da
door dainee Aug 30, 2011 om 11:47
Geldzaken & recht

Dierenarts kosten

Ik vraag me af of dierenartsen zich aan vastgestelde prijzen moeten houden of dat ze zelf maar uit hun mouw mogen schudden?Weet iemand hier misschien het antwoord op?
Bij vvorbaat dank.Dainee

18586 24 Rapporteer

loreleigil
door loreleigil - Aug 30, 2011 om 11:53
678 Antwoorden / 3 Vragen

Voor zover ik weet, mag een dierenarts zelf bepalen wat hij rekent. Net als praktisch alle bedrijven dat mogen. Hier zijn geen richtlijnen voor.

tdehond
door tdehond - Aug 30, 2011 om 11:54
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het verschilt per dierenarts wat de kosten zijn. Als ik medicatie bij een d.a. in een dorp koop is dat b.v. in de Randstad goedkoper als in een stad.

kriekra
door kriekra - Aug 30, 2011 om 13:17
204 Antwoorden / 64 Vragen

Dierenartsen zijn vrij om te rekenen wat ze willen, de prijsverschillen kunnen groot zijn. Ook voor wat betreft sommige geneesmiddelen. Bij mijn huidige dierenarts kost ontwormmiddel bijna 35,00 Euro, terwijl exact datzelfde middel bij een online shop ruim 20,00 goedkoper is. Het loont dus de moeite om tarieven op te vragen.

edrick3
door edrick3 - Aug 30, 2011 om 13:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dainee,

Dierenartsenprijzen zijn vrij sinds de Nederlandse Mededingings Authoriteit (NMa) in 1998 de tariefsadviezen van de Kon. Ned. Mij voor Diergeneeskunde heeft verboden. Iedere dierenarts moet van de overheid sindsdien zijn eigen prijzen bepalen op basis van zijn eigen kosten. Prijzen zijn dus van praktijk tot praktijk verschillend te meer omdat de ene praktijk meer kennis en apparatuur in huis heeft dan een andere praktijk. Net zo goed als ook de prijs van een overnachting van hotel tot hotel verschilt afhankelijk van de inrichting en service niveau etc..

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2011 om 13:52
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=kriekra schreef op dinsdag 30 aug 2011, 13:17]Dierenartsen zijn vrij om te rekenen wat ze willen, de prijsverschillen kunnen groot zijn. Ook voor wat betreft sommige geneesmiddelen. Bij mijn huidige dierenarts kost ontwormmiddel bijna 35,00 Euro, terwijl exact datzelfde middel bij een online shop ruim 20,00 goedkoper is. Het loont dus de moeite om tarieven op te vragen.

Helemaal mee eens en je hoeft er niet eens voor online. (Niet dat ik dit afraad, hoor). Bij dierenarts in de Randstad betaalde ik bijna 2 1/2 maal zoveel voor Advantage dan bij dierenarts op platteland (waar we toevallig waren). Dezelfde verpakking, inhoud. Dus in de Randstad "vlooien" de dierenartsen beter dan in klein dorp.

mhofman
door mhofman - Aug 30, 2011 om 14:48
530 Antwoorden / 93 Vragen

Ze mogen dus vragen wat ze willen voor een wormkuur/vlooienmiddel.Ook voer ed,maar kan je zelfs in de supermarkt krijgen dus het loont om daarna te kijken.Als er echt iets aan de hand is heb je het liefst een goede dierenarts,weet niet welk huisdier je hebt maar mond op mond reclame zegt veel.

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2011 om 14:52
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@mhofman
dát is helemaal waar, de mond op mond reclame. Want als je (geliefde) huisdier ziek is wil je er toch een die goed bekend staat (en dus soms ook duurder is), maar voor een vlooienmiddel met zoveel prijsverschil haal ik toch een voorraadje in huis, waarbij ik wel op t.h.t. datum let.

da
door dainee - Aug 30, 2011 om 16:08
2 Antwoorden / 2 Vragen

hallo allemaal.Ik heb vorige week mijn hond helaas moeten laten inslapen,ik wilde dit graag thuis laten doen.Nu kreeg ik een rekening van 141-(?) euro.Ik vind dit echt niet normaal meer,want je bent nog niet klaar.Er komen ook nog kosten voor de crematie bij.Ik heb rondgebeld naar andere dierenartsen hier in de buurt en de bedragen zijn bijna hetzelfde.Maar ik vind het op deze manier echt niet leuk meer om een huisdier te hebben.Het eten kost je de kop niet ,maar de dierenarts....

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2011 om 16:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@dainee, sorry voor je dat je je hond hebt moeten laten inslapen. Het is helaas voor jou, wel een heel normaal bedrag dat de dierenarts thuiskomst en bij jou de hond laat inslapen.
Beetje vreemd vind ik je opmerking wel: het eten kost je de kop niet, maar de dierenarts..... Je weet toch dat je, als je een huisdier neemt, daar kosten aan verbonden zijn, buiten de voeding om? En ja, je hebt kans dat je dier ziek wordt en daar hangt een kostenplaatje aan.

mhofman
door mhofman - Aug 30, 2011 om 16:26
530 Antwoorden / 93 Vragen

Erg vervelend van je hond maar ik vind het bedrag niet raar.Thuis laten doen ik snap het wel maar kost meer.En een crematie kost meer dan dat ze hem ophalen bij de dierenarts.Maar kan me niet voorstellen dat je dierenarts er niets over gezegd heeft of dat jij niet naar gevraagd hebt.En zo niet kan je toch wel bedenken dat zoiets geld kost .En een dier kost geld niet alleen het voer maar ook als er iets anders is.Voor niets gaat de zon op.Nog wel.

rj
door rjw - Aug 30, 2011 om 16:31
3261 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=dainee schreef op dinsdag 30 aug 2011, 16:08]hallo allemaal.Ik heb vorige week mijn hond helaas moeten laten inslapen,ik wilde dit graag thuis laten doen.Nu kreeg ik een rekening van 141-(?) euro.Ik vind dit echt niet normaal meer,want je bent nog niet klaar.Er komen ook nog kosten voor de crematie bij.Ik heb rondgebeld naar andere dierenartsen hier in de buurt en de bedragen zijn bijna hetzelfde.Maar ik vind het op deze manier echt niet leuk meer om een huisdier te hebben.Het eten kost je de kop niet ,maar de dierenarts....

Ik ga ervan uit dat het inslapen door een dierenarts is uitgevoerd en niet door een hulpje. Dierenarts is een HBO of Universitaire opleiding. De arts moet bij elkaar toch nog aardig wat tijd hierin steken (reistijd, administratie, etc). Omgerekend zal het uurtarief helemaal niet zo hoog zijn. Ik schat lager dan gemiddeld voor een HBO-er/academicus.

tdehond
door tdehond - Aug 30, 2011 om 16:32
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=dainee schreef op dinsdag 30 aug 2011, 16:08]hallo allemaal.Ik heb vorige week mijn hond helaas moeten laten inslapen,ik wilde dit graag thuis laten doen.Nu kreeg ik een rekening van 141-(?) euro.Ik vind dit echt niet normaal meer,want je bent nog niet klaar.Er komen ook nog kosten voor de crematie bij.Ik heb rondgebeld naar andere dierenartsen hier in de buurt en de bedragen zijn bijna hetzelfde.Maar ik vind het op deze manier echt niet leuk meer om een huisdier te hebben.Het eten kost je de kop niet ,maar de dierenarts....

Het lijkt mij logisch dat als dierenarts een huisbezoek aflegt dat dit duurder kost.
1. kost meer tijd voor d.a.
2. vervoerskosten d.a. naar uw woning en terug.

Uiteraard zijn er ook kosten aan crematie verbonden, als had u zich voor zowel d.a. kosten als crematie kosten kunnen laten verzekeren.
Mijn medeleven met het overlijden van uw hond.

Ik beperk me tot hoog uit 2 honden, vanwege de kosten van de d.a. en vanwege de tijd die geïnvesteerd wordt aan de verzorging van de honden.

da
door dainee - Aug 30, 2011 om 16:34
2 Antwoorden / 2 Vragen

het verbaasd mij dat men deze bedragen normaal vindt.Als je het om ghaat rekenen is het bijna 300 gulden(sorry ik reken alles nog om)En nee ik heb niet van te voren naar de prijs gevraagd,want ik had iets anders aan mijn hoofd op dat moment.Ik vind dat dierenartsen misbruik maken van de mensen die van hun dieren houden,door zulke hoge bedragen te rekenen..

stacey
door stacey - Aug 30, 2011 om 16:40
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=dainee schreef op dinsdag 30 aug 2011, 16:34]het verbaasd mij dat men deze bedragen normaal vindt.En nee ik heb niet van te voren naar de prijs gevraagd,want ik had iets anders aan mijn hoofd op dat moment.Ik vind dat dierenartsen misbruik maken van de mensen die van hun dieren houden,door zulke hoge bedragen te rekenen..

Huisarts is niet veel goedkoper hoor, alleen merk je dat nooit omdat de zorgverzekering die betaald...................
Je kunt voor je dieren ook een verzekering afsluiten..........
En voor extra kosten voor begravenis/crematie kies je zelf, je hebt ook de mogelijkheid je dier gratis te laten afvoeren door dierenarts of in sommige gevallen in je tuin te begraven.

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2011 om 16:49
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@dainee, als je het zo stelt maken huisartsen ook misbruik van mensen die ziek zijn....; ben het dus niet met je stelling eens.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Aug 30, 2011 om 16:50
355 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op dinsdag 30 aug 2011, 16:40]
Huisarts is niet veel goedkoper hoor, alleen merk je dat nooit omdat de zorgverzekering die betaald...................
Goed dat jij dit zegt, hoef ik het niet meer te doen.;-)

@ Dainee. Je kunt afwegen welke (dierenarts) kosten je wilt maken voor een huisdier. Als je emotioneel bent (zoals natuurlijk bij het laten inslapen) vraag je niet naar de kosten, dan wil je het beste voor dat moment.
Wat inentingen e.d. betreft kun je je ook afvragen wat je noodzakelijk lijkt en wat niet. En dan zou je je ook een beetje kunnen laten leiden door 'vroeger was er geen batterij aan kuurtjes en entingen, de honden toen waren niet perse ongezonder).

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2011 om 16:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@stacey, huisarts is niet veel goedkoper hoor, alleen merk je dat nooit omdat de zorgverzekering die betaald..................

Nou, niet merken? Iedere maand €150,00 plus je eigen risico van (nu nog)
€165,00 plus sommige medicijnen die je niet vergoed krijgt! Aan je huisdier ben je niet zoveel kwijt, tenzij ziek natuurlijk, dat loopt op. Je kunt je hond of kat/poes verzekeren tot 3 jaar oud, ong. € 22,00 p.m. maar die lui hebben een heleboel uitzonderingen plus dat NOOIT het hele bedrag van de rekening, maar een percentage vergoed wordt. Met het laatste ben ik het wel met je eens: begrafenis of crematie kies je zelf en je verdere optie is prima.

mhofman
door mhofman - Aug 30, 2011 om 17:01
530 Antwoorden / 93 Vragen

Dat laten afvoeren door de dierenarts is vaak ook niet gratis.In de tuin begraven mag niet maar heb dit al wel een paar keer gedaan.Gezondheid van mens en dier kost geld,weet dus voordat je een beest aanschaft dat er meer kosten komen net als een apk bij een auto 1keer per jaar.En dan hopen dat alles heel blijft/gezond.

stacey
door stacey - Aug 30, 2011 om 17:02
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 30 aug 2011, 16:58]@stacey, huisarts is niet veel goedkoper hoor, alleen merk je dat nooit omdat de zorgverzekering die betaald..................

Nou, niet merken? Iedere maand €150,00 plus je eigen risico van (nu nog)
€165,00 plus sommige medicijnen die je niet vergoed krijgt! .

Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken........

Als je dierenverzekering hebt betaal je ook premie en valt ook niet alles onder de dekking.
Maar zorg voor mensen is duurder dan die voor dieren, premie is daarmee ook in verhouding.

tdehond
door tdehond - Aug 30, 2011 om 17:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=dainee schreef op dinsdag 30 aug 2011, 16:34]het verbaasd mij dat men deze bedragen normaal vindt.Als je het om ghaat rekenen is het bijna 300 gulden(sorry ik reken alles nog om)En nee ik heb niet van te voren naar de prijs gevraagd,want ik had iets anders aan mijn hoofd op dat moment.Ik vind dat dierenartsen misbruik maken van de mensen die van hun dieren houden,door zulke hoge bedragen te rekenen..

Wel eens nagedacht aan de kosten die het voeren van een dierenartspraktijk met zich mee brengt? Om te beginnen was de universitaire studie al niet gratis.
Het personeel werkt niet gratis. Het gebouw en de inventaris kost geld. kosten bijscholing, overname praktijkkosten, belastingen etc. om maar wat te noemen.

Vervolgens wat ik al gemeld heb: extra tijd + vervoerskosten.

stacey
door stacey - Aug 30, 2011 om 17:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mhofman schreef op dinsdag 30 aug 2011, 17:01]Dat laten afvoeren door de dierenarts is vaak ook niet gratis.In de tuin begraven mag niet maar heb dit al wel een paar keer gedaan.Gezondheid van mens en dier kost geld,weet dus voordat je een beest aanschaft dat er meer kosten komen net als een apk bij een auto 1keer per jaar.En dan hopen dat alles heel blijft/gezond.

Is bij mijn wel overal gratis, gaat in de Kadaverbak, grof vuil voor dieren zeg maar, maar dat willen veel mensen - begrijpelijk - niet.
Je kunt ook via de dierenarts laten begraven ed, daar krijg je wel rekening van.
In de tuin begraven verschilt per gemeente en grote dier veelal, met honden is het wellicht moeilijker, kat in de tuin mag maar dan moet je bepaalde diepte aanhouden volgens mijn dierenarts destijds. ( Niet dat iemand dat controleert ;-)

mhofman
door mhofman - Aug 30, 2011 om 20:30
530 Antwoorden / 93 Vragen

Als je een kat in de tuin begraaft dan minstens een meter diep,anders wel controle vanwege de stank.Leg hem in een kartonnen doos of wikkel hem in een doek vergaat eerder.

do
door dorahaesneut - Sep 8, 2011 om 16:10
8 Antwoorden / 0 Vragen

Dierenartsen zijn vaak afzetters die misbruik maken van de dierenliefde van hun baasjes. De prijsverschillen zijn enorm. Ik moest een keer een kat laten opereren, prijzen varieerden van 200 tot 1400 euro !

stacey
door stacey - Sep 8, 2011 om 16:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=dorahaesneut schreef op donderdag 8 sep 2011, 16:10]Dierenartsen zijn vaak afzetters die misbruik maken van de dierenliefde van hun baasjes. De prijsverschillen zijn enorm. Ik moest een keer een kat laten opereren, prijzen varieerden van 200 tot 1400 euro !

Niets met afzetters te maken, afhankelijk van de kosten die ze maken voor hun praktijk(ruimte) ed berekenen ze een/hun prijs........
Je hebt altijd nog zelf de keuze welke dierenarts je kiest ( mits het geen spoedgeval betreft)