ruud-kassa
door ruud-kassa Dec 4, 2021 om 19:49
Geldzaken & recht

Crimeineel pint

De banken hebben nu legitimatie van al hun clienten, dus ook een foto.

Waarom contoleert de bank bij pinnen niet of de pinner de daadwerkelijke rekeninghouder is. Dus een ander gezicht, blokkade voor pinnen boven de gemiddelde pinbedragen. En Ook 1 x pinnen per uur.

1861 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 4, 2021 om 20:04
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Op mijn pincode zit (gelukkig) nog geen foto. En er wordt uiteraard nog steeds verwacht, vanaf dag een, tig jaar geleden: je geeft je pincode aan niemand, dus zelfs je partner niet. Niet dat ik dat geloof overigens, maar goed. Een foto erbij: denk niet dat dit rationeel zal zijn: een hacker, cracker, nerds of hoe die lui ook genoemd worden: ook met foto komen er dan weer via omwegen de krakers die, met uw of mijn foto: toch kunnen pinnen. Op zich best een aardig idee overigens. Hoeven we niet bij al die opsporingen verzocht nog meer bivakmutsen te zien.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 4, 2021 om 20:20
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ruud,

Het antwoord op uw vraag is eigenlijk simpel : het is te duur.

Banken proberen het betalingssysteem zo makkelijk mogelijk te maken met alle risico's, die daarbij horen.

Het veiligste is om contant geld te halen bij een loket van een bank met je pinpas en je legitimatiebewijs erbij.

Helaas zijn veel bankfilialen gesloten door de marktwerking.

pe
door pebk Dec 8, 2021 om 14:44
581 Antwoorden / 0 Vragen

Het is veel veiliger om helemaal geen cash meer te gebruiken.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 4, 2021 om 20:35
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Ik pin soms meerdere malen per uur en dat wil ik graag zo houden.
De bank heeft geen foto van mij.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 4, 2021 om 21:32
16843 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe zou dat dan moeten, bij opname apparaten is al vaak een camera aanwezig maar dan zou er sprake moeten zijn van gezichtherkenning en stel dat ik met de pas van mijn vrouw dan geld opneem?
Dat zou dan ook niet kunnen!. En helaass zijn fraudeurs wel zo slim op bij frauduleuze geldopname hun gezicht goed af te dekken.

rj
door rjw Dec 4, 2021 om 23:22
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Maar je mag volgens de voorwaarden ook helemaal geen geld met de pas van je vrouw opnemen. Dat zou betekenen dat zij de PIN aan iemand anders heeft gegeven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 5, 2021 om 11:18
16843 Antwoorden / 202 Vragen

'Zo de waard is vertrouw die zijn gasten'. Ik weet niet waar u die voorwaarde vandaan haalt. Volgens de voorwaarde van mijn bank moet ik zorgen dat de pinpas niet in verkeerde, lees onbetrouwbare handen komt. En dan strikt formeel juridisch: indien niet anders geregekld in huwelijkse voorwaarden is valt een pincode (van een niet en/of rekening) ook binnen de huwelijkse gemenschap'. Ietwat ver gezocht maar het is wel zo.

rj
door rjw Dec 5, 2021 om 15:48
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Uit de voorwaarden van ING:

16 Een betaalinstrument gebruiken
16.1 Bij een betaalinstrument horen vaak gepersonaliseerde veiligheidskenmerken. Bijvoorbeeld een inlognaam, een wachtwoord, een pincode. Deze mogen alleen door u persoonlijk worden gebruikt. Houd deze geheim en neem alle denkbare maatregelen om fraude en misbruik te voorkomen.

Uit de voorwaarden van SNS:

JE BETAALPAS

Bij je betaalrekening krijg je een betaalpas met een pincode. Deze betaalpas staat op jouw naam. Daarom mag je je betaalpas nooit door iemand anders laten gebruiken. De pincode die bij je betaalpas hoort, is ook alleen voor jou bestemd. Geef hem dus nooit aan iemand anders. Ook niet aan de persoon met wie je de betaalrekening deelt (de mederekeninghouder) of die namens jou de betaalrekening kan gebruiken (de gevolmachtigde). Zij kunnen een eigen betaalpas krijgen.

Ik heb ook de voorwaarden van andere banken gelezen en daar staan vergelijkbare clausule is. Dan kan je wel je eigen regels gaan verzinnen, maar deze voorwaarden zijn vrij duidelijk lijkt me. Maar misschien kan jij de voorwaarden van jouw bank eens plaatsen. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat er 1 bank is in Nederland die lekker lui met security om gaat. Maar daarnaast: jij claimt in de ICT te hebben gewerkt. Dan moet zo'n security breach als die je nu zelf veroorzaakt tegen alle vezels in je lijf in gaan?

ne
door neodutchio - Dec 4, 2021 om 21:44
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Pinnen doe je niet meer bij de eigen bank, maar bij Geldmaat. Moeten al uw gegevens dan ook gedeeld worden met externe bedrijven?

rj
door rjw Dec 4, 2021 om 23:23
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Precies dat. En zelfs voordat het via Geldmaat ging, kon je al bij automaten van andere banken pinnen.

gerbera
door gerbera - Dec 4, 2021 om 22:30
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe kan een ander met uw pinpas geld pinnen............................juist ja door onvoorzichtig of dom handelen van de  pashouder. Maar u wilt dus dat er bij elke bank een persoon zit die camera's van alle pinautomaten bekijkt. Zal ik toch opeens een baard of snor gaan dragen, kan ik mooi ff niet meer pinnen omdat ik niet met de foto (welke dat ook mag zijn) overeen kom.

rj
door rjw - Dec 4, 2021 om 23:26
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Dat betekent dat jouw foto bij bijna alle banken in de wereld in het systeem moeten komen. En dat ook alle geldautomaten met hetzelfde systeem gaan werken. Want als het alleen je eigen bank is, weet de crimineel dus precies waar hij niet moet gaan pinnen.

En 1x pinnen per uur werkt in de praktijk niet. Als je zoiets wilt doen moet je dat ook voor pinbetalingen doen. Doe je dat niet dan verschuift het probleem gewoon: dan koopt de crimineel bijvoorbeeld smartphones die direct doorverkocht worden. Weliswaar iets meer werk, maar het levert nog steeds een leuk bedrag op.

Ergo: het heeft geen zin want het werkt niet. Deze kan weer in het laadje met simpele oplossingen voor complexe problemen, en die daardoor niet werken.

me
door mein33 - Dec 5, 2021 om 10:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

**Waarom contoleert de bank bij pinnen niet of de pinner de daadwerkelijke rekeninghouder is.

Dat doet de bank al, daar zijn de persoonlijke bankpas en de daaraan gekoppelde persoonlijke pincode nl. voor.

**Dus een ander gezicht

Hier nog toekomstmuziek misschien, al wordt het in China al wel gedaan en een pincode o.i.d. is dan ook niet meer nodig.
Ik zit op die gezichtherkenning in iedergeval niet te wachten.

Geen van de banken waar wij bankieren heeft een foto van ons.

me
door mein33 - Dec 5, 2021 om 11:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

**Het veiligste is om contant geld te halen bij een loket van een bank met je pinpas en je legitimatiebewijs erbij.

Welke bank heeft nog een loket waar contanten door een particuliere klant kunnen worden opgenomen.

Voordeel van de veilige'' contanten op zak is dat de zakkenroller of de overvaller niet met het gezicht (gedeeltelijk bedekt) bij de flappentap in beeld hoeft te komen en ook geen pincode nodig heeft om geheel anoniem een slag kan slaan.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 5, 2021 om 12:38
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Leuk idee.... die camera van  Geldmaat moet dan van alle klanten een foto gaan maken want  die is niet bank gebonden!

Wel loop ik dan volgende keer de kanst niets te krijgen als ik zonder bril & mondkapje probeerde iets op te nemen!

Ook zijn er echtparen die elkaars pasje gebruiken en daar is nog niets mis mee!

Maar als ik in een winkel Extra ga opnemen?  Daar is ook geen camera aanwezig!

En 1x per uur?   Als ik dus 2x €20 wilde  krijg ik niets en  bij 1x€50,- wel?

Elke bank bepaalde zelf de regels en de automaten kunnen niets doen,  Geldmaat is niet  van  1 bank...

rj
door rjw Dec 5, 2021 om 15:49
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Het gaat nog veel verder: niet alleen de machines van geldmaat moeten dit ondersteunen maar alle geldautomaten over de hele wereld.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 5, 2021 om 13:47
2052 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 6, 2021 om 11:45
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De automaten  die binnen staan geld nu mondkapjes plicht.

Verder is baard eraf legaal...   maar andere bril kopen ook.

En als ze dit gaan invoeren,  €50,- extra bij de Buurt Super kan ook nog.

Als ze het zouden doen,  verplaatste je het probleem alleen maar.

Nooit je  pincode + pasje aan kinderen, kleinkinderen  en je schoonmoeder uitlenen!

Ik ben dus met bovenstaande nu al 6x fout!