marjanka bosse
door marjanka bosse Mar 10, 2019 om 19:06
Geldzaken & recht

Defecte radiografische auto gekocht bij intertoys, wat nu?

Afgelopen donderdag kocht ik samen met mijn kleindochter een radiografisch gestuurde rode ferrari!   Daarnaast werd er ook alvast een voorraadje goede batterijen aangeschaft om er zeker van te zijn dat er lang plezier van het ding zou zijn.
Helemaal gelukkig liepen we naar huis, om daar tot de ontdekking te komen dat de auto een paar kleine bewegingen maakte om daarna niets meer te doen...
Uiteraard ging ik meteen terug naar Intertoys met auto en de boon van aankoop.

Tot mijn grote verbazing werd verteld dat dit heel jammer was maar dat ze geen defecte dingen terug mochten nemen of ruilen. Ik heb nog gevraagd waarom er nergens in de winkel een waarschuwing stond dat alle aankopen voor eigen risico waren? Het enige wat ze als antwoord gaf was het telefoon nummer van de klantenservice, Deze vertelde me dat ik maar moest kijken naar de naam van de fabrikant en daar een reparatie verzoek in moest dienen. De fabrikant blijkt in China te zitten!!!  Mag dit zomaar zonder waarschuwing? En kan ik nog iets doen?

4173 12 Rapporteer

ne
door neodutchio - Mar 10, 2019 om 19:19
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt er aan in wel filiaal u het gekocht heeft. Er zijn franshisers die gewoon garantie moeten geven. Echter zijn er ook filialen die nu een uitverkoop hebben omdat ze gaan sluiten. Alles wat in deze winkels gekocht wordt is garantie tot aan de stoep. De failliete boedel moet verkocht worden. Iets ruilen of terug brengen mag dan niet meer.
Voor wat betreft de overige filialen die open blijven is het maar de vraag of ze al onder de nieuwe eigenaar vallen. Gezien het korte tijdsbestek denk ik niet. Dan is het voor u dus helaas pech.

De waarschuwing dat het op eigen risico is hoeven ze niet op te hangen, dat had u immers zelf kunnen weten. Intertoys en het faillisement is toch al wekenlang in het nieuws.

marjanka bosse
door marjanka bosse Mar 10, 2019 om 19:48
Antwoorden / 2 Vragen

Er was al bekend dat deze winkel een doorstart zou maken, maar dan nog....hoe kan ik nou weten dat defecte apparaten niet geruild mogen worden bij een winkel die nog gewoon verkoopt?

ne
door neodutchio Mar 10, 2019 om 20:24
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Bij een faillisement kan/mag er alleen nog geld binnen komen. Iedereen die nog geld terug zou krijgen moet een vordering indienen bij de curator. Dat zijn de regels bij een faillisement. Strikt genomen hebt u nu een vordering. Maar ja, geld uit een failliete boedel krijgen is nagenoeg onmogelijk.
U kunt altijd contact opnemen met het hoofdkantoor. De winkel voert uit wat er opgedragen is, het kan zijn dat het hoofdkantoor een andere beslissing gaat nemen. Nee heeft u al, een ja kunt u proberen.

jo
door jorisw Mar 10, 2019 om 20:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er is helemaal nog niet bekend welke winkels een doorstart gaan maken. Er is een van een aantal winkels aangekondigd dat ze sowieso dicht gaan en naar de rest wordt nog gekeken welke open blijven. En iedere franchisenemer krijgt een aanbod om gebruik te gaan maken van de nieuwe organisatie, maar ook daar is nog niet bekend wie wat gaat doen.

Er kan dus hoogstens gesuggereerd zijn dat de betreffende winkel een doorstart maakt, maar dat is helemaal nog geen gelopen race.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 10, 2019 om 19:32
16826 Antwoorden / 202 Vragen

In beginsel geldt hier de wettelijke consumentenbescherming wwaarin wettelijk is geregeld dat u recht heeft op een goed werkend product. Ik geef u daarvoor enkele verwijzingen.
In deze handelt de medwerker van Intertoys dus tegen de wetgeving maar het probleem is hier in ieder geval dat intertoys vorige week failliet is verklaard en dat zal naar mijn mening betekenen dat ondanks uw recht er weinig te verhalen zal zijn.

Maar als de Intertoys winkel waar u heeft gekocht een franchisenemer is, dan ligt het anders en ligt de verantwoordelijkheid om de wet na te leven bij die franchisenemer als zelfstandig ondernemer die niet failliet is.

Mogelijk is het een idee dat u naar een andere speelgoedwinkel gaat (als die er nog is) en daar om advies vraagt m.b.t. de fabrieksgarantie. Dat kan suscces hebben als de importeuur niet Intertoys was. Mogelijk kan daar ook reparatie worden geregeld als het uiteindelijk een klein defect blijt te zijn. De verwijzingen maar met aantekening dat er sprake is van een faillissement en u dus dan een vordering bij de curator zou moeten indinen en dat levert uiteindelijk toch niets op gelet op de waarde van de auto.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

costnix
door costnix Mar 11, 2019 om 08:15
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wat zegt de wet over de rechten van de klant bij een faillissement?

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 11, 2019 om 14:29
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Wettelijk: vordering instellen bij de curator!

Grunnen.
door Grunnen. Mar 11, 2019 om 15:33
509 Antwoorden / Vragen

Alweer een regiment aan wetsregels waar TS geen fluit aan heeft . Bij een faillisement kan je achter in de rij aansluiten qua vorderingen . Kansloze missie dus voor een apparaat van een paar tientjes..

mathijs_b
door mathijs_b - Mar 10, 2019 om 19:44
641 Antwoorden / 77 Vragen

Meestal is een defect bij een nieuw apparaat een fabrieksfout.

In de praktijk een niet goed gesoldeerd draadje, los klemmetje of iets dergelijks.

Laat er eens een "handige Harrie" naar kijken. Heel vaak zijn dergelijke probleempjes heel snel opgelost.

Dit geldt niet voor problemen die pas na vele bedrijfsuren merkbaar worden.

ha
door harrybre Mar 11, 2019 om 14:35
240 Antwoorden / Vragen

In Breda hebben we de  Repair Café, een stel -vaak wat oudere- vrijwilliers, die heel goed zijn in dit soort dingen. Vast op andere plaatsen ook.

tenormin
door tenormin - Mar 10, 2019 om 19:45
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@marjannabosse, inderdaad ligt het eraan waar hebt u dit gekocht. Als u op Google even vraagt "welke Intertoys winkels blijven open" krijg u de diverse steden te zien, waar men doorgaat. Zit deze er niet bij heeft u pech gehad. Maar zo te lezen (u bent teruggegaan) zal deze Intertoys niet op de lijst van doorgaan staan. Heel jammer voor u en kleindochter.

marjanka bosse
door marjanka bosse Mar 10, 2019 om 19:53
Antwoorden / 2 Vragen

deze winkel blijft open.

tenormin
door tenormin Mar 10, 2019 om 22:18
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ja marjanka bosse. Begrijp dat niet dat je iemand een topantwoord geeft, alleen om de (foute) links die hij geeft? De ene ondernemer is de andere niet; mischien bof je met deze vrij ondernemer, dat weet ik niet .
Alleen, waar je heremietkreeft je top antwoord voor geeft is in dit geval (in veel gevallen die hij voor likt) niet helemaal juist.

ne
door neodutchio Mar 11, 2019 om 09:19
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Een antwoord wat in het straatje past wordt als top gezien. Dat TS vervolgens met de letter van de wet bij een failliet bedrijf staat te roepen is een logisch gevolg.

Grunnen.
door Grunnen. Mar 11, 2019 om 15:35
509 Antwoorden / Vragen

Kan  kloppen maar een andere eigenaar ,waar je koopovereenkomst mee hebt.

Th
door Thijs124 - Mar 10, 2019 om 21:09
289 Antwoorden / Vragen

We hebben toch niet onder een steen geleefd! Het is toch geen geheim dat ze failliet verklaard zijn en er is bekend gemaakt dat er niet geruild kan worden en geen garantie meer geldt. Of die winkel daarna wel of niet open is maakt niets uit. Het betreft dan een nieuwe onderneming die de zaken van de curator heeft gekocht. De curator geeft geen garantie en de firma die zaak heeft overgenomen heeft dat gedaan zonder de oude verplichtingen. Daarom was alles goedkoper.

marjanka bosse
door marjanka bosse Mar 11, 2019 om 15:11
Antwoorden / 2 Vragen

Ik leefde niet onder een steen, maar ik kan ook niet alles bijhouden in het nieuws.
Op mijn leeftijd zijn speelgoedwinkels niet echt interessant.  Ik wist niet eens de naam van de speelgoedwinkels hier. Bovendien was deze auto beslist niet goedkoper.

Ge
door Genee - Mar 10, 2019 om 22:22
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet wat het aankoopbedrag was, maar als het een dure aankoop zou u een beetje vals kunnen spelen.
Wanneer dezelfde winkel open blijft, een familielid of kennis zo’n zelfde autootje laten kopen en de dag erna het kapotte autootje inleveren op de nieuwe kassabon.
Niet ruilen maar geld terugvragen, wel vragen of geld terug nog steeds geldt.
Niet zoals het hoort maar waarschijnlijk eenvoudiger dat Intertoys garantie claimt bij de producent.

panter22
door panter22 Mar 11, 2019 om 09:12
6599 Antwoorden / Vragen

Een beetje vals spelen? Frauderen.

ne
door neodutchio Mar 11, 2019 om 09:21
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Geld terug kan ook niet. Bij een faillisement wordt er enkel uitverkocht. Tenzij je graag een zelfstandig ondernemer zijn boterham wil afpakken.

Ge
door Genee Mar 11, 2019 om 10:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, een kapot artikel verkopen en geen mogelijkheid tot vervanging hebben dat vinden jullie wel kunnen?
Wie heeft bij dat ‘valsspelen’ eigenlijk schade?
De winkelier claimt de garantie bij de fabrikant of groothandel, voor hem minder moeite dan voor de consument.

Kan me voorstellen dat Intertoys geen ruiling zou toestaat voor iets wat enkele weken eerder is gekocht maar geen ruiling voor een produkt wat misschien een uurtje eerder is gekocht vind ik niet kunnen.
Dan maar een ‘creatieve’ manier om toch je recht te halen.
Niemand wordt ermee benadeeld, alleen winkelier moet wat werk doen om het kapotte product bij de producent te claimen.

panter22
door panter22 Mar 11, 2019 om 13:20
6599 Antwoorden / Vragen

De auto is gekocht met korting bij een failliete winkel.
Je hebt dan geen verkopersgarantie meer. Dat risico neem je . Als het dan tegenvalt heb je pech gehad.
Dat is je recht, meer niet
Dan had je die auto bij een andere speelgoedwinkel voor de normale prijs moeten kopen.
Je kunt proberen contact op te nemen met de fabrikant in China, maar dat gaat vast niet lukken.
Wat jij doet is een andere winkelier  jouw miskoop in de maag splitsen. De winkelier die part  nog deel heeft aan de verkoop wordt door jou  benadeeld.
Hij moet jou het aankoopbedrag teruggeven en maar zien dat hij zijn geld terugkrijgt.
Intertoys zal zelf tegen een scherpe prijs ingekocht hebben in China. Producten met een defect sturen ze niet meer terug. Dit zit bij de prijs ingecalculeerd,

Ge
door Genee Mar 11, 2019 om 14:32
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb begrepen dat de betreffende winkelier een doorstart maakt, het gaat dus om dezelfde winkelier.
En als er al iemand benadeeld wordt, moet dat dan, omdat deze korting heeft gekregen, de consument zijn?

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 11, 2019 om 14:32
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Een vraagje? Ik lees niet dat de auto met fikse korting is verkocht. Het kan natuurlijk wel maar nog niet alle Intertoys winkels hadden al 'uitverkoop'.

En helaas @GENEE, uw advies kan ik ook niet delen.

marjanka bosse
door marjanka bosse Mar 11, 2019 om 15:36
Antwoorden / 2 Vragen

@Panter22:  de auto is NIET gekocht met korting, het was een gewone prijs en nergens in de winkel stond aangegeven dat defecte aankopen uit de winkel  niet geruild mogen worden. Ik hoorde wel toen ik daar was dat 2 mensen tegen elkaar zeiden dat net bekend was geworden dat deze winkel gewoon open zou blijven.
Verder heb ik nergens aan gedacht...

panter22
door panter22 Mar 11, 2019 om 19:16
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is helemaal jammer. Je herinnert je toch nog wel het faillissement van V&D?

panter22
door panter22 - Mar 11, 2019 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Je verlies nemen. Een berichtje plaatsen in de supermarkt of iemand de auto kan maken of een nieuwe kopen bij een andere speelgoedwinkel.
Info:
https://www.intertoys.nl/shop/nl/intertoys/aankoop-ruilen

La
door LadyMay - Mar 11, 2019 om 13:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij ongeacht of een winkel dicht gaat of niet heb je gewoon garantie. Ik zou het eens via het hoofdkantoor spelen of in een andere intertoys proberen.

La
door LadyMay - Mar 11, 2019 om 13:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij ongeacht of een winkel dicht gaat of niet heb je gewoon garantie. Ik zou het eens via het hoofdkantoor spelen of in een andere intertoys proberen.

tijger1
door tijger1 Mar 11, 2019 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alle berichten over Intertoys gemist blijkbaar?

gerbera
door gerbera - Mar 11, 2019 om 14:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Toevallig vandaag bij 2 Intertoys winkels, waarvan er 1 gaat sluiten, gekeken, ja er zijn er 4 in mijn "dorp", en bij alle twee hing op verschillende plaatsen, binnen en op de etalageramen een A4 met daarop o.a. de vermelding dat (defecte) aankopen niet geruild worden en voor garantie naar de producent wordt verwezen. Dus het is wel aangegeven zelfs zodanig dat ik het zonder de bril kon lezen en dat zegt al heel wat. Om echter de overige 2 zaken ook te bezoeken ging mij iets te ver.

marjanka bosse
door marjanka bosse Mar 11, 2019 om 15:39
Antwoorden / 2 Vragen

In mijn "dorp" hadden ze dat liever ook even wat eerder gedaan...ik heb het tijdens mijn 2 de bezoek ook nog voorgesteld dat ze deze waarschuwing op zou gaan hangen.  De verkoopster zou deze suggestie doorgeven aan haar chef...

mo
door mof - Mar 11, 2019 om 15:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Intertoys is failliet. Bespaar uzelf de energie want dat leidt slechts tot frustratie.