Contract Basic Fit ineens verlengd
Goedemorgen,
Sinds 5 januari 2020 ben ik lid van Basic Fit.
Ivm corona is de zaak een tijd dicht geweest en toen heb ik gekozen voor de optie om mijn account te bevriezen, aangezien ik niet wil betalen voor iets waar ik geen gebruik van kan maken.
Nu wil ik van mijn contract af. Het gaat om een jaarcontract, dus ik begrijp dat ik er pas 5 januari 2021 van af kan.
Echter, ze beweren nu dat ik er pas in juni 2021 van af kan. De maanden dat ze gesloten waren ivm corona hebben ze er bij opgeteld en eventuele weken dat ik gratis heb gesport aan het begin van mijn lidmaatschap hebben ze er ook bij opgeteld. Dit ging om een actie 'sluit nu je lidmaatschap af en sport tot .... gratis'.
Ik heb hen meerdere malen gevraagd of dit zo mag, aangezien ik in de voorwaarden ook nergens zie staan dat het om 52 betalingen gaat ipv een kalenderjaar. Wanneer ik hen om uitleg vraag, krijg ik elke keer hetzelfde ontwijkende antwoord. Dat het enkel conform contract toegevoegd is. Ik heb nu meerdere malen geprobeerd mijn vraag duidelijker te formuleren, maar het lijkt alsof ze geen antwoord willen geven.
Mag dit? Is een jaarcontract een kalenderjaar of gaat dit over het aantal betalingen?
Ik snap dat een jaarabonnement eventueel na een gratis proefmaand gaat lopen, maar dan zou het in februari 2021 toch moeten aflopen?
Ik kan nergens nalezen dat het jaarcontract betekend dat ik 52 betalingen moet doen ipv dat het gewoon een jaarcontract is van een kalenderjaar.
Normaal komt dit natuurlijk overeen, maar nu ivm sluiting door corona niet. Ik heb het contract doen afgesloten omdat ik wist dat het tot januari 2021 zou lopen en dat kwam prima uit. Het oorspronkelijke plan was namelijk dat ik in februari 2021 zou verhuizen, dus ik heb heel bewust maar tot januari afgesloten. Een maand extra betalen vind ik heus geen probleem, maar betalen tot en met juni vind ik wel ver gaan.
tijdens de vriesperiode wordt de einddatum verlengd om het tijdstip van de sluiting te compenseren lees ik in deze link.
Maar mág dat wettelijk gezien?
Of het wettelijk mag weet ik niet, misschien kan het juridisch loket uitsluitsel geven.
https://www.juridischloket.nl/contact/
Uit de link:
COMPLEET BEVRIEZEN
“Hiermee bevries je je lidmaatschap en betaal je niks voor de periode dat de clubs gesloten zijn. De periode dat je lidmaatschap is bevroren, vanaf sluiting club tot we weer open zijn, wordt aan het einde van je lidmaatschap toegevoegd. De incasso die voor de periode na sluiting club reeds gedaan is, wordt in mindering gebracht bij de eerstvolgende incasso na heropening.”
https://www.regioactueel.nl/basic-fit-corona-sluiting-compensatie/
Ook kunt u nog schriftelijk een vraag stellen.
https://www.basic-fit.com/nl-nl/service/contact
Zeker onredelijk bezwarend. TS hoeft van rechtswege niet te betalen voor de periode dat men gesloten is. Basic Fit mag daar niet als voorwaarde aan verbinden dat TS langer klant moet blijven. Ik zou gewoon niet betalen en storneren waar kan, ook via een MOI melding. Die machtiging is vervallen per feb.
De link zie ik inderdaad, maar mag dat wettelijk gezien wel? Ik heb ook meerdere bronnen waar juist staat dat ze geen geld mogen vragen voor die maanden. Dat betekend dan niet dat ze het contract meteen mogen verlengen.
Immers, een werkgerelateerd jaarcontract wordt toch ook niet verlengd omdat iemand ziek is of omdat de zaak vanwege corona moest sluiten? Die stopt dan ook gewoon na een kalenderjaar.
Heb er een link aan toegevoegd waar u de vraag kunt verduidelijken, is beter dan per telefoon.
Dankjewel, Sjoppy.
Ik heb al via facebook meerdere malen contact met hen gehad.
Ik heb duidelijk gezegd dat ik graag wil zien waar staat dat het gaat om 52 betaalde weken ipv een kalenderjaar, maar dat kunnen ze me niet tonen. Juist daardoor krijg ik het gevoel dat het gewoon niet klopt op deze manier. Wanneer ik rond zoek op google zie ik alleen maar staan dat het om een jaar (kalender) gaat en dat je niet hoeft te betalen voor diensten die gesloten zijn tijdens corona. Dat ze zeker andere aanbiedingen mogen doen zoals het verlengen van het contract, maar dat de consument deze mag weigeren.
Dit mag niet!
Je kon een keuze maken uit de opties toen Basic -fit gesloten was. Je hebt gekozen voor bevriezen.
Op dat moment had je moeten zeggen dat je geen van die opties wilde, omdat je ging verhuizen in februari 2021.
Achteraf had je het anders gewild. Jammer,
Lijkt me compleet logisch hoe Basic handelt. .
Als het ergens in de voorwaarden staat dat het gaat om 52 betalingen, ja. Maar dit staat nergens. Dan is het gewoon een jaarcontract met een vast einddatum.
Jaarcontracten van personeel worden toch ook niet verlengd vanwege corona?
Deze logica neemt de vrije wil van de klant niet mee.
ja dat kan en mag, abbo loopt niet door ten tijde van bevriezing en gaat pas weer lopen na die tijd....
Waarom vind ik dan bronnen waarin staat van niet?
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2019:6492 Betreffende de 'gratis weken' aan het begin.
https://www.juridischloket.nl/actueel/coronavirus-geld-terug/ Betreffende abonnement tijdens corona.
"Heeft u een abonnement op bijvoorbeeld de sportschool, bibliotheek, sauna of het museum? En sluit deze plek als maatregel tegen het coronavirus? Dan heeft u recht op een vergoeding. Dit betekent dat u geld terugkrijgt. U krijgt alleen een vergoeding voor de tijd dat u het abonnement niet kunt gebruiken.
Het bedrijf mag u ook een ander aanbod doen. Als oplossing biedt het bedrijf bijvoorbeeld online lessen aan, een waardebon of gratis verlenging van uw abonnement. U bepaalt zelf of u dit redelijk vindt. U mag zo’n aanbod weigeren."
hier staat niets over het bevriezen van, u betaalt niets zolang u geen gebruik maakt van het abbo en gaat pas weer betalen op het moment dat men weer mag sporten....
Men heeft zeer netjes gehandeld naar u toe, doet u dat dan ook andersom!!!!
zegt niets overigens over de zogenaamde gratis maand.... @Linces, je schrijft:
Ivm corona is de zaak een tijd dicht geweest en toen heb ik gekozen voor de optie om mijn account te bevriezen.
Je wilt nu de keus weer terugdraaien?
Topantwoord
Ze mogen de contractsduur niet verlengen omdat ze dicht waren. Een contractsduur van 13 maanden (12+1 gratis) mag ook niet zomaar.
En als de klant er mee akkoord gaat ook niet?
Dat doen ze dus ook niet het is 1 gratis en dan plus 12. Dit wordt ook duidelijk gecommuniceerd. Uiteraard mag BF urban 1 maand gratis aanbieden en daarna het betaalde contact starten.
1. Een duur van meer dan 12 maanden is vermoedelijk onredelijk bezwarend.
2. Een stilzwijgende verlenging met 12 maanden is onredelijk bezwarend.
Er is geen sprake van een stilzwijgende verlenging.
Dan blijft over één contract dat recht geeft om 13 maanden te sporten.
In deze casus is er sprake van een contract dat 5 januari 2021 afloopt. Basic Fit us een aantal maanden tekortgeschoten in haar nakomingsverplichting. Dat geeft de klant het recht om de overeenkomst gedeeltijk te ontbinden, m.a.w. voor die maanden hoeft TS niet te betalen.
Het stilletjes optellen van die maanden zou een stilzwijgende verlenging zijn. Dat is onredelijk bezwarend.
Het geven van een keuze tussen verlengen of doorbetalen resulteerd in een misleidende handelspraktijk. Door klanten te laten kiezen uit: (i) Upgrade naar Premium; (ii) Lidmaatschap bevriezen; (iii) Goed gevulde Goodiebag; (iv) Geld terug als korting (éénmalige compensatie gespreid over 6 periodes); of (v) Love for the orange family; doet Basic Fit alsof klanten geen recht hebben op gewoon hun geld terug c.q. om gewoon niet te betalen voor de maanden waarin Basic Fit tekortgeschoten is.
U kunt proberen naar de rechter te gaan na juridisch advies, Echter, het sop kon de kool wel eens niet waard zijn. Het zou zo maar kunnen zijn dat u na kosten baten analyse per saldo weleens (veel) duurder uit bent als u gaat procederen. En dit soort procedure's kon weleens langer als een jaar gaan duren .......
Klopt, heb je helemaal gelijk in.
Ik vind het alleen wel een dingetje als ik denk aan hoeveel gedupeerden er in dit geval (kunnen) zijn.
In dat geval zal het vanwege mijn principes het bedrag misschien wel waard kunnen zijn.
Ik ga er in ieder geval over nadenken!
@linces
Maar iedereen moet apart procederen.
En als u dan al weet dat u gelijk zou hebben, waarom stelt u danhier nog die vraag?
Wellicht interessant voor de mensen die hier ook tegenaan lopen en mijn vraag zien: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2019:6492
Ik zeg niet dat mijn geval exact hetzelfde is, alleen maar dat je niet zomaar alles hoeft te accepteren.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Contextlogic bv hodn wish
Ik heb een eerste sommatie ontvangen van een gerechtsdeurwaarder van een bedrijf wat ik niet ken. Ik heb daar ook nooit iets besteld, nog ontvangen of een factuur van gezien.
waar dit vandaan komt is me niet duidelijk, maar heb nu wel een aanmaning met extra kosten ed.
wat moet ik doen?
Annulerigskosten Fatbike-discounter
Hallo,
3 oktober 2024 heb ik een Ouxi v8 fatbike besteld bij Fatbike -discounter.com
na de bestelling geplaatst te hebben kreeg ik netjes mijn factuur in de mail
maar er waren 2 punten die mij meteen opvielen
1: Er staat geen Framenummer op de factuur (deze heb je nodig i.v.m. verzekering)
2: Op de factuur staat geen levertijd maar er word gezegd: Wanneer de bestel
...
Lees meer
Meer dan 10 euro statiegeld
Beste Kassa,
In de JUMBO hangt sinds kort bij de flessen automaat een briefje waarop staat dat indien je meer dan 10 euro aan statiegeld inlevert je dit niet apart mag laten uitbetalen maar moet verrekenen met boodschappen doen.
Laatst sotnden mijn kinderen met gespaarde statiegeld bonnetjes, en werd de uitbetaling geweigd, omdat het totaal bedrag 20 euro was en zij geen aankoop in
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer