Ka
door Kassakos51 Feb 27, 2018 om 17:12
Geldzaken & recht

De WOZ-waarde van mijn huis in Tubbergen is dit jaar met 33,3% gestegen. Mag dit

In 2003 reeds met succes bezwaar aangetekend tegen een eerdere extreme verhoging. De jaren daarna geen probleem met de WOZ-waarde. Echter nu weer een verhoging van 33,3% en dat lijkt mij wel weer een extreme verhoging! Kan ik nu bezwaar aantekenen tegen dit persentage?

4554 11 Rapporteer

pe
door pebk - Feb 27, 2018 om 17:17
581 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt altijd bezwaar aantekenen. Maar voor zover ik weet is er geen maximum per huis/buurt.

Per gemeente is er wel een maximum.
https://www.gemeente.nu/bestuur/gemeenten/bezwaar-tegen-woz-loont/

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2018 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard kunt u bezwaar indienen. Maar is er soms een flinke verbouwing geweest? U kunt de gegevens van de referentiepanden opvragen.

me
door mein33 - Feb 27, 2018 om 18:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U "moet" hiertegen bezwaar maken, dit percentage staat in geen verhouding tot de gemiddelde marktwaarde stijging van koopwoningen.
Of u moet de laatste jaren een grote verbouwing of renovatie hebben uitgevoerd waardoor de marktwaarde van uw woning danig is gestegen.

jo
door jorisw Feb 27, 2018 om 18:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Tenzij de woningen in het verleden te laag zijn gewaardeerd...

me
door mein33 Feb 28, 2018 om 11:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@jorisw,

Al zou dat zo zijn, wat ik mij overigens niet kan voorstellen, dan nog is het indienen van een bezwaar zeer zinvol.

marita5
door marita5 - Feb 27, 2018 om 18:32
11510 Antwoorden / 15 Vragen
panter22
door panter22 - Feb 27, 2018 om 18:52
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eens op de site van de gemeente. Daarin staat hoe de gemeente aan de WOZ waarde komt en hoe je bezwaar kunt maken,
Het lijkt een inhaalslag van 10 jaar.
https://www.tubbergen.nl/woz

ne
door neodutchio - Feb 27, 2018 om 19:01
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt dus al vaker extreme verhogingen tegengehouden. Terwijl de prijzen stijgen doet u er alles aan om de woz verhoging tegen te houden. Op een gegeven moment wordt de achterstand ingehaald.
Huizenprijzen stijgen en als de woz de laatste jaren niet evenredig meegestegen is, dan komt ooit de man met de hamer.

lemmy
door lemmy Feb 28, 2018 om 20:24
41 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, zo werkt het natuurlijk niet. Als eerdere bezwaren zijn toegekend dan was het bezwaar voldoende onderbouwd en redelijk. Een inhaalslag maken omdat je (lees: gemeente) meent dat de WoZ in het verleden toch te laag was zou kunnen, maar moet dan goed onderbouwd worden.
Afgezien daarvan, de prijzen stijgen nog niet zo heel erg lang hoor. En ook zijn de regionale verschillen dusdanig dat je de landelijke gemiddelde stijging natuurlijk niet als uitgangspunt kunt nemen.

koekeloer
door koekeloer - Feb 28, 2018 om 13:08
562 Antwoorden / 18 Vragen
mo
door mof - Feb 28, 2018 om 14:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt af van de stijging van de waarde van uw woning. Als die ook 33% is gestegen is het niet meer dan redelijk dat de woz meestijgt.
bezwaar aantekenen kan natuurlijk altijd!

ha
door harryromijn - Feb 28, 2018 om 15:13
272 Antwoorden / 0 Vragen

Bezwaar aantekenen kan iedereen.
Doch: zinvol en wijs ?

Zinvol: als uw buurman de jackpot gewonnen heeft in de verkoop van een - zo goed als gelijk- huis, heeft u pech, want krijgt u die taxatie nooit omlaag.
Wijs: bij uw hypotheekbank kunt u onderhandelen over de risico-opslag. Hypotheek onder de 2/3 x executiewaarde geeft de laagste rente. De grootste klapper komt natuurlijk, als u uw huis binnen niet al te lange tijd wilt verkopen, want zelfs een blinde kijkt nog met 1 3/4 oog naar de WOZ-waarde. En voor een makelaar is een huis goedkoper lijkend dan... nu eenmaal gemakkelijker ( met minder kosten voor hem/haar) te verkopen dan een duur huis. Dus.. hoe hoger de WOZ, hoe meer u vragen ( en krijgen) kunt, want ook de koper rent met dat papiertje weer naar zijn hypotheekverschaffer.

lemmy
door lemmy - Feb 28, 2018 om 20:30
41 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt altijd bezwaar maken tegen een vastgestelde WoZ, ongeacht of het gestegen is of niet. Van belang is alleen of de WoZ min of meer in de pas loopt met de werkelijke waarde. Als er zich geen bijzonderheden hebben voorgedaan waardoor de waarde opeens sterk is gestegen, lijkt mij 33,3% inderdaad wel erg veel. Heeft de gemeente u geïnformeerd over het hoe/waarom van deze stijging?

Ik zou zeker bezwaar maken (als de vastgestelde WoZ naar uw mening inderdaad veel te hoog is) en uiteraard onderzoeken hoe de WoZ is vastgesteld. Welke referentiewoningen zijn hier bijvoorbeeld voor gebruikt? Het zal niet voor het eerst zijn dat sterk afwijkende woningen toch als referentie worden gebruikt. In een dergelijke situatie is een bezwaar zeker kansrijk.