es
door estherbender Oct 7, 2019 om 02:04
Geldzaken & recht

Controleert de gemeente wie en wanneer bezoek voedselbank ?

dit jaar moet ik een grote deel van gemeente belastingen betalen, al jaren hoeft het niet en terecht want ik moet rondkomen met 1045e/mand.
sinds januari krijg ik 53e verhoging van wao uitkering. ik ben boos, ik denk dan de gemeente minder verhoging en gewoon de belastingen moet eruit hallen. ik moet minimum 32e mandelijks met een betalingsregeling en niet minder. dan kom ik terecht bij de voedselbank, wat ik probeer te vermijden om mjn laatst stukje trost te bewaren. ik  heb kosten gemaakt voor mijn gezondheid en dacht een afspraak te maken met de tandarts.
moet de minima's voor altijd aan de bedelstaaf ?

1889 9 Rapporteer

marita5
door marita5 - Oct 7, 2019 om 07:23
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo EstherBender ,

Sorry , maar ik begrijp weinig van uw vraag .

Wat bedoeld u met :  ik moet minimum 32e mandelijks met een betalingsregeling en niet minder.dan kom ik terecht bij de voedselbank,

gerbera
door gerbera Oct 7, 2019 om 09:03
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Door de verhoging van de WAO heeft TS geen kwijtschelding van gemeentelijke belasting. Betaald deze in termijnen van € 32,-

marita5
door marita5 Oct 7, 2019 om 09:07
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Thanks duidelijk , ik wist  niet wat 32e was . Het is maandag , mijn hersenen ( als ik ze al heb ;-)) ) draaien nog niet op volle toeren .

sj
door sjoppy - Oct 7, 2019 om 07:29
129 Antwoorden / Vragen

U kunt bij de gemeente langsgaan en vragen hoe u verder moet nu uw inkomen door de gemeentebelasting verlaagd is.
Mocht u uiteindelijk toch naar de voedselbank verwezen worden als redmiddel om rond te komen behoeft uw trots daar echt niet onder te lijden hoor.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-kwijtschelding-van-gemeentelijke-belastingen

Iv
door Ivo W Oct 7, 2019 om 16:10
729 Antwoorden / Vragen

Het inkomen is door de gemeentebelastingen niet verlaagd. Er is door de stijging van de WAO uitkering met 53 euro per maand alleen geen kwijtschelding meer voor de kostenpost die nagenoeg iedereen moet betalen. Een groot verschil!

sj
door sjoppy Oct 7, 2019 om 16:18
129 Antwoorden / Vragen

Ik heb begrepen dat ts meer gemeentebelasting moet betalen en een iets hoger WAO uitkering kreeg.
Het verschil valt daardoor nadelig voor ts uit.

tijger1
door tijger1 Oct 7, 2019 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het valt dus “voordelig” uit.

sj
door sjoppy Oct 7, 2019 om 18:47
129 Antwoorden / Vragen

Het verschil valt “nadelig” uit omdat ze meer gemeentebelasting moet betalen en naar verhouding een schijntje meer uitkering krijgt.

panter22
door panter22 - Oct 7, 2019 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

Om in aanmerking te kunnen komen voor kwijtschelding van de gemeentelijke heffingen, mag je een inkomen hebben van €1030,41.
Door de verhoging van de WAO uitkering, kom je boven dat bedrag uit. Dus krijg je geen kwijtschelding meer en nu moet je betalen.
Met die verhoging van €53 per maand schiet je niet veel op.
Je hebt een betalingsregeling getroffen met de gemeente en dat blijft zo tot dat de regels veranderen.
Bij de voedselbank kom je niet terecht, daar is je inkomen nog veel te hoog voor.
Lees het hier na:
https://www.svhw.nl/kwijtschelding/

getty
door getty Oct 7, 2019 om 08:47
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Op zich is het inkomen niet echt van belang bij de voedselbank, maar wat je er, na aftrek van bepaalde lasten en aflossingen van overhoudt, dat is leidend. Niet het inkomen an sich.

zie hier : https://www.voedselbankennederland.nl/kom-ik-in-aanmerking-voor-een-pakket/

panter22
door panter22 Oct 7, 2019 om 09:05
6599 Antwoorden / Vragen

Daar heb je gelijk in. Bedankt voor de aanvulling.
Ik had het idee dat ts dacht met dit inkomen al naar de voedselbank te kunnen. Maar misschien zijn er schulden.
Link om op te klikken:
https://www.voedselbankennederland.nl/kom-ik-in-aanmerking-voor-een-pakket/

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2019 om 09:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou wordt een uitkering een keer verhoogd, is het weer niet goed. Als u € 53,00 verhoging hebt gehad en € 32,00 aan gem. Belastingen moet betalen, “houdt” u daar nog aan over. En in Rotterdam, krijgt men hoogstens voor 75% kwijtschelding.

En vergeet u uw andere toeslagen niet?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2019 om 09:24
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijn weten kan en zelfs mag men een gemeentye niet controleren wie er gebruik maakt van een voedselbank. Dat zou m.i. in ieder geval een inbreuk zijn op privé en ik kan mij ook niet voorstellen dat Voedselbanken dat zouden accepteren. Zij zijn geen Gemeentelijke- of overheidsinstelling instelling.

Dan ook nog de opmerking dat een Gemeente niet over het betalen bvan belasting over sociale uitkeringen zoals WAO gaat.
Dat u kennelijk een betalingsregeling heeft getroffen behoeft ook geen reden te zijn om u te melden bij de voedselbank. De voedselbanken hanteren eigen regels,
zie bijv. dit https://www.voedselbankarnhem.nl/voedselpakket/regels-en-criteria/   of deze  https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/eten-drinken/regels-voedselbank-versoepeld/  of deze https://www.voedselbankennederland.nl/

jo
door jorisw - Oct 7, 2019 om 14:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wow, een ruim 5% hogere uitkering. Mooi!

ro
door ron503 - Oct 7, 2019 om 15:48
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De norm voor kwijtschelding is volgens de VNG in 2019 €.1025,00 en daar zit u qua inkomen 20 euro boven. U heeft recht op de maximale zorgtoeslag en als de huursom onder de €.720,00 blijft ook nog recht op de maximale huurtoeslag maar die toeslagen dient u wel zelf aan te vragen. In zekere zin bent u er qua maandelijks inkomen €.21,00 euro op vooruit gegaan en als u geen problematische schulden heeft komt u niet in aanmerking voor de voedselbank die overigens geen gemeentelijk initiatief is en deels door vrijwilligers gerund wordt.

aurora1
door aurora1 - Oct 7, 2019 om 17:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom klaagt u? U heeft toch een inkomen? En wees blij dat er een voedselbank is, ook al is het zeer goed mogelijk om goed en goedkoop te eten, dus u “moet” daar helemaal niet Hern. Heeft ook niets met “trots” te maken.
En wat ontvangt u zoal aan toeslagen en subsidies helemasl gratis? Dwz dat de belastingbetalers dat betalen.
Dat van die termijnen begrijp ik niets van.
Hoezo boos? Waarover en waarom? En waarom vertelt u dat?
Bij de voedselbank zult u mogelijk moeten aantonen of u recht heeft daar spullen gratis te ontvangen, en dat is maar gied ook. Overigens bestaat alles bij voedselbanken uit giften van anderen, waaronder mensen met minder inkomen dan u. Mooi toch?

ro
door ron503 Oct 7, 2019 om 17:59
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeentelijke belastingen kunnen in tien termijnen worden voldaan als die termijnen automatisch geincasseerd worden.

aurora1
door aurora1 Oct 8, 2019 om 18:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank. Ik weet dat je in termijnen kunt betalen, maar TS kan de moeite nemen om het allemaal duidelijker te vertellen. Misschien heeft vraagsteller andere dingen bij de gemeente af te betalen en is daar een regeling voor getroffen?
Jammer dat klagers altijd verzwijgen wat ze aan toeslagen en subsidies krijgen en daarmee een verkeerd beeld geven van de werkelijke situatie.

aurora1
door aurora1 - Oct 7, 2019 om 18:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Op internet kunt u vinden wat de criteria voor gratis voedsel halen van uw gemeente zijn en hoe u een aanvraag kunt indienen. Per gemeent kunnen de regels wat verschillen.
Algemene informatie vindt u hieronder:

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/143828-voedselbank-wie-kan-daar-terecht.html