ed
door edwin72 Jun 4, 2020 om 17:13
Geldzaken & recht

Datums GGN van verstuern kloppen niet

Ik heb laatst een brief van GGN gehad, ik moet een klein bedrag betalen omdat ik te laat was. maar per toeval had ik deze 25 mei betaald. wat was het geval op 26 mei kreeg ik deze brief van ggn. 1 dag na mijn telate betaling. in deze brief stond dat als ik het besrag voor 25 mei had voldaan geen incasso kosten had. boven aan deze brief stond een datum van 20 mei best raar als je deze pas 26 mei ondvangt. ik heb bezwaar gemaak op 27 mei ivm de datums. de post doet er geen 6 dagen over meest 1 dag kan 2 maar dat is een uitzondering. dan word er op 27 mei brief 2 gemaakt dat ik hun kosten nog moet betalen binnen 7 dagen. best raar dat je dan weer pas de brief 3 juni binnen krijg 7 dagen later. ik heb die al een keer eerder gehad. dus ik denk dat dit stelsel matig word togepast om zo heel veel incasso kosten te innen. waarom ik had per ideal betalt dus de dat staat bijna gelijk op hun rekeing en word door gestuurd allemaal automatich. vandaar de brieft ineens 26 mei 1 dag na dat ik betaald had. maar ik heb contact gezocht met GGn en ja pas na 10 tot 15 minuten word je na veel iritatie berichten tijdens het wachten op genomen. ook dit word bewust gedaan zodat mensen afhaken ook zo een smirig spelletje wat bij veel bedrijven van dit soort word toegepas maar dat is een ander verhaal. ik heb gevraag hoe dat kom dat het zolang duurt voordat de post er is 6 tot 7 dagen . andwoord was het komt daat de post dus hun veranwoording. en je krijg te horen je moet gewoon betalen en als je er op door gaan hangen ze gewoon op. ik weet bijna voor 100% dat de post bewust laat verstuurt word en dat je daarom onterecht incassokosten moet betalen. ik denk dat heel veel mensen dit zelfde hebben vandaar dat ik deze vraag stel om te kijken over er veel mensen zijn die die ook hebbeb opgemerkt. dat datums niet kloppen en dit word bewust gedaan voor incassokosten te innen. post doet er geen 6 of 7 dagen over dus postnl word hier voor beschuldichd.

2649 19 Rapporteer

getty
door getty - Jun 4, 2020 om 17:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar wat was de oorspronkelijke datum om uiterlijk te betalen?

tijger1
door tijger1 - Jun 4, 2020 om 17:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u vóór de 25ste moet betalen en u betaalt pas óp de 25ste dan bent u te laat.

[edit redactie: onnodig verwijt]

ed
door edwin72 - Jun 4, 2020 om 17:35
5 Antwoorden / 1 Vragen

het gaat niet omdat betalings datum maar de datum waarop zei zeggen dat het verstuurt is 20 mei en ik ondvang deze pas 26 mei en 27 mei ik onvang deze 3 juni dat is het rare in mijn ogen ja ik was te laat maar wel toevallig dat 26 deze brief kwam. als je weet dat de post er 1 dag over doet. en geen 6 of 7 dagen

audb
door audb Jun 5, 2020 om 10:51
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De post zou 1 dag er over moeten doen maar zelf zou ik afgelopen dinstag een klein pakketje krijgen en het is nu al vrijdag en nog steeds niets ontvangen.

Helaas is het geen staats bedrijf meer daar kon je namelijk nog wel oprekenen dat het optijd bezorgd zou worden.

tenormin
door tenormin - Jun 4, 2020 om 17:45
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Als u vóór een bepaalde datum moet betalen moet men dat ook zeker voor die dag zijn bijgeschreven. Vaak kloppen data niet van rekeningen. Zie b.v. post van Zorgverzekeringen en Belastingen. En ook doet de post er soms langer over de door u gestelde 1 dag.

diumenge
door diumenge - Jun 4, 2020 om 17:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kan best. Brief is op 20 mei aangemaakt, 21 mei was Hemelvaart dus mogelijk is de brief pas vrijdag 22 mei aan de Post aangeboden, als de brief dan niet direct gesorteerd is dan zal dat pas maandag 25 mei zijn gedaan. Maar dat is allemaal speculeren.

Belangrijker is dat incassokosten geen verdienmodel zijn, dus je vermoedens dat ze dit doen om incassokosten binnen te harken lijken mij sterk. Je kan die incassokosten namelijk eenvoudig voorkomen door tijdig te betalen, daaruit volgt dat het nooit een interessant verdienmodel kan zijn.

ju
door juliomariner Jun 4, 2020 om 18:10
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Er staan wel meer onzinnige aannames in de OP

va
door vanlotjegetikt - Jun 4, 2020 om 17:51
809 Antwoorden / Vragen

Goh een heel verhaal ophangen/schrijven omdat je te laat betaald en probeert de "schuld" bij het incassoburo neer te leggen.
Wees wijs betaal op tijd en vooral niet op het laatste moment. Scheelt handenvol geld. Enne, betalen en brief versturen kunnen elkaar wel eens kruisen. Verdiep je eens in een boekhouding. Zo te lezen is die niet helemaal op orde.

getty
door getty - Jun 4, 2020 om 17:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De post data doen niet ter zake. U was gewoon te laat en dat heeft consequenties

ed
door edwin72 - Jun 4, 2020 om 18:04
5 Antwoorden / 1 Vragen

ja ik was te laat en geen excussus daar voor eigen schuld, was maar 28 euro en deze was mijn ondschoten, 17,50 van het bedrijf en 11,00 voor de incasso. het gaar er mijn om dat de datums niet kloppen op de brieven als dit 1 keer gebeurd oke maar de 2de brief was 7 dagen later. ik heb dit al eerder gezien en op gereageerd richting hun. de post doet er geen 6 of 7 dagen over. ja het is stelselmatig ook zonder feest of vrije dagen tussen door. alles is geautomateerd tegen woordig dus dat is ook nog iest. mijn vraag is of meer mens dit is opgevallen. de rest is niet van toepassing dus datums en onvang datums. is deze vaak of altijd net naar de uiterste datum ban betalen richting het berdrijf waarvoor het bestemd was. bijv bij mijn 25  en de brief op 26 dan 27 mei binnen 7 dagen de incasso kosten betalen en op de 7de dage pas de brief krijgen.

getty
door getty Jun 4, 2020 om 18:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nogmaals dit doet niet ter zake, betalen en een streep eronder.

diumenge
door diumenge Jun 4, 2020 om 18:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kennelijk weet je al dat hun brieven altijd te laat zijn. Dat is zeker niet netjes en mag je gerust over klagen, maar dan kan je er ook gelijk rekening mee houden en je rekening tijdig betalen.

ne
door neodutchio - Jun 4, 2020 om 18:07
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een factuur, een herinnering op die factuur, een waarschuwing met een laatste ultimatum en uiteindelijk een incassobureau. Dat heeft u allemaal gemist?
U hebt post ontvangen van het incassobureau, anders kon u niet betalen. Welke datum stond daar in?
Al met al hebt u 4 brieven genegeerd en gaat u nu over de inhoud van de laatste brief klagen?

En ja, met Hemelvaart wordt er niet gewerkt, de dag na Hemelvaart op halve kracht en op maandag wordt er geen post bezorgd. Op de 21ste mei (donderdag) op de bus doen is dus op de 22ste (vrijdag) de verwerking in. Met een dagje vertraging wordt het dus op dinsdag de 26ste bezorgd. Dat is de eerste bezorgdag na de 23ste.

ed
door edwin72 - Jun 4, 2020 om 18:13
5 Antwoorden / 1 Vragen

dat doet niet terzaken ja ik was telaat en klaag niet ik zoek iets uit omdat ik denk dat dit heel vaak gebeurt. en ik vraag niet wat je er van vind.
ik hoef geen domme meningen van personen die het breedt hebben of van een icasso bedrijf zijn.

post is geen 6 of 7 dagen onderweg en dan pricies de tijd dat je moet betalen. dat is verdacht.

dus wie heb dit ook opgemerkt. ik denk heel veel mensen.

getty
door getty Jun 4, 2020 om 18:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar wat wil je ermee? Je kan er niets mee.

ne
door neodutchio Jun 4, 2020 om 20:41
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U denkt dus dat het vaker gebeurd. Met onderbuikgevoelens kan niemand iets. Al meerdere keren is uitgelegd waarom het in dit geval langer onderweg is geweest. En ja, dan is die dus wel 6 dagen onderweg.

ro
door ron503 - Jun 4, 2020 om 18:46
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De dagtekening doet er niet zoveel toe de inhoud van de brief echter wel en in die brief van 26 mei stond deze zin 'dat als ik het besrag voor 25 mei had voldaan geen incasso kosten had'. Echter als u op 25 mei een betaling doet dan is dat te laat want een betaling dient op uiterlijk 25 mei op de rekening bijgeschreven te zijn. De brief die u op 26 mei ontvangen heeft is op 25 mei verzonden en dan kan die zin ook anders opgevat worden in de zin 'van u heeft niet op tijd betaald en nu worden er incassokosten in rekening gebracht' en dient u het volledige bedrag binnen 7 dagen te voldoen. U heeft dan wel de hoofdsom betaald maar de incassokosten nog niet dus staat er nog een vordering open en als u die niet voldoet blijft u aanmaningen ontvangen

emcede
door emcede - Jun 4, 2020 om 18:53
960 Antwoorden / 4 Vragen

U blijft erop hameren dat 'de post' er niet zo lang over doet maar u leeft in het verleden. Vroeger deed de post er 1 dag over, in de tijd dat er nog én 's morgens én 's middags post bezorgd werd. Het is al jaren een bekend fenomeen dat poststukken vaak langer onderweg zijn - zeker zakelijke post. Als er dan ook nog eens een feestdag tussen zit, waar blijf je dan nog met je verhaal?

sw
door swat1500 - Jun 4, 2020 om 19:13
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Toen u de brief van 20 mei kreeg waarin stond dat u voor 25 mei betaald had moeten hebben was de datyum van 25 mei allang bij u bekent. Dat u dit ontschoten was is uiteindelijk een dure les. Dat die laatste brief u ook erg laat bereikt maakt de verplichting tot betalen niet anders en heeft geen invloed op de datum waarop betaald had moeten zijn.

panter22
door panter22 - Jun 4, 2020 om 19:36
6599 Antwoorden / Vragen

Was die brief van GGN een herinnering dat je voor 25 mei moest betalen omdat je op 20 mei een rekening nog niet had betaald?
Als GGN een brief stuurt en die komt pas na de uiterste betaaldatum bij je in de bus, dan heb je er niets aan.
Bewust zal het niet gedaan zijn. Zeker niet als je al wist dat je voor 25 mei moest betalen. Zonde van de postzegel.
Maar als je voor de 25 ste moest betalen, waarom betaal je dan op 25 mei. Zonde van die extra kosten.

ed
door edwin72 - Jun 4, 2020 om 19:41
5 Antwoorden / 1 Vragen

weet je tegen wordig gaat alles geautomatiseerd net als bij de belastig. 20 mei word hij met invulling van text bescheven "ik denk zelf gewoon dat het 25 mei was maargoed". en dat zijn er mischien wel duizend per dag GGN is een groot bedrijf. dus geel larie koek over lage tijden met de post. het is puur waneer het de deur uit gaat. dat gaat per dag in grote hoeveelheden geheel geautomaticheerd. net als bij de belastig gaat dat per dag en de volgende dag is het bij de klant. mijn vraag is zijn er mensen die diet lezen die hetzelfde ervaren hebben. dat datums niet kunnen klopen 6 of 7 dagen eerder. telaat of eigenschult is niet mijn bedoeling. puur de tijd en combi van het reale of toeval. maar ik denk stelselmatig dus.

ne
door neodutchio Jun 4, 2020 om 20:46
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Zoals u merkt is hier niemand bij wie dit het geval is. De reden mag ook duidelijk zijn.
En nogmaals, de data kloppen wel degelijk. Maar wat u niet wilt inzien is dat er een feestdag tussen zit en er op maandag geen post bezorgd wordt.

Maar ook al ZOU het een brief zijn die pas op een later moment is verstuurd, u hebt daarvoor ook al een brief gehad met een uiterste betaaltermijn. Daar stond exact in VOOR welke datum u had MOETEN betalen. U wist dondersgoed wanneer er betaald MOEST zijn en heeft ook deze datum laten passeren. Dat de laatste brief langer onderweg is geweest doet niets af aan het feit dat u wist wanneer u had moeten betalen.

gerbera
door gerbera - Jun 4, 2020 om 22:14
7358 Antwoorden / 14 Vragen

mijn vraag is zijn er mensen die diet lezen die hetzelfde ervaren hebben. dat datums niet kunnen klopen 6 of 7 dagen eerder.

Ja hoor, o.a. de belastingdienst stuurt ook brieven waarvan de aanmaakdatum soms 7 dagen of meer eerder is en deze blijven niet bij de post liggen.
Reden, in uw geval, is dat er groot aantal brieven gelijktijdig worden aangemaakt en deze verzonden worden op de dag dat de betaling binnen had moeten zijn. Had u vóór de 25e, dus uiterlijk de 24e, betaald was de brief niet verzonden. Uw brief is de 25e verzonden en de volgende dag had u hem binnen en dat is niet om incassokosten te innen. Die wordt in rekening gebracht omdat u te laat was met betalen.

aurora1
door aurora1 - Jun 4, 2020 om 22:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom zo'n lang verhaal terwijl het er simpelweg om gaat dat u niet op tijd betaalt?
Voortaan dus maar op tijd betalen, dan heeft u ook geen incassokosten. Goochelen met data is volkomen zinloos, en derden de schuld geven nog meer. Bovendien weet u als er een rekening aankomt. En er worden ook zelfs aanmaningen gestuurd.

Voortaan dus maar op tijd betalen zoals de meeste mensen doen, dan is er niets aan de hand. Dat heeft niets te maken met "het breed hebben", of "van een incassobureau zijn". Vreemde veronderstelling.
Trouwens, bent u door uw hoofdletters heen?

Redacteur
door Redacteur Jun 5, 2020 om 12:07
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Hi Aurora1,

Laat de verwijten en de bijdehante zinnen achterwege, aub. Daar heeft niemand baat bij.

- Danny
Redactie Kassa

aurora1
door aurora1 Jun 5, 2020 om 17:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou ja Danny, wat is dát voor bijdehante reactie? Het klopt toch en het is dezelfde reactie als iedereen geeft. Of ben ik een target? U voedt een TS in zijn onterechte verwijten en helpt daarmee niemand, vooral TS niet.

ed
door edwin72 - Jun 4, 2020 om 23:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

datums zijn dus niet belanger. dat is de eerste keer dat ik dat hoor. bedankt voor de slechte reactie. eerst lezen dan antwoorden.

gerbera
door gerbera Jun 5, 2020 om 09:12
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkbaar zijn de reacties niet naar het zin dat u zo reageerd.

eerst lezen dan antwoorden.

En dat geldt zeker voor u, want er klopt totaal niets van uw redenering. Maar ja gelijk willen hebben en het niet krijgen is pijnlijk.

va
door vanlotjegetikt Jun 5, 2020 om 10:36
809 Antwoorden / Vragen

Het feit dat de post wat later was, wat voegt dat toe aan uw verhaal?(sorry meneer de rechter de post kwam te laat dus daarom was ik te laat met betalen). Klinkt mij als spijkers op laag water zoeken. Handiger is om te voorkomen dat zulke zaken verstuurd worden. Scheelt tonnen aan geld, dat veel beter aan andere nuttiger zaken kan worden besteed.

Thecla58
door Thecla58 - Jun 5, 2020 om 11:10
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Edwin72,

Het komt vaker voor dat de dagtekening op brieven (de belastingdienst doet dat bijvoorbeeld) geantidateerd worden. Dat wil zeggen naar een latere of (en dat is heel zelden) eerdere datum.
Verder hoeft het helemaal niet aan GGN te liggen dat jij je post (te) laat ontvangst. Het kan ook zeker bij PostNl liggen. ik zit al maanden op een brievenbuspakje te wachten. Dat ding is gescand door PostNL maar nooit bij mij bezorgd. Bel je daar over dan krijg je bla bla bla  corona en dergelijke. Dat snap ik dat dat van inlvoed kan zijn maar na maanden nog niet bezorgd?

@All
TS geeft toe dat hij te laat was. Sterker nog hij geeft in een reactie aan dat hij een bedrag betaald heeft dat hij verschuldigd was aan de verkoper EN hij heeft 11,00€ betaald aan INCASSOKOSTEN.
Ik kan me zijn verontwaardiging over de tweede brief van GGN wel voorstellen. De eerste brief met de datum van 20 mei heeft hij wel terecht ontvangen. Mijn inziens is de tweede brief ten onrecht verstuurd omdat hij de rekening PLUS incassokosten al betaald had. Misschien is/was GGN achter met het verwerken van ontvangen betalingen.

Wat ik wil zeggen: "Cut TS some slack"

@Edwin72
Bel GGN op en vraag of ze je betaling ontvangen hebben. Als dat zo is dan praten over de tweede aanmaning (zijn daar incassokosten in vermeld?) of die vernietigd kan worden. Zeggen ze de betaling is niet ontvangen spreek dan af dat je en een afschrift opstuurt waarop de betaling staat. Doe dat per email en reguliere post.

gerbera
door gerbera Jun 5, 2020 om 11:45
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Er is een verschil tussen betalen vóór de 25e en op de 25e. Op de 25e betalen ben je te laat. En waar staat dat de TS aan de verkoper heeft betaald, zo je met een incassobureau te maken hebt dien je aan hen te betalen en niet aan de verkoper. En de TS zal best wel eerder hiervan bericht hebben gehad.

Thecla58
door Thecla58 Jun 5, 2020 om 11:55
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Gerbera

Quote

DOOR EDWIN72 - 4 JUN. 2020 OM 18:04
5 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

ja ik was te laat en geen excussus daar voor eigen schuld, was maar 28 euro en deze was mijn ondschoten, 17,50 van het bedrijf en 11,00 voor de incasso. het gaar er mijn om dat de datums niet kloppen op de brieven als dit 1 keer gebeurd oke maar de 2de brief was 7 dagen later. ik heb dit al eerder gezien en op gereageerd richting hun. de post doet er geen 6 of 7 dagen over. ja het is stelselmatig ook zonder feest of vrije dagen tussen door. alles is geautomateerd tegen woordig dus dat is ook nog iest. mijn vraag is of meer mens dit is opgevallen. de rest is niet van toepassing dus datums en onvang datums. is deze vaak of altijd net naar de uiterste datum ban betalen richting het berdrijf waarvoor het bestemd was. bijv bij mijn 25  en de brief op 26 dan 27 mei binnen 7 dagen de incasso kosten betalen en op de 7de dage pas de brief krijgen.

Unquote

Hier dus in de eerste regel... Staat toch duidelijk dat hij betaald heeft...

Ik zeg verder nergens dat hij AAN de verkoper betaald heeft. Ik zeg dat hij het bedrag VAN de verkoper EN incassokosten betaald heeft, Praat nergens over aan wie behalve in mijn laatste @Edwin72

diumenge
door diumenge Jun 5, 2020 om 17:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat antidateren is. Antidateren is frauderen, dus logisch dat dat weinig voorkomt.

De Belastingdienst doet vaak aan postdateren.

Thecla58
door Thecla58 Jun 5, 2020 om 17:49
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Duimege

Dat bedoel ik sorry.