Ma
door Mary Zwart Dec 21, 2018 om 04:46
Geldzaken & recht

Credit voor ouderen

Ik heb een rekeningcourant bij de Rabobank en woon in Portugal.
Mijn pensioen en hypotheek lopen via deze rekening.
Omdat ik in Portugal woon, krijg ik geen mogelijkheid tot roodstand op deze rekening.
Ik dacht dat diensten in de EU vrij toegankelijk waren.
Ik kan ook geen hypotheek of PL afsluiten, ondanks voldoende inkomen.
Ik wordt hierdoor verwezen naar een creditkaart, die en veel hoger rentepercentage heeft.
Bij mijn bank in Portugal ben ik te oud!
Zijn er banken die wel credit verstrekken op Europees niveau?
Vriendelijke groet
Mary Zwart

3907 16 Rapporteer

ne
door neodutchio - Dec 21, 2018 om 07:36
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Informeer eens bij de verschillende banken.

Maar de roodstand, is dat vanwege het wonen in het buitenland, of vanwege de zorgplicht van de bank? Boven bepaalde leeftijden zijn de regels behoorlijk aangescherpt. Een pensioen is altijd minder inkomen dat in het werkzame leven. Daarbij heeft u ook nog een hypotheek.

Een bank heeft een zorgplicht, daar hebben ze zich aan te houden.

panter22
door panter22 - Dec 21, 2018 om 09:25
6599 Antwoorden / Vragen

Als geen lening af kunt sluiten, dan moet je het doen met de middelen die je hebt.

deexpert
door deexpert Dec 21, 2018 om 19:09
104 Antwoorden / 2 Vragen

Werkelijk, aan dit soort antwoorden erger ik me enorm. Ga een stuk wandelen of zo, maar met dit soort antwoorden help je niemand, EN DAAR IS DIT FORUM VOOR!

ne
door neodutchio Dec 21, 2018 om 19:17
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Wat moet er dan voor hulp gegeven worden? Ga naar een louche geldverstrekker waar je je blauw betaald aan kosten?

panter22
door panter22 Dec 21, 2018 om 20:10
6599 Antwoorden / Vragen

@Deexpert,
Leg mij eens uit, dat je in een goedkoop land als Portugal, ondanks voldoende inkomen toch niet hebt kunnen sparen voor tegenvallers en een persoonlijke lening nodig hebt of rood wilt staan.
Banken willen je niet lenen. Of dat nu vanwege de leeftijd of om andere reden is,
Wat moet zij doen? Hoe komt zij hier uit?
Zij vraagt niet om jouw mening over een bank, maar om een concrete oplossing voor haar probleem.
Zie jij die oplossing?

gerbera
door gerbera - Dec 21, 2018 om 12:12
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn pensioen en hypotheek lopen via deze rekening.

Ik kan ook geen hypotheek of PL afsluiten, ondanks voldoende inkomen.

Beetje tegenstrijdig, u heeft al een hypotheek lopen dus zou u een 2e of een PL af willen sluiten.
Denk dat de bank iets verder kijkt, uw huidige inkomen is mogelijk voldoende voor de lopende hypotheek maar blijkbaar niet voor een volgende lening.
In dat geval is het zoals @panter22 al schrijft.

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2018 om 12:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent voor uw bank in Portugal te oud, en dat bent u voor uw bank in Nederland ook. Heel simpel.

Ka
door Kassagebruiker - Dec 21, 2018 om 13:46
683 Antwoorden / 5 Vragen

Er zal geen enkele bank ter wereld zijn die iemand met een bepaalde leeftijd een te groot risico loopt dat hun uitgeleende geld gewoon 'weg' kan zijn door hogere leeftijd.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Dec 21, 2018 om 13:56
104 Antwoorden / Vragen

Hallo Mary,

Bij de banken is het meestal zo dat bij het behalen van de 65 jarige leeftijd u geen krediet kunt krijgen.
Soms lukt het wel om een lopende hyphotheek te laten doorlopen.
Maar zover ik weet wil een bank dat een nieuw af te sluiten hyphotheek afgelost is als men 65 wordt of als men met pesioen gaat.
Dat is inderdaad de zorg plicht die banken verplicht hebben.
Mocht u al een bank vinden die op Europees niveau u een lening wil verstrekken dan zul u schrikken van de rente die men vraagt. Dit heeft te maken met risico afdekken. Want welke middelen heeft een buitenlandse bank om zonder extra kosten een eventuele schuld te kunnen in b.v. Portugal??

Ik wens u veel succes maar geef u weinig kans.
Of u moet ieman din uw omgeving hebben die voor u op haar/zijn naam een lening wil afsluiten.

vr.gr.

Cor

aurora1
door aurora1 - Dec 21, 2018 om 13:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Natuurlijk gaan ze aan ouderen met al een hypotheek etc. niet nog een krediet verlenen. Moet u ook niet willen. Op de pof leven is niet gezond en al helemaal niet als je al ouder bent, dan kan men maar beter alles afbetaald hebben.
Verder is Google natuurlijk uw beste vriend om dat eventueel verder uit te zoeken.

jo
door jorisw Dec 22, 2018 om 16:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Strikt genomen is het juist wel aantrekkelijker (voor de consument) om op latere leeftijd op de pof te gaan leven. De kans dat je het allemaal af kan lossen is een stuk kleiner dan als je nog jong bent :-)

tijger1
door tijger1 Dec 22, 2018 om 22:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juist, en daarom is het juist voor ouderen moeilijker. De bank zit niet op gedoe te wachten.
En erfgenamen ook niet. :-))

il
door iljaha - Dec 21, 2018 om 16:37
179 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk zijn die er en ook voor gepensioneerden. Inderdaad: gewoon even de zoekopdracht geld lenen intypen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 22, 2018 om 16:14
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@ILJAHA:  En dan zeer duur uitkomen zeker? Zie de berichtgeving over de boete die de AFM heeft uitgedeeld aan zo'n credietverstrekker wegens absurd hoge rente.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 21, 2018 om 16:45
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom banken voor een credit card of debetcard? Bent u lid van de ANWB, dan is de ANWB Visa kaart een goede en niet zo dure mogelijkheid en anders kunt u ook rechtstreeks muj bijv AMEX (American Expresse) terecht maar die zijn duurder. Een rekening nemen bij een bank in Portugal is ook een optie waar u dan dat deel van uw inkomen laat overmaken na het rekening hebben gehouden met die vaste zaken die vanuit de Rabo in Nederland kunnen worden voldaan.

tijger1
door tijger1 Dec 21, 2018 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees nou toch eerst de vraag eens.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 22, 2018 om 16:20
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, met alle respect, wat zou ik dan niet goed hebben gelezen?
Ts: citaat: Ik heb een rekeningcourant bij de Rabobank en woon in Portugal.

Mijn pensioen en hypotheek lopen via deze rekening.
Omdat ik in Portugal woon, krijg ik geen mogelijkheid tot roodstand op deze rekening.
Ik dacht dat diensten in de EU vrij toegankelijk waren.
Ik kan ook geen hypotheek of PL afsluiten, ondanks voldoende inkomen.
Ik wordt hierdoor verwezen naar een creditkaart, die en veel hoger rentepercentage heeft.
Bij mijn bank in Portugal ben ik te oud!
Zijn er banken die wel credit verstrekken op Europees niveau?
Vriendelijke groet
Mary Zwart

Volgens mijn beste weten verwijs ik geheel terecht naar bijv. de ANWB en andere creditcard verstrekkers buiten banken om.
Ik geef toe, Ts. vraagt naar andere banken maar als die er niet zijn, er zijn andere mogelijkheden. Hoe dan ook is de ANWB Visa Card niet duur  m..b.t. rentepercentage e.d. Is er iets fout om Ts daar op te attenderen?

tijger1
door tijger1 Dec 22, 2018 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ten eerste heeft de Ts al eenbankrekening in Portugal, maar mag daar niet rood staan.

De rente bij gespreid betalen op een ANWB card is14%, noem het maar goedkoop.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 22, 2018 om 19:55
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja, goede kerst!

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 22, 2018 om 20:36
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1: als u info geeft dan is het wel zinnig om dat volledig te doen. De 14% geldt uitsluitend bij gespreid terugbetalen en vergeet de voordelen m..b.t. verzekerd zijn etc. niet. Nogmaals , goede kerst,

Kosten

  • Jaarbijdrage: € 16,- (nu eerste jaar gratis)
  • Contant geld opnemen: als je geld opneemt uit je positieve saldo kost dit 1% over het opgenomen bedrag, met een maximum van €1,50. Als je geen positief saldo (meer) hebt, geldt een tarief van 4%.
  • Koersopslag: 2% voor alle valuta behalve de euro.
  • Kosten papieren rekeningoverzicht: een maandelijks rekeningoverzicht per post kost € 1,-, een rekeningoverzicht uit het archief per post kost € 2,50.
  • Gespreid Betalen Faciliteit: je kunt je openstaande saldo in termijnen terugbetalen. Dan betaal je 14% rente op jaarbasis. Gespreid Betalen Faciliteit kun je aanvragen bij ICS.
  • Extra Card: een tweede pas voor een extra Card-houder kost € 16,- per jaar en deelt de bestedingslimiet met de hoofdcardhouder.

tijger1
door tijger1 Dec 22, 2018 om 22:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts wil rood staan, dus gespreid betalen. Als ze aan het eind van de maand wil betalen, kan dat net zo goed van haar bankrekening.

aurora1
door aurora1 Dec 23, 2018 om 14:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kun je zo'n ANWB creditcard wel verkrijgen als je niet in Nederland woont? En kun je lid zijn of worden van de ANWB als je niet in Nederland woont?
De regels van Visa zijn een stuk strenger dan voorheen sinds wat maanden. Bijv. dat de kaart nu geblokkeerd wordt als je niet binnen 21 dagen betaalt etc. En er is de BKR toetsing.

ma
door martinedj Jan 2, 2019 om 14:35
3 Antwoorden / Vragen

Joh, de prijzen van een CC zijn tegenwoordig een stuk lagen dan vroeger. Kijk gewoon eens hier, dan zie je dat een cc voor Mary een prima keuze is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 2, 2019 om 15:23
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@AURORA1, het is geen enkel probleem om lid te worden resp. te zijn van de ANWB en ook een cc te hebben als je in het buitenland woont.
Voor de regels van de ANWB-Visa Card gelden eigen regels. Er is ook een separate voor ANWB leden bestemde klantenservice.
Er is inderdaad wel een BKR toetsing maar dat behoeft geen probleem te zijn tenzij er in het verleden sprake is geweest van 'wanbetaling'.

ma
door marleenvanh - Dec 21, 2018 om 17:25
451 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer de ABN eens, maar het kan zijn dat u dan daar uw pensioen (of een deel daarvan) zult moeten laten storten zodat ze enige zekerheid hebben. Wij waren daar al jaren klant maar zouden daar eventueel zelfs een hypotheek hebben kunnen krijgen voor een huis in Frankrijk. Mijn man was toen bijna 60 en zzp-er. Het bleek bij de CA echter makkelijker te zijn, dus hebben we dat gedaan. Natuurlijk zijn geen twee situaties het zelfde maar het belangrijkste zal zijn dat u voldoende inkomen kunt bewijzen.

deexpert
door deexpert - Dec 21, 2018 om 19:14
104 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Mary Zwart,

Op dit forum moet u geen serieuze antwoorden verwachten. Jammer dat de redactie het altijd gewoon toelaat.

Mijn ervaring is (in het buitenland) dat er meer naar de leeftijd gekeken wordt dan in NL.

Persoonlijk vind ik het twijfelachtig dat Rabo geen roodstand accepteerd. Misschien eens informeren bij andere banken. Misschien helpt het om bij een bank in Portugal uw inkomsten te laten storten (als dit al niet gebeurd).

Succes.

ne
door neodutchio Dec 21, 2018 om 19:21
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Een Nederlandse bank heeft een zorgplicht. TS heeft al een hypotheek en een inkomer die lager is dan toendertijd in loondienst. Dus niet zo vreemd dat een bank een roodstand niet accepteerd. Sterker, ze mogen dat zelfs niet accepteren.
Er zijn hier en bij Radar al diverse topics voorbij gekomen waarbij mensen het vreemd vonden dat een rekening courant omgezet is in een persoonlijke lening. De lening moet immers terug betaald worden voordat iemand komt te overlijden. Dit is niet alleen zo bij de Rabo, maar bij alle banken.

diumenge
door diumenge Dec 21, 2018 om 19:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@DeExpert, wat maakt jouw antwoord beter dan sommige andere antwoorden hier? Ben héél benieuwd.

panter22
door panter22 Dec 22, 2018 om 09:27
6599 Antwoorden / Vragen

@deexpert. je zou eens op moeten houden met mopperen, dat voegt niets toe,

deexpert
door deexpert Dec 22, 2018 om 15:41
104 Antwoorden / 2 Vragen

Wat mij telkens opvalt op dit forum, dat men vaak niet gehinderd door enige kennis, toch meent advies te moeten geven. Of zelfs belerend meent te moeten zijn. U moet het maar doen met hetgeen u heeft, of, een te laag inkomen. Mw schrijft juist dat het inkomen voldoende is.

Ik laat het hier weer even bij, want sommigen hebben kennelijk meer tijd dan ik.

Nu wil ik iets aanmatigens zeggen, doe verstandig pak je rollator en ga een stuk wandelen. ;-)

deexpert
door deexpert Dec 22, 2018 om 15:47
104 Antwoorden / 2 Vragen

De vraag is toch helder:\

Zijn er banken die wel credit verstrekken op Europees niveau?

Geef daar dan antwoord op!

diumenge
door diumenge Dec 22, 2018 om 15:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En beste DeExpert, waar geef jij dan antwoord op die heldere vraag?

ne
door neodutchio Dec 22, 2018 om 16:38
5150 Antwoorden / 12 Vragen

DeExpert werkt schijnbaar voor diverse banken. Hij/zij weet immers wat voldoende inkomen is. Vreemd is wel dat de Rabo dit niet meeneemt in de afwijzing. Dus wie moet je dan geloven, deexpert of de Rabo.

aurora1
door aurora1 Dec 23, 2018 om 01:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kop of munt?

ma
door maarten heest Dec 23, 2018 om 07:24
463 Antwoorden / 0 Vragen

DOOR NEODUTCHIO 22 DEC. 2018 OM 16:38
2330 ANTWOORDEN / 11 VRAGEN

DeExpert werkt schijnbaar voor diverse banken. Hij/zij weet immers wat voldoende inkomen is. Vreemd is wel dat de Rabo dit niet meeneemt in de afwijzing. Dus wie moet je dan geloven, deexpert of de Rabo.

Flauw hoor. U weet donders goed dat degene die hier de vraag stelt het over 'voldoende inkomen' heeft.
Dat moet u niet in de schoenen van @DEEXPERT schuiven.

deexpert
door deexpert Dec 24, 2018 om 14:44
104 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn toon is in elk geval niet aanmatigend of belerend.

Feit
- Ik ben zelf ook ouder
- woon in het buitenland
- Heb dit jaar een nieuwe forse hypotheek in mijn woonland verkregen voor mijn huis (uiteraard in het buitenland)
- Heb ook een Nederlandse bank waarbij ik gewoon rood mag staan
- en NEE, ik leef niet boven mijn stand
- en Nee, ik heb (nog) geen rollator
- en JA, ik kan net zoals ieder ander morgen dood zijn

diumenge
door diumenge Dec 24, 2018 om 15:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Én je geeft nog steeds niet het antwoord waarvan je anderen verwijt dat ze het ook niet geven.

panter22
door panter22 Dec 24, 2018 om 20:58
6599 Antwoorden / Vragen

@deexpert, als je zoveel kennis van zaken hebt, waarom geef je Mary Zwart dan niet een antwoord waar zij wat aan heeft. Bij welke bank  zij net als jij, wel terecht kan.
Wat heeft zij er aan dat jij wel zo vermogend bent dat je een forse krediethypotheek op je huis kon krijgen?
Zij niet en heeft een probleem.
Dat probleem los je niet op door een ander te proberen in de grond te boren en je zelf op een voetstuk te plaatsen.
Van een expert verwacht ik in ieder geval een uitstekende oplossing.

Cookies
door Cookies Dec 24, 2018 om 21:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mary is totaal niet geïnteresseerd in de antwoorden.

panter22
door panter22 Dec 24, 2018 om 21:09
6599 Antwoorden / Vragen

Die heeft de creditcard.

ro
door ron503 - Dec 21, 2018 om 19:49
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een bank heeft geen plicht om een krediet te verstrekken laat dat wel helder zijn. U behoort gezien uw leeftijd tot een risicogroep en de kans dat u een PL of hyptheek volledig af kunt betalen is en blijft koffiedik kijken en dat risico nemen banken echt niet meer want het imago de van banken heeft al vele deuken opgelopen. Wat me wel bevreemd is dat uw hypotheek nog loopt en dat zal een woning in Nederland zijn terwijl u nu in portugal woonachtig bent, als dat zo is dan bent u een nederlander die er voor gekozen heeft om de oude dag in het buitenland door te brengen.

deexpert
door deexpert Dec 22, 2018 om 15:44
104 Antwoorden / 2 Vragen

Alweer aannames. Rabo en andere banken hebben in het verleden OOK hypotheken in het buitenland verstrekt. En ben je afgeschreven als 65 bent??

jo
door jorisw Dec 22, 2018 om 16:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je bent niet afgeschreven als je 65 bent, maar iemand die geld uitleent maakt domweg een risicoanalyse. Zou jij je eigen geld uitlenen als je wist dat er een grotere kans is dat je niet terug krijgt?

ne
door neodutchio Dec 22, 2018 om 20:34
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Expert, een bank heeft een zorgplicht. Vroeger was inderdaad alles mogelijk, maar nu mag dat simpelweg niet meer. Een consument mag niet meer lenen dan verantwoord is. Daar is een leeftijdsgrens en inkomen leidend in. Inkomen zou goed zijn, ook al is dat een aanname (immers weet niemand van ons wat het inkomen is en hoeveel er geleend wil worden), echter de leeftijd is hier de bottelnek.

ro
door ron503 Dec 23, 2018 om 09:12
1229 Antwoorden / 0 Vragen

@ deexpert, klik de volgende link eens aan https://www.banken.nl/bibliotheek/zorgplicht . Daarbij is het DSB tijdperk waarin iedereen met een vast inkomen belachelijk hoge bedragen kon lenen wel voorbij en dat debacle heeft er toe geleid dat het leenstelsel op de schop is gegaan.

panter22
door panter22 - Dec 22, 2018 om 09:12
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een krediethypotheek bij de Rabobank afgesloten?
https://www.consumentenbond.nl/hypotheek-senioren/huis-opeten-hoe-kun-je-overwaarde-opnemen
Lenen op je creditcard is niet alleen duur, maar een tijdelijke oplossing.
Neem contact op met een financieel adviseur.

me
door mein33 - Dec 22, 2018 om 11:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mein33

edit.

ma
door martinedj - Jan 2, 2019 om 14:32
3 Antwoorden / Vragen

Volgens mij zijn er banken die dit wel verzorgen. Daarbij zijn vele banken natuurlijk internationale organisaties. Zolang u kunt aantonen een inkomen te hebben zullen ze niet moeilijk doen over de verstrekken van een credit card, welke tegenwoordig een stuk goedkoper zijn. Daarbij kan je daar ook altijd geld opzetten. Kijk anders een op; hollandfinancialcenter om de verschillende opties te vergelijken.

ne
door neodutchio Jan 2, 2019 om 16:44
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Banken hebben zich aan de wet te houden en hebben een zorgplicht. Boven bepaalde leeftijden mogen ze niet zomaar meer kriedieten geven.

ma
door martinedj - Jan 2, 2019 om 14:37