Wi
door Wijkkie Feb 10, 2018 om 20:02
Geldzaken & recht

Douane invoer kosten

Ik heb in Amerika een hangmat en een tarp besteld. Het bedrag wat ik betaald heb is € 415,00. Het pakket is in Amsterdam binnengekomen en door dr Douane bekeken. De douane hecht een wasrde van € 367,67 aan mijn hangmat en tarp.
Nu moet ik invoer rechten betalen van... schrik niet € 143,60 incl. afhandelkosten van PostNL à € 13,00.

Ik vind dit buiten proporties !!
Kan dit zomaar ?

14449 20 Rapporteer

getty
door getty - Feb 10, 2018 om 20:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Deze tarieven zijn toch gewoon bekend van te voren? Met andere woorden, dit kan toch niet als een verrassing voor je komen?
En ja dit kan dus zomaar.

Dj
door Djune286 - Feb 10, 2018 om 20:18
1 Antwoorden / Vragen

Helaas, maar dat kan inderdaad. Als je iets via internet (of op een andere manier) besteld van buiten de EU en het gekozen artikel kost meer dan 22 euro dan moet je altijd invoerrechten betalen en als het pakket meer waard is dan 150 euro dan moet je ook nog eens 21% BTW betalen. Beide extra's worden berekend over de gehele waarde van het pakketje (inclusief de verzendkosten en evt. verzekering). Dat kan inderdaad al snel oplopen tot ca. 40-45%. Op de website van de belastingdienst staan rekenvoorbeelden en meer uitleg.

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2018 om 20:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het meer kost dan € 22 moet je btw betalen, invoerrechten pas boven de € €150. Maar altijd afhandelingskosten.

newmikey
door newmikey Feb 12, 2018 om 15:41
830 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad precies andersom, zoals TIJGER1 het schrijft:

-tot €22 (kale waarde) betaalt u niets
-tussen de €22 en €150 betaalt u 21% BTW over de waarde plus vervoerskosten + inklarings (=administratie) kosten van de pakketvervoerder
-boven de €150 betaalt u rechten bij invoer over de waarde plus vervoerskosten, 21% BTW over waarde + vervoerskosten + rechten bij invoer  + inklarings (=administratie) kosten van de pakketvervoerder

jayrayskull
door jayrayskull - Feb 10, 2018 om 20:19
48 Antwoorden / Vragen

Ja, dit kan zomaar. Deze tarieven staan gewoon op de site van de Douane, oftewel de Belastingdienst. Op tv zijn ook regelmatig reclames te zien dat men moet opletten dat er in sommige gevallen invoerkosten kunnen worden gerekend aan de grens. Het is misschien vervelend, maar dit had u gewoon kunnen opzoeken.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 10, 2018 om 20:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Bijzonder dat mensen een artikel kunnen vinden in welk land dan ook.
Maar even van te voren bij de douane of belastingdienst kijken kunnen ze niet.

Wees blij dat de douane uw hangmat bijna €100 lager qua waarde inschat.
Het bedrag van 367 is gewoon het ex BTW bedrag
Uw bedrag lijkt echter aan de hoge kant, zie de link.
http://www.invoercalculator.nl

He
door Heer Bommel Feb 10, 2018 om 21:06
9 Antwoorden / Vragen

Ik las ergens op het internet dat de invoerrechten op een tent 12% van de productwaarde is. Ik vermoed dat een tarp in eenzelfde categorie valt. Als je dit doorrekend dan kom je precies bij het bedrag uit.

@Wijkkie; Omdat je buiten de EU besteld én het bedrag hoger dan € 150,- is moet je invoerrechten en 21% btw (over de waarde van de producten + invoerrechten) betalen.

Invoerrechten: 12% van € 367,67 = € 44,12
BTW:  € 367,67 + € 44,12 = € 411.79/100*21 = 86.48
Kosten:  € 86,48 + € 44.12 = € 130.60 + € 13.- (PostNL) =  € 143,60

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2018 om 20:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat gebeurt niet “zomaar”, dat is voorgeschreven.

marita5
door marita5 - Feb 10, 2018 om 21:22
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Wijkkie ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.businessinsider.nl/invoerrechten-bestelling-online-webwinkel-buitenland-aliexpress/

Jo
door Joke46 - Feb 10, 2018 om 21:50
1 Antwoorden / Vragen

Hallo, ik heb alleen een tip: let op dat de douane niet óók nog btw rekent over de vevoerskosten in Amerika, want daarover is daar al VAT (= btw) betaald. Dat deden ze bij mijn zoon in een vergelijkbare situatie.

aurora1
door aurora1 - Feb 11, 2018 om 02:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja dat kan niet alleen zomaar, maar moet en dat is volgens de wet.
Ik begrijp niet dat u niet gewoon in Nederland een hangmat en dekzeil koopt. Wel zo voordeling en dat is goed voor de Nederlandse economie. Hangmatten (goede) zijn voor ca 30 euro te koop of voordeliger, en "tarps"/dekzeilen vindt u o.a. bij bouwmarkten. Geen invoerkosten en niet de economie van Trump/Amerika ten koste van de Nederlandse spekken. En u bent zoveel voordeliger uit.

costnix
door costnix Feb 11, 2018 om 08:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ach, ”tarp” klinkt toch veel chiquer dan “dekzeil”? :-)

Di
door Dirk W Feb 12, 2018 om 13:37
4 Antwoorden / Vragen

Toch leuk, ze gunnen de nationale/ regionale/ lokale ondernemer niets, ze kunnen het allemaal zo lekker goedkoop kopen, vind dit schitterd hoe meer bijkomende kosten ze moeten betalen, hoe leuker ik het vind.

Le
door LeCorbeau Feb 12, 2018 om 23:48
38 Antwoorden / Vragen

Dirk W zeur niet zo, ik doe mijn boodschappen in België en Duitsland, ook brandstof tank ik daar. Ik koop zo min mogelijk in NL, kijken je buiten met hun overgeprijsde mode en wat al niet made in China. Hoe meer ze bij mij jatten in DH hoe minder ik hier uitgeef

hansje klein
door hansje klein - Feb 11, 2018 om 09:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Wijkkie ...

Mij interesseert het, waarom dèze producten anders/beter zouden zijn dan de regionaal verkrijgbaren ...

Di
door Dirk W - Feb 12, 2018 om 13:33
4 Antwoorden / Vragen

Dit zijn normale tarieven,
Kijk als U voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, en U laat U vooraf niet voldoende informeren , zijn dit de coscequenties.
Een goede leer voor de volgende keer, heb geen medelijden met U.  Vind het eerlijk wel leuk, als die koopjagers bedrogen uitkomen.

im
door imke12 - Feb 12, 2018 om 13:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt inderdaad erg veel. Bij een waarde van €367.67 zou de btw €77.21 zijn. Invoerrechten mogelijk €25, en zelfs met de €13 van Post.nl kom je daar nog niet aan.
Ik zou toch even informeren bij de douane.
Soms als je iets besteld gaat het langs de douane, en ontvang je het zonder kosten, maar steeds vaker moeten er invoerrechten en btw betaald worden.
Net als dat je, als je naar het buitenland gaat, bijvoorbeeld via Schiphol, koop je op Schiphol-Plaza alles zonder btw, moet je bij invoer weer de btw betalen. Helaas, maar zo zijn de regels...

on
door onderweegs - Feb 12, 2018 om 14:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie opmerkingen voorbij komen dat we dan maar lokaal moeten kopen. Asl ik dat kan zal ik dat zeker doen, maar niet alles is lokaal te koop. Ik hou van Hawai shirts omdat die kleurig zijn en goed zitten. Helaas heb ik dit in Europa niet gevonden vandaar dat ik ze in Hawai bestel. Ze zijn daar echt niet goedkoper.

panter22
door panter22 Feb 13, 2018 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je nog geluk dat ze het naar Nederland willen sturen.

mo
door mof - Feb 12, 2018 om 14:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja dat kan zomaar. U mag namelijk maar beperkt vrij invoeren. Iets van 150€ of zo. Over de rest worden invoerrechten gerekend. U had dit vooraf kunnen opzoeken/navragen bj de belastingdienst.

lo
door lotje - Feb 12, 2018 om 14:47
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Wijkkie,
Ja dat mag.
Post.nl verdient er ook leuk aan, zelfs als je maar een paar euro boven het BTW-vrije bedrag zit, betaal
je (een klein bedrag ) BTW plus 13 Euro extra aan Post.nl.
Groet, Lotje

1paul
door 1paul - Feb 12, 2018 om 15:14
3143 Antwoorden / 0 Vragen
ha
door harryromijn - Feb 12, 2018 om 15:39
272 Antwoorden / 0 Vragen

Dankzij de door sommigen zo vermaledijde EU - en de vele associatieverdragen, o.a. alle Middellandse zee landen - zijn we enorm verwend geraakt mbt vrije verkeer van mensen, goederen en kapitaal vanaf Cyprus tot aan Noorwegen en Ierland tot aan Estland. Idem de consumentenbescherming, door het CE keurmerk voor speelgoed, sportartikelen, geverfd spul en alle levensmiddelenregelingen. Zeker weten, dat die US-artikelen niet behandeld zijn met iets wat in de EU verboden is, vaak uit veiligheidsregelingen ?
Gewoon - als op zoveel uitingen van de douane mbt mee te nemen goederen uit het (verre) buitenland - invoerrechten en BTW betalen. Al vergeten hoe het was toen u vroeger met uw ouders naar Duitsland of Belgie ging, en de koffer op z'n kop gezet werd door de douane ?
Nog 15 maandjes, en dan ook schateren als u met de Hogesnelheidstrein naar of van Londen komt.

newmikey
door newmikey - Feb 12, 2018 om 15:51
830 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt wel zo'n beetje. Op de meeste textielproducten zit een derde-lands tarief van 12% rechten bij invoer. Daarbij komt dan nog 21% BTW, gerekend over de waarde inclusief vervoerskosten plus de rechten bij invoer.

De Douane heeft een waarde van €367.67 aangehouden volgens u en dat komt neer op rechten bij invoer van €44.04, BTW van €86.32 en met die €13 administratiekosten kom je inderdaad op een bedrag van rond de €143 uit.

Wat klopt er volgens u niet?

[EDIT] Zie nu pas dat @HEER BOMMEL het ook al correct had doorgerekend.

rf
door rfrijhoff - Feb 12, 2018 om 17:40
41 Antwoorden / Vragen

Dit is zoals door anderen al gezegd wettelijk geregeld. Ik heb zelf ook eerst vooraf de regelingen hieromtrent opgezocht aangezien ik muziek CD's en DVD's uit Japan wilde hebben. Ik zorg er dan ook voor dat mijn bestellingen niet boven de grens van €150 uitkomen, anders wordt het wel een hele dure grap.

holiday
door holiday - Feb 13, 2018 om 01:56
102 Antwoorden / 12 Vragen

Tot een paar jaar geleden moest een vervoerder enkele pakketten bij de douane aanbieden ter controlle, daar werd niets voor gerekend.
Nu hebben ze een europesche wetje aangenomen, waarin staat dat een vervoerder hiervoor geld mag rekenen.
Sinds die vervoerbedrijven weten dat zij daar handelingskosten voor mogen rekenen, doen zij alle pakketjes aangeven bij de douane.
De douane profiteerd hiervan en ook de vervoerder.

Let op bij het bestellen in Europa, het pakketje kan evengoed uit China of Amerika komen en u betaald de kosten.

newmikey
door newmikey Feb 13, 2018 om 09:04
830 Antwoorden / 0 Vragen

Pure nonsens - dit is al sinds de invoering van de interne markt in 1993 zo. Waar sommige mensen toch de onzin vandaan halen..."alle pakketjes aangeven" nog wel!

he
door henkfedejong@gmail.com - Feb 13, 2018 om 07:39
1 Antwoorden / Vragen

Wat dom. Of u het nu koopt in de VS en meeneemt naar Nederland zal de douane u voor hetzelfde bedrag belasten.+ On-line bestellen is geen methode om de douane te ontwijken; U betaalt exact dezelfde invoeraccijnzen. Uw leverancier in de VS had u hier op moeten wijzen door te vermelden: Price excluding import taxes for the Netherlands

newmikey
door newmikey Feb 13, 2018 om 09:06
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ook al onzin. Wie iets in de bagage meeneemt uit de VS mag tot €430 belastingvrij meenemen. Dit zou dus nooit belast zijn. De grens van €22 en €150 geldt alleen voor verzending van goederen.

tijger1
door tijger1 Feb 13, 2018 om 09:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@newmikey
Topic staat in de nieuwsbrief, dus dan weet je het wel.