbod weigeren."

1paul
door 1paul Oct 13, 2020 om 16:40
3134 Antwoorden / 0 Vragen

hier staat niets over het bevriezen van, u betaalt niets zolang u geen gebruik maakt van het abbo en gaat pas weer betalen op het moment dat men weer mag sporten....

Men heeft zeer netjes gehandeld naar u toe, doet u dat dan ook andersom!!!!

zegt niets overigens over de zogenaamde gratis maand....

panter22
door panter22 Oct 13, 2020 om 17:04
6599 Antwoorden / Vragen

@Linces, je schrijft:
Ivm corona is de zaak een tijd dicht geweest en toen heb ik gekozen voor de optie om mijn account te bevriezen.
Je wilt nu de keus weer terugdraaien?

Topantwoord

alfatrion
door alfatrion - Oct 13, 2020 om 11:45
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ze mogen de contractsduur niet verlengen omdat ze dicht waren. Een contractsduur van 13 maanden (12+1 gratis) mag ook niet zomaar.

panter22
door panter22 Oct 13, 2020 om 16:58
6599 Antwoorden / Vragen

En als de klant er mee akkoord gaat ook niet?

justmeagain
door justmeagain Oct 13, 2020 om 23:14
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dat doen ze dus ook niet het is 1 gratis en dan plus 12. Dit wordt ook duidelijk gecommuniceerd. Uiteraard mag BF urban 1 maand gratis aanbieden en daarna het betaalde contact starten.

alfatrion
door alfatrion Oct 17, 2020 om 09:14
1659 Antwoorden / 1 Vragen

1. Een duur van meer dan 12 maanden is vermoedelijk onredelijk bezwarend.
2. Een stilzwijgende verlenging met 12 maanden is onredelijk bezwarend.

panter22
door panter22 Oct 17, 2020 om 14:59
6599 Antwoorden / Vragen

Er is geen sprake van een stilzwijgende verlenging.

alfatrion
door alfatrion Oct 17, 2020 om 19:40
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dan blijft over één contract dat recht geeft om 13 maanden te sporten.

alfatrion
door alfatrion Oct 17, 2020 om 21:30
1659 Antwoorden / 1 Vragen

In deze casus is er sprake van een contract dat 5 januari 2021 afloopt. Basic Fit us een aantal maanden tekortgeschoten in haar nakomingsverplichting. Dat geeft de klant het recht om de overeenkomst gedeeltijk te ontbinden, m.a.w. voor die maanden hoeft TS niet te betalen.

Het stilletjes optellen van die maanden zou een stilzwijgende verlenging zijn. Dat is onredelijk bezwarend.

Het geven van een keuze tussen verlengen of doorbetalen resulteerd in een misleidende handelspraktijk. Door klanten te laten kiezen uit: (i) Upgrade naar Premium; (ii) Lidmaatschap bevriezen; (iii) Goed gevulde Goodiebag; (iv) Geld terug als korting (éénmalige compensatie gespreid over 6 periodes); of (v) Love for the orange family; doet Basic Fit alsof klanten geen recht hebben op gewoon hun geld terug c.q. om gewoon niet te betalen voor de maanden waarin Basic Fit tekortgeschoten is.

mahadma
door mahadma - Oct 13, 2020 om 12:18
11537 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt proberen naar de rechter te gaan na juridisch advies, Echter, het sop kon de kool wel eens niet waard zijn. Het zou zo maar kunnen zijn dat u na kosten baten analyse per saldo weleens (veel) duurder uit bent als u gaat procederen. En dit soort procedure's kon weleens langer als een jaar gaan duren .......

Li
door Linces Oct 13, 2020 om 13:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, heb je helemaal gelijk in.

Ik vind het alleen wel een dingetje als ik denk aan hoeveel gedupeerden er in dit geval (kunnen) zijn.

In dat geval zal het vanwege mijn principes het bedrag misschien wel waard kunnen zijn.

Ik ga er in ieder geval over nadenken!

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2020 om 10:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@linces

Maar iedereen moet apart procederen.

En als u dan al weet dat u gelijk zou hebben, waarom stelt u danhier nog die vraag?

Li
door Linces - Oct 13, 2020 om 13:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wellicht interessant voor de mensen die hier ook tegenaan lopen en mijn vraag zien: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2019:6492

Ik zeg niet dat mijn geval exact hetzelfde is, alleen maar dat je niet zomaar alles hoeft te accepteren.

mahadma
door mahadma - Oct 17, 2020 om 12:15
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wat "bevriezen" van 'verplichtingen' zoals contracten en betaalverplichtingen betreft:

Als je door de corona bij de bank/belastingdienst 'bevroren' wordt, dan wordt het bedrag NIET kwijtgescholden, de betalingen worden vertraagd/opgeschort tot nader order. Je moet dus uiteindelijk wèl de volledige termijnen betalen.

Waarom zou dan een "bevroren" fit 4 enz niet bevroren kunnen worden met een herstart van het contract na een bevroren periode?

Per slot wordt er NIET betaald in de bevroren periode en duurt de contractduur = 12 + 1 maanden niet langer uiteindelijk.

gerbera
door gerbera - Oct 17, 2020 om 12:48
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het is maar net wat er in het contract staat, staat er 12 maanden dan dient u 12 maanden te betalen, staat er een datum van t/m, dus van jan t/m dec. dan mag deze niet verlengd worden met de gesloten maanden.

Mb
door Mbosmbos - Dec 6, 2020 om 11:34
1 Antwoorden / Vragen

Het lijkt erop dat ik hetzelfde probleem heb.

Ik heb alleen nooit aangegeven dat mijn abonnement bevroren mocht worden. Op een of andere manier was voor mij een dubbel abonnement afgesloten. Het dubbele abonnement is inmiddels gecanceld, maar momenteel heb ik nog steeds €50 teveel betaald en men blijft volhouden dat het klopt zo. Mogelijk hebben ze voor mijn dubbele abonnement zelf aangehouden dat dit bevroren is geweest, en mijn abonnement waarvoor ik COVID korting had aangevraagd, gecancelled.

Ik mag mijn abonnement pas in de loop van mei opzeggen terwijl ik een jaarcontract heb afgesloten in januari 2020. Ik kan mij niet voorstellen dat dit zomaar mag, maar ik heb weinig hoop dat Basic Fit dit recht gaat zetten. De klantenservice is erg moeilijk te bereiken als ze uberhaupt al te bereiken zijn. Enige platform waar ik tot nu toe antwoord krijg op mijn vragen is de Basic Fit Facebook Messenger.

panter22
door panter22 Dec 7, 2020 om 08:41
6599 Antwoorden / Vragen

Dan maar sporten tot het abonnement afgelopen is. En vergeet niet op te zeggen.

MisterMix
door MisterMix - Dec 7, 2020 om 14:08
6 Antwoorden / Vragen

Je kiest zelf voor bevriezing van iets, en nu vind je dat die maanden wel door hadden moeten lopen. Dan had je niet moeten bevriezen, gewoon doorbetalen en geld terug moeten vragen over de gesloten maanden. Dan was er niks aan de hand.

De houdbaarheid van iets in de vriezer loopt ook pas door naar t ontdooien (als t ware) dus wat ze doen mag, helemaal omdat jij ZELF gekozen hebt voor de gegeven optie.