An
door Anne-123 Nov 3, 2017 om 14:48
Geldzaken & recht

Definitieve berekening zorgtoeslag terugbetalen

Op 18-11-2016 heb ik een definitieve berekening van de zorgtoeslag ontvangen met de mededeling dat ik 993,- te weinig had gekregen dat ik dit alsnog zou krijgen. Nu, een jaar later, krijg ik een brief met dat er een definitieve berkening heeft plaatsgevonden en dat ik 993,- moet terug betalen. Kan dit? Definitief is toch definitief? Of geldt dat voor de belastingsdienst niet? Hoor het heel graag!

17115 7 Rapporteer

getty
door getty - Nov 3, 2017 om 14:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, dat kan. Als later blijkt dat uit andere informatie u geen recht had, moet u alsnog terugbetalen.
DIt kan bv door een hoger inkomen zijn, maar ook bv mocht later blijken dat u geen zorgpremie heeft betaald.
Het enige wat u nu kan doen, is kijken of hun berekening klopt. Is dit niet het geval, kunt u bezwaar maken. Klopt de berekening wel, dan moet u betalen.

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2017 om 17:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het maximum aan zorgtoeslag voor 2015, ik neem aan dat het over dat jaar gaat, is voor een alleenstaande € 936, dus ik neem aan dat bij de eerste definitieve berekening de belastingdienst er van uitging dat u een toeslagpartner had.

Blijkbaar is na onderzoek gebleken dat dat onjuist was, waardoor het bedrag weer is teruggevorderd.

U kunt op Toeslagen.nl nazien met welke inkomensbedragen en personen er rekening is gehouden bij de berekeningen.

Op die manier kunt u ook controleren of het correct is wat ze doen.

tijger1
door tijger1 Nov 3, 2017 om 18:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22. Waarom die link nog een keer onder mijn reactie?

panter22
door panter22 Nov 4, 2017 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Dat zal ik je vertellen:
Ik keek even op de site toeslagen.nl kon er niets mee.
Nu zie ik dat er links op toeslagen.nl een blauw vlakje staat waar je op kunt drukken en dan kom je direct op de link terecht.
Dus die link van mij hoefde niet. Ik kan hem niet meer verwijderen.

tijger1
door tijger1 Nov 4, 2017 om 09:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22.
ik begrijp er niets van, maar maakt verder niet uit.;-))

aurora1
door aurora1 - Nov 4, 2017 om 10:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja natuurlijk is dat correct.
Het gaat bovendien om geld waar u kennelijk geen recht op had en waar belastingbetalers zoals ik voor opdraaien.

di
door dinie1 Nov 7, 2017 om 22:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom nu weer zo'n antwoord deze mevrouw steld een normale vraag als u het antwoord niet weet kunt u beter niet mee doen.

tijger1
door tijger1 Nov 7, 2017 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dinie1. Maar Aurora1 weet het antwoord, dus zij mag zeker “meedoen”.

qwerty789
door qwerty789 - Nov 6, 2017 om 15:47
7 Antwoorden / 0 Vragen

De belastingdienst weet niet de betekenis van definitief, net zo min als de betekenis van bezuinigen.
De definitieve toeslag is dus niet definitief.

Grunnen.
door Grunnen. - Nov 6, 2017 om 16:09
509 Antwoorden / Vragen

Wat een pech dat de belastingdienst net als jij toch nog in de gaten kreeg dat het een foute herberekening was. Volgende keer het even aan de belastingdienst melden als je vind dat  je er geen recht op hebt. Gelukkig voor jou hebben ze goede afbetalingsregelingen .Definitief betekend bij de belastinddienst indien alles klopt.

mo
door mof - Nov 6, 2017 om 18:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) heb je de brief van 2016 wel goed gelezen?
2) is de 993 die je moet betalen over hetzelfde jaar berekend als de 993 die je zou ontvangen?

de belastingdienst werkt met + en - voor het bedrag en afhankelijk van je interpretatie zou je kunnen denken dat je wat ontvangt als er een + voor staat. Maar dat kan ook betekenen dat juist de belastingdienst wat ontvangt van jou.

dus goed kijken!

enne, bij de belastingdienst is definitief nooit definitief. Er is een voorlopige aanslag en een definitieve aanslag. Maar als er fouten gemaakt zijn komt er gewoon nog een aanslag. En terecht. Nieamand hoeft te profiteren van een fout bij de belastingdienst die door de overige belastingbetaler moet worden opgebracht.

tijger1
door tijger1 Nov 7, 2017 om 23:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

+ en - voor het bedrag? Hoe komt u op het idee. Je krijgt gewoon een brief waarin staat waar je recht op hebt, wat je al gehad hebt, en dus wat je eventueel nog tegoed hebt, of terug moet betalen.