Li
door Liriax Jul 10, 2020 om 17:02
Geldzaken & recht

DEGIRO wil geen beleggingsrekening voor mij openen om mijn naamregistratie.

Dag beste community,

Ik zit met het volgende:

Ik wil een beleggingsrekening openen bij DEGIRO. Echter loop ik hier tegen moeilijkheden aan, op mijn identiteitsbewijs staat bij mijn voornaam: --- en bij mijn achternaam: (volledige naam). Dit komt omdat mijn moeder afkomstig is uit Indonesie en ze daar een namenreeks kennen, dit is zo verwerkt op haar Nederlandse documenten. Bij de ING sta ik als voornaam: Jerry en als achternaam: (achternaam) in het systeem. Dit komt niet overeen waardoor de verificatie blokkeert.

Nu word ik al een week lang heen en weer verwezen door zowel DEGIRO als ING. DEGIRO wil een bankdocument van mij hebben waar mijn naam, IBAN en documentnummer op staat. ING vergeeft zulke documenten niet. Wat ik daarna heb geprobeerd is om mijn naam in het ING systeem te laten corrigeren, dit was echter ook niet mogelijk omdat je een voornaam MOET hebben in hun systeem en dat hun proces is dat als je geen voornaam hebt, de eerste naam van je achternaam als voornaam word gebruikt.

Weer terug bij DEGIRO leggen ze het weer bij ING neer en willen ze toch dat document hebben. Gebeld met ING en ik word naar het kantoor doorgestuurd.

Ik acht de kans aanwezig dat ik geen account kan krijgen bij DEGIRO, dit zou ik ten zeerste betreuren. Hoewel ik het nog niet wil geloven, begint het erop te lijken dat ik indirect geen account kan krijgen door de afkomst van mijn moeder. Nou komt dit door alle stugge processen van beide partijen maar ik zou dit zeer kwalijk vinden. Mijn vraag is dus: Is dit een vorm van discriminatie? Zo ja, wat kan ik er dan tegen doen? Kan ik hier uberhaupt iets tegen doen? Of moet ik mij maar neerleggen bij een andere broker die veel duurder is?

Bedankt alvast.

Groeten,
Jerry

3785 9 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jul 10, 2020 om 17:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom probeert u niet een andere belegger? Het stikt van de beleggers.
Als u vindt dat u gediscrimineerd wordt kunt u toch naar de rechter stappen?

ne
door neodutchio - Jul 10, 2020 om 18:21
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dat u geen wettelijke voornaam hebt is geen discrimatie. Vele instanties werken met voorletters en achternamen. Dat gekoppeld met een geboortedatum geeft een veilige check met wie ze te maken hebben. Iemand zonder voorletters en zonder voornaam kan dus niet in vele systemen verwerkt worden.

Mijn achternaam is nogal algemeen, zonder de juiste voorletters ben ik dus niet te vinden. Uw naam zal minder vaak voorkomen, maar dat wil niet zeggen dat u anders behandeld zou moeten worden. Dan zou ik namelijk gediscrimineerd worden. Er wordt op dit moment geen onderscheid gemaakt tussen de klanten van DEGIRO.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 10, 2020 om 18:26
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ten eerste, als men u niet als klant wenst, waarom wilt u dan wel?
Hoe dan ook is dit een zeer merkwaardig probleem en ik denk dat het zinvol is om deze vraag te stellen aan de Ombudsman van https://www.kifid.nl/

diumenge
door diumenge - Jul 10, 2020 om 18:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Natuurlijk is dit geen discriminatie. Het is wel een starre uitvoering van de regels.

Volgens mij het zo dat dit soort online dienstverleners voor de identificatie vertrouwen op het proces van reguliere banken, daarom moeten de gegevens overeenkomen met die van ING. Wellicht is het mogelijk, als je de situatie goed uitlegt, om je ergens persoonlijk te laten identificeren.

En anders is er ook nog een extreme optie, weet niet of dat mogelijk is in deze situatie en hangt ook een prijskaartje, en dat is je achternaam laten veranderen. Dus je voornaam als voornaam laten registreren en je achternaam zonder je voornaam.

ma
door malty - Jul 10, 2020 om 18:57
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een vorm van discriminatie?, Heeft u het niet aan uzelf te danken, bij de ING heeft u kennelijk niet precies de naam welke op uw ID bewijs staat opgegeven.
Misschien maar bij de ING een beleggingsrekening openen.
Betaald u wel wat meer kosten dan bij DEGIRO.

Ar
door AriEllis Jul 10, 2020 om 21:23
57 Antwoorden / Vragen

Nee, heeft hij niet aan zichzelf te danken. Ts schrijft:
Wat ik daarna heb geprobeerd is om mijn naam in het ING systeem te laten corrigeren, dit was echter ook niet mogelijk omdat je een voornaam MOET hebben in hun systeem en dat hun proces is dat als je geen voornaam hebt, de eerste naam van je achternaam als voornaam word gebruikt.

ma
door malty Jul 10, 2020 om 22:41
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@ariellis  Bij ING heeft hij kennelijk Jerry als voornaam opgegeven terwijl op zijn ID bij de voornaam ----- staat.

Ar
door AriEllis Jul 10, 2020 om 23:30
57 Antwoorden / Vragen

Nee dat hoeft niet. Jerry kan ook eerste deel van zijn achternaam zijn.

ma
door malty Jul 10, 2020 om 23:56
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Of hij het zelf opgegeven heeft of het aanmeldingsprogramma het heeft gedaan maakt niks uit
Hij heeft het laten gebeuren dat het als zijn voornaam werd gebruikt waardoor hij nu in de problemen komt met DEGIRO. Dan maar proberen een nieuwe rekening te openen exact volgens de gegevens op het ID.

Ar
door AriEllis Jul 11, 2020 om 00:51
57 Antwoorden / Vragen

Voor de registratie maakt het niks uit. Mijn reactie naar jou toe ging over het heeft zichzelf te danken-gedeelte. Kwam zo negatief over.

Denk dat RJW om 20:34 een goed punt heeft.

ma
door malty Jul 11, 2020 om 08:42
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Kan me dat voorstellen, maar gezegd omdat de Ts begint over discriminatie.
Als je een rekening opent en de naamstelling is niet gelijk aan die op je ID kun je wachten op problemen.
Zelf geen ervaring met DEGIRO, maar zie op hun site een stukje over mogelijke storingen.
Als er iets is wat je niet kunt gebruiken bij aandelenhandel is storing.
Ik zag op klachtenkompas een klacht over tenaamstelling wijzigen.
Kennelijk moet je de juiste medewerker te pakken zien te krijgen om dat voor elkaar te krijgen.

ro
door ron503 - Jul 10, 2020 om 19:09
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht kunt u een uitreksel van het geboorte register bij uw gemeente aanvragen en die als bewijsstuk indienen.

rj
door rjw - Jul 10, 2020 om 20:34
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Bedrijven als Degiro kunnen alleen maar goedkoper zijn dan anderen door hun processen zo simpel mogeljik te maken. Personeel, IT, beurstransacties e.d. zijn voor hun net zo duur als voor andere bedrijven. Afwijken van zo'n proces kost relatief veel geld en de organisatie is er ook niet op ingericht. Het zal voor bijna alle klanten goed werken, maar soms is maatwerk nodig en dat past niet bij een prijsvechter. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om te beleggen.

Tr
door Trostomaat - Jul 10, 2020 om 21:58
239 Antwoorden / Vragen

Nee, dit is geen vorm van discriminatie, maar van bureaucratie.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 11, 2020 om 20:00
2039 Antwoorden / Vragen

Goed gekarakteriseerd.

rj
door rjw Jul 12, 2020 om 09:53
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Geen bureaucratie maar het gevolg van goedkoop willen zijn. Alles geoptimaliseerd voor 99% van de klanten. Val je daar buiten dan heb je pech. Bij de dozenschuiver moet je ook niet de service van een speciaalzaak verwachten. Dat is hier net zo.

Fr
door Frsh - Apr 14, 2021 om 18:00
1 Antwoorden / Vragen

Beste Jerry,

Helaas heb ik hetzelfde probleem met mijn voornaam en achternaam. Bij de ING kan ik slechts een solvabiliteitsverklaring opvragen waar slechts mijn voorletter en achternaam zichtbaar is. Ik ben bang dat ze mij op dezelfde wijze gaan afkeuren. Graag zou ik willen weten of het inmiddels is gelukt om een rekening bij DEGIRO te openen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Faris