Li
door LisaImmers Sep 22, 2022 om 19:00
Geldzaken & recht

Door minderjarige afgesloten dienst annuleren

Mijn 16-jarige dochter heeft een jaar geleden een dure workshop afgenomen bij een bedrijf (350+ euro). Nu heeft zij zich 2 maanden terug opnieuw ingeschreven voor een workshop (wederom 350+ euro), maar wil deze laten ontbinden omdat zij financieel niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Het geld is dus nog niet overgemaakt. De bedenktijd is allang verstreken, maar de workshop vindt pas in November plaats. Zij heeft via de mail laten weten dat zij de dienst wil annuleren, maar het bedrijf geeft aan dat zij hen 100% inschrijfgeld + annuleringskosten verschuldigd is (dit komt in totaal neer op ruim 400 euro). Is deze overeenkomst nog (zonder extreem hoge kosten) te ontbinden? B.v.d.

4220 11 Rapporteer

getty
door getty - Sep 22, 2022 om 19:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarschijnlijk niet.

is de vorige workshop ook door haarzelf geregeld?

Li
door LisaImmers Sep 22, 2022 om 19:08
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ja

getty
door getty Sep 22, 2022 om 19:19
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan kunt u nu niet aankomen met het argument dat deze handeling nu niet rechtmatig is.

sw
door swat1500 - Sep 22, 2022 om 19:08
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, maar alleen onder de voorwaarden zoals die zijn opgenomen in de overeenkomst.

Gezien de titel van het bericht lijkt het erop dat u de stelling wil aangaan dat een minderjarige een dergelijke financiële verplichting niet zou mogen aangaan zonder toestemming van de ouders.
Die stelling zal het vermoedelijk niet redden bij de rechter zeker nu zij reeds eerder, onbetwist door u, een soortgelijke overeenkomst is aangegaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 22, 2022 om 19:10
1759 Antwoorden / 31 Vragen
getty
door getty Sep 22, 2022 om 19:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Niet als dochter dezelfde cursus eerder ook afsloot en gewoon mocht volgen van ouders.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 22, 2022 om 19:44
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Getty,

Is dat uw eigen mening (met alle respect) of heeft u voor ons een link waar dit juridisch wordt uitgelegd?

getty
door getty Sep 22, 2022 om 19:50
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Door de eerste handeling mocht bedrijf erop vertrouwen dat dit ook nu met toestemming  gedaan is.
Onredelijk om nu  te willen annuleren op deze grond.

Dit is hoe een rechter de wetgeving zal afwegen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 22, 2022 om 19:53
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Getty,

Ik lees niet in het topic, dat de workshop bij hetzelfde bedrijf is.

Anders zou uw visie aannemelijk kunnen zijn voor een rechter.

Be
door Bessel Dekker Sep 24, 2022 om 14:42
24 Antwoorden / Vragen

Speculeren heeft geen zin. Vragen aan LISAIMMERS:

1. Werd de eerste cursus bij hetzelfde bedrijf afgenomen?

2. Was het een identieke cursus?

mahadma
door mahadma - Sep 22, 2022 om 19:33
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Niet alle daden van een 16 jarige (minderjarige) zijn te annuleren. Dit zal sterk afhangen van wat er in de kleine lettertjes staat. Een minderjarige mag bijvoorbeeld ook een arbeidscontract tekenen, maar ook rijlessen contract tekenen.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 22, 2022 om 19:55
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Als de workshop weet had van de leeftijd van uw dochter dan had deze moeten controleren of zij met toestemming van de ouders de rekening wel kon betalen, meestal kunnen die kinderen dat niet.

https://www.overeenkomsten.nl/blog/overeenkomst-met-minderjarige-vernietigen/

rj
door rjw Sep 22, 2022 om 20:49
3259 Antwoorden / 5 Vragen

350 euro (of misschien 400 euro want ts zegt +) is voor de huidige generatie van die leeftijd noet extreem veel. Dat verdiende mijn dochter op die leeftijd in een maand via haar bijbaantje in een koffiezaak.

panter22
door panter22 - Sep 22, 2022 om 21:03
6599 Antwoorden / Vragen

Zij moet de workshop niet annuleren, want zij kan best een workshop boeken.
Jij als ouder moet annuleren omdat je geen toestemming hebt verleend.
Kun je haar het bedrag niet voorschieten?
Want als als de organisatie vasthoudt dat zij moet betalen of annuleren met extra kosten, wat wil je dan gaan doen?

sira
door sira - Sep 22, 2022 om 21:37
2326 Antwoorden / 24 Vragen

U stond sterk als u de eerste cursus al had geannuleerd.
Laat de cursus, vanwege de kosten, nu gewoon doorgaan en u leent daarvoor het geld aan uw dochter en zij dient dat in bijv. 3 maandelijkse termijnen aan u terug te betalen.

Laat haar een bijbaantje nemen, dan kan ze net zoveel cursussen gaan volgen als haar inkomsten het toelaten.
Hopelijk is deze cursus nuttig voor haar toekomst, anders is het in deze dure tijd zonde van het geld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 23, 2022 om 09:56
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als gezegd: u dient de actie te nemen en u kreeg hoe te handelen al verwijzingen waaronder uitgebreide info van @GEBORENAMSTERDAMMER en @SJOPPY. Aan die info is niets toe te voegen.

Ergo: uw dochter kan niet ontbinden, u dient actie te nemen!  En leet op: u zult aangesproek kunnen worden op voldoen van schulden van uw dochter en is het dus zaak om ook dat te voorkomen.

Wi
door Wilma-60 - Sep 23, 2022 om 12:35
25 Antwoorden / Vragen

Nu , ik zou haar alles terug laten betalen !!! Ze is 16 en dan kan ze gerust buiten school een baantje zoeken , helemaal als ze geen toestemming vragen en zomaar, iets doen, wat u geld gaat kosten.
Ze was met mij nog lang niet klaar , helemaal omdat dit , al de tweede keer is .

mo
door mof - Sep 23, 2022 om 13:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

16 jaar is minderjarig, maar ontslaat niet van aansprakelijkheid: elk kind wordt vanaf 12 jaar zelf aansprakelijk geacht voor handelen. Wel bestaan er regels met betrekking tot de controle die bedrijven horen te doen (zorgplicht) bij het aangaan van overeenkomsten. Daarbij hoort bijvoorbeeld de vraag naar een leeftijd of op zijn minst de vraag of iemand meerderjarig is. Iemand van 16 jaar kan al meerderjarig zijn, namelijk als deze persoon getrouwd is. Trouwen kan namelijk vanaf 16 jaar al (al is daar toestemming van de ouders voor nodig). Ben je getrouwd dan ben je meerderjarig.
Kortom, het heeft te maken met wat het bedrijf aan vragen vooraf gesteld heeft, wat verder in de contractvoorwaarden staat, en wat uw dochter heeft verteld bij het aangaan van het contract.

1paul
door 1paul - Sep 23, 2022 om 17:12
3135 Antwoorden / 0 Vragen

nee je mag annuleren en in principe hoef je enkel de reeds gemaakte kosten te voldoen en deze moeten zij onderbouwen.

https://blog.iusmentis.com/2016/10/27/wanneer-mag-online-geboekte-training-cursus-nu-annuleren/

https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel408