Anton Di Nero
door Anton Di Nero Sep 17, 2020 om 11:59
Geldzaken & recht
Deur al 31 jaar op erfscheding

Situatie
* 2 percelen liggen tegen elkaar aan.
* tijdens nieuwbouw in 1989 is er een deur met kozijn gekomen als achteringang van perceel 1. (draait naar buiten over perceel 2)
* er is een persoonlijk recht (overeenkomst) gesloten met eigenaren van perceel 2 en 1 dat er geen recht van overpad zal ontstaan en dat het pad niet gewijzigd mag worden. Deze zal vervallen bij verkoope van perceel 1 of 2
* in 2006 is perceel 1 verkocht en is er een nieuwe overeenkomst gesloten
* begin 2020 is perceel 2 verkocht
* midden 2020 geeft nieuwe eigenaren van perceel 2 aan dat perceel 1 geen recht van overpad meer heeft en haalt het pad we en plaatst een dichte schutting zodat er vanaf de deur niet meer de openbare weg kan worden bereikt. .
 - hierdoor kan achterdeur niet meer gebruikt worden als nooddeur en toegang vanaf de openbare weg.
 - Perceel 2 blokeerd deur met stenen zodat deze niet meer geopend kan worden. (deur stond ook wel eens open ivm ventilatie)
 - Perceel 2 beroept zich op het feit dat er geen recht van overpad is en hij dus mag doen met de grond wat hij wil.

Om toegang tot de achterdeur te behouden is een strookje van 8m2 nodig wat grotendeels achter een tuinhuis ligt. (totale pad was altijd 20m2)
Dit is ca 2% van het perceel opervlak (420m2).

Perceel 1 verzoekt aan nieuwe eigenaren van perceel 2 dit te mogen gebruiken. Zij willen dit wel kopen of een vergoeding betalen om een erfdienstbaarheid vast te leggen. alle kosten voor perceel 1 (kadaster en zo nodig notariële kosten)

Ik heb de volgende (samenhangende) vragen:

A) mogen ze nu eisen dat de deur verdwijnt en niet meer open kan. (31 jaar aanwezig)

B) mogen ze eisen dat het venster niet doorzichtig is. (31 jaar aanwezig)

C) mogen ze het pad blokkeren zodat de deur niet meer te gebruiken is als ingang? (was persoonlijke overeenkomst dat er geen recht van overpad zou ontstaan)

D) mogen ze de deur blokkeren met stenen zodat deze niet meer open kan?

12205 13 Rapporteer

ne
door neodutchio - Sep 17, 2020 om 12:07
5149 Antwoorden / 12 Vragen

U zegt het zelf al, er is geen recht van overpad. Het is een afspraak geweest tussen 2 bewoners en die afspraak staat zolang die 2 bewoners er wonen. In 2006 is er een nieuwe eigenaar gekomen en daar zijn opnieuw afspraken mee gemaakt. En zo lang er afspraken zijn kan er niets verjaard worden. Er wordt immers met toestemming gebruik gemaakt van het terrein van een ander.

De nieuwe bewoner heeft geen verplichting om de afspraken tussen de vorige bewoners over te nemen. Als deze zegt nee, dan is het een nee.

Dus:
A) ze kunnen niet eisen dat de deur verdwijnt, maar wel dat deze niet meer gebruik mag worden.
B) ramen op de erfgrens mogen niet. Als er een venster in zit zal deze ondoorkijkbaar gemaakt moeten worden.
C) de persoonlijke overeenkomst was met de vorige bewoner, daar heeft deze bewoner niets mee te maken. En die mag doen met zijn terrein wat hij zelf wilt.
D) zie C. Het is zijn terrein en mag daarop doen wat hij wilt. Binnen de grenzen van de wet natuurlijk.

getty
door getty - Sep 17, 2020 om 12:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Laat er een jurist eens naar kijken.

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2020 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er waren persoonlijke afspraken en die vervallen bij verkoop.

mi
door miennaamishaaz - Sep 17, 2020 om 14:18
725 Antwoorden / 1 Vragen

er zijn genoeg voorbeelden van het TV programma "Frank visser doet uitspraak" met exact dezelfde soort situatie die u ook heeft
Juridisch loket:
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/recht-van-overpad/

Artikel wat ik bedoel:

https://www.ad.nl/waterweg/burenruzie-om-garagedeur-eindigt-bij-televisierechter-meester-frank-visser~ab76ebc2/?

Recht van overpad definitie:
https://nl.wiktionary.org/wiki/overpad

Verjaring bij recht van overpad:
https://www.vbtm.nl/weblog/recht-van-overpad-en-verjaring

Gezien u al meer dan 30 jaar gebruik maakt van het pad, is de regeling verjaard, en kan de nieuwe bewoner u niet verbieden er gebruik van te maken.

Voor uw vragen
A) Nee gezien de deur er al meer dan 30 jaar zit is alle regelingen die ze u proberen af te dwingen verjaard, omdat de oude bewoner akkoord ging met de deur die u heeft geplaatst
B) Dit mogen ze wel, gezien het om privacy gaat. Kunnen ze u vragen om het een ondoorkijkbaar venster wordt
C) Nee dit mogen ze niet. Zowel vanwege verjaring en brandveiligheid.
D) Nee dit mag niet zie punt C.
Stel er is een brand in die ruimte, en de buren hebben de route/gang afgesloten, dan kan het zijn dat de brandweer de brand niet op tijd kan blussen waardoor u grotere schade hebt geleden, als het pad niet was afgesloten

ne
door neodutchio Sep 17, 2020 om 14:47
5149 Antwoorden / 12 Vragen

De denkfout die u maakt is dat er geen recht van overpad is. Een recht van overpad moet notarieel vastgelegd worden. Hier zijn afspraken gemaakt tussen 2 buren. En die afspraak loopt zolang die buren naast elkaar wonen. En die afspraak kan niet verjaren en kan je ook geen rechten aan ontlenen. Stel dat u af en toe mijn auto zou gebruiken, dan wordt die auto niet ineens uw eigendom en ook krijgt u geen vast recht om altijd van mijn auto gebruik te mogen maken.

De link die u aangeeft van mr. Frank Visser zegt ook hetzelfde. De ondernemer had een overeenkomst om de garagedeur te mogen gebruiken. Na 2010 was er geen afspraak meer gemaakt over het gebruik van die deur en konden ze ook niet terug vallen op de eerdere afspraak.
Het maakt dus ook niet uit hoe lang die afspraak al loopt, afspraak is afspraak. In 2006 is er een nieuwe afspraak gemaakt met de huidige bewoners. Ook al zou je een gaatje kunnen vinden in verjaring van wat dan ook, dan zijn de 20 jaar nog niet verstreken. Want, nogmaals, een afspraak kan niet verjaren.

justmeagain
door justmeagain Sep 18, 2020 om 00:30
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ts woont er helemaal geen 30 jaar maar pas sinds 2006. Van verjaring is dus sowieso geen sprake omdat vastgelegd is dat bij verkoop van de percelen de gemaakte afspraken vervallen.

panter22
door panter22 - Sep 17, 2020 om 16:31
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een gedoe over zo'n klein stukje grond. Hoe moeilijk kun je het elkaar als buren maken.
Jullie hebben afspraken gemaakt over het gebruik van de steeg,
Duidelijk is dat er geen recht van overpad is en kan ontstaan door de afspraak met de buren.
Dus die steeg mogen jullie niet meer gebruiken.
Maar nu die deur. Wat is daar over afgesproken. Niets? Dan kan er wel sprake zijn van verjaring. Want die deur zit er al 31 jaar.
In dat geval hoeft de deur niet verwijderd te worden en het raam er in niet ondoorzichtig te hoeven worden gemaakt.
Bovendien kan de buurman niet zomaar wat, bv een schutting voor die deur plaatsen. Hij moet 2 meter afstand houden.
En een beetje kinderachtig om voor jullie deur ? een hoop stenen te leggen zodat de deur niet meer open kan.
Neem eens contact op met het juridisch loket. Mogelijk kunnen zij je verwijzen naar een advocaat die alles eens goed uitzoekt.
Misschien kan hij onderhandelen over de steeg.
Het kost wat, maar als je nu niet doorpakt, dan krijg je later mogelijk spijt.

ne
door neodutchio Sep 17, 2020 om 17:34
5149 Antwoorden / 12 Vragen

TS mag niet zonder toestemming in de tuin van de buren komen. Die deur hoeft inderdaad niet weg, maar enig nut heeft die niet. Wat door de deur mag TS niet meer. En uiteraard mag de buurman er gewoon een schutting neerzetten. Een schutting hoeft echt niet 2 meter uit de erfgrens te staan.

panter22
door panter22 Sep 17, 2020 om 18:26
6599 Antwoorden / Vragen

De schutting van de steeg staat er al binnen de 2 meter,  De schutting mag niet vlak voor de deur staan als dat licht en lucht wegneemt.
https://jure.nl/ECLI:NL:RBZUT:2006:AY5750

ne
door neodutchio Sep 17, 2020 om 18:52
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Gezien vanuit de woning inderdaad. Maar een poort achterin de tuin waar een schutting voor komt zal geen invloed hebben op het licht en lucht van het huis. Een erfafscheiding mag overal in de tuin geplaatst worden, zo lang je maar binnen de grenzen van je eigen perceel blijft en niet voor ramen en deuren van het huis van de buren komt. Als ik een poort ga maken naar de tuin van de buren wil dat niet zeggen dat ik zomaar hun tuin mag binnenkomen en dat zij er niets tegenaan mogen zetten.

mahadma
door mahadma - Sep 17, 2020 om 19:34
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Gebruik met erfdienstbaarheid (overpad) dient notarieel vastgelegd te worden. Als dàt niet is gebeurd, is er niets anders dan een mondelinge afspraak.

ne
door neodutchio Sep 18, 2020 om 07:08
5149 Antwoorden / 12 Vragen

En die afspraak kan niet verjaren en kan je geen rechten aan ontlenen. Kansloze zaak dus.

1paul
door 1paul - Sep 18, 2020 om 08:30
3143 Antwoorden / 0 Vragen

4XJA....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 18, 2020 om 10:30
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Een lastige zaak omdat het recht van overpad kennelijk nooit notarieel is vastgelegd maar u wel aangeeft dat er sprake is van (quote)  'er is een persoonlijk recht (overeenkomst) gesloten met eigenaren van perceel 2 en 1 dat er geen recht van overpad zal ontstaan en dat het pad niet gewijzigd mag worden. Deze zal vervallen bij verkoope van perceel 1 of 2'.

Wel is er sprake van een langdurige situatie en bovendien is de betwiste uitgang/deur een nooduitgang.

In navolging van de reactie van @GETTY, laat hier een jursit naar kijken en dat kan eventueel ook via https://www.eigenhuis.nl/contact/#/

Ik zie ook verwijzingen naar Rijdende rechters maar teken daarbij aan dat hun uitspraken uitsluitend gelig waren als er bij overeenkomst tussen de twistende partijen afgesproken was dat de uitspraken bindend zijn. (Dus gelden als overeenkomst en niet als gerechtelijke uitspraak - de uitspraken kunnen u wel enig houvast geven hoe eventueel ook een rechter zou beslissen bij een formele procedure.

ne
door neodutchio Sep 18, 2020 om 14:03
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe komt u er bij dat het een nooduitgang is? Het is gewoon een doorgang naar de achtertuin. En die doorgang mocht omdat de eerste bewoner daar een afspraak mee had. Er is niets vastgelegd en een afspraak loopt tot 1 van de partijen zou verhuizen. Dat er later opnieuw een afspraak is gemaakt wil niet zeggen dat de huidige bewoner mee moet werken aan die afspraak.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 18, 2020 om 17:28
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO, neem mij even niet kwalijk maar kennelijk heeft u toch de vraag niet volledig gelezen. Citaat uit de vraag: '- hierdoor kan achterdeur niet meer gebruikt worden als nooddeur en toegang vanaf de openbare weg.'. Maar als u vindt dat een nooddeur essentrieel iets anders is dan een nooduitgang mag dat best van mij hoor! Taalkundig is een nooddeur toch helaas ook te lezen als nooduitgang en wij gaan elkaar toch niet lastig vallen over 'woorden'? (Edit) En ik heb redelijk bewust de 'vertaling' naar nooduitgang gedaan om Ts. een argument te geven om de situatie te doen handhaven. Dus als argument om in het voordel proberen te benutten.

ne
door neodutchio Sep 18, 2020 om 18:43
5149 Antwoorden / 12 Vragen

TS spreekt in eerste instantie over een achteringang van perceel 1. Een achteringang is iets anders dan een nooduitgang of nooddeur. De achteringang kan ook als noodweg gebruikt gaan worden, maar daarmee wordt het nog geen nooduitgang.
Er is geen wet in Nederland die verplicht dat iemand een achteruitgang of nooduitgang moet hebben. En al helemaal niet dat die achteruitgang via aangrenzende percelen zou moeten gaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 18, 2020 om 19:20
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO: Ts heeft het over een nooddeur en overduidelijk dat de achterdeur niet meer gebruikt kan worden als nooddeur. En een deur is naast een ingang ook een uitgang dus een nooduitgang. Herhaald, het is Ts die dit noemt en het is aan Ts om te handelen op basis van de veelheid van adviezen die af en toe tegenstrijdig zijn. Dat kan en dat mag binnen V@A voor zover ik de regels goed begrijp en gaat het niet aan om dan eventueel op woorden slakken te leggen of daaraan een eigen conclsie te verbinden dat een nooddeur wettelijk niet noodzakelijk behoeft te zijn. Ts geeft aan dat de deur als nooduitgang wordt benut en dan nog een keer is dat naar mijn mening een bruikbaar argument! Ik zou dus ook nog heel goed op uw eerste reactie hebben kunnen reageren met: kan waar zijn maar u bent geen rechter! Ik ook niet!

Is het nu echt weer nodig om ook dit keer aan de redactie te vragen om ditonderlinge 'gedoe' met u te verwijderen?  Maar toch ook nog even dit: ik ken genoeg nooduitgangen die uitkomen op percelen die van anderen zijn!

Dit is geen discussiepanel!

ne
door neodutchio Sep 18, 2020 om 21:03
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Het gaat mij ook niet om de discussie en zeker niet om zout te strooien. TS is zelf inconcequent door eerst over een achteringang te praten en daarna over een nooddeur. Het lijkt er dus meer op dat er op het gevoel gespeeld gaat worden dan op realiteit. TS gebruikte de poort altijd om via achterom in de tuin te kunnen komen, niet voor noodgevallen. En nu de nieuwe buurman niet meer wil dat TS daar gebruik van gaat maken is het 'ineens' een nooddoorgang.

tijger1
door tijger1 Sep 19, 2020 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Even heel simpel. De Ts heeft een achtertuin, maar geen uitgang uit die achtertuin. Hebben veel huizen niet.

De vorige eigenaars hadden afspraken gemaakt over een doorgang in de tuin van de buren, zodat makkelijk op de openbare weg gekomen kon worden. Voor de kliko's of zo?

De nieuwe eigenaar van het buurhuis wil dat niet meer, hij sluit de boel af en zorgt dat die deur niet meer zijn tuin kan indraaien.

En dat is zijn goed recht, want persoonlijke afspraken leveren geen rechten op voor volgende eigenaren.

Niet het recht van overpad, noch volgens het gewoonterecht.

audb
door audb - Sep 18, 2020 om 12:14
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Eén vraag is hier aan de orde: Is dit notarieel vast gelegd en bij het kadaster ingeschreven? zo niet dan houd het gewoon op.

Maar is er een schriftelijke overeenkomst die door bijden partijen zijn ondertekend dan is er wel een kans dat de rechter dit als overeenkomst ziet die langer bestaat.

De raam is echter een ander verhaal als deze bij de bouw al bestond dan hebben ze geen enkele poot om op te staan.

Als er bij het aanvragen van de bouw vergunning geen bezwaar was ingediend dan moeten ze deze tollereren ook al is het een doorzichtige raam.

ep
door eppos - Sep 18, 2020 om 14:25
23 Antwoorden / 0 Vragen

schroef aan beide kanten van deur een bordje "nooduitgang"
je mag hem dan niet gebruiken om je perceel te verlaten, maar de buurman mag hem dan niet blokkeren volgens mij.

ti
door tilpend Sep 18, 2020 om 16:59
132 Antwoorden / 0 Vragen

Enkel en alleen een bordje ophangen maakt die deur nog geen nooduitgang.
En hoe wil je dat gaan doen zonder illegaal op het terrein van de buurman te komen?

tijger1
door tijger1 Sep 19, 2020 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een deur die opengaat naar de tuin van de buren een "nooduitgang" noemen? Dwaasheid.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2020 om 10:52
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ik herhaal toch deze reactie nog maar een keer:

DOOR GETTY - 17 SEP. 2020 OM 12:40
3380 ANTWOORDEN / 10 VRAGEN

Laat er een jurist eens naar kijken.

Het is zoals ik al eerder aangaf een lastige materie omdat er bijvoorbeeld geen notariële akte is maar anderzijds er m.i. wel sprake kan zijn van gewoonterecht en ook nog andere aspecten. Ik heb daarbij o.a. 'kerkepaden' in gedachten. De toegang tot die paden zijn ook ooit afgesproken, vaak niet op papiet vastgelegd maar geldt er wel mogelijk gewoonterecht.

Dit is dus m.i. ook voer voor juristen en is de uitspraak aan een rechter.

panter22
door panter22 Sep 19, 2020 om 16:56
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is het cruciale bij verjaring of gewoonterecht. Er is  dan niets afgesproken. In dat geval begint verjaring te lopen.
En hier is het gebruik  wel afgesproken.
Als jij de buurman toestemming geeft je schuur te gebruiken voor de stalling van zijn auto, dan is na 20 jaar die schuur toch ook niet eigendom van de buurman.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 20, 2020 om 10:15
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER, m.i. herhaald: 'voer' voor juristen die net als wij er verschillend over zullen denken!

tijger1
door tijger1 Sep 20, 2020 om 17:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou zoveel voer is het niet. Het is simpel na te lezen en de Ts vermeldt het hier ook.

Persoonlijke afspraken met voorwaarden, verjaren niet, worden geen gewoonterecht, en anderen kunnen daar geen recht asn ontlenen.

Tr
door Trostomaat - Sep 19, 2020 om 12:55
239 Antwoorden / Vragen

Voor degene die beweert dat er, mijns inziens ten onrechte, sprake zou kunnen zijn van 'gewoonterecht' het volgende:

Om als grondslag voor gewoonterecht in aanmerking te komen moet een gewoonte aan onder andere deze voorwaarden voldoen:

  • het moet een maatschappelijke gewoonte zijn. De gewoonte mag niet beperkt zijn tot enkele individuen, maar moet worden gedeeld door de samenleving in haar geheel, of in ieder geval door een grote maatschappelijke groep.
  • er moet sprake zijn van keuzevrijheid, het moet mogelijk zijn van de gewoonte af te wijken.
  • de gewoonte moet door de samenleving worden ervaren als bindend.
  • de gewoonte moet bekrachtigd zijn door de persoon of groep die gezag uitoefent over de andere leden van de samenleving.'

Bron: Wikipedia (maar toch...).

Hoe er in deze casus sprake kan zijn van gewoonterecht is gegeven de definitie en voorwaarden rond gewoonterecht niet in te zien: het voldoet gewoon niet aan de voorwaarden.
Deze zaak draait om persoonlijke, indiduele afspraken die buren al dan niet met elkaar maken. Dat is het uitgangspunt. Met gewoonterecht heeft dit niets te maken.

Tr
door Trostomaat - Sep 19, 2020 om 19:55
239 Antwoorden / Vragen

Ik lees dat sommigen hier denken dat het argument 'ja, maar het is een nooduitgang' de vraagsteller kan helpen.
Dat lijkt me niet.
Als dat nooddeurverhaal al een 'argument' biedt voor de vraagsteller, dan zou de opbrengst daarvan slechts zijn dat de deur in geval van nood gebruikt moet kunnen worden. Dat is dus eigenlijk nooit. Het respecteren van de deur als nooduitgang betekent natuurlijk niet dat de deur iedere dag maximaal als normale deur gebruikt kan gaan worden.

[off topic verwijderd - redactie, ga s.v.p. in op het aan de orde gestelde als je reageert - de redactie]

tijger1
door tijger1 Sep 20, 2020 om 21:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat wordt dus verhuizen Trostomaat, want zo schiet het niet op.