Ma
door Marc-b May 20, 2019 om 15:45
Geldzaken & recht

Creditcard verificatie per sms verplicht?

Ik heb een creditcard [edit-red.] Contact hiervoor wordt verzorgd door ICS card services.
Ik kwam er zojuist tijdens het doen ve betaling achter dat ik een mobiele telefoon nodig heb om de kaart te kunnen gebruiken. Hierover ben ik niet ingelicht. Ter verificatie van de betaling moet er een sms verstuurd worden naar een mobiel nummer. (Ik heb geen mobiel,wel een vast nummer.) Bij het bellen werd mij verteld dat ik geen creditcard kan gebruiken als ik geen mobiel nummer heb. (Ter vergelijking: Google biedt de mogelijkheid om in dit soort situaties een spraakbericht naar het vaste nummer te sturen.)

Toen ik vertelde dat ik niet begreep waarom dat voor mij een probleem op moest leveren en dat ik iemand anders wilde spreken, hoorde ik de telefonist op spottende toon zeggen "dat hij iemand anders wou spreken".

Kan ICS mij voor de keus stellen: zonder mobiel nummer geen creditcard?
Ik heb de kaart al 20 jaar, en ben hier nooit over geimformeerd. Los daarvan zijn er andere manieren om de verificatie tot stand te laten komen, die mij niet voor problemen stellen.

5772 11 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 20, 2019 om 16:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe heeft u die 20 jaar dan met die kaart betaald?
Heeft u geen pincode?
Sms kan ook via de KPN meen ik.
Google heeft zijn eigen methodes die niets met Visa te maken hebben, en commerciële bedrijven met elkaar vergelijken heeft weinig zin.
Maar - antwoord op uw vraag -  een bedrijf kan zijn eigen voorwaarden bepalen, dus ook Visa. Mogelijk is tegenwoordig sprake van een extra beveiliging om misbruik tegen te gaan?
Anders op een andere manier betalen?

Gr
door Grunn1 May 20, 2019 om 16:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Is alleen voor online betalingen en daar heb je niks aan je pincode maar wordt een extra 3D secure beveiliging gebruikt.

tijger1
door tijger1 - May 20, 2019 om 16:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees eens hier over die dubbele beveiliging. Meteen vaste telefoon werkt het niet.

https://www.icscards.nl/anwb/klantenservice/veiligheid/veelgestelde-vragen-over-dubbele-beveiliging

Dit gaat weliswaar over de kaart van de ANWB, maar is voor meer van toepassing.

Gr
door Grunn1 - May 20, 2019 om 16:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het is een extra verificatie van uw creditcard die nodig is om online betalingen te doen. Was eerst inderdaad nooit zo en ik wist het ook niet. Maar door uw vraag even opgezocht en ja je hebt een mobiele telefoon nodig of een tablet met de ics app.

Ma
door MarionvO Nov 21, 2019 om 17:05
2 Antwoorden / Vragen

Helaas werkt de App alleen ook niet meer. Daar zit nu ook de extra sms-beveiliging. Handig voor mensen die geen sms kunnen ontvangen en daardoor dus geen zich op hun rekening hebben.

sjjoppy
door sjjoppy - May 20, 2019 om 16:23
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heeft u ook iets aan deze link.
Rechts onderaan leest u hoe u contact kunt opnemen voor meer duidelijkheid.
https://www.icscards.nl/abnamro/klantenservice/betalen/betalen-met-uw-card

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 20, 2019 om 19:56
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn vraag/advies: wat let u om naar uw [edit redactie ivm gegevens] bank te gaan. Het is een kaart van hen, u bent daar klant.

Gr
door Grunn1 May 21, 2019 om 01:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En daar verwijzen ze je direct door naar icscards. Mijn partner had ook een vraag over haar visa creditcard van de abn en kreeg het info nummer van icscards en red je er maar mee.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 21, 2019 om 09:00
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@MARC-B stelde de vraag. Zijn bank heeft zorgplicht en Ts kan dus als ze hem doorverwijzen wijzen op de al verkregen reacties.

wimmi20
door wimmi20 - May 21, 2019 om 01:08
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Bij ING hetzelfde.
Maar als je geen GSM hebt, of op die manier niet wil betalen krijg je gratis een apparaatje.
Uw bank heeft u vast wel al geinformeerd via de mail of brief.

tijger1
door tijger1 May 21, 2019 om 09:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat over betalen met een creditcard, niet over gewoon internetbankieren.

da
door david_bnn - May 21, 2019 om 07:36
13 Antwoorden / Vragen

Het is extra beveiliging wat juist goed is. Waarom zou je dit niet willen?

panter22
door panter22 - May 21, 2019 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

De vooruitgang hou je niet tegen. Koop een mobiel en je zult merken dat je er veel plezier aan kunt beleven.
Koop hem wel bij een stenen telefoonwinkel, bv KPN, zodat je bij vragen persoonlijk een antwoord kunt krijgen.

jo
door jorisw - May 21, 2019 om 20:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

20 jaar geleden was het veel moeilijker om de boel te hacken. Nu heb je domweg 2-traps authenticatie nodig om het veilig te kunnen gebruiken. Alleen een wachtwoord is bij lange na niet voldoende. Je kunt dan ook niet verwachten dat een credit card maatschappij de garanties bieden die ze nu bieden als ze niet de mogelijk krijgen om het zo veilig mogelijk te maken.

Ma
door MarionvO - Nov 21, 2019 om 17:02
2 Antwoorden / Vragen

Hallo, ik heb hetzelfde probleem. Reis veel en vaak ook buiten Europa en ontvang geen SMSjes op mijn Nederlandse mob nummer. Heb dit ook voorgelegd bij ICS. Werd afgedaan met 'wij zijn een Nederlands bedrijf en veiligheid staat bij ons op de eerste plaats'. Geen rekening houdend met mensen die geen mob telefoon hebben of zoals ik buiten Europa zijn. Het is toch echt wel een andere manier te vinden om te beveiligen buiten met zo'n ouderwetse sms ???? Mijn privé inlogcode zou voldoende moeten zijn.

tijger1
door tijger1 Nov 21, 2019 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom kunt u geen sms ontvangen? Dat kan op elke mobiele telefoon.

diumenge
door diumenge Nov 21, 2019 om 18:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het kan ook zonder sms, moet je de app van ics installeren en dan kan je de e-Code gebruiken. Alleen inlogcode is natuurlijk niet voldoende, als iemand die te pakken krijgt dan kunnen ze je creditcard leegtrekken. Dan ben je of zelf de sjaak of zijn alle klanten de sjaak als ze je de schade vergoeden.

jo
door jorisw Nov 21, 2019 om 20:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Jouw inlogcode is slechts 1 laag beveiliging. En het mag ondertussen bekend zijn dat dat niet veilig genoeg is. Wat ICS zou kunnen doen is het wel toestaan van 1 trapsauthenticatie maar dat klanten die dat doen zelf verantwoordelijk worden voor schade door fraude.

En SMS is echt niet ouderwets hoor. Het bestaat al lang, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is. Postzegels bestaan al veel langer en niemand vindt die "ouderwetse" technologie een probleem als er een poststuk verstuurd moet worden. Dus waarom zou SMS wel een probleem zijn?

aurora1
door aurora1 Nov 21, 2019 om 22:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is uw telefoon stuk dat u geen “ouderwetse” sms kunt ontvangen?
Of weet u niet hoe zoiets werkt?