TO
door TOMZ Aug 31, 2022 om 18:57
Geldzaken & recht

Digitaal aanleveren ID

het ongelofelijke fenomeen doet zich voor dat banken klanten verplichten digitaal hun ID aan te leveren aan een overgrote meerderheid van de bevolking die zich niet uitkend met computers en internet en intussen al hun kantoren sluiten, zodat een normaal contact onmogelijk is geworden.
Voldoe je niet aan de eisen is blokkade van rekening hun antwoord, ook al is het digitaal aanleveren een onoverkomelijke horde,
Mag zoveel machtswellust ongestraft van de zijde der banken? Moeten zij niet alternatieven aanbieden voor al diegene die dit niet voor elkaar krijgen?
Dit is hufterigheid van de bovendste plank, gaat hier iemand nog wat aan doen?

1321 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 31, 2022 om 19:02
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wie er wat aan gaat doen? Begin met uzelf, roepen dat "iemand anders" iets moet organiseren ten uwer gedacht, tja dat zal niet lukken.

Overigens, wij hebben zeer recentelijk van een 1 persoonsbankrekening een en/of gemaakt. En dan stuur je natuurlijk, veiligheid voor alles, een copie id in met een bewerkte foto en de tekst geldig voor bedrijf X. Maandag middag het geheel per email naar de bank, dinsdag avond was de naam gewijzigd. Snel, accuraat en veilig. Per slot leven wij in 2022 en niet meer in de middeleeuwen.

TO
door TOMZ - Aug 31, 2022 om 19:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ah, Mahadma, misschien al eens nagedacht over al die mensen die geen feeling hebben bij internet en het digitaal overbrengen van gegevens, als je bvb 70 of 80 bent.
En ik vraag overigens niet wie er wat aan gaat doen aan mensen met de houding, we leven tenslotte in 2022 en niet in de middeleeuwen, begrijpen de casus niet heel erg.
Ook jij wordt namelijk een keer 70 of 80 en het is te hopen voor je dat je dan nog in staat bent de technologie van die tijd te volgen!
En nogmaals, ik vraag wie gaat er wat aan doen en daarmee bedoel ik mensen op het niveau van beslissers die zich realiseren dat er zaken zijn die niet kunnen in een leefbare maatschappij, wel hopende die hier aan te treffen, wat blijkbaar niet zo blijkt te zijn.

ju
door juliomariner Aug 31, 2022 om 19:23
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is al de hoeveelste deze week die denkt dat ouderen per definitie digibeet zijn en dus zielig.
Hou toch eens op met die onzin en nee het is ook geen woord dat begint  met d

sira
door sira Aug 31, 2022 om 19:37
2322 Antwoorden / 24 Vragen

@Tomz
U heeft de komst van de pc in 1981 meegemaakt, want u was waarschijnlijk rond de 40/50 jaar, maar u heeft daar niets meegedaan, omdat u waarschijnlijk dacht dat het geen toekomst had òf u had er helemaal geen interesse in. Dat was toen een gemiste kans.

gerbera
door gerbera Aug 31, 2022 om 21:40
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Goh dus als je boven de 70 bent kun je ineens niet met een computer overweg, nou jammer voor u de 70 ben ik al heel lang gepasseerd en kan aardig met een computer overweg en doe héél veel digitaal.

ju
door juliomariner - Aug 31, 2022 om 19:20
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Omdat de banken hun administratie niet orde hadden zijn ze onder dwang van boetes begonnen een inhaalslag te maken

Allereerst is digitaal identificeren helemaal niet moeilijk en bij veel banken zijn er alternatieve methoden tot identificatie mogelijk.
Hebt u zich in de zaak verdiept of bent u maar wat asn het roeptoeteren?

sira
door sira - Aug 31, 2022 om 19:24
2322 Antwoorden / 24 Vragen

aan een overgrote meerderheid van de bevolking die zich niet uitkend met computers en internet

Begint u ook al? Lees dit eens door: https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/specifiek/hoeveel-procent-van-de-nederlanders-beschikt-thuis-over-internet-
Hieruit blijkt dat een kleine minderheid niet met internet werkt.

Bent u soms familie van de topicstarter die gisteren klaagde over levensmiddelenwinkels?

Het zij zo dat digitaal aanleveren, machtswellust is wel een erg groot woord, maar het heeft allemaal met geld te maken.
Er zijn bepaalde sectoren die ik niet vertrouw, daar vallen o.a. banken onder, maar onze zgn. democratische regering vind ik het ergst.

tenormin
door tenormin Aug 31, 2022 om 19:52
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Hé, heb net zo'n fijne dag achter de rug, maar je laatste zin ... nu val ik weer in een zwart gat. ;-)

sira
door sira Aug 31, 2022 om 19:55
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Maar ik denk dat er meer mensen zijn die er zo over denken, kijk maar naar de peilingen.

En toch heb je een leuke dag gehad en daar gaat het om.

tenormin
door tenormin Aug 31, 2022 om 20:34
16823 Antwoorden / 108 Vragen

☺@sira. ;-)

sira
door sira Aug 31, 2022 om 20:35
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ben je aan de boemel geweest ;-))

rj
door rjw Aug 31, 2022 om 22:59
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom is onze regering niet democratisch? Er is een kamermeerderheid.

panter22
door panter22 - Aug 31, 2022 om 19:43
6599 Antwoorden / Vragen

Het lukt je niet een kopie van je DigD te maken en aan de bank  sturen. De rest van je verhaal is maar spam.
Wat is je probleem met die DigD?

tenormin
door tenormin - Aug 31, 2022 om 19:51
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, hufterigheid van de bovenste plank. Geen idee. Of iemand hier iets aan gaat doen? Ik denk het niet. Ik gebruik, net zoals U, zo te lezen, wel internet, online bestellen etc. maar over sociale vaardigheden met een computer zelf: heb ik geen idee van. Dat is gewoon voor mij te technisch. Maar ook per "gewone telefoon" helpt uw bank graag hoor. En ja, soms is het onoverkomelijk: dan moet men, als men het niet digitaal kan, naar een bankfiliaal. Er zijn er inderdaad veel minder banken, maar weg zijn ze niet. Maar als troost, niet iedere bejaarde kan niet overweg met alle technische nieuwigheden hoor, ik ben pas 82+ en mijn zus van 90 zit ook "braaf" achter haar P.C. "centjes over te maken". Ze houd niet van automatische incasso, begrijp ik ook niet, maar ze kan alles nog bijhouden. Dus gewoon, hop, hop hop, naar de bank. Als u het nog kan natuurlijk. Blokkeren als u stelt, daar geloof ik niets van.

ne
door neodutchio Aug 31, 2022 om 20:41
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Automatische incasso is ook niet leuk. Gewoon briefgeld inscannen en doormailen naar de bedrijven die je moet betalen. Kunnen zij het weer uitprinten of als pdf in de digitale kluis leggen.

sira
door sira Aug 31, 2022 om 21:11
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Fantastische tip Neodutchio. Dat ik daar zelf niet ben opgekomen ;-))

Maar als de overgrote meerderheid van de bevolking (volgens de TS) niet bekend is met computers en internet dan zullen ze al helemaal geen scanner hebben.

tenormin
door tenormin Sep 1, 2022 om 00:56
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Daar heb je weer zoiets @sira, ik heb een laser scanner, maar, jawel, daar komt ze weer, geen idee hoe dat allemaal moet. Men kan het me uitleggen maar.... het blijft niet hangen, iets wat ik misschien 1 keer per jaar nodig heb. Dan vergeet ik het, simpelweg. Daarom voel ik me nog geen clown hoor. Het is eigenlijk zo dat, wanneer je altijd, veelal, hetzelfde doet, dat ook onthoud. Ben ooit, "heul" lang geleden tot beste (niste) in dit geval telefoniste uitgeroepen, 1983, kende duizenden telefoonnummers uit mijn hoofd: hoorde zelfs aan een "ademhaling" wie ik aan de lijn had. Moet je me nu zien: onthoud zo goed als geen 06 nummer meer. En nee, staan die nummers ook niet in mijn gewone vaste telefoon.

sira
door sira Sep 1, 2022 om 21:29
2322 Antwoorden / 24 Vragen

kende duizenden telefoonnummers uit mijn hoofd: hoorde zelfs aan een "ademhaling" wie ik aan de lijn had

Dit is voor mij héél herkenbaar. Ik ben ook lang telefoniste geweest. Ken nog steeds nummers uit mijn hoofd die ik nooit meer hoef te bellen en van kengetallen kon ik exact zeggen welke plaats het was. Nu met de nieuwe kengetallen van kleinere plaatsen kan ik alleen nog de regio noemen.

sira
door sira Sep 1, 2022 om 21:40
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Had je bij mij in de buurt gewoond, zou ik je met alle plezier willen helpen, maar ik heb het vermoeden dat je ergens in het westen van het land woont en ik in het midden van het land aan de Nederrijn.

tenormin
door tenormin Sep 1, 2022 om 23:23
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Weet ik hoor@ dat je me behulpzaam zou willen zijn. Ik ben gewoon een alfa vrouw, doen wat je weet, wiskunde cijfers waren een walstempo: 1, 2. 3, 1. 2. 3. Daarentegen is mijn taalgevoel gelukkig redelijk goed, en dat ondanks mijn dyslectie. Al doe ik "hier wel mee" lezen is en blijft een groot probleem.Ook schrijven trouwens. Op deze site wordt het me extra moeilijk gemaakt: hier worden spelfouten niet meer, zoals vroeger, gecorrigeerd met de rode lijn onderstreping. Helaas. Dus sta vaak voor Jan met de korte achternaam voor *** , juist.

mahadma
door mahadma - Aug 31, 2022 om 21:19
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Waarde Tomz, u schrijft: "Ook jij wordt namelijk een keer 70 of 80 en het is te hopen voor je dat je dan nog in staat bent de technologie van die tijd te volgen!"

Tomz, ik ben 70 jaar jong ................ en ik ben bepaald niet onhandig met een pc en digitale zaken. Iets met stigmatiseren?

sira
door sira Aug 31, 2022 om 21:42
2322 Antwoorden / 24 Vragen

En bovendien kun je bij veel biblotheken, dorpshuizen etc. wegwijs gemaakt worden in de digitale wereld.
Meestal is het geen kwestie van niet-kunnen, maar van niet-willen. Die 2 werkwoorden haalt men door elkaar.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 31, 2022 om 22:50
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tomz,

Ik geef u 100 % gelijk.

Wij consumenten kunnen de macht van de banken breken door zoveel mogelijk met contant geld te betalen.

rj
door rjw Aug 31, 2022 om 23:00
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Ach man, hou toch eens op. Je zit overal digitaal op te reageren maar als het jou niet zint moet het opeens op een ouderwetse manier. Ga briefkaarten sturen als je consequent bent ipv gebruik te maken van internet om je mening te verkondigen.

mahadma
door mahadma Aug 31, 2022 om 23:06
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Em GB, hoe denk je aan cash geld te komen? Oh, van de bank ...........

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 31, 2022 om 23:09
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Ik vind het jammer, dat U (als ICT-deskundige) geen gevaren ziet met de toenemende digitalisering van bankzaken.

Niet iedereen heeft uw kennis en vaardigheid.

Analoog bankieren moet gewoon kunnen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 31, 2022 om 23:13
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

Ik betaal al mijn vaste lasten per automatische incasso.

De rest met een overschrijvingskaart.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 1, 2022 om 08:52
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@GBA, helaas dit keer helemaal niet mee eens.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 1, 2022 om 12:47
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Het grootste probleem/gevaar is ,dat de overheid bankieren overlaat aan de markt, met als gevolg: het wordt steeds duurder en de service slechter.

Kijk maar eens wat er gebeurt met andere nutsbedrijven zoals : de NS en de energiebedrijven.....

ju
door juliomariner Sep 1, 2022 om 17:53
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ach, hebt u alweer uw stokpaardje van stal gehaald. Wat schattig

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 31, 2022 om 23:06
2039 Antwoorden / Vragen

M'n moeder is negentig en regelt d'r bankzaken nog op een iPad, soms "doet'ie gek" en dan moet ik even komen kijken wat er aan de hand is. Als je de techniek niet meer bij kan houden is dat ook een signaal dat je wellicht iets meer hulp nodig hebt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 31, 2022 om 23:17
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Dit gaat een keer goed fout, bijvoorbeeld als een aardige ''bankmedewerker'' uw moeder een keer belt over haar bankrekening.......

Oudere mensen zijn een doelwit van internetcriminelen.....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 1, 2022 om 01:17
2039 Antwoorden / Vragen

Wat wil jij dan, iedereen boven de 70 enkel bankieren onder curatele?

ju
door juliomariner Sep 1, 2022 om 11:07
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Hou nou eens op met die bangmakerij GA.
U doet nu net of de moeder van Henk met 90 jaar ineens totaal achterlijk is

tenormin
door tenormin Sep 2, 2022 om 01:58
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@henkdezevende, zou best willen dat jij "mijn" zoon zou zijn. Ik heb er wel een alleen, hij is, net zoals ik, een soort selfmade persoon. Gelukkig heeft hij een bedrijf waar mensen het wel allemaal op een rijtje hebben. Al wat ik wil beweren dat ik er geen bal verstand van heb en nooit meer zal krijgen. Wat @Ga schrijft is natuurlijk nonsens: ik begrijp niet de techniek van de internet snelweg, wel dat ik weet, zoals uw moeder, neem ik aan, geen aanbiedingen via een lieve 'bankmedewerker' zal reageren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 1, 2022 om 08:55
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ik sluit mij aan bij de overgroite meerderheid van de gegeven reacties.
Wij leven niet meer onder een steen waarbij ik wel de opmerking ook heb dat ik uw probleem niet herken en zelfs nog niet het meegemaakt dat ik verplicht ben om mij ID digitaal aan te leveren. Het is wel gemakkelijker en ook 'omdat' we niet meer in de middeleeuwen leven.

Mi
door MickandMouse - Sep 1, 2022 om 10:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees vaker op het forum dat iemand niet goed overweg kan met pc en of telefoon. En verbaas me dan altijd over de antwoorden. Ik begrijp niet dat sommige niet kunnen begrijpen, dat er toch een kleine minderheid (oud of jong) is die niet met pc of telefoon goed kan omgaan of dit niet durft ivm hacken etc.

Ook heeft niet iemand altijd iemand bij de hand die even kan inspringen. Ik juich het toe dat veel ouderen toch al overweg kunnen, maar nogmaals dit is niet voor iedereen weg gelegd. (Niet iedereen kan voor advocaat leren.)

ju
door juliomariner Sep 1, 2022 om 11:09
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Iedereen hier weet dat niet iedereen met de digitale tijd  is meegegaan maar moeten we dan de digitale vooruitgang maar helemaal stoppen omdat een kleine minderheid niet kan of wil digitaliseren?

Mi
door MickandMouse Sep 1, 2022 om 11:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, helemaal niet. Maar, je kunt de 2 systemen naast elkaar gebruiken. Of zoals je een rijbewijs moet halen voor een auto te kunnen besturen, had er ook al heel lang geleden centraal meerdere cursussen kunnen worden gegeven over internet e.d. Ik zel heb op mijn werk met een PC gewerkt. maar dat waren alleen vaste programma's. Hierdoor leer je het gebruiken van een PC, maar niet het installeren of wijzigen van een systeem. Ik had inderdaad avondcursussen kunnen volgen, maar daar ik 36 uur werkte en al de hele dag achter een pc zat, had ik niet de puf om ook nog eens cursussen te volgens. Nu ik gepensioneerd ben, zal ik mij er meer in gaan verdiepen. Maar de digitale wereld verandert zo snel. of ik windows 11 zelf op mijn pc krijg gezet? Misschien tzt wel!

ju
door juliomariner Sep 1, 2022 om 17:55
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Laat dat nou toevallig heel erg simpel zijn. Dat wijst zich van zelf. Volgens mij zou dat de grootste digibeet nog lukken.

panter22
door panter22 Sep 1, 2022 om 19:06
6599 Antwoorden / Vragen

@Mickand mouse, als je nog een pc hebt, dan zal windows11 daar niet meer op kunnen draaien.
Dan wordt het tijd voor een laptop. Of helemaal gemakkelijk, een ipad.

Franske1958
door Franske1958 - Sep 1, 2022 om 12:48
420 Antwoorden / 2 Vragen

"dat banken klanten verplichten digitaal hun ID aan te leveren aan"   Vaak blijkt dat mensen om een of andere reden ooit zijn overgestapt naar
een bank die alleen op internet bestaat en die helemaal geen kantoren heeft. Maar dat deze mensen de voorwaarden niet of niet goed hebben
gelezen en vervolgens gaan klagen dat ze een kopie van een ID kaart moeten doormailen, en dat ze dan pas beseffen dat de zit niet willen doen
omdat ze dan pas beseffen dat dit te veel risico's met zich mee brengt. Gelukkig zijn er nog banken die nog wel kantoren hebben waar mensen
gewoon langs kunnen gaan om een kopietje van hun ID kaart daar ter plekke aan te leveren.

br
door bravehenk - Sep 1, 2022 om 18:37
206 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben 70 plus en opgegroeid met ontwikkeling in automatiseringen en computers die mensen zijn ook 70 plus nu.Ik hoor tot de meerderheid van de bevolking die wel handig is met computers en internet. Toen ik 50 was gaven we bij onze bank computerles aan 70-95 jarigen was groot sukses.Er waren ook jongeren die nog geen eens met een digipas konden omgaan dat lieten ze aan hun paps en mams over, die zijn nu 40 plus en waarschijnlijk nog digibeet.Waarom denkt u dat kantoren sluiten ,gewoon omdat er maar een paar klanten langs kwamen. Ik ben al 20 jaar niet meer bij een bank binnen geweest..Toen ik nog bij de bank werkte en er nog geen geld automaten waren en internet bankieren stond je soms een half uur in de rij om geholpen te worden.Ik voel me beledigd dat  yuppies van vandaag denken dat de ouderen niet capabel zijn met computers terwijl zij er mee zijn opgegroeid vanaf het begin stapje voor stapje

panter22
door panter22 Sep 1, 2022 om 19:21
6599 Antwoorden / Vragen

Sterker nog, vroeger kreeg je je salaris in een cash in een zakje. Om de beurt naar de kassier.

Je hebt vast nog wel inbellen meegemaakt: World on line, Raketnet.

Als ouderen zich zo angstig gaan gedragen mbt internet, dan krijg je dit soort commentaar. Maar juist met internet gaat een wereld voor je open. Nieuws, weer, krant, online winkelen, spelletjes doen met mensen uit de hele wereld.
Er valt van alles te ontdekken. En alles wordt je zo gemakkelijk mogelijk gemaakt tegenwoordig. Nieuwe apparatuur is al voorgeprogrammeerd. Je hoeft af en toe alleen maar op ja te drukken.

Iv
door Ivo W - Sep 1, 2022 om 19:13
729 Antwoorden / Vragen

Toen ik me bij de ING opnieuw moest legitimeren stond er keurig in het bericht hoe ik dit digitaal kon regelen, maar ook dat ik een afspraak kon maken op een filiaal naar keuze. Het lijkt mij dat alle Nederlandse banken met klanten-filialen deze mogelijkheid bieden.

Maar de 'internet banken' waar alles digitaal plaatsvindt, zullen waarschijnlijk inderdaad geen fysieke afspraak willen inplannen. Simpelweg omdat de hele bedrijfsstructuur daarop niet is ingericht. En dat weet je als klant al voordat je bij zo'n bank een rekening opent/een lening afsluit.