A.
door A.noniem Feb 21, 2020 om 11:42
Geldzaken & recht

Doorbelasten rekening onderhoud huurhuis

Beste,

Mag een verhuurder de kosten van onderhoud aan een huurhuis doorbelasten?
De factuur dateert van oktober vorig jaar. Wij zijn per het nieuwe jaar verhuisd en ontvangen nu de factuur van het onderhoud.

Mag en kan dit? Tevens geeft de factuur ook bijna 2 man uren aan, echter was de persoon in kwestie met 15 minuten klaar en had hij bovendien geen materiaal mee om een eventueel probleem op te lossen.

Alvast bedankt :)

5152 13 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Feb 21, 2020 om 11:46
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Anoniem,

Het antwoord is : nee.

Was je bij de reparatie aanwezig en waarom?

A.
door A.noniem - Feb 21, 2020 om 11:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste magnum007,

Er is geen sprake geweest van een reparatie, de persoon in kwestie stond met 15 minuten weer buiten.
Het ging om mogelijke schimmelvorming door een hemelafvoerpijp en stank overlast en niet goed doorlopende douche put.

Sorry, ik kan je waarom vraag even niet plaatsen?

Magnum007
door Magnum007 Feb 21, 2020 om 12:09
594 Antwoorden / 2 Vragen

Was op dat moment je huurcontract al afgelopen ?

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2020 om 11:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar is die slecht doorlopende doucheput verholpen?

A.
door A.noniem - Feb 21, 2020 om 12:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Magnum007,

De stank was niet verholpen, ik heb uitgelegd dat de stank vooral in de ochtend en in de avond leek plaats te vinden. De persoon die de inspectie hield gaf aan dat er een ontstoppings contract (wat ons niet is verteld toen we de melding doorgaven) op de huurovereenkomst zat.

Magnum007
door Magnum007 Feb 21, 2020 om 12:11
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Anoniem,

Stuur een aangetekende brief naar de verhuurder, waarin je aangeeft niet van plan bent de kosten te betalen.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Feb 21, 2020 om 12:08
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het ging om mogelijke schimmelvorming door een hemelafvoerpijp en stank overlast.
Bovenstaand is voor rekening van de verhuurder (achterstallig onderhoud)

en niet goed doorlopende douche put.
Dit is een zaak van de huurder, en als deze ontstopt moest worden zou daar een rekening voor kunnen volgen. Dit moet dan wel een gespecificeerde rekening zijn en geen algemene met vermelding onderhoud. Onderhoud is ten alle tijden voor rekening van de verhuurder.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Feb 21, 2020 om 12:16
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo A.Noniem ,

Het ging om mogelijke schimmelvorming door een hemelafvoerpijp en stank overlast en niet goed doorlopende douche put.

Lees hier wat voor rekening is van verhuurder / en huurder ,  ( lees ook benedenaan ) klik op de rode regel .

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning

De persoon die de inspectie hield gaf aan dat er een ontstoppings contract (wat ons niet is verteld toen we de melding doorgaven) op de huurovereenkomst zat.

Dit begrijp ik niet .
Als er een ontstoppingscontract op de huurovereenkomst zat , betekent dit normaal gezien een onderhoudsabonnement , kijk of u dit in de huur betaalde .
Wanneer dit zo is , heeft de verhuurder geen enkel recht om een rekening te sturen ( douche putje )

Voor de hemelafvoerpijp is de verhuurder verantwoordelijk .

me
door mein33 - Feb 21, 2020 om 13:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR A.NONIEM 21 FEB. 2020
1/ Mag en kan dit?
2/ Tevens geeft de factuur ook bijna 2 man uren aan, echter was de persoon in kwestie met 15 minuten
3/ stank overlast en niet goed doorlopende douche put.

@A.Noniem,

1/ Dat mag als het geen regulier onderhoud betreft.
Er zijn bepaalde zaken die voor de huurder zijn en ze staan vast en zeker in uwe huurovereenkomst.
2/ manuren, incl voorrijkosten ?
3/ Een niet doorlopend doucheputje is achterstallig (schoonmaak) onderhoud v.d.huurder en komt dan ook voor rekening van de huurder.

ma
door malty - Feb 21, 2020 om 13:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Voor mij is het niet duidelijk.
U zegt aan de verhuurder gemeld te hebben van een slecht doorlopende doucheafvoer, wanneer, in september/oktober?
De rekening is van oktober vorig jaar en u bent per het nieuwe jaar verhuist, dat is dus 2 maanden erna.
Dan moet u toch weten wat er in oktober aan 'onderhoud' gedaan is.
Of heeft men na uw verhuizing het een en ander moeten repareren?
Heeft u de huurwaarborg wel gewoon terug gekregen?

A.
door A.noniem Feb 21, 2020 om 15:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Natuurlijk weet ik dat er onderhoud is geweest, dat is de mijn vraag ook helemaal niet.

De vraag is/was of de verhuurder de gegeven onderhouds kosten UBERHAUPT mag doorbelasten aan mij, NADAT ik al verhuisd ben. Ik woon inmiddels al bijna 2 maanden op het nieuwe adres.

Het bedrijf wat de inspectie heeft gedaan, heeft het bedrijf waar ik mijn huis van huurde al gefactureerd, en is reeds betaald door de verhuurder. Uit het niets krijg ik zojuist een factuur dat het verhuurbedrijf het bedrag aan mij wilt doorbelasten. Ik vind het frappant dat dat nu pas gebeurd; 2 maanden nadat ik al verhuisd ben terwijl de verhuurder dit bedrag al in september aan het bedrijf heeft betaald!

De gehele borg heb ik terug gehad, en er waren verder geen op of aanmerkingen met betrekking tot het pand.

Enfin, de meerderheid van de reacties geven aan dat dit niet kosten betreft voor de huurder maar inderdaad voor de verhuurder.

tijger1
door tijger1 Feb 21, 2020 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die twee maanden doen er natuurlijk niet toe, vooropgesteld dat er werkzaamheden uitgevoerd zijn en vooropgesteld dat die voor uw rekening zouden moeten komen.

Dus ja, op die voorwaarden mag de verhuurder dat ook nog twee maanden nadat u verhuisd bent door belasten.

A.
door A.noniem Feb 21, 2020 om 15:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Allen,

Hartelijk dank voor al uw antwoorden!

Ik zal aan de hand hiervan verdere stappen ondernemen.

ma
door malty Feb 21, 2020 om 16:26
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het bedrijf wat de inspectie heeft gedaan is betaald zegt u.
Is die slecht doorlopende afvoerput ook gerepareerd en betaald?
Om te weten of u de rekening moet betalen, of de werkzaamheden voor uw rekening zijn, aan de verhuurder vragen wat die onderhoudskosten dan geweest zijn.
Er staat wel onderhoud, maar u weet niet wat voor werkzaamheden dat geweest zijn
Als het echt 'onderhoud of reparatie' is wat voor de rekening van de huurder is, zult u de rekening moeten betalen, bij niet betalen kunnen de kosten voor u oplopen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 21, 2020 om 13:53
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd en als ook af te leiden uit de gegeven verwijzingen heeft de verhuurder geen enkel recht om hier een nota over te zenden. Dit soort onderhoud is geheel ten laste van de verhuurder tenzij, herhaald tenzij, de verhuurder kan bewijzen dat een en ander aan u is te verwijten wegens nalatigheid / slordigheid.

Woont u in een huurwoning van een woningbouwcoörperatie / sociale huurwoning, dan kunt u hoe dan ook de huurcommissie raadplegen in deze.

(Ik noem dit tenzij als secretaris van een huurdersbelangenorganisatie).

ma
door malty - Feb 21, 2020 om 20:33
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lees eens welk onderhoud voor huurder en welk voor verhuurder is.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2003-08-01

re
door red1 - Feb 24, 2020 om 12:09
329 Antwoorden / 1 Vragen

Nada Nope niks Nothing

mo
door mof - Feb 24, 2020 om 12:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt van het onderhoud af. Wat heeft de verhuurder gedaan?

1paul
door 1paul - Feb 24, 2020 om 14:02
3132 Antwoorden / 0 Vragen

Hij mag dit doen MITS het onderhoud welke hij uitvoerde ook voor rekening huurder komt, doucheputje schoonmaken bijvoorbeeld is uw eigen verantwoordelijkheid...

Lees even in de link...

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning