in
door ingeborg doove Apr 24, 2017 om 07:48
Geldzaken & recht

De Efteling discrimineerd mensen met een beperking

Mensen met een beperking hebben een verklaring van een onafhankelijke arts nodig om via de rolstoel ingang gebruik te mogen maken van een attractie. Artsen mogen dit niet.
Het is discriminerend en dat mag niet.

3526 20 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Apr 24, 2017 om 08:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom is dat discriminerend?

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2017 om 08:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zouden mensen met een beperking, die niet in een rolstoel zitten, gebruik moeten kunnen maken van een rolstoel ingang?

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 24, 2017 om 08:56
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Zie het als een vorm van bescherming naar u toe zodat u veilig van een attractie gebruik kan maken.

ne
door neodutchio - Apr 24, 2017 om 08:59
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ik ben dyslectisch, dat is ook een beperking. Mag ik dan ook via de rolstoelingang bij de atracties naar binnen toe? Dus ook ik wordt zwaar gediscrimineerd dat ik 'gewoon' in de rij moet blijven staan.

Zoekt u eerst even de betekenis van het woord disciminatie op.

ha
door halex - Apr 24, 2017 om 09:12
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als u niet weet wat discriminatie is, moet u dat woord beter maar niet gebruiken. Uw 'vraag' slaat als een tang op een varken. Waarschijnlijk hebt een klok horen luiden, nu de klepel nog zien te vinden.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 28, 2017 om 23:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Gevonden, in het Sprookjesbos :-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2017 om 09:30
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Tjo jonge, wat een reacties. Volgens krantenbericht vraagt de Efteling om een dergelijke verklaring als men gebruik wil maken van welke gehandicaptenvoorziening dan ook, bijv. lang in de rij staan. De grote vraag is of artsen inderdaad zo'n verklaring mogen afgeven.
Het probeem hier is dat de oorzaak waarschijnlijk het waarnemen van mensn is die misbruik maakten zoals ook met regelmaat wordt gezien met bijv. parkeren met een gehandicaptenkaart maar de bestuurder die parkeert geen handicap heeft en er ook geen gehandicapte in de auto aanwezig is.
In het Efteling geval leiden de 'goeden' door het gedrag van de 'slechten'.

Het gaat hier niet alleen om een rolstoelingang en met veiligheid heeft het helemaal niets te maken.

tijger1
door tijger1 Apr 24, 2017 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de goeden leiden hier juist helemaal niet.

Po
door Pontiac Apr 24, 2017 om 10:36
131 Antwoorden / 5 Vragen

moet je mensen met een handicap dan een embleem op de jas laten naaien zodat ze voor iedereen herkenbaar zijn , ingeborg doove wees gewoon blij dat u naar de efteling toe kan gaan en dat u mag betalen om binnen te geraken (shame over you ingeborg)

lo
door lovewinnie Apr 24, 2017 om 11:41
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Zon verklaring is ook van belang voor de veiligheid. Daarin staat bijv ook of de persoon ondanks handicap alleen of met hulp in attractie kan.  Bij bijv ontruiming wel van belang.

Heb zoontje met autisme, diabetes type 1 etc en al 2 jaar gewoon abonnement van de efteling. Echter merken we nu hij ouder wordt de spanning in de rij zorgen voor hypers en hypo's en dat dat gewoon gevaarlijk is. We gaan nu voor het eerst een aangepast abonnement aanvragen.  Een onafhankelijke arts moet het invullen. Ik snap deze maatregel. Iedereen kan wel zeggen dat hij wat mankeerd. De wachtrijen voor invalide zijn trouwens niet altijd korter. Ipv doorloop gaat de deur bijv elke 15 min 1x open. Het is van belang of de aandoening of handicap langdurig is ( 5 jaar geldig) of kortdurend ( 2 jaar geldig) en of je alleen atracties kunt bezoeken of enkel met begeleiding in en uit kunt stappen.

Po
door Pontiac - Apr 24, 2017 om 10:37
131 Antwoorden / 5 Vragen

moet je mensen met een handicap dan een embleem op de jas laten naaien zodat ze voor iedereen herkenbaar zijn , ingeborg doove wees gewoon blij dat u naar de efteling toe kan gaan en dat u mag betalen om binnen te geraken (shame over you ingeborg)

fa
door familyman - Apr 24, 2017 om 10:40
888 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn zoveel zaken in dit leven met "gezonde" mensen en "mensen met een beperking". Daarmee kunnen wij het hele internet volplempen. Dit is vraag en beantwoord, wat is uw vraag?

Los van alles: Als een attractiepark met alle mensen rekening gaat houden, zijn er geen attarcties meer. Want wat de ene mens juist goed is, is juist voor de andere juist fout. Ik ben kleurgestoort, ik zie wel kleur maar kan niet alle kleuren benoemen, dus ik ben ook beperkt. Ik besef dat ik met sommig dingen gewoon een probleem heb, daar heb ik mij bij neergelegd en leef verder zo leuk ik kan.

Vraag eens aan mensen die echt gediscrimineerd wordern wat discriminatie is.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 28, 2017 om 23:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben ook kleurendoof maar zou niet anders willen. Heel vaak hilarische moment om mijn mini handicap.

hansje klein
door hansje klein - Apr 24, 2017 om 10:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Ingeborg Doove,

u plaats hier een topic, terwijl sinds gisteren de Efteling pas aan dit probleem werkt ...

"We krijgen graag aanvullende suggesties", vertelt een Efteling-voorlichtster aan Omroep Brabant. "Daarom kijken we of een Gehandicaptenparkeerkaart ook als geldig bewijs getoond kan worden. We zoeken naar de beste weg. Daarom gaan we ook snel in gesprek."

Stuur uw suggesties dus liever direct naar de Efteling. Ik ben er óók voor, dat niemand ergens kan voorkruipen die niet werkelijk een behindering heeft. Alleen in een rolstoel verschijnen en fake-behinderde spelen blijkt dus voor te komen.

Cookies
door Cookies - Apr 24, 2017 om 10:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Half Nederland lijkt bij een bezoekje aan de Efteling ineens in een rolstoel te zitten. Als de Efteling dit niet checkt, worden de rijen voor de rolstoelers net zo lang als voor de anderen, lijkt mij dat je daar ook niet op zit te wachten.

Tonen van Gehandicaptenkaart is ook een slecht plan, want die wordt door veel mensen onterecht gebruikt. Er is nl. een levendige handel in die parkeerkaarten.

aurora1
door aurora1 - Apr 24, 2017 om 10:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat weer een flauwekulopmerking en misbruik maken van het woord "discriminatie". Zoek de betekenis van dat woord eens op en was vervolgens uw mond met groene zeep.
Van mij mogen ze dat veel meer doen, zoals bijv. bij pop-rockconcerten waar ook nogal eens misbruik gemaakt wordt van invalidenfaciliteiten.
Als je niet goed lang kunt staan dan kun je een "zitstok" meenemen. Dat is een wandelstok met uitklapbaar zitje.
Worden ook wel bij sportevenementen e.d. gebruikt: https://www.google.nl/search?q=zitstok&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=mbv9WMCJLMrHXrbMsFA
Vindt u soms ook dat er voor gegaan moet kunnen worden in de rijen bij de kassa?
Net zoals ieder ander mag men gewoon aansluiten in de rij bij de atracties. U bent aan het opruien via allerlei forums e.d. U kunt beter een andere "hobby" zoeken.

me
door mein33 - Apr 24, 2017 om 10:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ingeborg doove,

Waarom menen personen met een beperking heel vaak dat zij gediscrimineerd worden t.o.v. personen die geen beperking hebben en vooral als het hen toevallig even niet goed uitkomt.
U zult de mensen die "misbruik" maken van de voorkeursbehandeling die mensen met een beperking krijgen de kost moeten geven, misbruik wordt vaker gepleegd dan u denkt.
En om dat misbruik te voorkomen en om voor u uw voorkeursbehandeling in stand te kunnen houden zijn dergelijke controle's nou eenmaal noodzakelijk.
Ik hoor u echter niet klagen over de voorkeursbehandeling die u krijgt terwijl anderen vaak uren in de wachtrij moeten staan.
Maar ook deze laatste opmerking zal ook wel ongepast zijn.  :-)))

ficus
door ficus - Apr 24, 2017 om 11:17
147 Antwoorden / 2 Vragen

Het is totaal geen discriminatie. Alle mensen, ook mensen met een beperking, mogen zonder verklaring van een onafhankelijke arts gebruik maken van de normale ingang naar een attractie.

fa
door familyman - Apr 24, 2017 om 11:21
888 Antwoorden / 1 Vragen

Als je in de supermarkt bent, met een al of electrische rolstoel, scootmobiel of wat dan ook, is er maar één of soms twee kassalijnen geschikt voor dit soort voertuigen. Maar die moeten net zo goed als ieder ander gewoon op hun beurt bij hun kassa wachten op hun beurt. Net als in de attractieparken.

lo
door lovewinnie - Apr 24, 2017 om 11:47
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Zon verklaring is ook van belang voor de veiligheid. Daarin staat bijv ook of de persoon ondanks handicap alleen of met hulp in attractie kan.  Bij bijv ontruiming wel van belang.

Heb zoontje met autisme, diabetes type 1 etc en al 2 jaar gewoon abonnement van de efteling. Echter merken we nu hij ouder wordt de spanning in de rij zorgen voor hypers en hypo's en dat dat gewoon gevaarlijk is. We gaan nu voor het eerst een aangepast abonnement aanvragen.  Een onafhankelijke arts moet het invullen. Ik snap deze maatregel. Iedereen kan wel zeggen dat hij wat mankeerd. De wachtrijen voor invalide zijn trouwens niet altijd korter. Ipv doorloop gaat de deur bijv elke 15 min 1x open. Het is van belang of de aandoening of handicap langdurig is ( 5 jaar geldig) of kortdurend ( 2 jaar geldig) en of je alleen atracties kunt bezoeken of enkel met begeleiding in en uit kunt stappen.

marita5
door marita5 - Apr 28, 2017 om 16:52
11494 Antwoorden / 15 Vragen

De bezoekers hebben nu meer eigen verantwoordelijkheid :

'Meer eigen verantwoordelijkheid'
Voortaan kunnen bezoekers met een beperking bij de gastenservice van het park een 'faciliteitenkaart' ophalen. Daarvoor is alleen een legitimatiebewijs nodig en een verklaring van de bezoeker zelf. Die geeft daarin dat hij of zij vanwege een beperking niet in staat is via de gewone wachrij attracties te bezoeken.

Ook kan worden aangegeven of hij of zij een eigen begeleider nodig heeft om bijvoorbeeld in en uit te kunnen stappen.

Wat bij twijfel?
Bij ernstige twijfels kan de Efteling nog wel bewijs vragen. "Bijvoorbeeld als wij denken dat mensen misbruik willen maken van de faciliteitenkaart. "In zo'n geval kan bijvoorbeeld een gehandicaptenparkeerkaart of een Autipas voor mensen met autisme getoond worden .

Bron : omroepbrabant.nl

Wi
door Wil_H - Apr 29, 2017 om 00:06
270 Antwoorden / Vragen

Als de Efteling geen aparte ingang voor gehandicapten zou hebben zou jij zeker als eerste krijsen dat dat discriminerend is.
In jouw optiek is het dan zeker ook discriminerend dat invaliden een kaart moeten hebben om gebruik te kunnen maken van een invalideparkeerplaats?
De Efteling heeft die regel ingevoerd omdat veel gezonde mensen misbruik maakten van die speciale ingang.

fa
door familyman - Apr 29, 2017 om 00:09
888 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt mij dat de "nieuwe" regeling aanzienlijk meer fraude in de hand gaat werken als de voorgaande.