Co
door Colinb 8 okt. 2018 om 12:51
Geldzaken & recht

Deelorder retour geweigerd

Dag,

Vorige week heb ik een consumente bestelling geplaats(niet zakelijk) van 10 doosjes slagroompatronen.

Dit wou ik gaan verkopen maar uiteindelijk lijkt mij dit toch niet zo'n goed idee, vandaar dat ik de resterende 8 doosjes wil retourneren binnen de 14 dagen bedenktijd.

Het bedrijf weigert mijn 'deelorder' retour, mag dit ? het staat nergens bij het bedrijf in de algemene voorwaarden. (https://www.slagroompatronen.nl/)

Het zou toch raar zijn als ik naar de mediamarkt ga en daar een koffiezetapparaat koop en een playstation en ik wil een van de apparaten terugbrengen en mijn retour geweigerd zou worden omdat het een deelorder is ??

3686 13 Rapporteer

Topantwoord

door gerritaltena - 8 okt. 2018 om 12:56
8410 Antwoorden / 146 Vragen
11

Dit is dus geen consumentenkoop. Ergo comsumentenwetgeving is hier niet van toepassing. Deze site is ook niet bedoeld voor zakelijke problemen.
Hoe dan ook geldt in ieder geval ook hier het beginsel koop is koop. En met het geleverde product is niets verkeerd c.q. geen reden voor anulering.

door dokun 10 okt. 2018 om 18:27
136 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een site die gewoon aan consumenten verkoopt. TS geeft aan dat het een consumentenkoop was. Dat zij/hij van plan was de doosjes te gaan verkopen doet hier niet ter zake.

TS behoord gewoon zijn geld terug te ontvangen voor de teruggestuurde doosjes. Dit is alleen niet het geval als het als 1 pakket van 10doosjes werd aangeboden op de site. Dan kan TS enkel het volledige pakket van 10 doosjes terugzenden.

door tijger1 - 8 okt. 2018 om 13:07
36835 Antwoorden / 21 Vragen
0

Maar u hebt geen twee verschillende dingen gekocht, maar 10 dezelfde. Waarom stuurt u ze niet alle tien terug?

En verkopen?

door dokun 10 okt. 2018 om 18:28
136 Antwoorden / 0 Vragen

"Waarom stuurt u ze niet alle tien terug?"      ???     Dat doet hier helemaal niet ter zake. vraagt u dat om uw eigen nieuwsgierigheid te bevredigen...?

ro
door ron503 - 8 okt. 2018 om 13:12
554 Antwoorden / 0 Vragen
5

Je was toch niet van plan om de slagroompatronen als zijnde een soort van drugs aan de jeugd te verkopen want die patronen schijnen wel een populaire manier te zijn om in zeg maar hogere sferen te geraken.

door dokun 10 okt. 2018 om 18:29
136 Antwoorden / 0 Vragen

Off topic!  Daarheeft u helemaal niets mee te maken!

door tijger1 - 8 okt. 2018 om 13:14
36835 Antwoorden / 21 Vragen
3

Of bent u er van twee al zelf high geworden. Houd de rest dan maar als voorraad. :-))

door dokun 10 okt. 2018 om 18:29
136 Antwoorden / 0 Vragen

Off topic!  Belachelijke reactie!

door panter22 - 8 okt. 2018 om 13:36
1997 Antwoorden / Vragen
0

Je schrijft het zelf al, de slagroompatronen waren bestemd voor de verkoop. Dan ben je geen consument.
In die doosjes zaten minimaal 50 patronen. En wat moet je als consument met 500 patronen?
Het herroepingsrecht voor de consument houdt in dat je het product dat je niet bevalt in zijn geheel, onbeschadigd terugstuurt.
Het is niet de bedoeling dat je het product gaat gebruiken.
Je hebt al 2 doosjes gebruikt. Dus in zijn geheel terugsturen lukt niet. 
Het schijnt ook maar een paar minuten te werken.
https://www.bndestem.nl/oosterhout/vijf-vragen-over-lachgas-en-slagroompatronen-versie-voor-krant-10-december~a9de0b16/
Slagroompatronen hebben een houdbaarheidsdatum, mogelijk heeft de verkoper bij de order vermeld dat ze niet terug gestuurd mogen worden.
Zet ze op marktplaats, misschien levert het nog wat op.




ep
door epcot 8 okt. 2018 om 16:16
632 Antwoorden / 16 Vragen

Heel veel slagroom eten...

Tr
door Trostomaat 8 okt. 2018 om 19:49
39 Antwoorden / Vragen

Slagroompatronen behoren niet tot die producten waarvan op grond van bederfelijkheid of beperkte houdbaarheid het herroepingsrecht kan worden uitgesloten.

ne
door neodutchio 8 okt. 2018 om 20:58
2306 Antwoorden / 11 Vragen

@Trostomaat, geen enkele consument gaat 250 liter slagroom maken. Het is geen normale consumentenaankoop, zelfs al zou het door een consument gekocht zijn.

Tr
door Trostomaat 8 okt. 2018 om 23:23
39 Antwoorden / Vragen

@neodutchio, niets in mijn reactie, rechtvaardigt de uwe.
Panter22 zei iets over houdbaarheidsdatums. Ik reageerde daarop. Over hoeveelheden slagroom en of er wel of niet sprake is van een normale consumentenkoop stond niets in mijn reactie.
Consumentenkoop is een begrip uit de wet. Een koop wordt als consumentenkoop beschouwd als aan een drietal voorwaarden voldaan is. 'Hoeveelheid geleverd product' maakt geen deel uit van die voorwaarden.
Daarnaast: het was helemaal niet de bedoeling van vragensteller om de slagroompatronen te gebruiken bij het maken van slagroom.

door panter22 9 okt. 2018 om 09:10
1997 Antwoorden / Vragen

Het is heel simpel, je koopt een product en je bedenkt je, dan mag je het product terugsturen en krijg je je geld terug, mits je het niet gebruikt hebt.
Nu koop je 10 dezelfde producten en je gebruikt er 2. Die 8 hoef je niet meer. Dat heeft niets met het herroepingsrecht te maken. Dat heeft met het retourbeleid van de verkoper te maken.
Je hebt het product gekocht.Als de verkoper die 8 terug wil nemen, dan kan dat natuurlijk.

Tr
door Trostomaat 9 okt. 2018 om 09:51
39 Antwoorden / Vragen

Panter22, u zegt nu dat het met herroepingsrecht niets te maken heeft, maar zo juist beweerde u het tegenovergestelde: 'Het herroepingsrecht voor de consument houdt in dat je het product dat je niet bevalt in zijn geheel, onbeschadigd terugstuurt. Het is niet de bedoeling dat je het product gaat gebruiken.
Je hebt al 2 doosjes gebruikt. Dus in zijn geheel terugsturen lukt niet. '

U had het over herroepingsrecht.
Wat u daarover zei is onjuist.
10 bestellen en 8 herroepen mag gewoon, als je herroepingsrecht hebt.

ne
door neodutchio 9 okt. 2018 om 09:54
2306 Antwoorden / 11 Vragen

@Trostomaat, het is niet aan u om te bepalen wie op welke manier reageert. 
Panter22 gaf aan dat het mogelijk zo is. Mijn reactie aan u is dat het geen normale consumentenkoop is waardoor het herroepingsrecht velvalt.
Wat TS met de patronen gaat doen is niet relevant. Maar het wordt verkocht voor het maken van slagroom.

Nogmaals: u bent hier geen moderator en bepaald dus niets voor anderen. Dat is u in meerdere topics al vermeld.

door marita5 - 8 okt. 2018 om 15:10
6739 Antwoorden / 8 Vragen
3

Hallo ColinB , 

Dit wou ik gaan verkopen maar uiteindelijk lijkt mij dit toch niet zo'n goed idee

Lees ook hier de waarschuwingen en opmerkingen , die u heeft aangevinkt bij uw bestelling en mee akkoord bent gegaan . 

https://www.slagroompatronen.nl/waarschuwingen-opmerkingen-i-5.html

door dokun 10 okt. 2018 om 18:30
136 Antwoorden / 0 Vragen

Off topic!  Wat heeft het met het beantwoorden van de vraag te maken..?

door marita5 10 okt. 2018 om 18:38
6739 Antwoorden / 8 Vragen

Wilt u daarachter komen , lees de link dan nog maar eens .

door gerbera - 8 okt. 2018 om 15:27
4349 Antwoorden / 6 Vragen
3

Aanvullend op de reactie van @marita5 staat nog iets belangrijks wat u niet hoefde aan te vinken;

Slagroompatronen.nl alsmede Kayser, leverancier(s) en/of aanverwante personen dan wel bedrijven zijn niet aansprakelijk voor verwondingen, sterfgevallen of welke andere vorm van letsel die door misbruik (oneigenlijk gebruik) van Kayser producten worden veroorzaakt. 
U bent dus als particulier, zoals u schrijft, verantwoordelijk voor de schade die kan ontstaan. Overigens is het niet zo vreemd dat men de restpartij niet terug neemt. U besteld 10 doosjes dus bij gebruik van uw retourrecht dient u ook 10 doosjes terug te sturen. Het voorbeeld wat u aanhaalt betreft 2 verschillende producten die beide afzonderlijk retour kunnen ondanks dat de samen op de factuur vermeld staan. 




Tr
door Trostomaat 8 okt. 2018 om 18:10
39 Antwoorden / Vragen

1. Wat de werkelijke waarde is van een disclaimer zoals deze die dit bedrijf hanteert, valt te bezien.
Los daar van is het natuurlijk niet zo door het bestaan van deze disclaimer een wederverkoper, zoals bijv. TS verantwoordelijk wordt voor schade die kan ontstaan.

2. Als hier het herroepingsrecht zou gelden, dan mag je natuurlijk wel degelijk een deel van de doosjes terugsturen. 10 bestellen, 2 houden, 8 terugsturen is geen probleem. Het is onjuist te stellen dat het herroepingsrecht dan alleen gerespecteerd hoeft te worden als alle doosjes teruggestuurd worden.

jo
door jorisw 8 okt. 2018 om 21:00
3779 Antwoorden / 1 Vragen

"1. Wat de werkelijke waarde is van een disclaimer zoals deze die dit bedrijf hanteert, valt te bezien.
Los daar van is het natuurlijk niet zo door het bestaan van deze disclaimer een wederverkoper, zoals bijv. TS verantwoordelijk wordt voor schade die kan ontstaan."


Ga je nu beweren dat de verkoper (slagroompatronen.nl) verantwoordelijk is voor MISBRUIK van die producten? Dus als ik iemand met een hamer op z'n kop sla (misbruik, oneigenlijk gebruik) is de Gamma verantwoordelijk???

ne
door neodutchio 8 okt. 2018 om 21:03
2306 Antwoorden / 11 Vragen

Er zit heel veel waarde in deze disclaimer. Als je als koper hiervan het product niet gebruikt waarvoor het bedoeld is, dan is de verkoper niet verantwoordelijk voor de gevolgen.

En ja, bij doorverkoop is TS wel degelijk verantwoordelijk. Deze verkoopt namelijk een product voor een andere doeleinde als waarvoor het gebruikt hoort te worden. Dit gebeurd bij volle bewustzijn. 
Een tijdje geleden is er bv besmette drugs op straat gekomen. Een aantal mensen zijn er aan overleden. De verkoper daarvan is gewoon medeplichtig aan dood.

door gerbera 8 okt. 2018 om 22:09
4349 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo, gaan we weer een oeverloze discussie voeren onder mijn reactie? Lees de link van @tijger1 van 20.08u dan is het opgelost.

Tr
door Trostomaat 8 okt. 2018 om 23:49
39 Antwoorden / Vragen

@jorisw, lees het nog eens goed na. Ik beweer dat helemaal niet. Gerbera beweert zo ongeveer wat u mij in de schoenen probeert te schuiven. Alleen kan Gamma door een disclaimer de verantwoordelijkheid afschuiven en bent u als u die hamer doorverkoopt aan een kennis die er zijn buurman mee op het hoofd slaat, verantwoordelijk voor de schade. Volgens gerbera dan. Omdat Gamma de disclaimer hanteert.

Ach gerbera, aan discussie heeft niemand hier behoefte. U gaf aan dat omdat het bedrijf alle verantwoordelijkheid voor de gevolgen van  misbruik afwijst, dat daarom de wederverkoper die verantwoordelijkheid draagt. Dat is onjuist.
Evenmin juist is uw mededeling dat alleen gebruik gemaakt kan worden van een (eventueel) herroepingsrecht, als de gehele bestelling herroepen wordt. Voor wat betreft de informatie in de link van 20:08: die informatie (van 'de jongerenwebsite van de politie') is onjuist. Waarschijnlijk omdat ze verouderd is. Zie mijn bijdrage en link van 8 okt. 2018 om 22:59
neodutchio, Natuurlijk is een verkoper verantwoordelijk als hij een ondeugdelijk product verkoopt, een giftig product misschien wel, maar dat betekent niet dat hij verantwoordelijk is voor de gevolgen van iedere vorm van oneigenlijk gebruik. Verre van dat.

ne
door neodutchio 9 okt. 2018 om 08:09
2306 Antwoorden / 11 Vragen

neodutchio, Natuurlijk is een verkoper verantwoordelijk als hij een ondeugdelijk product verkoopt, een giftig product misschien wel, maar dat betekent niet dat hij verantwoordelijk is voor de gevolgen van iedere vorm van oneigenlijk gebruik. Verre van dat.

Dat staat er ook. De webwinkelier is niet verantwoordelijk als de koper het product voor andere doeleinden gebruikt dan waarvoor het geschikt is. In uw ogen een onzinnige regel, maar juist omdat deze patronen voor andere doeleinden gebruikt wordt wordt het extra benadrukt.

ep
door epcot - 8 okt. 2018 om 16:15
632 Antwoorden / 16 Vragen
1

Als doorverkoper bent u geen consument meer. U wilde ze vast niet doorverkopen voor dat waar ze voor bedoeld zijn nl. voor in een slagroomspuit. Hiermee voldoet u niet meer aan de algemene voorwaarden waar u mee akkoord bent gegaan en hebt u nergens meer recht op. Indien u ze door verkoopt aan personen onder de 18 bent u zelfs in overtreding en strafbaar.

Door het aanvinken van het hokje op de bevestigingspagina van de bestelling gaat u akkoord met het feit dat u de Kayser producten die op Slagroompatronen.nl verkocht worden uitsluitend gebruikt voor doeleinden waarvoor ze bestemd zijn dus dat u op geen enkele wijze Kayser producten misbruikt (oneigenlijk gebruik)!

Tr
door Trostomaat 8 okt. 2018 om 18:33
39 Antwoorden / Vragen

@epcot
'hebt u nergens recht meer op'

Waaruit maakt u dat op? Uit de verklaring die u hier in rood citeert, blijkt niet dat er rechten verloren gaan.
Bovendien doorverkopen is geen gebruik, dus ook geen oneigenlijk gebruik.

Welke wetgeving stelt verkoop van dit product aan minderjaringen strafbaar?
Eind 2017 zijn er weliswaar berichten verschenen in de trant van: 'kabinet wil rem zetten op verkoop lachgas (aan minderjarigen)', dat heeft in 2018 geresulteerd in overleg tussen overheid en leveranciers (zoals Sligro, Blokker. bol.com) om tot afspraken te komen leeftijdsgrenzen in te stellen en een maximum te hanteren voor het aantal patronen dat per keer verkocht mag worden.
Van een verbod en strafbaarheid is volgens mij op dit moment geen sprake.
Zit ik ernaast dan hoor ik het graag van u.

ep
door epcot 8 okt. 2018 om 19:49
632 Antwoorden / 16 Vragen

@trostomaat, ik neem aan dat u lezen kunt. Wanneer je deze patronen koopt moet je akkoord gaan met een aantal voorwaarden anders worden ze niet geleverd. 1 van deze voorwaarden is dat je ze daarvoor gebruikt waar ze boor bedoeld zijn en dus niet als drugs o.i.d. maar in een slagroomspuit.

Tr
door Trostomaat 8 okt. 2018 om 20:03
39 Antwoorden / Vragen

Ja, dat las ik. Vandaar mijn vraag. U zei dat iemand 'nergens meer recht op had' als hij de aangevinkte afspraak zou schenden en zoals ik al vermoedde blijkt uit uw reactie niet dat u daarvoor een onderbouwing heeft.
Volgens mij worden rechten niet aangetast als je je niet aan de afspraak houdt. Zo blijft een eventueel herroepingsrecht gewoon van kracht en het recht op wettelijke garantie ook. Ook als je je niet aan de afspraak houdt.
Bovendien: bij simpelweg doorverkopen staat niet vast dat de aangevinkte afspraak geschonden wordt.

door tijger1 8 okt. 2018 om 20:09
36835 Antwoorden / 21 Vragen

Doorverkopen is strafbaar.

ne
door neodutchio 8 okt. 2018 om 21:06
2306 Antwoorden / 11 Vragen

Daarbij is een consumentenaankoop geen aankoop van 250 liter slagroom. Dit zijn geen normale consumenten hoeveelheden. Dus ook al zou het als consument gekocht zijn, het herroepingsrecht vervalt aangezien je qua hoeveelheid al kan merken dat het commercieel gebruikt gaat worden.

Tr
door Trostomaat 8 okt. 2018 om 22:35
39 Antwoorden / Vragen

Ja, neodutchio. Door velen is hier al gesteld dat van consumentenkoop geen sprake is (niet of nauwelijk onderbouwd overigens). Het herroepingsrecht is niet van toepassing als het geen consumentenkoop betreft (uitzonderingen daargelaten).
Om als consumentenkoop te worden beschouwd, moet aan een drietal voorwaarden voldaan worden.
'Hoeveelheid geleverd product' hoort daar niet bij.
Daarnaast lijkt u zich te vergissen ten aanzien van het product in kwestie: er komt geen slagroom aan te pas namelijk.

Tr
door Trostomaat 8 okt. 2018 om 22:59
39 Antwoorden / Vragen

tijger1, je hebt ongelijk. Doorverkoop van slagroompatronen of lachgas is natuurlijk niet strafbaar. Voor juli 2016 was dat wel het geval omdat lachgas toen nog onder de Geneesmiddelenwet viel. Naar aanleiding van uitspraken van eerst het Europese Hof en daarna van de Hoge Raad valt het vanaf dat moment onder de Warenwet. Van strafbaarheid is sindsdien geen sprake meer. Zie: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/lachgas/vragen-en-antwoorden-lachgas

ne
door neodutchio 9 okt. 2018 om 08:15
2306 Antwoorden / 11 Vragen

@trostomaat, slagroompatronen zijn gemaakt om... slagroom mee te maken. Met die 500 patronen kan je dus 250 liter slagroom maken. Dat er mensen zijn die er andere dingen mee doen is niet relevant.
Dan mag u ook verzinnen dat aantallen geen recht is om een herroeping te weigeren, maar dit kan wel degelijk. Sterker, mocht de belastingdienst achter dit handeltje komen van TS, kan deze zelfs aangeslagen worden voor de winst. Bij dit soort aantallen wordt je gewoon als ondernemer gezien. Ook al koop en verkoop je het al particulier. 

Wellicht voor u niet voldoende redenen om het niet te zien als onderbouwing, maar het is wel zo.

door dokun 10 okt. 2018 om 18:32
136 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat hier gewoon om het Nederlands recht! Ondankst wat de website allemaal beweerd cq voor waarschuwd.  Het heeft ook niets te maken met het retourneren van een gedane koop.

door vu2615 - 8 okt. 2018 om 18:55
54 Antwoorden / 3 Vragen
1

Typisch gevalletje van wie zijn billen brandt......Zie het als leergeld.

door simon55 12 okt. 2018 om 13:40
1358 Antwoorden / 4 Vragen

Kunnen ze dan insmeren met slagroom

door tijger1 - 8 okt. 2018 om 20:08
36835 Antwoorden / 21 Vragen
1
Tr
door Trostomaat 9 okt. 2018 om 00:06
39 Antwoorden / Vragen

Deze informatie (op een pagina zonder dagtekening notabene) van wat kennelijk de jongerenwebsite van de politie is, is onjuist. Waarschijnlijk omdat ze verouderd is.
Lachgas is geen drug en kan dus ook niet als zodanig verkocht worden: het staat niet op Lijst I of Lijst II behorend bij de Opiumwet, en lachgas valt, sinds juli 2016,  ook niet meer onder de Geneesmiddelenwet.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/lachgas/vragen-en-antwoorden-lachgas

my
door mystery 9 okt. 2018 om 00:18
34 Antwoorden / 0 Vragen

Lachgas is wel terdege een DRUGS waarom denk je dat alle hulpverleners een aparte cursus hebben mogen volgen over DRUGS met de toevoeging SLAGROOMPATRONEN MISBRUIK ivm hallucinerde werking op evenementen.

O nee die weten het allemaal niet Trostomaat weet het veel beter.
Dat die lijst niet bijgewerkt word is een feit staan wel meer dingen niet op die ook onder drugs vallen.

 

Tr
door Trostomaat 9 okt. 2018 om 00:34
39 Antwoorden / Vragen

Onjuist mystery. Hallucinerende werking of niet, het betreft hier niet een drug in de zin van de wet, waarvan bezit en handel aan banden is gelegd en waarbij van strafbaarheid sprake is. Verkoop van lachgas moet voldoen aan de eisen in de Warenwet. Niet meer, niet minder.
U had niet zo hoeven reageren als u de door mij geplaatste link gelezen zou hebben. U mag het natuurlijk best drugs noemen, maar strafbaar is de verkoop niet, en dat is wat op die website beweerd werd (van de politie notabene), omdat het 'als drugs' wordt verkocht.
Trostomaat weet het hier inderdaad beter.
Lees ook dit:
https://www.drugsinfoteam.nl/vraag-antwoord/lees-een-antwoord/-/antwoord/443876/is-lachgas-een-softdrug-of-harddrug
of:
https://www.jellinek.nl/informatie-over-alcohol-drugs/lachgas/basisinfo-over-lachgas/lachgas-en-de-wet/

ne
door neodutchio 9 okt. 2018 om 08:18
2306 Antwoorden / 11 Vragen

Trostomaat: lijm is ook geen drugs, maar kan ook gesnoven worden. Het mag gewoon overal verkocht worden en toch kan het gevaarlijke situaties opleveren. 
Het staat heel mooi in uw eigen link: Lachgas heeft invloed op onze hersenen dus kunnen we het drugs noemen. 
Echter valt het niet onder de opiumwet, dus kan het niet strafbaar gestelt worden. Maar dat wil dus niet zeggen dat het geen drugs is.

my
door mystery 9 okt. 2018 om 12:00
34 Antwoorden / 0 Vragen

@ Neo,

Juist jij snapt het.
Wij doen zelf veel evenementen dus ben iets meer op de hoogte wat er mag en niet mag op dat vlak.
Moet jij met een slagroompatroon bv bij een dance evenement eens door de beveiliging gaan dan is het meteen overdraging aan politie.
Daarom zijn de regels ook aangescherpt en ja ze staan niet op de openbare lijst dat klopt maar op evenementen krijgen wij een bijgewerkte lijst en jawel daar staat slagroom patronen op en waar komt die lijst vandaan juist van de Politie.
Dus ga geen onzin vertellen Tomaat, dat er iets niet opstaat wil niet zeggen dat het dat ook niet is of niet zo word gezien.
Er komen jaarlijks zoveel nieuwe soorten op de markt het is geen doen dit meteen bij te werken. Tevens is het wel strafbaar om drugs te gebruiken waar dit verboden is dus ook op een evenementen terrein met slagroompatronen. Maar wil je wel een keer laten zien wat het met je kan doen, slachtoffer van het weekend ligt nu nog in het ziekenhuis met hersenbeschadiging leuk he slagroompatronen snuiven.

Tr
door Trostomaat 9 okt. 2018 om 13:07
39 Antwoorden / Vragen

Niet strafbaar. Simpel. De wet. Daar gaat het om. Voor medio 2016 was het wel strafbaar.
Ik heb de bewijzen hier in meerdere berichten neergelegd, compleet met links naar de relevante artikelen.
Dat 'jullie' iets met evenementen doen, dat zal best, maar van de regelgeving ben je overduidelijk niet op de hoogte.
Een organisator van een evenement is natuurlijk vrij om de beveilinging te laten controleren en om het even wie die niet aan bepaalde voorwaarden voldoet te weren van het evenement.
Als u vindt dat ik ongelijk heb, prima, maar het zou u sieren dat met argumenten aan te tonen en niet te denken dat u door zo maar wat te roepen een punt maakt. Want bij zo maar wat roepen blijft het voorlopig.
Of het leuk is, 'slagroonpatronen snuiven',  laat ik aan u over. Voor de toepassing van de wet is die beoordeling niet relevant.
Neodutchio, natuurlijk is het drugs volgens de definities in de links die ik plaatste. Dat was niet het punt. Het zijn geen drugs in de wettelijke definitie van verboden substanties. En dus is er geen strafbaarheid van verkoop. Die politiewebsite beweerde van wel, omdat het 'drugs' zijn. Onjuiste informatie op die site dus.

ne
door neodutchio 9 okt. 2018 om 14:55
2306 Antwoorden / 11 Vragen

Trostomaat, goederen die een invloed hebben op de hersenen zijn verboden om het daarvoor te gebruiken. Dus lachgas op een feest is gewoon strafbaar. U linkte het zelf: als het invloed heeft op de hersenen is het drugs. Het maakt niet uit dat het niet onder de opiumwet valt, het blijft drugs.

Ik verkoop grondstoffen voor bomgordels en spijkerbommen. Is dat strafbaar? Nee! Elke bouwplaats is voorzien van mijn materialen. Echter, wij hebben een plicht om bij te houden wie wat besteld. Dus gas voor een gasschiethamer en kruit voor een kruitschiethamer gaat alleen naar klanten die ook een machine van ons hebben. Verkoop gaat alleen in normale hoeveelheden. Boven een vastgesteld maximum is er een meldingsplicht. Boven dat aantal is er een verbod op directe levering en een meldplicht. Op elk moment moeten wij kunnen overleggen wat door wie besteld is en wat wij zelf op voorraad hebben. Voorraad ligt ook apart in het magazijn in een afgesloten ruimte waar maar een paar personen bijkunnen.

Volgens de wet is kruit en gas niet strafbaar. Echter, in verkeerde handen ontstaan er grote problemen. Dan blijft u maar lekker vasthouden aan het wetsregeltje, gelukkig voor anderen bestaat de wet uit meerdere regels.

my
door mystery 9 okt. 2018 om 15:28
34 Antwoorden / 0 Vragen

@ Neo inderdaad Trostomaat roept veel maar snapt er bar weinig van.
Ook wij op evenementen beslissen de regels niet deze worden van overheidswege gewoon opgelegd, op het moment dat wij bv lachgas doorlaten omdat het via Trostomaat niet op de lijst staat maar de vergunning verbied elk soort drugs dus ja ook lijmsnuivers en lachgas snuivers ondanks dat dat niet op de lijst zou staan is het over en uit met de vergunning en dus eind evenement.

En waarom is het verboden kom kijken in het ziekenhuis bij dat slachtoffer dan roep je wel anders dat het geen drugs is Trostomaat en niet  met smoesjes aankomen het staat niet op de lijst dat hoeft ook niet altijd spijkers staan zoals Neo ook al aangeeft ook niet op de lijst maar bij verdachte transacties moeten ze het melden en die komen niet even gezellig op de koffie daar dan komt er een flink arrestatieteam langs maar nee het zijn maar spijkers.

Jij zou een goede zijn in de politiek die kijken ook niet verder als hun neus lang is


ne
door neodutchio 9 okt. 2018 om 16:57
2306 Antwoorden / 11 Vragen

Het nadeel van Trostomaat is dat hij enkel leest wat er letterlijk in de wet staat. Wat er wel in staat moet strikt gevolgd worden en wat er niet in staat bestaat niet. Iedereen die door rood rijdt moet dus bestraft worden. Dat een rechter wel eens besluit dat er een geldige reden was om door rood te rijden en daardoor geen boete krijgt is natuurlijk helemaal fout van de rechter.
Dat er mensen opgepakt worden op festivals met 50 slagroompatronen is natuurlijk ook van de zotte. Dat er totaal geen logische verklaring is om dat daar bij je te hebben is natuurlijk niet relevant.
Tip aan Trostomaat, loop eens in het donker door een woonwijk met een schroevendraaier, hamer en koevoet. In een werkbus of gereedschapskist heet dat gereedschap. ‘s Nachts in het donker heet dat anders. Probeer maar eens uit te leggen waarom u het bij u heeft. Totaal niet strafbaar, maar u zal wel opgepakt kunnen worden.

Tr
door Trostomaat 9 okt. 2018 om 18:51
39 Antwoorden / Vragen

Neodutchio en mystery, ik heb uw laatste berichten maar niet meer gelezen. Te vermoeiend. Hardleers bent u.
U beweerde dat het verkopen van lachgas voor gebruik als genotsmiddel een strafbaar feit oplevert. Dat mag u zeggen.
Maar het is dan wel de bedoeling dat u daarna man en paard noemt. Als iets verboden is en een strafbaar feit oplevert, dan moet dat uit de wet blijken. Die wet kunt u niet aanwijzen.
Logisch ook. Hij bestaat niet.
Dat het niet verboden is, is door mij al lang en breed aangetoond, met verwijzingen naar relevante websites.





ne
door neodutchio 9 okt. 2018 om 19:47
2306 Antwoorden / 11 Vragen

Trostomaat, erg goedkope reactie van uw kant. Zodra er praktijkvoorbeelden komen afhaken en zeggen dat u het niet leest. Zoals ik al aangaf, er is meer dan de exacte letter van de wet. Zelfs met voorbeelden benoemd.

Succes met het verkopen van deze patronen;
Succes met het midden in de nacht rondlopen met een schroevendraaier, koevoet en hamer;
Succes met het maken van een bomgordel met legale middelen;

Maar wel oppassen met te snel rijden he. Dat staat immers wel in de wet en die wil u natuurlijk niet overtreden. Zelfs al zou u een hele goede reden hebben om te hard te rijden, het mag niet. Zullen we de rechters in Nederland ook maar gaan afschaffen. Alles staat immers in de wet, met de strafmaat er bij.
Je zal maar zo star leven en de werkelijkheid uit het oog verliezen.

door diumenge 9 okt. 2018 om 20:24
9966 Antwoorden / 13 Vragen

Hmmm, Neodutchio leg eens uit hoe dat werkt met alcohol?

DOOR NEODUTCHIO 9 OKT. 2018 OM 14:55 
2202 ANTWOORDEN / 11 VRAGEN

Trostomaat, goederen die een invloed hebben op de hersenen zijn verboden om het daarvoor te gebruiken.

ne
door neodutchio 9 okt. 2018 om 20:43
2306 Antwoorden / 11 Vragen

Omtrent alcohol geldt er gewoon wetgeving.

door diumenge 9 okt. 2018 om 20:56
9966 Antwoorden / 13 Vragen

Ja, maar de wet zegt niet dat het verboden is alcohol te gebruiken. Maar, alcohol heeft invloed op de hersenen toch?

door tijger1 9 okt. 2018 om 21:04
36835 Antwoorden / 21 Vragen

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor grote hoeveelheden kunstmest wat door een particulier met een klein tuintje gekocht wordt.

Een normale particulier koopt wellicht een doosje van 5 of hooguit 10 stuks gaspatronen bij de Blokker of zo.

Een pedicure koopt wellicht eens per jaar een doosje van 50 stuks bij het hier genoemde bedrijf, maar particulieren zie ik hier normaal gesproken niet kopen. 

ne
door neodutchio 9 okt. 2018 om 21:43
2306 Antwoorden / 11 Vragen

@Diumenge, boven de 18 mag men drinken inderdaad. Overmatig alcohol is schadelijk. Als je dat jezelf aandoet is dat je eigen probleem, in cafe's of bij festivals zijn anderen er verantwoordelijk voor.

door diumenge 9 okt. 2018 om 22:12
9966 Antwoorden / 13 Vragen

Echter, het is niet verboden om alcohol te gebruiken, dus de stelling "goederen die een invloed hebben op de hersenen zijn verboden om het daarvoor te gebruiken" is niet juist.

my
door mystery 9 okt. 2018 om 22:44
34 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet verboden om alcohol te gebruiken nee dat staat in de wet maar er gaat nog iets boven de wet dat is de plaatselijke APV. En als die zegt dat jij daar geen alcohol mag nuttigen ben jij gewoon strafbaar.

Dat jij thuis slagroompatronen inhalleert moet je zelf weten maar bv op een festival telt de APV en die schrijft voor alle drugs zero tolerance.
Dan kan er in de wet staan dat een slagroompatroon geen drugs is maar gezien de schadelijke gevolgen o.a. hersenbeshadigingen etc. word er door de overheid bepaald dat het onder drugs valt en iedereen met patronen word gewoonweg opgepakt.

De wet is niet zo zwart wit alleen Trostomaat leest letterlijk de tekst die dus nooit letterlijk overgenomen word.
Anders hadden we geen rechters nodig dan was het simpel moord is 25 jaar dat zie je nu weer dat word het bijna nooit waarom niet omdat de wet niet zwart wit gezien moet worden het is een richtlijn.

ne
door neodutchio - 8 okt. 2018 om 20:34
2306 Antwoorden / 11 Vragen
1

10 doosjes is 500 patronen. Met elk patroon kunt u 0,5l slagroom maken. Dat is dus 250 liter slagroom. Geen enkele consument gaat zo veel slagroom maken. 
De site staat vol met waarschuwingen en u wijkt van alles af. Dus niet zo vreemd dat de webwinkelier niet wil meewerken aan mislukte handeltjes van consumenten. 


door tijger1 - 9 okt. 2018 om 00:47
36835 Antwoorden / 21 Vragen
2

@trostomaat

Kan dat hele gezeur nou eindelijk stoppen? De Ts had het plan die capsules te verkopen, en niet aan buurvrouwen die een slagroom spuit hebben, maar als drugs. 

Nou heeft hij zich bedacht. Prima, op gevaarlijke schreden teruggekeerd. Nou moet hij maar op de blaren zitten met zijn voorraad en uitgave daarvoor.

Misschien kent hij wel een schoonheidsspecialiste of pedicure, en kan hij ze daaraan slijten, want die gebruiken die dingen ook in een cryopen. 

Tr
door Trostomaat 9 okt. 2018 om 01:17
39 Antwoorden / Vragen

Gezeur? Is dat de term die u wilt gebruiken nadat u zelf onjuiste informatie deelt over de strafbaarheid van de verkoop van lachgas? Als ik in uw schoenen stond had ik mijn fout ruiterlijk erkend en het daar verder bij gelaten.

ne
door neodutchio 9 okt. 2018 om 08:21
2306 Antwoorden / 11 Vragen

Trostomaat, een persoon die lachgas verkoopt in grote hoeveelheden en met als doel deze als drugs te verkopen, dan ben je zeker strafbaar. Enerzijds omdat je het als drugs verkoopt, anderzijds omdat je winst maakt en deze niet aangeeft (zwart dus).

Tr
door Trostomaat 9 okt. 2018 om 09:46
39 Antwoorden / Vragen

Ik heb het uitgelegd met onderbouwing dat er geen sprake is van strafbaarheid. Dat u zo maar wat roept doet dat niet te niet. Belastingfraude is een ander onderwerp. Verkoop an sich is niet strafbaar. Ook niet 'als drugs'.
Wordt hier wel gelezen?

ne
door neodutchio 9 okt. 2018 om 10:05
2306 Antwoorden / 11 Vragen

Trostomaat: lachgas is een drugs en mag niet particulier verkocht worden. Dan kunt u er vanalles bij gaan verzinnen dat de site achterhaald zou zijn en dat het niet onder de opiumwet valt en ook niet meer als geneesmiddel geregistreerd staat, maar dat heeft er niets mee te maken. 
Er zijn productgroepen die gecontroleerd verkocht worden. Lachgas kan als drugs gebruikt worden, vandaar dat de handel tussen consumenten verboden is. Het zou mij niets verbazen als een verkoper een meldplicht heeft als iemand grote aankopen doet. Dit gebeurt namelijk wel bij andere productgroepen.

ep
door epcot 9 okt. 2018 om 11:04
632 Antwoorden / 16 Vragen

Zelfde is er ook met het doorverkopen van gedroogde papaver knoppen als dit als drugs gebruikt wordt. Op zich is het hebben van papavers niet verboden in een tuin echter wel als dit in grote hoeveelheden  verbouwd wordt met de bedoeling om als drugs door te verkopen. Ook  bepaalde chemische stoffen zijn niet verboden tenzij in grote hoeveelheden door particulieren aangekocht om te gebruiken voor het produceren van verboden pillen.

Tr
door Trostomaat 9 okt. 2018 om 13:24
39 Antwoorden / Vragen

@epcot, natuurlijk papaver is iets anders. Bepaalde stoffen die daar inzitten of ervan gemaakt worden vallen onder de Opiumwet en staan ook op de lijsten van verboden stoffen die bij de Opiumwet horen. Verboden dus.
Dat geldt niet voor lachgas. Gebruik en verkoop daarvan is sinds juli 2016 niet meer verboden. Ook niet als het als genotsmiddel bedoeld is. Slechts De Warenwet is van toepassing.
@neodutchio, overvloedig bewijs van bovenstaande realiteit is geleverd. In weerwil van dit bewijs, blijft u, zonder onderbouwing (en tegen beter weten in?), volharden in het tegendeel. Dat doet mij denken aan die persoon die over het herroepingsrecht hier nog niet zo lang geleden bleef volhouden dat je er pas een beroep op kon doen als je de bestelling ontvangen had, niet eerder. Om vervolgens een paar weken later in een andere vraag, precies het tegenovergestelde te beweren. Ik hoop niet dat u nu weer onjuiste informatie blijft verspreiden totdat er een nieuwe vraag over hetzelfde onderwerp geplaatst wordt.

ne
door neodutchio 9 okt. 2018 om 14:57
2306 Antwoorden / 11 Vragen

Trostomaat, is de reden waarom ik in die andere topics niet op u gereageerd heb nog steeds niet duidelijk?

Tr
door Trostomaat 9 okt. 2018 om 19:02
39 Antwoorden / Vragen

Daar waar ik kan, probeer ik bij te dragen om de kwaliteit van dit platform te bevorderen. Of anderen wel of niet reageren, zal mij een zorg zijn. Het is wel duidelijk dat op het moment dat je correcte, feitelijke informatie en antwoorden geeft, en daarmee impliciet aantoont dat eerdere gegeven informatie door andere (vaak vaste) bijdragers onjuist is, dat dan reacties komen zoals de uwe: weg van de inhoud omdat iets kennelijk in de weg zit om op eerlijke wijze aan een discussie bij te dragen en gemaakte vergissingen/fouten toe te geven.
Ik vind dat daar nog veel verbetering te behalen is. Onjuiste informatie wordt hier veelvuldig verspreid. Ook u neodutchio draagt daaraan een behoorlijk steentje bij. Als je werkelijk vragenstellers en meelezers wilt helpen, dan trek je je dat aan. Als andere zaken belangrijker zijn, dan blijft je de onjuiste informatie verkondigen, zoals u hier doet en zoals u ook deed met betrekking tot het herroepingsrecht:


'door neodutchio 27 aug. 2018 om 10:46   @Trostomaat: .....De wetgever heeft besloten dat een online koper de kans moet krijgen om zijn aankoop te moeten kunnen bekijken en te testen. Herroepen kan dus ook pas NA dat je de bestelling binnen hebt gekregen. '

ne
door neodutchio 9 okt. 2018 om 19:38
2306 Antwoorden / 11 Vragen

Trostomaat: Totaal offtopic.

mo
door mof - 10 okt. 2018 om 13:24
940 Antwoorden / 2 Vragen
0

Tja ik weet ut niet maar wel benieuwd

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ge

Waarom is er marktwerking in de zorg?

Enkele belangrijke ziekenhuizen zijn failliet.
Elk jaar gaat de zorgpremie omhoog.
Toen Griekenland failliet dreigde te gaan, waren er plotseling miljoenen euro's beschikbaar.
Ik erger mij aan dit kabinet,dat doet alsof het normaal is.

Mijn vraag is:

Waarom is er marktwerking in de zorg? Lees meer

billieboy - 28 nov. 2018 om 12:19
Geldzaken & recht

Is eigenaar van een kat aansprakelijk voor doodbijten wedstrijdduiven?

Pas hoode ik  dat een buurman die in een woonwijk wedstrijdduiven houdt, de buurman aansprakelijk stelde voor het doodbijten van een paar wedstrijdduiven. Aansluitend op het doodbijten door een putbull van een jong hondje vraag ik mij af of dan dezelfde regels van toepassing zijn. Lees meer

Ge

Waarom zijn veel eieren bevrucht?

Hallo mensen ,

Ik eet graag eieren,maar al maanden niet meer omdat veel eieren zijn bevrucht (dus je ziet een "embryo" in het eigeel ).
Ik vind dit niet erg smakelijk!

Gisteren weer eens geprobeerd en weer een "beginnend kuikentje"in het eigeel....

Mijn vraag is dus: Waarom zijn veel eieren bevrucht? Lees meer