CV
door CVDS Feb 15, 2019 om 22:29
Geldzaken & recht

Door fout monteur onnodig nieuwe oven gekocht.

Onze oven werkte niet meer, dus een monteur naar laten kijken. Conclussie, of nieuwe printplaat of nieuwe oven. Onze keuze, een nieuwe oven, maar bij een andere winkel waar deze goedkoper was. Per toeval blijkt dat de printplaat niet goed terug geplaatst is en dat de oude oven gewoon nog werkt. Naar veel gedoe hebben wij de voorrijkosten en reparatiekosten uiteindelijk niet hoeven te betalen. Nu zijn wij toch op onnodig veel extra kosten gejaagd. Hebben wij recht op vergoeding of tegemoetkoming in die kosten?

1916 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 15, 2019 om 22:43
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo jcvdschans, ik begrijp iets niet helemaal, kennelijk. De oven werkt, bij toeval, toch. En, na veel gedoe, heeft u de voorrijkosten en reparatie niet hoeven te betalen. Mag ik vragen waarom u toch onnodig veel extra heeft moeten betalen? Op welke kosten "vergoeding of tegemoetkoming" doelt u dan? U bent immers tegemoet gekomen. Of wilt u dat de kosten van de nieuwe oven totaal vergoed worden? Hoe oud was de oven?

CV
door CVDS Feb 16, 2019 om 11:27
Antwoorden / 1 Vragen

De oven was ongeveer 6 á 7 jaar oud.
Er waren 2 knopjes stuk waardoor de oven niet meer werkte. Die zijn vervangen. Daarna vertelde de monteur dat de oven toch niet werkte en we twee opties hadden, een printplaat á 350,- of en nieuwe oven á 799,-. Per toeval is dat ontdekt dat de printplaat niet goed terug gedaan is door de monteur. Wij hadden natuurlijk nooit een nieuwe oven gekocht als wij wisten dat deze nog gewoon werkte, want dan waren we voor 160,- klaar geweest, geen probleem. Vandaar mijn vraag of het dan reëel is om daar over te mopperen?

diumenge
door diumenge - Feb 15, 2019 om 22:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die extra kosten zijn de kosten voor die nieuwe oven die uiteindelijk niet nodig was? Natuurlijk bestaat er geen recht op vergoeding daarvoor.

CV
door CVDS Feb 16, 2019 om 11:30
Antwoorden / 1 Vragen

Oké bedankt. Dat wilde ik graag weten.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2019 om 23:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Recht op vergoeding? Nee. Geef die oude oven weg, houd hem als reserve, of zet hem op Marktplaats of iets dergelijks.

Gr
door Grunn1 - Feb 16, 2019 om 00:28
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De oven werkte niet meer voordat de monteur kwam en omdat ie niet meer werkte heeft u een monteur laten komen. De kosten voor die monteur heeft u terug gekregen en ook nog de voorrij kosten terwijl deze wel terecht waren want uw oven werkte toch niet want daarvoor heeft u een monteur laten komen. Wat is nu uw schade dan behalve dat u onterecht voorrij kosten terug heeft gekregen?

CV
door CVDS Feb 16, 2019 om 11:31
Antwoorden / 1 Vragen

De kosten van een nieuwe oven.

Gr
door Grunn1 Feb 16, 2019 om 13:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ok het verhaal wordt nu iets duidelijker maar toch blijft dan staan wie de voorrij kosten betaald want in eerste instantie was de oven wel degelijk kapot. De monteur is geweest en heeft wel degelijk de oven gerepareerd maar vervolgens de printplaat verkeerd terug geplaatst. Maar nu wil je dus de kosten voor de nieuwe oven terug hebben en je hebt de oude al gratis gerepareerd gekregen. Oftewel een win win voor jou.

aurora1
door aurora1 - Feb 16, 2019 om 01:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, natuurlijk niet. U had ook geen recht op restitutie van voorrijkosten en reparatiekosten. Het ding was stuk en daarom heeft u een monteur op laten draven. Het was uw fout, niet van de monteur.

CV
door CVDS Feb 16, 2019 om 11:32
Antwoorden / 1 Vragen

Dus het is mijn fout als de monteur zijn werk niet goed doet?

aurora1
door aurora1 Feb 16, 2019 om 15:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Begrijpt u het niet of houdt u zich expres van de domme om gelijk te krijgen?

ma
door marnix1 - Feb 16, 2019 om 09:01
256 Antwoorden / 22 Vragen

@Jc, Ik begrijp iets niet helemaal, de oven deed het niet, en er kwam een monteur die u voor die keus stelde.
Wanneer bleek nu die printplaat niet goed teruggezet?
En wie heeft hem teruggeplaatst?

CV
door CVDS Feb 16, 2019 om 11:34
Antwoorden / 1 Vragen

Toen de nieuwe oven al geplaatst was. De monteur van de nieuwe oven.

ma
door marnix1 Feb 17, 2019 om 18:14
256 Antwoorden / 22 Vragen

Aha,
Ik snap alleen nog niet waarom de oven het niet meer deed in eerste instantie.

jo
door jorisw - Feb 16, 2019 om 09:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt het ook nog eens ergens anders gekocht, dus het bedrijf van de monteur heeft er nog geeneens van geprofiteerd. Wat zou je dan willen claimen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 16, 2019 om 10:52
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ook in begrijp dit niet helemaal: De oven was stuk. Vervolgens meldt u dat de printplaat niet goed is teruggeplaatst? Was er dan al eerder iets aan de hand met de printplaat waarom die was verwijderd? Als daar sprake van is, m.a.w. de oven was eerder stuk en moest de printplaat worden verwijderd en is opnieuw geplaatst of er is een nieuwe geplaatst? Dan zou u recht kunnen hebben op een zekere schadeloosstelling omdat het eerdere werk dan niet goed is geleverd. (Wanprestatie). Uw verhaal is m.i. onduidelijk.

Maar dan geldt hoe dan ook dat rekening kan/mag worden gehouden met de tijd dat u de oude oven al heeft dus afschrijving.

U heeft al een zekere vergoeding gehad en is ook mijn advies: weggeven of, wilt u nog een zekere opbrengst hebben: via marktplaats verkopen.

CV
door CVDS Feb 16, 2019 om 11:42
Antwoorden / 1 Vragen

De printplaat is idd verwijderd om knopjes te repareren. En daarna niet goed terug geplaatst. En vandaar mijn vraag, u zegt het heel mooi, of wij daardoor recht hebben op schadeloosstelling wegens wanprestatie? Wij hadden toch anders nooit kosten gehad van een nieuwe oven?

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 16, 2019 om 11:49
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Kijk dan eens hier wat uw rechten zijn. U kunt dat de installateur voorhouden en afwachten wat die dan gaat doen. Let wel op dat recht hebben op iets vaak niet betekent dat u het krijgt zonder procederen. http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html   (wanprestatie - schade bij niet nakomen)

CV
door CVDS Feb 16, 2019 om 11:53
Antwoorden / 1 Vragen

Dat begrijp ik. Bedankt voor u reactie, daar kan ik wat mee.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 16, 2019 om 11:51
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Haal wel snel uw e-mail adres weg bij uw gebruikersnaam. Dit is een openbaar form en kan men dus vanuit zo ongeveer de gehele wereld u e-mails zenden.
Wijzigen bij profiel. (Ik zie dat dat niet eerder is aangegeven)

CV
door CVDS Feb 16, 2019 om 11:55
Antwoorden / 1 Vragen

Oh bedankt!

ro
door ron503 - Feb 16, 2019 om 12:46
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft niet hoeven te betalen en krijgt in feite een goed werkende oven op de koop toe. Oké de reparateur heeft de printplaat na reparatie van de knoppen niet goed terug geplaatst en daardoor een verkeerde diagnose gesteld maar u komt er bij 'toeval' achter dat na het juist terug plaatsen de oven weer werkende is. De printplaat is niet 'toevallig' op de juiste manier geplaatst dat zal iemand gedaan moeten hebben. Nu heeft u goed werkende oven in bezit maar omdat achteraf bleek dat de aanschaf van een nieuwe niet nodig was geweest wil u alsnog gecompenseerd worden maar u heeft zelf de beslissing genomen om een nieuwe oven aan te schaffen en bent daar toe niet gedwongen. In mijn optiek heeft u nu al voordeel want u heeft voor de reparatie niets hoeven te betalen en kan de gerepareerde oven ten gelde maken en dat levert meer op dan wat u er als compensatie uit kan halen.

panter22
door panter22 - Feb 17, 2019 om 08:33
6599 Antwoorden / Vragen

De oven is 6 tot 7 jaar oud en kost bij de winkel van de monteur €799. Elders vast wel €100 lager.
Als je rekent dat de oven €799 kost en 7 jaar is gebruikt, dan is de gebruiksduur van die oven volgens de richtlijn van Techniek Nederland, die door electronica winkels gebruikt worden, 8 jaar. Restwaarde €100.
Kost de oven €699, dan is de gebruiksduur 7 jaar en afgeschreven.
https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting

Had je geklaagd bij de verkoper van de oven, dan had je mogelijk op basis van de gebruiksduurverwachting €100 terug kunnen krijgen voor de oude oven. Heb je niet gedaan.
Je hebt een monteur een kapotte oven laten repareren, wat niet gelukt is. De monteur heeft nieuwe knoppen op de oven gezet.
Niets vernield, alleen de printplaat niet goed vastgezet, waardoor hij het alsnog niet deed, Dat was een fout van de monteur.
Een andere monteur heeft gratis de printplaat vastgezet. De oven deed het toen weer. De eerste monteur kon de fout niet meer herstellen en je hebt je reparatiekosten teruggekregen. Inclusief de nieuwe knoppen, neem ik aan.Daarmee is de fout hersteld. . Recht op een nieuwe oven heb je niet, de oven doet het toch weer.