ma
door marjo83 Feb 1, 2023 om 16:57
Geldzaken & recht
Dela spaarplan

Ik en mijn man hebben een dela spaarverzekering.
zgn. Dela spaarplan.
Extra op bijgestort zelfs afgelopen 2 jaren.
2.75% rente, polis is 10 jaar vast.

  Nu komt de voorlopige belastingaanslag.

  6.170% over 'niet vrijgesteld gedeelte kapitaalverzekering', daaronder valt deze spaarpolis.

Maar... ik betaal dit jaar 32% belasting over die 6.170%. Dus 2.15% belasting.

Dus je houd van deze 2.75 -2.15 procent, dit jaar nog 0.60% over. volgend jaar nog minder.

Deze verandering sinds het Kerstarrest, over de belasting over spaargeld, welke nu nog 32% over 0.36% procent is, oftewel circa 0.12 procent.

Uitgebreid met Dela gemaild en gebeld. Wij vinden dat zij dit moesten melden aan klanten.
Zij zeggen dat ze een coöperatie zijn. Raar. Als je weet dat er een hele afdeling zich bezig houdt met spaarplannen.... Had dan een nieuwsbrief rondgestuurd eind 2022!! dan hadden mensen nog op tijd hu geld weg kunnen halen vóór 01-01-2023. Zij wisten hier namelijk wel al van eind 2022 en hebben deze info niet gedeeld met hun leden.
DAT is transparantie.  Ze verwijzen naar de FAQ. echter stond hier 1: geen juiste informatie en 2: hier ga je niet elke week op kijken als lid zijnde.

We zullen een van de eersten zijn omdat wij een voorlopige aanslag krijgen en daardoor nu de tarieven van de Belastingdienst al kennen.
Maar geen enkele klant zal hier blij mee zijn.
Want op deze manier kan je je geld natuurlijk beter vast zetten in een 10 jaars deposito tegen 5% rente - en vervolgens in dat Belastingtarief vallen  van 0.36%!

Zijn hier nog meer mensen?

Wat te doen?
Polissen afkopen kan, maar de peildatum van 01-01-2023 is natuurlijk al geweest, dus de fiscus heeft de standen toen doorgekregen van Dela....

2130 4 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2023 om 17:03
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Afkopen is hoe dan ook af te raden want daar legt u dan behoorlijk op toe.

U kunt eventueel www.geldbelangen.nl benaderen met uw probleem. benaderen . Kan ik aannemen dat u deze weg kent en eventueel ook de mogelijkheid om de ombudsman van www/kifid.nl hierover te benaderen.

Belastingtechnisch geldt dit en is er dus wel sprake van een vrijgesteld deel:

Kapitaalverzekering die alleen uitkeert bij overlijden

Hebt u een kapitaalverzekering die alleen uitkeert bij overlijden, bijvoorbeeld een uitvaartverzekering? En is het verzekerde kapitaal niet meer dan het vrijgestelde bedrag (tabel) per verzekerde? Dan hoeft u deze verzekering niet aan te geven. Het gaat hierbij om een verzekering die uitkeert bij overlijden van:

  • uzelf
  • uw fiscale partner
  • een bloed- of aanverwant, zoals uw kinderen, ouders, broers of zussen en hun echtgenoten

Is het verzekerde kapitaal meer dan het vrijgestelde bedrag per verzekerde? Dan moet u dit wel aangeven bij uw bezittingen in box 3.

Dit geldt niet als de 'waarde in het economische verkeer' van al uw polissen samen niet meer is dan € 7.913. Dan valt uw polis onder de vrijstelling.

Tabel vrijstelling kapitaalverzekering bij overlijden
JaarVrijstelling
2023 € 7.913
ea

sira
door sira - Feb 1, 2023 om 18:21
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vind het sowieso vreemd dat u een spaarverzekering afsluit bij een begrafenisondernemer.

Ik heb wel een uitvaartverzekering, daar hoef ik geen premie meer voor te betalen, maar hij zal heden ten dage wel te laag zijn. Ik vertrouw er op dat mijn nabestaanden mij niet bij het grofvuil zetten en wat ze voor de uitvaart moeten betalen, kunnen ze van de erfenis doen en alle fratsen er omheen zijn aftrekbaar.

Eg
door Eggen189 - Feb 2, 2023 om 04:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook alleen maar problemen gehad met z'n spaarplan. Alleen was dit spaarplan van ASR.

afgesloten toen ik baby was kwam vrij op mijn 21ste. Na de scheiding van mijn ouders is dit ook duidelijk vermeld in het convenant. Een week voor dat ik 21 werd heeft mijn vader de begunstigde naam veranderd van de mijne naar de zijnde. Waardoor ik er nooit meer iets van heb gezien. En kennelijk mag dit allemaal zomaar want men kon mij niet meer verder helpen.

rj
door rjw - Feb 2, 2023 om 17:25
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Dela is geen belastingadviseur. Als zij advies geven wat niet klopt hebben ze een probleem.