al
door alvdale Nov 16, 2011 om 15:24
Geldzaken & recht

Daling van de economie

Er wordt wel erg veel tam tam gemaakt van de waarschuwing van het CPB over de te verwachten daling van de economie.
Het spijt mij dat ik dat wel erg overtrokken vind.Met al die berichten over achteruitgang van de welvaart jaagt men iedereen de stuipen op het lijf terwijl het helemaal niet zo erg is.Nederland heeft naar mijn mening tot nu toe geen welvaart gekend maar overvloed dat soms zelfs tot onmatigheid.Bewijs zijn de toename van overgewicht door te veel eten met gevolgen als diabetes, hartfalen, versleten knieën, enz. Een beetje minder zal voor velen beslist gezonder zijn.Dan maar geen reclame voor tussendoortjes en al die overige eetverhalen op de televisie. Zowel daarop als in de supermarkten wordt ons het voedsel door de strot gedrongen.Voorts hoeven we niet zo nodig drie maal per jaar op vlieg vakantie of 2 weken naar weet ik voor ver land.Van een vermindering van al die overdaad zullen we beslist niet slechter worden en misschien zal de dokter en het ziekenhuis wat minder te doen krijgen.Vermindering van welvaartsziekten betekent ook vermindering van zorgkosten!!

5744 48 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 16, 2011 om 15:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja er bljven altijd mensen die in de toekomst geen probleem hebben, omdat zij dus een appeltje (kilo's)
op hebben kunnen bouwen. Maar dat is niet voor iedereen weg gelegd.

rj
door rjw - Nov 16, 2011 om 21:04
3261 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 16 nov 2011, 15:30]Ja er bljven altijd mensen die in de toekomst geen probleem hebben, omdat zij dus een appeltje (kilo's)
op hebben kunnen bouwen. Maar dat is niet voor iedereen weg gelegd.

De statistiek wijzen uit dat de mensen die het minste hebben ook relatief meer roken en eten. Had men dat niet gedaan dan hadden ook zij een aardig appeltje achter de hand kunnen hebben.....

Maar TS heeft gelijk dat het allemaal wel meevalt met die rampspoed. Vandaag is het rapport van het SCP gepubliceerd en daarin wordt nogmaals geconcludeerd dat we het eigenlijk nog nooit zo goed hebben gehad in Nederland, ook de groepen waarvan standaard wordt aangenomen dat ze er op achteruit zijn gegaan. Verder zijn de leefomstandigheden in Nederland aanzienlijk beter dan in omliggende landen. Maar goed, daar heb je geen SCP rapport voor te hebben. Een keer in Antwerpen, Brussel of veel Duitse steden gaan kijken en je kunt het zelf zien.

Kortom, we hebben het best wel goed hier en de ophef over 0,3% economische krimp is zwaar overdreven. Het zou eerder een stimulans moeten zijn om er met z'n allen nog even flink tegenaan te gaan om het om te buigen richting groei.

vladja
door vladja - Nov 16, 2011 om 22:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je vergeet even een flink aantal categorieen mensen, die er hard op achteruit gaan.

Verhoging van de zorgpremie, verlaging van de zorgtoeslag, verhoging van het eigen risico. Dit treft de AOW-ers en chronisch zieken keihard! Die zitten al op een minimum, wat al die jaren met zulke kleine percentages is "aangepast", dat zij al jaren inleveren. Want deze drastische verhogingen zitten niet in de indexeringscijfers. Waar moeten die dat "extra" geld vandaan halen?

En hebben al die plucheplakkende figuren in Den Haag zelf al wat ingeleverd van hun riante vergoedingen? Wachtgelden, onkostenvergoedingen (zonder hoeven te verantwoorden), dan nog extra te declareren extra kosten etc.

Al een paar van de miljoenen verslindende projecten afgeblazen?

Zich al eens in Brussel sterk gemaakt voor die miljoenen kostende idiote vergaderingen, die eens in de zoveel tijd zodanig in Straatsburg moeten plaatsvinden, waardoor het hele circus voor 1 dagen verhuist?

Nee, zich dagen druk maken over een goed inge-integreerde asielzoeker, die uitgezet moet worden. Terwijl de jongere juist een bijdragen kan leveren aan de Nederlandse economie. Want zulke jongeren hebben we nodig om straks de economie draaiende te houden.

De rekening wordt weer heel eenzijdig neergelegd bij de zwakkeren in de samenleving.

De economie kan een heel stuk verbeterd en nog versterkt worden, als ze eens op de juiste plaats het mes erin zetten. Dan gaat het stuk beter met Nederland.

En Griekenland de euro uitgooien. Dat land heeft jaren geld nodig. Maar de Griekse instelling van smeergeld, vriendjespolitiek, geen belasting betalen etc. is niet in paar jaar om te turnen. Dat zit zo ingebakken en ingeslepen dat dat minstens een generatie kost.

Vladja

an
door anlumar - Nov 17, 2011 om 12:15
5 Antwoorden / 0 Vragen

Onze welvaart is inderdaad zo groot, dat we best kunnen inleveren. Het was allemaal wel een beetje té...
Eerst sparen en dán kopen, niet 4x p.j. op vakantie, 1 jas is voldoende, zélf een potje koken en minder uit eten, dat komt onze portemonnee ten goede!
Tegelijkertijd moeten de minder welgestelden wél ontzien worden en de mensen die het meer dan goed hebben kunnen zeker extra inleveren, ze houden nog meer dan genoeg over!

an
door angara - Nov 17, 2011 om 12:19
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is wel erg kort door de bocht.... ik neem ff mezelf als voorbeeld. Door ziekte ben ik al 14 jaar uitgeschakeld en gezegend met 9 soorten medicijnen per dag. Ik weeg daardoor 140 kilo maar eet zo goed als niets. Ik leef op spa water en volkoren crackers en evengoed is een stempel snel gezet. Roken doe ik niet en heb ik ook nooit gedaan. Mijn inkomen is minima en ik ben al 12 jaar niet op vakantie geweest. Ik wil even niet weten hoe het volgend gaat lopen met de financiën..... Maar dat iemand zo makkelijk oordeelt daar kan ik me zeer kwaad om maken. Je mag niet zomaar oordelen over iets waar je niet van weet of de mensen er eigenlijk wel directe schult aan hebben.

merryweather
door merryweather - Nov 17, 2011 om 12:21
50 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=anlumar schreef op donderdag 17 nov 2011, 12:15]Onze welvaart is inderdaad zo groot, dat we best kunnen inleveren. Het was allemaal wel een beetje té...
Eerst sparen en dán kopen, niet 4x p.j. op vakantie, 1 jas is voldoende, zélf een potje koken en minder uit eten, dat komt onze portemonnee ten goede!
Tegelijkertijd moeten de minder welgestelden wél ontzien worden en de mensen die het meer dan goed hebben kunnen zeker extra inleveren, ze houden nog meer dan genoeg over!

Dat is eigenlijk wat ik behoorlijk vaak zie in mijn nabije omgeving: alles op de pof,ik weet niet hoe vaak eten bestellen,roken,2 honden bv die kilo's eten weg stouwen,abo's op verschillende bladen ,2 smartphone abo's enz.Het grootste voorbeeld hiervan woont naast ons.Maar klagen wel enorm over dit kabinet en de bezuinigen/verhogingen e.d.Rutte een vieze kl...zak noemen en ga zo maar door.

ni
door nico w. - Nov 17, 2011 om 12:22
142 Antwoorden / 4 Vragen

Tja, macro cijfers toepassen op inviduele situaties. Lastig, lastig, allemaal !

raydep
door raydep - Nov 17, 2011 om 12:24
100 Antwoorden / 1 Vragen

Korten op PGB en WMO, bejaarden die voor toiletpapier moeten betalen, 450.000 werklozen, korten op WSW en wajong, peperdure maar uitgeklede gezondheidszorg, toenemende eenzaamheid etc. Wat nou welvaart ?

ag
door agginezz - Nov 17, 2011 om 12:59
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als je inkomen aan de onderkant zit (en niet rookt en/of drinkt en al 15 jaar niet op vakantie geweest) en genoodzaakt bent 1 van de duurdere pakketten van de zorgverzekeraar te nemen ivm noodzaak fysio, kan ik niet zeggen dat alles zo rooskleurig is.
De overheid snijdt m.i. in de verkeerde groepen, in deze inkomensgroep is niets meer te snijden!

el
door elsels - Nov 17, 2011 om 12:59
34 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het helemaal met schrijver eens.
Er is in de westerse wereld, en dan n.m. in Nederland, een enorme overvloed.
Er is inderdaad geen sprake meer van welvaart, maar we zijn echt over de top.
Alles kan tegenwoordig. We hebben alles.
Nee, het zou heel goed zijn als we een stapje terug moeten gaan doen.
Gaan we alles misschien weer waarderen, want nu vinden we alles gewoon.

bo
door bornsol - Nov 17, 2011 om 13:08
133 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=alvdale schreef op woensdag 16 nov 2011, 15:24]Er wordt wel erg veel tam tam gemaakt van de waarschuwing van het CPB over de te verwachten daling van de economie.
Het spijt mij dat ik dat wel erg overtrokken vind.Met al die berichten over achteruitgang van de welvaart jaagt men iedereen de stuipen op het lijf terwijl het helemaal niet zo erg is.Nederland heeft naar mijn mening tot nu toe geen welvaart gekend maar overvloed dat soms zelfs tot onmatigheid.Bewijs zijn de toename van overgewicht door te veel eten met gevolgen als diabetes, hartfalen, versleten knieën, enz. Een beetje minder zal voor velen beslist gezonder zijn.Dan maar geen reclame voor tussendoortjes en al die overige eetverhalen op de televisie. Zowel daarop als in de supermarkten wordt ons het voedsel door de strot gedrongen.Voorts hoeven we niet zo nodig drie maal per jaar op vlieg vakantie of 2 weken naar weet ik voor ver land.Van een vermindering van al die overdaad zullen we beslist niet slechter worden en misschien zal de dokter en het ziekenhuis wat minder te doen krijgen.Vermindering van welvaartsziekten betekent ook vermindering van zorgkosten!!dat wordt dan op een houtje bijten voor de top van de ziekenhuizen en die arme specialistenen en de directeuren van de zorgverzekeraars,of de begrafenisondernemer,lekker makkelijk de consumenten de schuld te geven,u vergeet dat de consument mede helpt de werkeloosheid te beperken,graaiers doen dat niet die verspreiden enkel het virus waar we nu inzitten

tonkuijler
door tonkuijler - Nov 17, 2011 om 13:13
19 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja, volgens mij ben je niet zoveel vergeten en ben jij goed op dreef!

@TS en alle anderen die vinden dat het zo vreselijk goed gaat in dit land, de rijkeren hebben nog niets tot niet zo veel hoeven bijleggen, en wat dachten jullie van de voedselbanken? Hadden wij deze na 1945 niet moeten uitbannen? Wat krijgen we hier binnenkort, de gaarkeuken?
Het is een complete schande, als je op een sociaal minimum zit en je raakt je werk kwijt en je hebt die voedselbank nodig, ben je dan lui of werkschuw, of eet en drink en rook je dan teveel, het is makkelijk l@llen als je een gevulde portemonnee hebt over de ruggen van anderen.
""" Voorts hoeven we niet zo nodig drie maal per jaar op vlieg vakantie of 2 weken naar weet ik voor ver land."""
Veel mensen zouden best wel eens 1 keer op vakantie willen maar hebben het geld er niet voor.

@merry......, Maar klagen wel enorm over dit kabinet en de bezuinigen/verhogingen e.d.Rutte een vieze kl...zak noemen, jammer dat je zulke aso`s naast je hebt wonen, ik zou aan de andere kant van jou kunnen wonen .... waarom .... ik denk er net als jouw buurman ook zo over!

to
door tobenja - Nov 17, 2011 om 13:38
16 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben het met veel van deze schrijver eens en uiteraard zijn er UITZONDERINGS GEVALLEN zoals ALTIJD al geweest is.Maar hij zal deze gevallen ook niet bedoelen
Ik ben nu bijna 59...werk al vanaf mijn 14jaar waar ik in de huishouding werkte voor halve dagen en FL12,50 p.week verdiende.Kon niet gaan studeren vanwege
de armoede en dan bedoel ik ook ECHTE ARMOEDE...8 kinderen en vader in de wintermaanden werkeloos(was schilder) en dan praktisch geen geld,wel tweedehands,vaak afgedragen kleding en schoenen van de St.Vincentius vereniging (voor de armeren).Met 15 in een winkel voor FL30, pweek(40 uur) en met 16 naar Philips in de fabriek.Met Kerstavond naar het Leger des Heils voor
een heerlijke maaltijd,moesten we wel in de vrieskou een half uur lopen maar dat
was geen probleem voor ons.Als de kinderbijslag kwam, was het feest want dan
kregen we elke dag fruit en warm eten maar de schulden moesten dan wel worden betaald want alles ging praktisch op de pof en dan was het weer op.
NOOIT geen vakantie gehad maar we hadden een speeltuin en we deden touwtje springen en knikkeren en voetballen enz. We hadden een klein moestuintje met boontjes en sla en hielpen dan mee met vader.Maar door de
armoede was er ook veel ruzie thuis tussen vader en moeder en daarom had ik
me voor genomen om NOOIT maar dan ook NOOIT armoede te willen hebben.
Heb dus ALTIJD 6-7 dagen gewerkt..overdag in de fabriek en sávonds poetsen
via schoonmaak bedrijf en in de vakantie aardbeien plukken en tuinbonen.
en door al dat werken en sparen heb ik het dus nu KEIGOED en heerlijk wat
centjes op de Bank staan,werk nu nog zo'n 45 uur per week maar vind het geen
probleem..We hebben altijd OF/OF gekend en nooit EN/EN en als je iets wil,
dan eerst sparen en dan pas kopen en dat hadden ze zo'n 30 jaar geleden al
mee moeten beginnen met de kinderen van toen en van nu.Maar het is bij heeel
veel EN/EN en ze menen OVERAL RECHT op te hebben. Zoals ik al eerder
aangaf...er zijn UITZONDERINGEN maar het is nu gewoon van de zotte.een paar jaar
niet met vakantie kunnen,daar ga je echt niet van dood hoor en je wordt er niet
slechter van maar weet meer te waarderen.
Nu lees je weer dat er met Sinterklaas zo'n 493 miljoen wordt uitgegeven,
en dan hebben we het nog niet eens over Kerst en Oud en Nieuw.
Probeer elkaar eens wat te helpen door bijv. iets te ruilen of ga naar de rommel
markt waar je potverdorie voor een paar euro's de mooiste Merk kleding en andere
spulletjes kan kopen. Het is echt GEEN schande hoor en NIEMAND die het ziet
dat het niet uit de winkel komt.

natuurmens
door natuurmens - Nov 17, 2011 om 13:49
158 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben chronische ziek en hou mijn hard vast, moet al van het minium rond komen. Voor kleine 30 euro moet ik alles per week doen. Ik zie dat bedrag maar krimpen en bid tot god dat hij me maar gauw komt halen.

karelstromph
door karelstromph - Nov 17, 2011 om 14:06
95 Antwoorden / 5 Vragen

Zelf ben ik het met TS eens. Natuurlijk zijn er bij een dergelijke recessie enkelen die meer getroffen worden dan anderen. Daar is geen ontkomen aan. Maar steen en been te klagen omdat het een beetje slechter gaat is het dwaas. Egotripperij. Waarom zou het nu en dan niet iets slechter gaan?

Velen roepen alleen maar rechten, rechten en nog eens rechten, hebben rechten op permanent groeiende welvaart. en daarvoor moeten anderen zorgen.

Laatstelijk zie ik het minder, maar enige jaren geleden maakte de media sport van klagen en verkeerde voorbeelden (op de buis) brengen

- een asielzoeker, die niet genoeg geld had voor sigaretten
- een bijstandsmoeder die klaagde over het duurder worden van katten- en hondenvoer
- een gepensioneerde die niet meer met zijn vrouw uit eten kon gaan
- een gepensioneerde die niet meer met vakantie kon
- een 34 jarige moeder van 5 kinderen (van 4 verschillende vaders) die haar voeding bij de voedingbank moest halen, sprak ons dreigend toe, alsof haar ellende onze schuld was)

Kortom een hoop pseudo-armoede, maar een ECHTE armen heb ik niet gezien op de TV (en die moeten er - gelukkig niet veel - toch ook zijn).

Een beetje bescheidenheid en je lot wordt heel wat dragelijker, ook al gaat het minder goed.

Groet, Karel

keesstada
door keesstada - Nov 17, 2011 om 14:08
54 Antwoorden / 6 Vragen

Eigenlijk ben ik het met iedereen eens.
Ik weet te weinig over het te-dik-zijn.
Waar komen die kilo's dan vandaan? Een erfelijke ziekte?
Waar ik vaak aan denk, dat je in de laatste wereldoorlog geen dikke mensen zag.
Maar dit is ook niet het onderwerp.

Al de zaken die ik hier lees onderschrijf ik.
Als ze nu eens de reclame van allerlei opgedrongen zaken aan banden legden. Vooral het lenen en een auto kopen en het volgend jaar betalen.
Wikipedia vroeg een bijdrage om minder afhankelijk te zijn van sponsoren. Ik heb gelijk iets gestort.
Het erge is dat je zelf de reclame betaalt. Niet omdat Heineken bier lekkerder is, nee meeste reclame en dus duurder pils.
En ga maar door... Coca Cola, enz.

=angara schreef op donderdag 17 nov 2011, 12:19: Dit is wel erg kort door de bocht.... ik neem ff mezelf als voorbeeld. Door ziekte ben ik al 14 jaar uitgeschakeld en gezegend met 9 soorten medicijnen per dag. Ik weeg daardoor 140 kilo maar eet zo goed als niets. Ik leef op spa water en volkoren crackers en evengoed is een stempel snel gezet. Roken doe ik niet en heb ik ook nooit gedaan. Mijn inkomen is minima en ik ben al 12 jaar niet op vakantie geweest. Ik wil even niet weten hoe het volgend gaat lopen met de financiën..... Maar dat iemand zo makkelijk oordeelt daar kan ik me zeer kwaad om maken. Je mag niet zomaar oordelen over iets waar je niet van weet of de mensen er eigenlijk wel directe schult aan hebben.

tenormin
door tenormin - Nov 17, 2011 om 14:08
16829 Antwoorden / 108 Vragen

alvdale, ik zou bijna willen dat ik (om maar een greep te doen) veel te veel had gegeten en gedronken om chronisch ziek te zijn. Dan had ik tegen mezelf kunnen zegge": eigen schuld, dikke bult. Maar, diabetes, astma en hartfalen kwamen niet door veel eten of vakanties. Ik ben bijna geneigd om naar uw inkomen te vragen. Totaal geen compassie of indenkingsvermogen lees ik in uw discussie. Er zijn te veel mensen die het wel moeilijk hebben. En ga nu niet vergelijken met de derde wereldlanden, want daar wonen we niet plus dat wij als land ook nog eens de meeste financieële hulp bieden. Ten koste van?? Juist, onze ouderen, zwakkere medemensen in dit land. Nee, met vakantie hoef je niet (zou niet meer weten hoe het was) maar om half Nederland weg te zetten als overtrokken figuren, gaat me ietwat te ver. Voor mij is het een luxe dat ik nog telefoon en internet heb , terwijl dat al heel gewoon wordt gevonden.

tenormin
door tenormin - Nov 17, 2011 om 14:11
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@karel, echte armoede zie jij niet; die mensen verstoppen zich, geloof mij maar.

pe
door peterrhoon - Nov 17, 2011 om 15:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn mensen die denken dat het allemaal wat minder kan. Ik moet het doen met 300 Euro per week. Mijn vrouw is invalide en de kosten van haar levenbehoeften zijn enorm, dus laat al die mensen die zo nodig vinden dat het allemaal wat minder kan eens kijken naar alle mensen die weinig te besteden hebben met een beperkte AOW, zoals wij.

Succes met het nadenken hierover en ik hoop voor jullie dat je nooit in een situatie als de onze komt.

Peter

mi
door mietekee - Nov 17, 2011 om 15:29
4 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk uit met oordelen over anderen. Er is veel rijkdom in dit land maar ook veel armoede. Zelf vandaag na 21 jaar wegens reorganisatie ontslagen. Dit betekent de tering naar de nering zetten en geloof me er blijft niet veel over. Overigens rook niet, drink niet, heb overgewicht -genetisch + medische aandoening :( - . Dit laatste veroorzaakt ook veel extra kosten die ik zelf moet bekostigen.

tenormin
door tenormin - Nov 17, 2011 om 15:33
16829 Antwoorden / 108 Vragen

peterrhoon, maar het zijn juist die mensen die geen flauw benul hebben hoe krap die portemonnee geworden is; ze zijn misschien wel helemaal gezond of kunnen zwemmen en geld, net zoals dagobert duck. Tja, die liggen echt niet wakker van de maandelijks te betalen zorgverzekering, eigen risico e.d.
Wij wel en ik heb letterlijk slapeloze nachten daarvan, maar who cares??

keesstada
door keesstada - Nov 17, 2011 om 15:45
54 Antwoorden / 6 Vragen

De enige partij die nog wat voor de minderdraagkrachtigen doet is de SP.
Maar tja, zolang de mensen zeggen, ik heb altijd op mijn partij gestemd, of... ik ben christelijk, dus ik blijf natuurlijk op de CDA stemmen, dan verandert er niets.

=tenormin schreef op donderdag 17 nov 2011, 15:33: peterrhoon, maar het zijn juist die mensen die geen flauw benul hebben hoe krap die portemonnee geworden is; ze zijn misschien wel helemaal gezond of kunnen zwemmen en geld, net zoals dagobert duck. Tja, die liggen echt niet wakker van de maandelijks te betalen zorgverzekering, eigen risico e.d.
Wij wel en ik heb letterlijk slapeloze nachten daarvan, maar who cares??

pe
door peter.kempers - Nov 17, 2011 om 16:02
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ben het helemaal eens met stellingname , bomen groeien tot in de hemel
kan allemaal wel ietsje minder , ouders weten niet meer wat ze hun kinderen met sinterklaas moeten geven,keer helemaal overslaan ! , keer weekend zonder kratje bier, of niet meer roken , keer met fiets inplaats van auto,

bo
door boemer.31 - Nov 17, 2011 om 16:16
14 Antwoorden / 2 Vragen

er schijnen veel mensen die van mening zijn dat iedereen het heel goed hebben in nederland leer mensen beter kennen en hoor dan wat er allemaal aan de hand is en denk niet aleen aan je eigen!!!!!!!!!!!!

pe
door peterrhoon - Nov 17, 2011 om 16:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Peter Kempers en anders denkenden,

U en anderen praten voor de vuist weg, zonder enig inzicht in de leefwijze en het budget van andere mensen.
Ten eerste, wij drinken niet, wij hebben geen kleine kinderen meer. Wij leven uiterst sober en keren elk dubbeltje om. Wij gaan niet naar de bioscoop, vakanties is voor ons niet haalbaar wij moeten leven met de beelden van onze vakanties van vroeger. Ja wij hebben een auto. Maar die hebben wij nodig voor de scootmobiel of de rolstoel van mijn vrouw. Openbaarvervoer is geen optie voor ons. Wij hebben het een keer geprobeerd, maar wij kwamen niet ver met de scootmobiel. Daar is het openbaarvervoer niet op ingesteld.

Misschien weet u niet, wat voor angsten wij uitstaan met betrekking tot de ziekte van mijn vrouw. Wetende dat het einde elke dag kan komen voor haar. Samen met de financiële problemen, mag duidelijk zijn dat wij genoeg op ons bordje hebben.

Zo kan ik nog wel vele pagina;s doorgaan. Het probleem is dat er mensen zijn die, zonder enige kennis, vanzelfsprekend aannemen dat het allemaal wat minder kan.
Het zou deze mensen sieren, als zij eerst na zouden denken over wat zij menen aan ons op te leggen. Wij en vele anderen zijn AOW-ers met een zeer beperkt inkomen. Gezien ons leeftijd zijn wij mogelijk vaker ziek dan anderen. Dat brengt heel erg veel kosten met zich mee. Als je jong(er) bent, en meer te besteden hebt, dan denk je dat iedereen die mogelijkheid heeft. Helaas is de de realiteit anders. Mogelijk kunt u uw pijlen richten op volksvertegenwoordigers en directeuren en managers van grote bedrijven. Deze personen hebben meestal een vorstelijk inkomen en worden door vriendjes in hun circuit aan nog beter betaalde baantjes geholpen. Daar ligt het probleem. Die mensen blazen hoog van de toren dat wij moeten bezuinigen. Zij bekijken een en ander vanuit hun eigen situatie. Een situatie die -op financieel gebied- niet te vergelijken is met een groot deel van de Nederlandse bevolking.

Mogelijk kunt u zich, gezien het bovenstaande, een beeld vormen over de realiteit van het leven. Misschien dat u begrip heeft of krijgt voor onze situatie en in de toekomst wat minder genuanceerde kreten slaakt.

Wat dat betreft, ik hoop dat u niet in een zelfde situatie komt als mijn vrouw en ik.

hi
door hipppo - Nov 17, 2011 om 17:10
303 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn nog steeds groepen mensen in onze welvaartsstaat die nooit welvaart gekend hebben, nu niet en vroeger al helemaal niet. Over het algemeen is het niet hun eigen schuld, maar hebben ze gewoon pech gehad door oorzaken waarvan er inmiddels wel enkele zijn genoemd. Ik herinner me nog heel goed de jaren vijftig, waar maar heel weinig mensen echt een hoog inkomen hadden.
Er bestond de zgn. bestedingsbeperking, ingesteld door de regering om 's lands economie er na de oorlog weer zo snel mogelijk bovenop te helpen. Dat betekende dat de lonen (kunstmatig) laag gehouden werden. Pas in de jaren zestig begon dat te veranderen, de druk op de ketel werd te hoog met als gevolg bijv. (forse) zwarte lonen in de bouw. Het aardige van de jaren vijftig was wel dat je met weinig tevreden was en dat mensen zuinig waren op hun spullen. Alles werd tot in het oneindige gerepareerd en als het dan eindelijk echt stuk was werden nog wel de bruikbare (onder)delen eraf gehaald. Als ik zie wat er hedentendage nog steeds wordt weggegooid, c.q. bij het grof vuil wordt gezet, heb ik de neiging om te denken dat we nog steeds in overvloed leven. Hetzelfde geldt als ik zie hoe makkelijk mensen na enkele jaren al weer zijn uitgekeken op hun interieur en zonder blikken of blozen de hele handel eruitgooien en vervangen door wat dan in de mode is. Ander huis gekocht en wat doet men: (vaak, niet altijd) meteen die keuken eruit en niet te vergeten de badkamer, ook al zijn ze nog gloednieuw en van alle gemakken voorzien. Enfin, zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
Waar het op neer komt is, dat de inkomensverdeling in ons land (en de rest van de wereld) niet deugt. Heel veel mensen verdienen veel meer dan ze eigenlijk waard zijn, anderen krijgen niet waar ze eigenlijk aanspraak op zouden moeten kunnen maken. Ook als de welvaart, c.q. het bruto binnenlands product iets terugloopt hoeft er niets aan de hand te zijn als de koek wat rechtvaardiger werd verdeeld.
Maar ja, te veel kiezers hebben nu eenmaal besloten op een partij te stemmen die geen probleem ziet in het laten voortbestaan van armoede onder een grote groep mensen.

ka
door kama - Nov 17, 2011 om 17:21
161 Antwoorden / 19 Vragen

Natuurlijk, er zijn schrijnende gevallen. En er zullen ook schrijnende gevallen zijn waar degene die in die situatie zit zelf niet iets aan had kunnen doen.

En dan bedoel ik niet de mensen uit sommige TV-programma's die een veel te hoge hypotheek of persoonlijke lening zijn aangegaan om toch maar niet onder te hoeven te doen voor de buren of de familie.Daar heb ik geen medelijden mee.
Maar voor de grote meerderheid geldt toch dat we in heel grote luxe leven in vergelijking met 50-55 jaar geleden.

Stel je voor: hooguit een keer per week vlees; alleen maar kleren aan van je oudere broer of zus; nieuwe kleren alleen zelfgenaaid of gebreid; met sinterklaas dolblij zijn met een doosje lego waar 20 blokjes in zaten; nooit met vakantie; geen auto, tv, koelkast, wasautomaat; geen computer om te kunnen klagen over hoe slecht het gaat (als die al hadden bestaan :-) ); een douche in het kolenhok als je wat welgestelder was, anders een tobbe; alleen maar een tweedehands fiets. En dan schets ik een gezin dat bij de bovenkant van de samenleving hoorde (qua inkomen).

We hoeven echt niet terug naar die tijd, maar wij zijn er heus ook niet minder van geworden. We hebben geleerd: eerst sparen dan kopen. We hebben geleerd om blij te zijn met kleine dingen. Dus in heel veel gevallen zeg ik: je kunt best met wat minder toe en ook heel gelukkig zijn.

la
door lambikske - Nov 17, 2011 om 17:51
11 Antwoorden / 7 Vragen

Het is waar dat de laagste inkomens altijd het zwaarst getroffen worden. Uit de statistieken blijkt dat de kloof tussen arm en rijk met de jaren groter is geworden.
Hoewel ik het niet echt breed heb, kan ik best nog wat inleveren, daar heb ik geen problemen mee. Mijn grootste zorg gaat echter uit naar de natuurgebieden, het milieu, de CO2 uitstoot en het dierenwelzijn waarop stevig wordt bezuinigd. Het korte termijn denken is de grootste handicap van dit kabinet. Het gaat deze regering alleen om de economie, maar daar kun je het behoud van onze aarde niet mee redden.

jantje
door jantje - Nov 17, 2011 om 18:24
123 Antwoorden / 12 Vragen

Doordat mijn man chronisch ziek is moeten wij rondkomen van een te kleine WAO- uitkering. Die wordt aangevuld door een sociaal aanvulling. De zogenaamde kopje op de uitkering. Het is niet veel en het maakt dat we net op het minimum zitten. Daar kunnen we nu nog van rondkomen maar het wordt wel moeilijker.
Vorig jaar konden we onze 'vakantiegeld' in één keer naar de ziekenfonds/ belasting brengen als Eigen Bijdrage. Dit jaar geen vakantie.

Ik wilde vanmorgen eens leuke kleren aandoen en tot mijn schrik zag ik dat er maar twee warme truien meer in lagen. Een keer gekregen. Ik heb al heel lang geen nieuwe kleding meer gekocht omdat het òf heel duur was òf het was niet in mijn categorie te krijgen. Nieuwe schoenen heb ik nog niet nodig, mijn oude zijn nog goed.

Mijn vraag aan al de mensen die oordelen over 'lui met een uitkering", mogen wij ook een beetje levensgeluk hebben?
Ook wij betalen belastingen ja, ook wij doen aan vrijwilligerswerk door b.v. mensen naar de bejaardensoos te rijden. En helpen met boodschappen. Zouden we dat niet doen dan is die ouderen-club gedoemd om te verdwijnen want niet al de oude mensen kunnen een taxi betalen,. of indien ze wel met de taxi meegaan, moeten ze het delen met weer anderen. M.a.g. dat ze in plaats van rechtstreeks naar huis, eerst via andere dorpen moeten meerijden.

Ik heb geleerd om zuinig te zijn met mijn spullen, de keukenstoelen dateren van 40 jaar geleden, ze zitten nog lekker waarom dan nieuwe kopen? Sokken breinen doen we zelf en af en toe krijgen we iets uit een tuin van buren.

Eigenlijk zou iedere gemeente een lap grond beschikbaar moeten stellen aan mensen die van weinig geld rond moeten komen. Daar kunnen ze dan zelf boontjes en aardappels op verbouwen. Niet alleen goed voor de gemeentekas maar ook voor een positief zelfbeeld van iemand met een uitkering.

Want geloof me maar, het kan heel vernederend zijn om alsmaar je hand op te moeten houden.

b.
door b.veld - Nov 17, 2011 om 20:30
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat de meeste armoe ontstaat in gebroken gezinnen, man weg en de vrouw aan het werken....de kids vreten en zuipen zich klem in de supermarkten, hebben een tv, smartphone, brommers en verknallen tientallen euro's per week. Dus: bezuinigen is echt geen ramp!!
B.veld

jantje
door jantje - Nov 17, 2011 om 21:11
123 Antwoorden / 12 Vragen

Mijnheer of mevrouw B. Veld

Waar baseert u uw mening op? Ziet u dat in u omgeving?

Wij moeten al vanaf 1984 heel erg zuinig aan doen. Ik heb staan huilen toen ik voor mijn kind geen mooi speelgoed kon kopen. Maar ook bij de eerste stapel kleding die ik van iemand kreeg.
Want voorheen kon ik altijd zelf de broekriem ophouden. En ja, ik heb op het punt om ook te gaan werken, maar wel uit noodzaak. En mijn KID heeft zich nooit volgevreten of klem gezopen zoals u suggereert.

U weet helemaal niet waar u het over hebt met zulke domme opmerkingen. Nog weer meer bezuinigen is voor ons echt een ramp. Want nu al kunnen we zowat nergens meer aan meedoen. Iets nieuws kopen alleen als we het echt nodig hebben en dan ook nog spul van inferieur kwaliteit. Spul wat meteen stuk gaat kost op den duur meer dan wanneer je meteen iets goeds kunt kopen.

Ik denk dat ik me nu wel voldoende heb verantwoord, Wat doet u voor de kost?

al
door alvdale - Nov 17, 2011 om 21:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

adale. Aan de reacties moet ik opmerken dat er velen zijn die maar met moeite rond komen met hun geringe inkomen.Met deze huidige regering was is dat, en in de toekomst , wel te verwachten.Wij hebben in dit land bij de laatste verkiezingen gekozen voor een regering die op de zelfde manier reageert op economische teruggang als de Amerikaans republikeinen, d.w.z. bezuinigen doe je bij de laagste inkomens en de rijken spaar je.Een van de beste mogelijkheden om werkelijk een redelijk bedrag van die 18Mld te gebruiken is o.a.de afschaffing van de aflosvrije hypotheken.Er staat nu al 650Mld aan hypotheken uit waarvan er over ca 40% niet wordt afgelost. Dat betekent dat de staat ca 4 a5 Mld minder aan belasting ontvangt en daarvan zou veel wat nu ons aan zorg en sociale voorzieningen wordt gekort betaald kunnen worden.Ook de banken komen te kort want aflossen betekent dat er geld beschikbaar komt om bedrijven en starters op de huizen markt te kunnen bedienen.Deze houding van Rutte en consorten lijkt naar mijn gevoel op een lichte vorm van corruptie want het doel was de rijken te sparen en dat zijn VVDers en een aantal rijke CDA leden.Wanneer maakt de oppositie nu eens .een behoorlijke vuist om deze ego`s Rutte en Verhagen te wippen.Van onze 2e kamer hoeft men ook al niet veel te verwachten op dit punt.

jantje
door jantje - Nov 17, 2011 om 21:20
123 Antwoorden / 12 Vragen

alvdale

Dank

Moin

ke
door kees hoek - Nov 17, 2011 om 22:20
23 Antwoorden / 18 Vragen

Het zijn wel weer onze ouderen,zieken en gehandicapten die moeten bloeden.Kabinet zegt bijna iedereen moet inleveren. Zegt niet iedereen moet inleveren.Dus de mensen die al zoveel hebben en ons geweldige kabinet zal de pijn niet voelen.
Vladja met jou redenering volkomen eens. Zelf leveren ze niets in.

kr
door kroon_1 - Nov 18, 2011 om 09:26
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind de vooruitzichten erg slecht.
Heb diverse chronische ziekten en moet al zo veel medicijnen zelf betalen.
Daar komt volgend jaar nog meer bij en hydro-therapie.
Het is geen vraag of er dan nog luxe is, maar of ik dan nog eten kan kopen als ik netjes op tijd mijn rekeningen betaal.
Dus hoe bedoel je welvaart?
Níet als je een minimum inkomen hebt.

b.
door b.veld - Nov 18, 2011 om 10:28
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=moin schreef op donderdag 17 nov 2011, 21:11]Mijnheer of mevrouw B. Veld

Waar baseert u uw mening op? Ziet u dat in u omgeving?

Wij moeten al vanaf 1984 heel erg zuinig aan doen. Ik heb staan huilen toen ik voor mijn kind geen mooi speelgoed kon kopen. Maar ook bij de eerste stapel kleding die ik van iemand kreeg.
Want voorheen kon ik altijd zelf de broekriem ophouden. En ja, ik heb op het punt om ook te gaan werken, maar wel uit noodzaak. En mijn KID heeft zich nooit volgevreten of klem gezopen zoals u suggereert.

U weet helemaal niet waar u het over hebt met zulke domme opmerkingen. Nog weer meer bezuinigen is voor ons echt een ramp. Want nu al kunnen we zowat nergens meer aan meedoen. Iets nieuws kopen alleen als we het echt nodig hebben en dan ook nog spul van inferieur kwaliteit. Spul wat meteen stuk gaat kost op den duur meer dan wanneer je meteen iets goeds kunt kopen.

Ik denk dat ik me nu wel voldoende heb verantwoord, Wat doet u voor de kost?

b.
door b.veld - Nov 18, 2011 om 10:59
5 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Moin, hierbij een reaktie van mij ( B. Veld ). Ik ben in een gezin van 5 kinderen grootgebracht waar ook armoede heerste. Mijn moeder is haar man verloren in een concentratiekamp tijdens de tweede wereld-oorlog. Ze bleef met 2 kleine kinderen achter. Mijn moeder moest van 7 gulden in de week rondkomen, wat uiteraard bij lange na niet genoeg was om van te leven. Maar ze ging niet bij de pakken neerzitten, maar ging in de avonduren bij een transportbedrijf in Hoogeveen werken om toch nog één keer in de week een stukje spek of vlees te kunnen eten: kadootjes kwam al helemaal niet ter sprake, er was geen geld voor ). Mijn moeder hertrouwde weer met haar nieuwe man ( mijn vader ). Uit dit tweede huwelijk zij nog drie kinderen geboren, Mijn vader zei tegen mijn moeder: Grietje,(mijn moedersnaam ) ik zal de zorg zoveel mogelijk van jou overnemen zodat we het ietsjes ruimer zullen krijgen. Mijn vader werkte ca. 60 uur in de week en nam alle werkzaamheden aan om maar inkomsten te creëren. Mijn eerste horloge kreeg ik op mijn 13e jaar alsmede een 2e hands fietsje omdat ik naar de LTS moest en lopen was te ver van de school. Ook in die jaren moest elk dubbeltje omgekeerd worden, dus ik weet ook wat armoede is. Verder wens ik u veel sterkte in de nabije toekomst, voor u en de kinderen. Oja, ik ben 66 jaar en een man. Ook ik heb dag en nacht gewerkt om mijn gezinnetje van het broodnodige te voorzien. Wij genieten van een klein pensioentje, maar vinden de gezondheid belangrijker dan altijd maar over materiele dingen te praten. Groetjes van Bé Veld.

ma
door manwijf - Nov 18, 2011 om 13:56
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ben het helemaal eens met de stelling. Iedereen denk maar dat ie niet zonder een auto, telefoon en vakantie kan, maar das natuurlijk onzin. Van mij mag de crisis nog wel even aanduren.

Ik realiseer me tegelijkertijd, dat het voor sommige groepen veel te zwaar is. Maar eerlijk gaat het allang al niet meer. Waar de een gezond is en overgesubsidieerd wordt en levenslang een uitkering krijgt, moet de ander oud en/of ongezond op een houtje bijten. Dat is NL anno 2012.

Wij halen liever per jaar honderden mensen van ver om ze hier te sponsoren. dan dat we dat geld aan onze ouderen of zwakken besteden. Ik kom dagelijks bij mijn schoonmoeder in het verpleeghuis en daar word je niet vrolijk van. Iedere dag in je eigen stront zitten is geen pretje. Gelukkig heeft ze ons, want van de zorg moet je het niet hebben. En maar uitdelen in NL! Het is om je kapot schamen dat een asielzoeker (ondersteunt door een corrupt COA) het hier nog beter heeft. Waar voor de een een batterij aan advocaten klaar staat, moet de ander het maar lekker zelf uitzoeken. Discriminatie? Nou en of!
Je kunt in NL om een uitkering te krijgen nog beter je kinderen of je partner om zeep helpen en een bank beroven, dan dat je fatsoenlijk jarenlang gewerkt hebt en als 50plusser aan de kant gezet worden. Dan krijg je nl niks. Waar een Somalische kaper een huis, inrichting + uitkering krijgt, huursubsidie, studiebegeleiding, kinderbijslag en gratis zorg kan deze vrouw de pl.. genieten.
Mauro vinden we allemaal zielig, maar die Nederlandse zwerver die het nu ook koud heeft, interesseert ons geen reet. Of wel soms? Ik zie er anders niets over op tv....

jantje
door jantje - Nov 18, 2011 om 14:08
123 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Be Veld,

Hartelijk dank voor U antwoord. Ja, mijn moe moest ook de eindjes aan elkaar knopen en wij hebben ook wel met stopgaten achter de ellebogen en hielen gelopen.

Ik moest meteen na de lagere school aan het werk om een bijdrage in de huishouding te leveren. Ik heb al mijn spullen altijd zelf moeten verdienen.
Maar in een tijd waarin men het over de welvaart heeft is het toch droevig dat er voedselbanken en weggeefwinkels moeten bestaan.

En dan te zeggen dat het niet erg is dat er nog meer bezuinigd moet worden, daar treft men in hoofdzaak de Chronische zieken, bejaarden en alleenstaande moeders / vrouwen mee.
Grote Helden zijn het daar in Den Haag. Ze zijn geweldig dat ze dat kunnen presteren. Ze zullen zichzelf op de borst kloppen en hun zakken vullen. Ze zullen trots op zichzelf zijn. Die grote A -sociale kliek. Mensen die al veel geld hebben worden ontzien.
Ik heb alweer een bericht van de zorgverzekering, onze eigen bijdrage komt bij elkaar opgeteld op 440 euro per jaar. Daar moet de verzekering zelf ook nog
betaald worden.
Ik blijf bij mijn standpunt dat mensen een eigen moestuin zou moeten hebben. Kijkt u voor de aardigheid ook eens op de site van het Consuminderhuis. via google is die wel te vinden.

Moin.

jantje
door jantje - Nov 18, 2011 om 14:25
123 Antwoorden / 12 Vragen

Manwijf,

Die asielzoekers krijgen helemaal geen complete inrichting, alles wat er in de huizen staat (de meubels, koelkast, wasmachien, enz. ) hebben zij in bruikleen. Dat is niet van hun.
Ze krijgen wat zakgeld en wat ze daar mee doen dat gaat niemand wat aan. Dat is hun leefgeld. Ik heb wel eens asielzoekers gezien die in een kringloopwinkel een stapeltje borden kocht en keukengerei. Die mensen worden echt niet stapel verwend.
Zwervers kiezen ook vaak zelf voor hun zwervend bestaan. in Assen was er eentje die een goed onderdak kreeg van de gemeente. Twee dagen later had hij de koelkast en het bed al verkocht om er weer drank voor te kopen.

Ik wacht er ook nog maar even mee om mijn man om zeep te helpen hij is al ziek genoeg. Ik zei al eerder, ik voel het ook als een vernedering om mijn hand op te moeten houden. Maar we kunnen niet anders.
Wat ik wilde zeggen is, we hebben het niet breed maar we redden ons er nog wel redelijk van. Maar men moet niet te veel meer van ons af vragen want dan gaat het wel verkeerd.

li
door lisa123 - Nov 18, 2011 om 15:08
134 Antwoorden / 53 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 16 nov 2011, 22:00]Je vergeet even een flink aantal categorieen mensen, die er hard op achteruit gaan.

Verhoging van de zorgpremie, verlaging van de zorgtoeslag, verhoging van het eigen risico. Dit treft de AOW-ers en chronisch zieken keihard! Die zitten al op een minimum, wat al die jaren met zulke kleine percentages is "aangepast", dat zij al jaren inleveren. Want deze drastische verhogingen zitten niet in de indexeringscijfers. Waar moeten die dat "extra" geld vandaan halen?

En hebben al die plucheplakkende figuren in Den Haag zelf al wat ingeleverd van hun riante vergoedingen? Wachtgelden, onkostenvergoedingen (zonder hoeven te verantwoorden), dan nog extra te declareren extra kosten etc.

Al een paar van de miljoenen verslindende projecten afgeblazen?

Zich al eens in Brussel sterk gemaakt voor die miljoenen kostende idiote vergaderingen, die eens in de zoveel tijd zodanig in Straatsburg moeten plaatsvinden, waardoor het hele circus voor 1 dagen verhuist?

Nee, zich dagen druk maken over een goed inge-integreerde asielzoeker, die uitgezet moet worden. Terwijl de jongere juist een bijdragen kan leveren aan de Nederlandse economie. Want zulke jongeren hebben we nodig om straks de economie draaiende te houden.

De rekening wordt weer heel eenzijdig neergelegd bij de zwakkeren in de samenleving.

De economie kan een heel stuk verbeterd en nog versterkt worden, als ze eens op de juiste plaats het mes erin zetten. Dan gaat het stuk beter met Nederland.

En Griekenland de euro uitgooien. Dat land heeft jaren geld nodig. Maar de Griekse instelling van smeergeld, vriendjespolitiek, geen belasting betalen etc. is niet in paar jaar om te turnen. Dat zit zo ingebakken en ingeslepen dat dat minstens een generatie kost.

Vladja

Ben het helemaal met Vladja eens, zit zelf in de WAO wegens een chronische ziekte, heb er niet om gevraagd en heb moeite om de zorgpremie te betalen, laat staan de rest.
Wanneer wordt het weer eens normaal en betalen we naar inkomen?

En degenen die hier reageren en zitten te zeiken over dikke mensen en 4 keer per jaar met vakantie: ik ben sinds 2001 (toen ik gelukkig nog werkte) al niet meer met vakantie geweest, vakantiegeld wordt 3 keer omgedraaid en nuttig besteed aan o.a. de zorgpremie en achterstallige betalingen.
Leuke besteding van het vakantiegeld. Fijne vakantie gewenst.
En zo zijn er met mij nog duizenden.......

pe
door peterus - Nov 18, 2011 om 18:38
84 Antwoorden / 14 Vragen

We kunnen een stapje terugdoen?
Hoezo?
Feit; Dat er steeds meer mensen de voedselbank bezoeken!
Feit;Er steeds meer mensen in betaling problemen komen!
Feit;De inflatie stijgt per jaar meer dan ten opzichte van het inkomen.
Feit;De eigen risico van de zorgverzekering stijgt!En in 2013 is het eigen risico €250 en in 2014 €300 want Griekenland/Spanje/Italië/Ierland hun tekorten betalen wij toch wel,lang leve de euro die ons door de strot is geduwd.
Feit;De werkeloosheid stijgend is!
Feit;Alle eerste en tweede kamer leden geen 1 cent inleveren,sterker nog ze willen loonsverhoging!
Feit;Wij in Europa bijna de hoogste prijs betalen aan de benzine pomp.
Feit;Bankdirecteuren strijken elk jaar weer hun riante bonus op.
Feit;Door die graai cultuur van;bankdirecteuren hebben we een economische crisis.

We lopen achter op Amerika met 490 miljoen mensen die aan/onder de armoede grens leven.
Maar we zijn wel goed op weg om hun na te doen.
En diegene die wel een stapje kunnen terugdoen?
Doneer dan ruim aan de voedselbank.
En stem eens wijs de volgende keer op een sociale partij als de verkiezingen daar weer zijn.
En dan heb ik het niet over de regenten cultuur partijen die al 10 tallen jaren aan de macht zijn;PVDA/CDA/VVD.
Wordt toch eens wakker met zijn allen en stem wijs de volgende keer!

Peterus.

ma
door manwijf - Nov 21, 2011 om 12:58
574 Antwoorden / 1 Vragen

@moin
U zou nog versteld staan als u inzage had in het subsidiebeleid in NL. Bovendien zegt een enkel voorbeeld niets Ik ken talloze tegenvoorbeelden. COA blijkt ondertusen ook al jaren corrupt! Heeft u dat nog meegekregen? Bijstandsfraude wordt keihard afgestraft (en terecht) maar wie gaat deze miljoenen terugvorderen? Leuke taak voor al die voorstanders misschien?

Ik heb na meer dan 30jaar fulltime werken nergens recht op. Dat is ook een vernedering. Ik mag mn huis opeten. Daarentegen wordt een levenlang hoeren, snoeren, taxirijden beloond met een uitkering en diverse subsidies en als ze het nog bonter maken: schuldsanering. Allemaal onder het mom "iedereen heeft recht op een uitkering". Je bent net gek als je nog fatsoenlijk blijft. Een 'pik-in-het-is-winter-mentaliteit' levert in ieder geval meer op.
En die voedselbank: an me reet. Laat ze eerst de auto en het mobieltje maar inleveren. En als je zo nodig een mega gezin wilt, dan moet je niet zeuren als je de maand niet rond kunt komen. Het is 2012! Tering naar de nering zetten.

Dan heb ik het natuurlijk niet over mensen die ziek of oud zijn. Zij die zich niet kunnen verweren worden in NL gepakt aan alle kanten. Met Mauro kun je nog scoren, maar wie vindt het zielig dat mn schoonmoeder elke dag in haar eigen stront zit? In NL geven wij liever alles weg.
In de koffiebar van de Hema giert het van de zgn kanslozen (lees: Somaliers, Turken, Marokkanen, ongehuwde moeders en zelfs de verkoopster van de daklozenkrant) die nog nooit een slag werk verricht hebben. Zij hebben kennelijk meer geld te verdoen dan de gemiddelde Nederlander.

Stijgende werkeloosheid? Dank je de koekkoek! Er worden jaarlijks honderden, zoniet duizenden werkelozen binnengehaald die levenslang kansloos zijn voor de arbeidsmarkt. We zijn zo goed bezig in NL

jantje
door jantje - Nov 21, 2011 om 13:36
123 Antwoorden / 12 Vragen

Meneer Manwijf,

U scheert heel veel mensen over één kam. Natuurlijk is het zuur als je een eigen huis hebt en in geval van calamiteit het eerst 'op moet eten', voordat je in aanmerking komt voor een uitkering. Natuurlijk is dat niet eerlijk, ben het helemaal met u eens wat dat betreft.

Waarom bent u zo verbitterd, u heeft het goed, heeft u wel eens meer dan twintig jaar afhankelijk moeten zijn van een uitkering, nee. Maar veroordeel a.u.b. ook niet die mensen die er om wat voor reden dan ook wel in beland zijn. Geloof me maar, veel mensen die nu aan de kant staan willen ook graag meedoen in de maatschappij. Maar het probleem ligt niet alleen bij de mensen. Werkgevers willen het liefst jonge, sterke en heel goedkope mensen aan het werk hebben. Wanneer je tegen de 35 jaar bent wordt je al niet meer aangenomen want dan ben je te duur volgens hun. Dat ze er goede werk voor terug krijgen dat maakt hun niks uit.
Een alleenstaande moeder kan het ook niet helpen dat ze niet aan de bak komt, zij draait voor allerlei dingen op waar ze niet om gevraagd heeft. Kunt u aan de buitenkant zien of ze niet door haar (ex-) man regelmatig in elkaar is getremd? Of dat hij niet van de kinderen af kon blijven zodat zij "medeplichtig" is geworden? En misschien was hij wel een intolerant persoontje die op alle mensen om zich heen zat te emmeren inclusief haarzelf. Misschien zijn die alleenstaande vrouwen wel bij de Hema. Of ze hadden net toevallig een middagpauze van hun werk.
U ziet, het is zo gemakkelijk om een oordeel te vellen over alles en iedereen.

Er zijn ook mensen die van alles thuis laten komen, in schuurtjes en kelders staan meer rollatoren dan iemand nodig heeft, iemand heeft 8 paar speciaal aangemeten schoenen omdat ze / hij er recht op heeft. Terwijl zo'n persoon misschien af en toe met een taxi ergens naar toe wordt gebracht.

IN U laatste zin geeft u al het antwoord, er is in Nederland werkloosheid en 'ze' halen werknemers uit het buitenland. Daar is de kern. De werkgevers moeten aangepakt worden, niet de mensen die aan de zijlijn staan.

tenormin
door tenormin - Nov 21, 2011 om 14:15
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Is dit een moin en manwijf conversatie samen geworden? Noteer elkaars telefoonnummers, is prettiger.

keesstada
door keesstada - Nov 21, 2011 om 15:03
54 Antwoorden / 6 Vragen

Ik sluit de discussie, heeft niet veel meer toe te voegen... helaas verandert er niets door onze mening

conny2
door conny2 - Nov 21, 2011 om 22:45
256 Antwoorden / 4 Vragen

Anderen mogen natuurlijk blijven reageren :) alleen de redactie sluit topics.

jantje
door jantje - Nov 22, 2011 om 09:53
123 Antwoorden / 12 Vragen

Jammer dat door mijn toedoen een topic gesloten "moet" worden. Het heeft geen zin om me te verweren tegen onwil van bepaalde mensen om onmogelijke situaties uit te leggen.

Er is overvloed aan spullen e.d. er wordt veel eten weg gegooid maar aan de andere kant is er ook ................ het is al vaak geschreven. Wie er een oplossing voor heeft mag het zeggen. Ik pas.

Moin.