Th
door Thijske2 Jan 18, 2022 om 18:22
Geldzaken & recht

Contributie vragen aan niet leden

Ik doneer af en toe aan een landelijke vereniging. Nu krijg ik een brief of ik mijn jaarlijkse contributie wil betalen. Maar ik ben geen lid van deze vereniging. Ik heb vorig jaar al gezegd dat ik vermoed dat ze op deze manier geld wat dwang uitoefenen. Ze gaven toe dat het misschien niet netjes is, maar dat het wel meer geld oplevert.

Mag een vereniging dit: contributie vragen aan niet-leden. Of is dit misleiding, of misschien wel oplichting?

5000 16 Rapporteer

getty
door getty - Jan 18, 2022 om 18:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Noemen ze het letterlijk contributie?

u bent donateur begrijp ik, dan vind ik het wel raar dat ze het contributie noemen

Zet wellicht mensen wel op het verkeerde been,

Th
door Thijske2 Jan 18, 2022 om 18:30
Antwoorden / 1 Vragen

In de brief staat 5 keer het woord "contributie" en op de incasso nogmaals: "contributie 2022"

getty
door getty Jan 18, 2022 om 18:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Belachelijk

ik zou ook niet meer donerem denk ik

Verder  kunt u er niet zoveel mee.

ju
door juliomariner - Jan 18, 2022 om 18:30
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Dit zou voor mij de reden zijn alle banden met hen te verbreken

mahadma
door mahadma - Jan 18, 2022 om 18:32
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Aan niet-leden mag de term contributie niet worden verbonden. U bent niet meer als incidentele donateur, op VRIJWILLIGE BASIS qua bedrag enfrequentie. Ik persoonlijk zou ze één email sturen en mededelen dat de donaties per direct gestopt zijn en ook niet meer terugkomen. Het is geen oplichting,, misleiding, eerder een super stomme vergissing.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 18, 2022 om 18:50
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijske2,

Over welke vereniging gaat het?

Be
door Bewaklu Jan 18, 2022 om 22:21
131 Antwoorden / 1 Vragen

Is dat relevant?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 19, 2022 om 00:09
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bewaklu,

Om een goed antwoord te geven ,is het natuurlijk relevant om te weten om welke vereniging het gaat.

Th
door Thijske2 Jan 19, 2022 om 09:25
Antwoorden / 1 Vragen

Ik noem geen namen, omdat het mijns inziens niet uitmaakt. Bovendien wil ik niet de (tot nu toe) goede naam van een vereniging te grabbel gooien op een forum. Tenslotte is het nog niet duidelijk of men onrechtmatig bezig is. Het is een grote landelijke vereniging, met ca. 100.000 donateurs. Het aantal leden is onbekend. Er is een ledenraad, er zijn statuten, een dageliijks bestuur, 50 vaste medewerkers, erkend goed doel (CBF toezicht). Dat moet toch een aardig beeld geven.

hutch
door hutch - Jan 18, 2022 om 19:06
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ja..... vragen mag (altijd).

Maar het woord 'contributie' betekent (volgens Van Dale): 'financiële bijdrage van een lid voor een vereniging'.

U, als 'donateur' (Van Dale: 'iem. (geen lid) die een vereniging met een jaarlijks bedrag steunt'), hebt dus geen enkele verplichting (!!) jegens deze vereniging.

Gelukkig geven zij hun eigen 'misleiding' toe en hopelijk trapt hier niemand in.
En nee..... het is geen oplichting (juridisch gezien).

Het is dus aan u of u nog wat wilt doneren of niet. Die vereniging kan u tot niets verplichten.

Th
door Thijske2 Jan 19, 2022 om 08:40
Antwoorden / 1 Vragen

Kijk, het antwoord waarnaar ik op zoek was. Helder. Dankuwel!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2022 om 19:12
16774 Antwoorden / 202 Vragen

U behoeft niet te betalen indien u geen lid bent en ook ik ga ervanuit dat hier sprake is van een administratieve, wel domme, vergissing. Als het een bekende landelijke organisatie is zal men dat ook wel zelf ontdekken. En mogelijk is dat ook al gebeurt.

Het is geen misleiding en zeker geen oplichting met de aantekening dat u dat vermoedeen dan zelfs heel hard zou moeten kunnen bewijzen omdat u met het gebruik daarvan op een openbaar forum als dit zelf in de problemen zou kunnen komen. (WvS art 262 / 266).

Th
door Thijske2 Jan 19, 2022 om 08:44
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is het geen fout, omdat dit nu het tweede jaar is, dat ze het zo doen en ik ze vorig jaar ook al gevraagd heb naar hun beweegredenen. Het antwoord van u is duidelijk: geen misleiding en geen oplichting. Dat was waar ik naar op zoek was.
Goed dat u aangeeft dat ook een forum de schrijver al in de problemen kan brengen. Dat is ook de reden dat ik de naam van de vereniging niet noem en niet ga noemen. Hartelijk dank voor uw reactie.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 19, 2022 om 10:49
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan

Topantwoord

sira
door sira - Jan 18, 2022 om 19:22
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ze mogen het gerust vragen, maar het is aan u of u daaraan meedoet.

Ja
door JannieBoe - Jan 18, 2022 om 19:28
124 Antwoorden / Vragen

Hallo, u bent blijkbaar begaan met het doel van die vereniging. Fijn dat u schenkt. Echter ben ik wel benieuwd naar de tekst van die brief. Is dat een tekst die werkelijk aanleiding geeft tot termen als 'dwang, misleiding, oplichting'? Dat is wel een hele zware interpretatie die eraan geeft is het niet? Persoonlijk geef ik graag en behoorlijk wat aan goede doelen die ik een warm hart toe draag. Het komt wel eens voor dat ik na een donatie een verzoek krijg om weer of meer te doneren. Voordat de de irritatie binnensluipt denk ik dan dat mijn zo omarmde goede doel niks anders doet dan zo veel mogelijk fondsen te werven. Misschien moet u die brief hier gewoon eens plaatsen en het doel bekend maken. Dan kan iedereen zich een oordeel vormen zonder meteen in de verontwaardiging te raken.

Th
door Thijske2 Jan 19, 2022 om 08:47
Antwoorden / 1 Vragen

Vragen om een extra donatie is, denk ik, prima. Maar het woord contributie heeft iets verplichtends in zich. Ik was benieuwd of je dit woord mag gebruiken om geld te vragen. Inmiddels is mij duidelijk dat het mag. Het is niet netjes, maar het mag. Dank voor uw reactie.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Jan 18, 2022 om 21:32
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Geen misleiding en ook geen oplichting. Vragen staat vrij. Het wordt een ander verhaal als ze de betaling van de "contributie" proberen af te dwingen. Is het handig van ze? Nee, je bouwt op deze wijze geen vertrouwen in de vereniging op.

Th
door Thijske2 Jan 19, 2022 om 08:50
Antwoorden / 1 Vragen

Duidelijk. Dank voor uw reactie.

Topantwoord

Be
door Bewaklu - Jan 18, 2022 om 22:20
131 Antwoorden / 1 Vragen

Vragen mag altijd, weigeren ook. En Google even op wat oplichting inhoudt...

1paul
door 1paul - Jan 19, 2022 om 08:43
3101 Antwoorden / 0 Vragen

dit is misleiding en mensen misleiden mag niet dus nee, dit mag niet!

Th
door Thijske2 Jan 19, 2022 om 08:51
Antwoorden / 1 Vragen

Maar is het juridisch fout, of alleen maar "niet netjes"?

getty
door getty Jan 19, 2022 om 09:47
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar wat wilt u er dan mee?

panter22
door panter22 - Jan 19, 2022 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

Het lijkt er op dat de vereniging een standaardbrief heeft en naar iedereen stuurt die in hun bestand staat.

Ja
door JannieBoe - Jan 19, 2022 om 10:25
124 Antwoorden / Vragen

Weegt de vraag of het mag of niet mag dan zwaarder dan het goede van het doel?
Zie het als een administratief foutje.
Zolas @PANTER22 al aangeeft hebben ze waarschijnklijk één en dezelfde brief naar alle leden/donateurs gestuurd.
Misschien kunt u de voorzitter vragen om de tekst van de brief in het vervolg aan te passen van 'leden' naar 'leden/donateurs'.

Mocht het gaan om de Vereniging Milieudefensie, wat maar zo eens zou kunnen, dan heb ik tijdens mijn jarenlange steun aan deze organisatie niet veel aan te merken.

ju
door juliomariner Jan 19, 2022 om 12:30
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Een fout wordt onbewust gedaan, dit is echter geen fout maar is bewust door dit "goede" doel zo gedaan en geven ze ook zelf toe.
Voor mij zou dit een reden zijn dit zgn goede doel niet meer te vertrouwen.

Ja
door JannieBoe Jan 19, 2022 om 13:43
124 Antwoorden / Vragen

Ik zou dan graag zelf die brief en de correspondentie daarna letterlijk geciteerd zien om te beoordelen wat de toonzetting en de inhoud is.
En op basis daarvan als buitenstaander op deze website tot de conclusie te komen of een goed te vertrouwen is.
Wat is er woordelijk gezegd en geschreven en is dat aanleiding tot begrippen als 'dwang, misleiding, oplichting'?
Ik kan het niet geloven dat een vereniging letterlijk zegt/schrijft 'we weten dat we u ten onrechte lid noemen maar dat doen we om zoveel mogelijk geld binnen te halen' of woorden van die strekking.
Zou het ook kunnen zijn dat die soep op een redelijke temperatuur is opgediend ;)

Bij een vereniging als bijvoorbeeld Milieudefensie kun je kiezen op je lid wil worden of wilt doneren. Die knoppen staan allebei groot op de voorpagina van de site. Ik ben ooit van donateur overgeschakeld naar lid omdat MD daar meer geld aan overhoudt. Zelf zie ik in correspondentie niks anders dan het begrip 'steun' of 'donatie' staan.

mo
door mof - Jan 19, 2022 om 13:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u wel eens wat geeft en het is slechts een vraag dan is het in principe toegestaan. Niemand kan u dwingen te betalen. Als gesuggereerd wordt dat u moet betalen dan is het niet toegestaan.

Ke
door Keesje39 - Jan 19, 2022 om 23:02
24 Antwoorden / Vragen

Daar komt bij dat als de vereniging een ANBI is, 'contributie' niet aftrekbaar is maar een donatie wel.

Ja
door JannieBoe Jan 20, 2022 om 10:22
124 Antwoorden / Vragen

Dat dacht ik niet toch? In het geval van een Algemeen Nut Beogende Instelling kan er ook sprake zijn van een vereniging. Ik ben lid van de vereniging Milieudefensie en doneer. Als de instelling ANBI erkend is maakt de naam van die donatie niet uit.
Zie hier en hier.

Voor mensen die af en toe doneren zoals degene die de vraag stelt is het misschien aantrekkelijk om er een periodieke gift voor minimaal 5 jaar van te maken. Die zijn zonder drempel aftrekbaar van de Inkomstenbelasting en de instelling houdt er ook meer geld van over.

rj
door rjw - Jan 20, 2022 om 14:26
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Of er issprake van een spraakverwarring tussen contributie en donatie. De meeste verenigingen worden in leven gehouden door vrijwilligers en die hebben niet allemaal een juridische en/of financiele achtergrond. Een foutje is dan gauw gemaakt. Dus zeker omdat het een vereniging betreft vind ik meteen schermen met woorden als misleiding zoals sommige hier doen wel erg kort door de bocht. Als je zeker wilt weten dat er straks geen vrijwilligers voor verenigingswerk meer zijn moeten we het vooral keihard gaan spelen....