La
door Labyrinth Sep 26, 2022 om 11:19
Geldzaken & recht

Definitieve prijs veel hoger dan offerte

Wij hebben pvc vloer gekocht bij Roobol en aan de hand van plattegrond van ons nieuwe huis heeft verkoper 55m2 berekend en daar is de factuur op gezet.
Nu, 2 maanden later zijn ze de definitieve maten komen nemen en wordt er 64 m2 berekend en dat is bijna €900 meerprijs.
Dat er verschil kan zijn ná def. meting snappen wij, maar 8 m2 is wel erg veel. Winkel wil 5% van de prijs afdoen én ze nemen dat wat teveel is terug (doen ze normaal niet).
Als het toch uiteindelijk 64m2 blijkt te zijn, wat vind u dan van de korting van 5%? En is er een soort van juridische grens tussen eerste en tweede meting/factuur?

4408 17 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 26, 2022 om 11:28
16818 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich simpel: als het inderdaad 64m2 is en daarvoor heeft u de offerte ook voor akkoord getekend heeft men eenvoudig weg voor dat bedrag te leveren!

Als men dat niet doet is er m.i sprake van wanprestatie maar ik begrijp uit uw vraag dat men dat wel doet door én het teveel retour te nemen en ook nog 5% korting te geven en dat laatste hoeft men niet eens. of bedoelt u dat men 5% van het per saldo nu foutieve factuurgedrag wil aftrekken? Dat kan en mag dus niet.

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in en m.b.t. het niet naleven van een overeenkomst in uw nadeel geef ik u zo enkele verwijzingen:

(Tveel geleverd retouurnemen is hoe dan ook iets dat men dient te doen en herhgaald, leveren conform de offerte en factureren volgens de offerte)

https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en deze om te benutten https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 26, 2022 om 11:34
16818 Antwoorden / 202 Vragen

Deze toevoeging lukte niet:

Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

gerbera
door gerbera Sep 26, 2022 om 14:54
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry hoor maar ik lees nergens iets over een getekende offerte wel over een factuur en dat is volgens mij iets anders. En ik zou niet weten waarom er geen 5% korting van het factuurbedrag afgetrokken mag worden. Maar ja ik zal het wel weer verkeerd hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 27, 2022 om 13:09
16818 Antwoorden / 202 Vragen

De titel van de vraag:'Definitieve vraag veek hoger dan offerte' en heb ik aangenomen dat die ook als zodanig is geaccepteerd.Dat u het anders leest mag best hoor!

john devries
door john devries Sep 28, 2022 om 15:45
214 Antwoorden / Vragen

Beter de vraag lezen of een kopie van de offerte vragen. TS heeft een offerte voor 55 m2 . Dat zijn er na de werkelijk meting 64 m2 . TS moet gewoon betalen wat geleverd gaat worden of wachten tot 5 dec , misschien dat die leverancier dan wel voor Sinterklaas speelt.

sira
door sira - Sep 26, 2022 om 11:53
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Als de daadwerkelijke afmeting 64 m2 is, zult u daarmee akkoord moeten gaan. Afmetingen op tekeningen willen nog weleens niet kloppen. Dat weet Roobol ook, want ze zijn nog een officiële meting komen doen en toch komen ze u ook al tegemoet.

Als een klant bij mij tekeningen of maten afgeeft voor een prijsopgave, zet ik altijd in de offerte "prijs gebaseerd op de door u aangeleverde maten".

Meet het voor alle zekerheid zelf nog even na.

marita5
door marita5 - Sep 26, 2022 om 12:03
11505 Antwoorden / 15 Vragen
gerbera
door gerbera - Sep 26, 2022 om 12:15
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe komen ze aan de 55m² m.a.w. klopt die plattegrond wel. De prijs is berekend op die 55m² inschatting en daar is blijkbaar iets mis gegaan en komen ze met juiste meting op 9m² meer. U zou zelf eens kunnen (laten) meten wat nu de werkelijke maten zijn. Juridisch is er geen enkele grens, de eindprijs is berekend op het totaal van de oppervlakte, wel kan het een verschil maken als het gaat om een getekende offerte maar een factuur, geeft slechts richtprijs aan dat berekend is op het toen bekende aantal vierkante meters. Bij een, door beide partijen ondertekende, offerte staat de prijs min of meer vast en is het risico voor de verkoper als die van verkeerde maten uitgaat. Wil men het voor dat bedrag niet uitvoeren is er een juridische mogelijkheid dit af te dwingen cq de zaak te annuleren maar nogmaals er is een verschil tussen een factuur en een getekende offerte.

ne
door neodutchio - Sep 26, 2022 om 12:49
5145 Antwoorden / 12 Vragen

Een plattegrond is enkel een indicatie, daar kunnen nooit rechten aan ontleed worden. Er is nagemeten en het blijkt dat de ruimte dus veel groter is als vooraf op uw plattegrond stond.

Uiteraard kunt u Roobol aan de 64m2 houden, maar wat heeft u er aan dat er straks een vloeren ligt die te klein is? U betaald voor de werkelijke oppervlakte en het werkelijk gebruikte materiaal.

ro
door ronny530 - Sep 26, 2022 om 15:36
2771 Antwoorden / 41 Vragen

De eerste indicatie was een plattegrond van uw woning en op basis daarvan heeft een pvc vloer gekocht want u heeft daar ook een factuur van gekregen. Bij de daadwerkelijke meting de eerste in dit geval bleek dat u te weinig vloerdelen heeft ingekocht want heel vreemd een plattegrond geeft slechts een indicatie van de oppervlakte waar sowieso geen rechten aan ontleend kunnen worden. U heeft nu twee keuzes of die 55 m2 tegen de prijs die op de factuur staat afnemen of die 8 m2 met 5% korting ook af te nemen want u heeft op basis van een indicatie een aantal m2 meters een vloer aangekocht. Juridisch heeft u geen poot om op te staan want Roobol mocht er van uit gaan dat de informatie die verstrekt heeft ookde juiste was.

panter22
door panter22 - Sep 26, 2022 om 16:38
6599 Antwoorden / Vragen

Je komt met een plattegrond van je huis. Op basis daarvan krijg je een prijsopgave. Dat kan als je dat graag wilt.
Een goede vloerenverkoper meet alles zelf. Pas daarna krijg je de definitieve prijsopgave.
En dat is maar goed ook, want de vloer is een stuk groter dan op de plattegrond..
Je kunt zelf nazien waar het verschil in zit als ze per kamer hebben gemeten.
Je kunt het zelf nog nameten als je het niet vertrouwt.
Je krijgt korting van de vloerenlegger. Dat is toch een prima voorstel.
Als je 55 m2 hebt besteld, dan krijg je 55m2 geleverd. Alleen het past niet.
Je kunt zeggen dat je de vloer niet meer wilt, maar je het geen recht op gratis 8m2.
Kijk eens op de website vna Roobol:Laat je vloer of raambekleding inmeten door Roobol

Kan ik een bestelling plaatsen zonder exacte maten?

Maar natuurlijk kan dat. Met je geschatte maten kun je een offerte laten maken of de producten gelijk bestellen. Daarna komen we langs om de maten exact op te meten. Dit kost per bezoek 59,- (m.u.v. traprenovaties) maar dan weet je zeker dat alles goed wordt nagemeten! Zo kijkt onze maatnemer bijvoorbeeld ook meteen of er is gekozen voor de juiste ondervloer en of er eventueel andere extra's zoals plinten of profielen nodig zijn. Heeft de uitkomst invloed op de prijs, dan passen we de bestelling aan en na akkoord, bestellen we het product. Dus kom maar op met die plattegrond of het kladje met geschatte maten!

rj
door rjw - Sep 26, 2022 om 19:38
3249 Antwoorden / 5 Vragen

Als de maten net een beetje onhandig uitkomen t.o.v. de afmetingen van de PVC panelen dan kan je heel veel snijverlies hebben. Het zou zo maar kunnen dat als je een andere type uitzoekt met iets andere maten dat je weer minder nodig hebt.

Ik heb ook wel eens een laminaatvloer gelegd waarvan ik dacht dat het net zou kunnen met een bepaalde hoeveelheid. Maar de kamer was net een paar centimeter te breed waardoor er over de hele lengte nog een strook bij moest. Heel vervelend als je na een dag laminaat leggen nog even naar IKEA moet... Het waren 2 pakken extra, waarvan 75% weggegooid kon worden na het verzagen. Daarentegen heb ik ook wel eens gehad dat de lengte en breedte van de ruimte precies overeenkwamen met de planken. Dat vloertje lag in een uur en zonder snijverlies.

gerbera
door gerbera Sep 27, 2022 om 11:28
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien een goede tip, als het om een paar cm gaat meet dan eerst de ruimte, deel dit door de breedte van een laminaatdeel en u weet hoeveel u er nodig heeft en wat aan ruimte overblijft. Zaag het eerste deel op dusdanige breedte ( ong. 1cm smaller ivm vrij liggen van de muur) zodat u bij het laatste deel ongeveer dezelfde breedte heeft. Zit je niet met smalle strookjes te pielen en staat ook nog netjes.;-))

rj
door rjw Sep 27, 2022 om 18:06
3249 Antwoorden / 5 Vragen

Nu weet ik hoe het moet :-). Dat is dan weer het voordeel als iets een keer fout is gegaan.

Bo
door Bobot - Sep 27, 2022 om 16:40
28 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou de winkel toch wel even vragen waarin hun meting nu verschilt van de plattegrond.

Ze nemen het teveel bestelde materiaal terug => dat kan nooit veel zijn als de meting klopt. En anders was het oppervlak toch minder (maar betaal je wel nog steeds legkosten voor 64m2?).

La
door Labyrinth Sep 27, 2022 om 20:40
Antwoorden / 1 Vragen

Mocht het uiteindelijk zo zijn dat er teveel geleverd is, kunnen we het teruggeven en ook de teveel berekende leskisten worden dan ook terugbetaald.

Martinus1001
door Martinus1001 - Sep 28, 2022 om 10:48
6 Antwoorden / Vragen

Leveranciers leveren wat besteld is en vloerenleggers leggen wat nodig is.
Desnoods bijbestellen.
Dat hoeft niet de zelfde te zijn.
De maten moeten gemeten zijn door de zelfde persoon anders geen garantie.
Juister is opdracht en indicatie oppervlakte en daarna werkelijke maten betalen
Wie heeft de vloer gelegd???

Martinus1001
door Martinus1001 - Sep 28, 2022 om 10:51
6 Antwoorden / Vragen

En de vloer kan ook nog onjuist gelegd zijn of te veel geluidsoverlast veroorzaken, dus daarvoor heb je een goede adviseur nodig, die instaat voor fouten.
Niet zelf vloer leggen en dan gaan klagen.

mo
door mof - Sep 28, 2022 om 11:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

HEt hangt er van af wat ten tijde van de eerste meting is afgesproken. Asl dit een voorlopige inschatting is waarbij het duidelijk was dat een nauwkeurige meting nog moest plaatsvinden dan geldt de tweede meting. Op basis daarvan zou u wel de hele koop moeten kunnen annuleren maar niet een andere prijs bedingen.

john devries
door john devries - Sep 28, 2022 om 15:35
214 Antwoorden / Vragen

Heb je de voorwaarden van de offerte goed  gelezen. Met deze voorwaarden met deze voorwaarden heeft de leverancier wel ingedekt ,anders ie is snel op de fles, Je snapt toch wel dat een leverancier (het had ook minder m2 kunnen zijn) de echte kosten van materiaal betaald wil hebben en je de vrijheid hebt om een andere leverancier te kiezen.

1paul
door 1paul - Sep 29, 2022 om 08:16
3123 Antwoorden / 0 Vragen

een en ander is afhankelijk van de algemene voorwaarden en/of de voorwaarden bij afsluiten kontrakt, ik kan me zo maar voorstellen dat dit in de algemene voorwaarden geregeld is.

is dit niet geregeld in de algemene voorwaarden, bijv. meetfouten voorbehouden of de werkelijke maten zijn leidend, dan heeft de leverancier maar te leveren tegen de prijs die overeengekomen is.

@H
door @HENK@ - Sep 29, 2022 om 12:55
158 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk zijn de werkelijke metingen belangrijker (en doorslaggevend) dan een plattegrondje.

houd er in ieder geval ook rekening mee dat je voor 55m2 vloer altijd extra nodig zal hebben om het te bekleden!

Er is altijd wel zoiets als snij of zaag afval dus kijk niet op van wat extra m2 's

gerbera
door gerbera - Sep 29, 2022 om 22:05
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer dat u niet reageerd, u heeft het in uw koptekst over een offerte en verder over een factuur, dus wat is het?

user123
door user123 - Sep 30, 2022 om 06:56
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ik snap dat u graag 64 vierkante meter vloer wil hebben voor de prijs van 55 vierkante meter.

misschien lukt dat in kaatsheuvel.