RH
door RHoedt Aug 1, 2018 om 23:26
Geldzaken & recht

Dierenarts verplicht mij 100 tabletten te kopen, heb er maar 10 nodig!!!

Hond heeft een bacterie. Heeft speciale medicatie nodig. Werd hier zaterdag over gebeld dat het dure antibiotica is en hun daarvoor wel een hele doos moesten bestellen. Er werd mij toen NIET gezegd dat ik die hele doos ook moest kopen.

Vandaag ging in de medicatie halen, waren de kosten 270,- want ik ben verplicht ALLES te kopen. De hele doos met 100 tabletten, terwijl mijn hond er maar 10 nodig heeft. Absurd gewoon!

Er werd mij ook nog vermeld vandaag dat hun de medicatie NIET op voorraad mogen hebben, toen ik zei dat ik dat raar vond werd er enkel gezegd .. Ja, kan ik ook niks aan doen, maar U heeft ja gezegd op bestel maar dus U moet het afnemen, alles!

Toen zei ik .. Zaterdag werd er nog gezegd dat er dierenartsen in de omgeving gebeld werden of hun de medicatie wel hadden, maar helaas niet. Waarom mogen hun het dan wel hebben en jullie niet. Hier kwam geen antwoord meer op en ben toen zeer woedend weggelopen.

Wat kan ik hier nu mee? Een strip met 10 tabletten zou dus 27 euro kosten. Dus ik betaal nu voor de overige 9 strippen, die ik dus niet ga gebruiken 243 euro. Dit kan ik dus weggooien net als de tabletten?! Ik vind het schandalig. De dierenarts later nog opgebeld, maar wilt niet in discussie.

Iemand raad?

Het gaat om : Enrofloxoral 150mg.

7383 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2018 om 23:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt het al gekocht en betaald neem ik aan. Dus bewaar die tabletten voor een eventuele volgende keer en zoek een andere dierenarts.

marita5
door marita5 - Aug 2, 2018 om 07:34
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo RHoedt ,

Stel uw vraag eens hier , (  geen klacht over dierenarts vermelden )  vraag of een dierenarts een strip kan bestellen van 10 stuks ,  klik op de rode regel .

https://www.dierenarts-info.nl/vraagbaak/steleenvraag

ne
door neodutchio - Aug 2, 2018 om 08:18
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Ik had een kleine beschadiging op een deur en had maar een klein beetje verf nodig om dit te repareren. Moet ik toch een hele pot verf kopen zeg.
En als ik naar de apotheek ga krijg ik ook een doosje pillen mee.

Een dierenarts is een commerciele partij. Niet zoals een huisarts. Bij een huisarts mogen bepaalde medicijnen op voorraad liggen met strikte controle. Een dierenarts is gewoon een persoon en die mogen geen medicijnen houden. Volgende keer eerst dus maar even vragen wat het kost.

Ge
door Genee Aug 2, 2018 om 08:28
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Nee hoor, bij de apotheek krijg je precies wat de huisarts voorschrijft.
Als er standaard meer strips in een verpakking zitten, worden er strips uitgehaald. En bij verf heb je kleine en grote potten. U vindt €243voor nop betalen heel gewoon? En dierenartsen die geen medicijnen mogen hebben? Dus de TS mag die 9 overgebleven strips óók niet in huis hebben?

marita5
door marita5 Aug 2, 2018 om 08:33
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@neodutchio , bij mijn dierenarts krijg ik gewoon de hoeveelheid die ik nodig heb, de strip word gewoon uit de doos gehaald ., de dierenarts van Ts lijkt mij uitgekookt en geslepen .. Wat moet Ts met 90 tabletten antibiotica doen ? Tegen de tijd dat Ts de tabletten weer nodig heeft , is de houdbaarheidsdatum voorbij .

ne
door neodutchio Aug 2, 2018 om 09:17
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Het ene medicijn is het andere niet. Er is strikte regelgeving en registratie bij het op voorraad hebben en uitgeven van medicijnen. Wat je als consument thuis hebt liggen is niet relevant.
De kosten om medicijnen commercieel te hebben liggen is behoorlijk. Dat er altijd een basishoeveelheid van de meest voorkomende dierenmedicatie ligt wil niet zeggen dat elk medicijn op voorraad gehouden kan en mag worden.
In het geval van antibiotica is er een maximum vastgesteld dat op voorraad mag liggen. Bestellingen vanuit de groothandel/fabrikant gaan altijd per verpakkingshoeveelheid. De dierenarts wil graag de patient helpen, maar gaat natuurlijk niet zijn baan op het spel zetten. Dus heel simpel, de bestelling moet meteen doorgeschoven worden om niet boven het wettelijke limiet uit te komen.

Tr
door Trostomaat Aug 4, 2018 om 00:57
239 Antwoorden / Vragen

@maritas, wat TS met al die extra tabletten moet doen is haar probleem, niet dat van de dierenarts. De dierenarts had die tabletten immers zelf niet nodig. De vraag is hier of TS deze hele doos via de dierenarts besteld of gekocht heeft. Ik denk van wel. Zoals Neodutchio al zei: de volgende keer vooraf vragen naar de kosten.

Ge
door Genee - Aug 2, 2018 om 08:22
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Hadden ze niet tabletten met een lagere dosering kunnen bestellen, 25 mg b.v., dan had u 60 tabletten nodig gehad.
Waren misschien ook nog goedkoper geweest.

Maar als er gezegd wordt dat ze een hele doos moeten bestellen zou er al een alarmbelletje af moeten gaan.
Waarom zouden ze dat aan u vertellen, u had meteen moeten vragen of u die hele doos dan af moest nemen.

gerbera
door gerbera - Aug 2, 2018 om 10:50
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Standaart verpakking is 100 st. maar blijkbaar wordt dit middel door de dierenarts weinig gebruikt. Uw medicijn valt onder de categorie UDA wat mogelijk een reden kan zijn.

Vervolgens zijn er nog de strengst geregelde 2 groepen. Dit zijn UDA en UDD medicijnen. UDA medicijnen mogen uitsluitend op recept door een dierenarts en na onderzoek van de patiënt aan de eigenaar van het dier worden afgegeven en UDDmedicijnen mogen alleen door een dierenarts worden toegedient.

bron;

he
door henry1942 Aug 3, 2018 om 12:15
100 Antwoorden / 28 Vragen

Gerbera,
UDA medicijnen mogen uitsluitend op recept door een dierenarts en na onderzoek van de patiënt aan de eigenaar van het dier worden afgegeven
Dit is wel raar , want recept is 10 stuks, dus de resterende 90 worden zonder recept meegegeven!!! en dat mag wel , ondank de strenge regels ??

gerbera
door gerbera Aug 3, 2018 om 13:26
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Waar staat dat het recept 10 stuks is, er staat dat ze 100 st. moeten bestellen en dat is blijkbaar niet goed gecommuniceerd.  Dat de kuur 10 tabletten is wil niet zeggen dat de overige 90 niet op recept verstrekt worden. Het op recept betekend dat de tabletten alleen door de dierenarts verstrekt mogen worden en daar hoeft niet specifiek een (papieren)recept voor uitgeschreven als deze ze zelf verstrekt. Dat deze arts er 100 verstrekt is waanzin, deze had ook een (papieren)recept kunnen uitschrijven voor 10 st. welke dan bij een dierenkliniek met apotheek afgehaald kunnen worden. Blijkbaar heeft deze arts geen eigen apotheek en dus geen medicijn in voorraad kan/mag hebben, vandaar die 100 st.

Tr
door Trostomaat Aug 4, 2018 om 01:11
239 Antwoorden / Vragen

@gerbera En vandaar dat vooraf toestemming gevraagd is aan de klant.

gerbera
door gerbera Aug 5, 2018 om 10:18
7346 Antwoorden / 14 Vragen

@trostomaat, En is er ook verteld dat de Ts alle 100 tabletten moet nemen?
uw reactie is zoals gewoonlijk overbodig.

aurora1
door aurora1 - Aug 3, 2018 om 04:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voortaan vooraf naar de kosten vragen. Bij hoge kosten vragen of er een alternatief geneesmiddel is dat voordeliger is. Dat had u kunnen doen toen u speciaal nog over de hoge kosten van het middel gebeld werd en dat ze een hele doos ervan moesten bestellen, u heeft toen akoord gegeven..
Ik begrijp uit uw verhaal dat men nog geprobeerd heeft om bij andere dierenartsen het middel te verkrijgen en kennelijk dus minder tabletten, maar dat die ook niet konden helpen. Men gaat niet rondbellen om zichzelf een plezier te doen (tijd = geld) maar om u voordeliger te kunnen helpen. In het algemeen zal gelden dat de meeste dierenartspraktijken niet zomaar allerhande dure geneesmiddelen op voorraad kunnen hebben of houden, dat men daar de financiën niet voor heeft, als bepaalde mecicijnen al bij dierenartsen op voorraad gehouden mogen worden.
Dus bewaar wat u over heeft op de manier zoals het bewaard moet worden want misschien heeft uw hond het vaker nodig.

ri
door rietje328 Aug 6, 2018 om 23:37
27 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad. Als de dierenarts speciaal belt om aan te geven dat zij een hele doos moeten bestellen, is het ook nogal logisch dat TS de hele doos af moet nemen. Anders was het niet zo duur geweest en had de dierenarts überhaupt niet hoeven bellen.

di
door diversion - Aug 3, 2018 om 11:53
103 Antwoorden / 7 Vragen

Die dierenarts heeft natuurlijk wel een beetje boter op zijn hoofd. Het was in elk geval netjes geweest als hij van tevoren had aangegeven dat hij alleen een verpakking met 100 stuks kan bestellen en dat u deze dan ook moet afnemen. Nu wordt u voor een voldongen feit gesteld. Wellicht eens proberen of u deze tabletten zelf ergens in een kleinere hoeveelheid via internet kunt bestellen, wellicht in het buitenland?

Tr
door Trostomaat Aug 4, 2018 om 01:14
239 Antwoorden / Vragen

@Diversion
Waarom nog meer tabletten gaan bestellen? Er waren er maar 10 nodig, er zijn er al 100 geleverd.
Waaruit maakt u op dat de dierenarts dit niet van tevoren heeft aangegeven?

donna53
door donna53 - Aug 3, 2018 om 12:28
98 Antwoorden / 10 Vragen

Onzinnig. Ik zou direct een andere dierenarts in de buurt nemen.
Antibiotica mag een dierenarts gewoon op voorraad houden. Ik heb ook tabletten gekregen voor mijn hond bij een bacteriele infectie en kreeg een afgepaste strip mee uit de voorraaddoos.
Je kunt de tabletten zelf niet gaan bewaren voor een andere keer want het is niet een middel om maar lukraak toe te dienen.
Zit er geen vestiging van Caressa dierenziekenhuis in jouw buurt? Daar doen ze niet van die rare dingen tenminste.

gerbera
door gerbera - Aug 3, 2018 om 13:29
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Dat deze arts er 100 verstrekt is waanzin, deze had ook een (papieren)recept kunnen uitschrijven voor 10 st. welke dan bij een dierenkliniek met apotheek afgehaald kunnen worden. Blijkbaar heeft deze arts geen eigen apotheek en dus geen medicijnen in voorraad kan/mag hebben, vandaar die standaart verpakking van 100 st. Mogelijk dat u bij een andere arts met eigen apotheek wel 10 st. kunt krijgen. Dit kost u hooguit een extra consult. Uit uw bericht kan ik nml niet opmaken of u nu wel of niet die 100 st. heeft betaald.

marita5
door marita5 - Aug 3, 2018 om 13:34
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@Roedt ,

Ik heb gezien dat u nog geen vraag gesteld heeft , bij mijn link van 2 aug 7.34 .
Als ik u was zou ik dat alsnog doen , daar reageren dierenartsen bij u in de buurt op de vragen .

Tr
door Trostomaat Aug 4, 2018 om 01:18
239 Antwoorden / Vragen

@maritas, u kunt wel gaan zitten monitoren of TS uw advies heeft opgevolgd, maar waarom gaf u dat advies eigenlijk?. De toegevoegde waarde zie ik niet. Want het is hoe dan ook mosterd na de maaltijd. Het 'kwaad' is immers al geschied.
De vraag is natuurlijk niet gesteld door TS omdat die daar net zo over dacht en uw advies op (zijn geringe) waarde schatte. Zonde van de tijd.

marita5
door marita5 Aug 4, 2018 om 06:53
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@trostomaat , waarom ik dat advies gaf ? dan weet Ts of dit mag een doos van 100 stuks verkopen , terwijl hj /zij er maar 10 nodig heeft , daar reageren dierenartsen . Dat u de toegevoegde waarde er niet van ziet , en  zonde van de tijd vind  maakt niks uit , u heeft ook niet betaald . .Ik heb gisteren mijn dierenarts gebeld met deze vraag , als de dierenarts een doos besteld heeft via een andere dierenarts word de volledige prijs doorberekent aan de klant ,, maar de gebruikelijke gang van zaken is dit niet , mijn dierenarts zou mij nooit een doos van 100 stuks laten betalen als ik er maar 10 nodig had .verder kon ik niet vragen ze had het druk .Ps nog een tip voor u , geef zelf een antwoord op de vraag i.p.v dat u iedere keer commentaar levert op forumleden ..

Tr
door Trostomaat Aug 4, 2018 om 21:43
239 Antwoorden / Vragen

@maritas
Ik geef ook antwoord. En probeer een positieve bijdrage te leveren. Het corrigeren van verkeerde informatie gegeven door anderen maakt daar deel vanuit. Evenals het stellen van verduidelijkende vragen als de gedeelde informatie niet van toepassing lijkt te zijn op het onderwerp in kwestie, zoals bij uw bijdrage het geval was.
Toch bedankt voor uw tip. Ik heb er ook één voor u: probeer zelf wat meer na te denken over een te geven antwoord in plaats van klakkeloos 'links' te copy-pasten, waarvan menigeen zich vaak afvraagt wat ze met het onderwerp te maken hebben..

marita5
door marita5 Aug 4, 2018 om 21:51
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Nog een tip , ik heb met menigeen niks te maken , ze kunnen zich afvragen wat ze willen , interesseert me totaal niet , de reacties van mij zijn bedoeld voor de vraagsteller , en niet voor forumleden die zelf geen bijdrage leveren maar wel kritiek hebben op andere . omdat ik advies gaf aan Ts om een vraag te stellen waar dierenartsen reageren , is volgens u verkeerde informatie en word ik door u gecorrigeerd , ik heb u niet nodig .Als menigeen het met u eens is , word ik niet geplust .

gerbera
door gerbera Aug 4, 2018 om 22:15
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Ik geef ook antwoord. En probeer een positieve bijdrage te leveren.
@trostomaat, U noemt dit een positieve bijdrage door andere forumleden af te z..ken die een vraagsteller op weg helpen. Is het aan u te oordelen of de reactie wel of niet juist is, zou dat aan de Ts over laten of die er wat mee kan.
Ik mis een "positieve" bijdrage van u in dit verhaal dus,ssst.

marita5
door marita5 Aug 4, 2018 om 22:20
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera  + 20 , bij een andere vraag blaast @trostomaat ook hoog van de toren , en denkt dat hij / zij alles weet .Kan beter gebruikersnaam veranderen in @zurecitroen .

tijger1
door tijger1 Aug 4, 2018 om 22:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5.
Jammer genoeg kunnen reacties in reacties niet geplust worden. Maar u kunt er van mij rustig 10 bij op tellen.

 @trostomaat.

Als u een reactie wil plaatsen, doe dat dan zelf. U reageert alleen maar in reacties op reacties van anderen. En dan ook  onhebbelijk.

marita5
door marita5 Aug 4, 2018 om 22:32
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 +30  , @trostomaat schiet overal met losse flodders .en voelt zich zelf superieur .

Tr
door Trostomaat Aug 5, 2018 om 01:27
239 Antwoorden / Vragen

dames, heren, zouden jullie in ieder geval inhoudelijk kunnen reageren? Dat doe ik immers ook. Onbewezen aannames, insinuaties en valse beschuldigingen daar hebben we niets aan. Ja, het is mij inderdaad een doorn in het oog dat menigeen hier topicstarters, die vaak in een lastig parket zitten, op het verkeerde been zet door het geven van onjuiste informatie of het delen van informatie die niet relevant is. Ik reageer daar graag op. Om anderen te behoeden voor het opvolgen van of het tijd verspillen aan onjuiste adviezen. Niet omdat ik mij 'superieur voel' of omdat ik 'alles weet' (is dit misschien een gevalletje 'projectie'?). Integendeel, ik  weet van mijzelf dat ik niet zo veel weet, maar onzin die te berde wordt gebracht die kan ik nog wel herkennen. Daar dan een reactie opgeven is zeker een positieve bijdrage. Ik voel dat als een morele plicht: je wilt toch niet dat iemand nadeel ondervindt door het opvolgen van foute adviezen? Als ik ongelijk heb in mijn reacties, dan hoor ik dat graag, op de inhoud, niet op de man.

marita5
door marita5 Aug 5, 2018 om 06:58
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@trostomaat  , Ja, het is mij inderdaad een doorn in het oog dat menigeen hier topicstarters, die vaak in een lastig parket zitten, op het verkeerde been zet door het geven van onjuiste informatie of het delen van informatie die niet relevant is.  Wie bent u om te bepalen wat juist en niet juist is ? Integendeel, ik weet van mijzelf dat ik niet zo veel weet, maar onzin die te berde wordt gebracht die kan ik nog wel herkennen. , Steek hand in eigen boezem , u schrijft onzin . Voor de rest next , is voor mij niet de moeite waard en verspilde energie , om hier nog verder op te reageren .

Tr
door Trostomaat Aug 5, 2018 om 10:49
239 Antwoorden / Vragen

@maritas, prima u hoeft niet te reageren. Iedereen hier kan bepalen wat juist en niet juist is. Als ik met informatie kom die niet klopt of een advies dat foutief is, verwacht ik van anderen hier dat zij in hun bijdragen daarop wijzen en aangeven wat wel correct is. Zo hoort het. Mijn ego is niet zo groot en ik zit hier in ieder geval niet ter meerdere eer en glorie van mijzelf.

tijger1
door tijger1 Aug 6, 2018 om 23:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@trostomaat.

Wellicht kunt u zich beter met een reactie rechtstreeks tot de Ts richten en niet iedere keer in een reactie commentaar geven op de reactie van een ander.

En als u een reactie aan de Ts geeft, mag u best beweren dat de andere reacties onzin zijn. Tenminste als u dat vindt.

PvBaak48
door PvBaak48 - Aug 3, 2018 om 13:46
65 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u geen dieren ziektekosten verzekering.
Je hebt zelf ook zo'n verzekering dus waarom voor je grootste vriend niet.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 4, 2018 om 08:40
7154 Antwoorden / 3 Vragen
PvBaak48
door PvBaak48 Aug 31, 2018 om 13:47
65 Antwoorden / 1 Vragen

Bij Hema wel maar als je je vriend(in) als pup verzekerd geldt dan ook 5 jaar?

sjjoppy
door sjjoppy Aug 31, 2018 om 14:42
7154 Antwoorden / 3 Vragen

Heb zelf geen huisdier maar begrijp uit de link dat ook dan de verzekering bij het bereiken van de vijfjarige leeftijd van je grootste vriend(in) stopt.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 31, 2018 om 14:51
7154 Antwoorden / 3 Vragen

Zie nu dat het per verzekeraar kan verschillen, kreeg destijds alleen de Hema te zien.
https://www.verzekerjehuisdier.nl/verzekeren-van-huisdieren/tot-welke-leeftijd-huisdier-verzekeren/

PvBaak48
door PvBaak48 Sep 3, 2018 om 13:23
65 Antwoorden / 1 Vragen

Bij verzekering afsluiten geldt to 5-8 jaar en dan ben je wel een beetje laat.
Voor die paar Euro's mag je dit niet laten.

He
door Helen 66 - Aug 3, 2018 om 13:57
119 Antwoorden / Vragen

U kunt het bewaren op koele donkere plaats. De werking loopt dan wel ( iets) terug na verloop van tijd, maar nog prima te gebruiken.

Ook kunt u op facebook bijv. laten weten om welke bacterie bij de hond het gaat en welke medicatie( Enrofloxptal 150 mg)  en of er mensen zijn die een strip van u willen  overnemen.  Het is wel zaak om te weten welk ras/grootte/gewicht de hond heeft ivm dosering!!!! Een kleine of middelgrote hond kan met lagere dosering toe dan een grote. En ik zou ook zeker die mensen adviseren toch eerst naar hun eigen dierenarts te gaan om te laten vaststellen dat het inderdaad om die bepaalde bacterie gaat en of die dierenarts datzelfde geneesmiddel adviseert.

U had beter 9 strippen kunnen achterlaten bij uw eigen dierenarts, want medicatie die eenmaal buiten de dierenpraktijk is geweest worden niet teruggenomen of ze worden vernietigd. Dat is de Wet. Dat is natuurlijk napraten, maar dan weet u dat voor een volgende keer.

gerbera
door gerbera Aug 3, 2018 om 16:03
7346 Antwoorden / 14 Vragen

UDA medicijnen mogen uitsluitend op recept door een dierenarts en na onderzoek van de patiënt aan de eigenaar van het dier worden afgegeven

En dan is feestbook zeker niet de juiste plaats, als particulier mag je zowiezo geen medicijn verhandelen.
U had beter 9 strippen kunnen achterlaten bij uw eigen dierenarts. Ja die lacht zich rot, gratis medicijn.

capteam
door capteam - Aug 3, 2018 om 23:37
43 Antwoorden / 0 Vragen

Andere dierenarts zoeken, ik kan hier zelfs een stripje tabletten kopen als het moet.

marita5
door marita5 Aug 4, 2018 om 08:33
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@capteam , zo is het maar net , ik krijg bij mijn dierenarts ook een strip .

tenormin
door tenormin - Aug 31, 2018 om 14:55
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@paulvanbaak, nee, je vriendin kan je bij de HEMA niet verzekeren tot 5 jaar ☼. Wat de vraag van @rhoedt betreft (zie deze vraag voor het eerst vanwege site problemen): en is ook mosterd na de maaltijd, maar ik vind het krankzinnig dat voor antibiotica kuur er 100 tabletten moeten worden afgenomen. Zowel voor mens als dier kan en moet er worden geleverd voor de periode van de kuur. Zou wat moois zijn als dat bij de mens ook zo ging.

sira
door sira - Sep 3, 2018 om 14:38
2287 Antwoorden / 24 Vragen

Enrofloxoral is gewoon in verpakkingen van 10 stuks te verkrijgen (o.a. AST Farma in Oudewater).
Het is zelfs een zeer bijzondere handeling om een veel grotere dosis antibiotica mee te geven dan noodzakelijk. Het blijven medicijnen.