AM
door AMD15 Jul 14, 2019 om 09:34
Geldzaken & recht

Contract dakkapel ontbinden?

Wij hebben getekent voor een dakkapel. In het advies gesprek werd aangegeven dat het dakbeschot kon blijven staan en dat daarbij de vloer (gietvloer) niet gewijzigd/aangelengd hoefde te worden, ook zouden de huidige zonnepanelen wel op het dak kunnen worden geplaatst. Voorbereiding was hiervoor was in de offerte meegenomen. Echter vanwege het specialistme gaven ze wel aan dat de zonnepanelen door een specialist moeten worden verplaatst. Prima wij hadden er zin in.

Bij inmeten blijkt dat het dakbeschot wel moet worden weggehaald. De vloer moet dus wel worden aangepast. Dit in combinatie met een flinke offerte van de zonnepanelen boer (omvormer moet anders a 1000 eur) en ivm met minder panelen en optimalisators per zonnepaneel omdat er schaduw op gaat vallen door de dakkapel maakt de hele situatie anders. We willen daarom graag af van de overeenkomst. Er is nog niets betaald en alleen een handtekening gezet in de winkel.
Welke rechten heb je?

4177 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2019 om 09:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welke recht heb je?

Heel erg weinig als er in het contract geen voorbehouden zijn gemaakt inzake de vloer en de kosten van het opnieuw plaatsen van de zonnepanelen.

Dat een dakkapel schaduw geeft op die panelen had een klein kind kunnen bedenken.

Dat er nig niets betaald is, is niet relevant. Uw handtekening staat onder het contract.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 14, 2019 om 09:49
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie wel mogelijkheden, zie o.a. dit: https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbintenissenrecht/ontbinding-overeenkomst-bij-wanprestatie-verzuim-vereist/  welke info ik bedoel als tip en niet als verwijzing naar dit kantoor. Zie ook:  http://www.wetrecht.nl/wanprestatie-wat-zijn-de-mogelijkheden/       U kreeg een advies dat in het geheel niet bleek te kloppen nadat u ook de specialist inzake het verplaatsen van de zonnepanelen heeft benaderd.
Het verschil in de kosten die aanvankelijk zijn berekend en de werkelijkheid is zodanig relevant dat ik ontbindingsgronden zie.

Ik moet hier wel aan toe voegen dat de bewijslast aan u is. Degene die aan u het advies gaf m.b.t. het plaatsen van de dakkapel kan het volstrekt oneens zijn met hetgeen door de 'zonnepaneelverplaatser' is aangeven. M.a.w. ook dat advies kan foutief zijn.

Het lijkt mij zeer zinvol om een tweede opinie te vragen aan een bouwkundige. Bent u lid van de Ver. Eigen Huis benader die dan.

Met de aanvulling bedoel ik dat indien u niet met goede argumenten komt aan u wanprestatie kan worden verweten met de eventuele consequenties daarvan.
Heeft u al overleg gehad met de aannememer die de dakkapel zou regelen? Dan weet u in ieder geval diens mening en kunt u mogelijk ook in goed overleg het probleem oplossen.

tijger1
door tijger1 Jul 14, 2019 om 09:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe groot is dat verschil in kosten dan?

ma
door malty - Jul 14, 2019 om 10:27
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U wist dat er het een en ander aan de zonnepanelen moest gebeuren.
U had ook eerst daar een offerte voor aan kunnen vragen voordat u tekende voor de dakkapel.
Er mag toch ook wel wat denkwerk van de koper worden verwacht.
Denk daarom niet dat u zondermeer onder het contract uitkomt.
Lees eens
https://www.rechtblog.nl/2013/recht-praktijk-annuleringskosten/

ro
door ron503 - Jul 14, 2019 om 10:51
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd, u tekent voor de aanschaf van een dakkapel zonder dat de ruimte ingemeten is en of het plaatsen van de dakkapel in uw situatie wel mogelijk zou zijn. Normaliter wordt een offerte pas gemaakt als de ruimte bekeken en ingemeten is want ter plaatse wordt pas helder of e.e.a. ook mogelijk is. Kan het niet zo zijn dat in het adviesgesprek uitgegaan is van de tekeningen die heeft aangelevert en die acheraf niet juist zijn geweest.

mo
door mof - Jul 15, 2019 om 15:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de dooru genoemde zaken in de overeenkomst zijn vastgelegd kunt u er onder uit. Ook als deze niet zijn vastgelegd maar we l op andere manier kunnen worden aangetoond, geluidsopname bijv, kunt u van de overeenkomst af.

1paul
door 1paul - Jul 16, 2019 om 09:38
3132 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt aangeven dat u het niet eens bent, schriftelijk, met deze gang van zaken en dat u iets anders is voorgespiegeld als dat er nu uitkomt, dit word ookw el dwaling genoemd...

rj
door rjw - Jun 30, 2020 om 19:32
3254 Antwoorden / 5 Vragen

De dakkapelleverancier geeft heel netjes aan dat je voor de zonnepanelen naar een specialist moet. Het was handiger geweest om die specialist eerst te raadplegen over de impact.

En v.w.b. de rest: staat dat zwart op wit in het contract?

gerbera
door gerbera Jun 30, 2020 om 21:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u de datum gezien? juli 2019 dus zijn we bijna 1 jaar verder.