Gr
door Grunn1 Jan 3, 2017 om 16:32
Geldzaken & recht

Doorlopendiet

Ik heb al jaren een rente krediet bij de Defam waarbij je alleen rente betaald en aan het einde van de looptijd de volledige aflossing. Vandaag krijg ik een brief van de Defam dat ze per 1 maart deze rente krediet gaan omzetten naar een doorlopend krediet waarbij je rente en aflossing per maand betaald en wordt het Te betalen bedrag per maand verdubbeld. Volgens de brief is de reden dat er teveel mensen zijn die problemen hebben met de aflossing aan het einde van de rente termijn. Ik heb nog nooit te laat betaald en er zijn ook nooit achterstanden geweest. Kan dit zomaar?

1622 7 Rapporteer

lo
door lovewinnie - Jan 3, 2017 om 17:07
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mag. Ze mogen de voorwaarden aanpassen. Uiteindelijk zal de rente gelijk blijven ( mogen ze niet zomaar aanpassen of juist gunstiger) en lost u elke maand meteen wat af ipv alles op het eind ( dan moet u dus het krediet ineens betalen en snap dat veel dat niet kunnen, waarom kunt u nu niet bijv alles aflossen en over bijv 5 jaar wel).  Waarschijnlijk is de rede een wijziging in de wet of worden dit soort leningen niet meer gegeven.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 3, 2017 om 17:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wat een gevaar leenvorm. Alleen jarenlang rente betalen en ondertussen moet je de discipline hebben om het totaal geleende bedrag bijeen te sparen.
Voorwaarden mogen ze wijzen, dat u nu dubbele lasten krijgt maakt mijn inziens niet uit want dat deel moest u toch al apart houden voor de aflossing aan het einde.

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2017 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Netjes, nooit te laat betaald, en ook nooit achterstanden. Maar hoe had u gedacht aan het einde van de looptijd, en wanneer is dat dan, die geleende som in één keer af te lossen?

Ik lees bij een aantal van die aanbieders van rente kredieten, dat er een maximale looptijd is van vijf jaar en dat dan de lening omgezet wordt naar een doorlopend krediet, waarbij ook afgelost wordt.

Als het bedrag verdubbeld wordt, betekent dat haast dat u een heel hoge rente betaalt.

Ik hoop voor u dat u kredietwaardig genoeg bent om de lening om te kunnen zetten naar bijvoirbeeld ern persoonlijke lening met een aanzienlijk lagere rente. Informeer daarnaar.

Maar het is uiterst verstandig van de Defam, dat ze stoppen met dat spul.

Cookies
door Cookies - Jan 3, 2017 om 17:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je even op de site van Defam had gekeken (en/of de voorwaarden), had je onderstaande tekst zien staan:

Mag een kredietverstrekker dit doen?
In de voorwaarden die bij het afsluiten van een RenteKrediet zijn verstrekt, staat dat wij een RenteKrediet mogen omzetten. Wij willen hiermee voorkomen dat later opeens een heel groot bedrag moet worden terugbetaald. Dat zou voor veel mensen ook niet mogelijk zijn. Doordat wij deze wijziging nu doorvoeren, wordt het krediet geleidelijk afgelost.

Waarom doen we dit?
Wij vinden Verantwoord Kredietgeverschap belangrijk. Een aflossingsvrij krediet, zoals het RenteKrediet, past daar niet meer bij. Daarom zijn wij een tijd geleden gestopt met het verstrekken van RenteKredieten. We hebben nu ook besloten om alle bestaande RenteKredieten om te zetten in een Doorlopend Krediet met aflossing.

Volledige tekst https://www.defam.nl/nieuws/rentekrediet

Cookies
door Cookies - Jan 3, 2017 om 17:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En hoe had je trouwens gedacht ooit af te lossen dan? Met alleen rente betalen, los je niks af. Vind het een goede maatregel van Defam.

aurora1
door aurora1 - Jan 3, 2017 om 19:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat moet u al bekend geweest zijn sinds ca november 2015: https://www.defam.nl/nieuws/rentekrediet
Ik zou toch maar zo snel mogelijk de lening aflossen.

Cookies
door Cookies Jan 3, 2017 om 19:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Link stond er al. Wel even bij de les blijven. ;-))

aurora1
door aurora1 Jan 3, 2017 om 20:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad: een halsmisdrijf...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2017 om 13:37
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Het enige dat u m.i. kunt doen is contact opnemen en een u passende aflossing proberen af te spreken.