Di
door Dirk1990 Feb 25, 2018 om 00:32
Geldzaken & recht

Een bouwbegeleider heeft ons slecht werk geleverd.

Begin Maart 2017 is een kennis (bouw begeleider van beroep) van ons gaan meten naar de verzakking van ons huis, (dit is informeel gebeurd, er is dus geen offerte of iets dergelijks ondertekend. In oktober kwam hij, redelijk in paniek, met de boodschap dat ons huizen blok over de hele linie in totaal 4cm gezakt was. Hij, de expert in onze ogen, overrompelde onze met zijn paniek en dat de zakking direct tot stoppen moest worden gebracht, wij als leken raakten natuurlijk ook in de stress en gingen er van uit dat de hij wist waar hij het over had. Wij hadden echter twijfels bij zijn oplossing en wilden nog voor extra opinies navragen. Hij had echter al van alles geregeld en vertelde ons diezelfde maandag dat er op woensdag mensen zouden komen om het zakken tegen te gaan. Met een mix van opluchting en gevoel van druk hebben wij toen ingestemd met zijn oplossing. Dit werd uitgevoerd en al snel bleek dat deze 'oplossing' waarschijnlijk niets hielp maar een heel ander probleem veroorzaakte (nieuwe krachten verdeling omdat sommige delen van het huis nu harder zakken dan andere). Hij staat er nu echter op dat hij betaald wordt voor zijn diensten terwijl deze ons verder in de problemen hebben geholpen.

Mijn vraag is nu ook, in hoeverre is hij verantwoordelijk voor zijn wanprestatie en heeft hij recht op zijn betaling.

3742 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 25, 2018 om 00:49
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Wat u eigenlijk schrijft is dat er een goede toneelspeler is opgestaan en met applaus ontvangen is. Waar u (jullie) nu spijt van hebben. Hij staat er nu op betaald te worden; gaan jullie er maar op staan dat hij geen goede toneelspeler is en de voorstelling afkeuren, m.a.w. de voorstelling niet betalen.

panter22
door panter22 - Feb 25, 2018 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Begin maart huren jullie zwart een mannetje in die een oplossing moet vinden voor de verzakking van jullie huis.
Pas 7 maanden later horen jullie weer van hem en dan heeft hij in paniek zonder overleg met jullie al werklui ingehuurd die 2 dagen later de klus gingen klaren. Jullie twijfelden als leken aan zijn deskundigheid en wilden een ander inschakelen. Niet gedaan en jullie hebben de opdracht verstrekt en moeten de kosten die hij gemaakt hebben betalen.
Mogelijk is er sprake van wanprestatie, maar dat zullen jullie aan moeten tonen.
Zomaar niet betalen onder het mom hij is de expert en wij zijn maar een leek, daar kom je niet mee weg.
Schakel je rechtsbijstand maar in, of ga naar een advocaat, want iemand op een forum kan hier niet zomaar even een antwoord op geven.

Di
door Dirk1990 Feb 25, 2018 om 09:38
Antwoorden / 1 Vragen

We hebben nooit over inhuren gesproken. Er was nooit iets gezegd over kosten of een prijsafspraak gemaakt. Verder heeft hij zichzelf werk toebedeeld waar niet om gevraagd is. Ook deze heeft hij in rekening gebracht.

Maar zal eens kijken naar een advocaat, het is merkwaardig hoe dit werkt, als je in een winkel iets koopt en het functioneert niet ga je ook terug voor je geld.

panter22
door panter22 Feb 25, 2018 om 16:21
6599 Antwoorden / Vragen

Als je in de winkel iets koopt, dan vraag je toch ook hoe duur het is?
Vervelend, bij de buren heeft hij dezelfde werkzaamheden verricht voor dezelfde prijs?
Als je niet lid bent van Vereniging eigen huis, dan kun je ook eens informeren bij het juridisch loket.
https://www.juridischloket.nl/

Ge
door Genee - Feb 25, 2018 om 08:58
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ben benieuwd wat de andere blokbewoners gedaan hebben aan dat ‘verzakken’?
Want alleen uw huis van het hele blok tegen verzakken beschermen kan natuurlijk niet.

Di
door Dirk1990 Feb 25, 2018 om 09:30
Antwoorden / 1 Vragen

Het contact was gezocht door de bewoners van het middelste huis. Zij merkten de verzakking op en vroegen om hulp aan iemand uit de privé sfeer. Ons huis en het middelste huis zakte het snelste weg. Er was alléén aan de voorkant gemeten en alleen de voorkant heeft extra ondersteuning gekregen.

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2018 om 09:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe hoog is de nota voor deze waanzinnige grap?

Di
door Dirk1990 Feb 25, 2018 om 09:32
Antwoorden / 1 Vragen

4,5k voor de werkzaamheden en een kleine 900 voor het meten (waar ik gevraagd was) en 'bouwbegeleiding' waar niet om gevraagd is. We laten even de geschreven uren achterwege, daar hebben we ook sterkte twijfels over.

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2018 om 09:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt dan wel nergens om “gevraagd” hebben, maar u hebt die “kennis” zijn gang laten gaan met meten en nog veel erger met het “stoppen van die verzakking”.

Ik kan mij nauwelijks iets voorstellen wat er aan één huis moet gebeuren terwijl er dan zogenaamd een heel blok aan het zakken is.

Heeft u geen rechtsbijstand verzekering of bent u geen lid van VEH?

hansje klein
door hansje klein - Feb 25, 2018 om 09:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uw deskundige 'kennis' was dus NIET deskundig ...

Zolang de rekeningen niet zwart zijn en de 'deskundige' een aangemeld eigen bedrijf heeft, heeft u gewoon met eigeninitiatief  'onzin' ingekocht (naar uw eigen beschrijving) met alle gevolgen.

Lid van de VEH? Dan dáár uw klacht voordragen en naar een bouwtechnische fout laten zoeken.

Ge
door Genee - Feb 25, 2018 om 10:50
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft de bouwbegeleider dan alleen het middelste huis en uw huis gemeten?
Als hij alle huizen heeft gemeten, hebben alle bewoners dan een rekening gekregen?
Ik vraag me af hoe je kunt meten dat een huis 4 cm gezakt is.

jo
door jorisw - Feb 25, 2018 om 16:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een bouwbegeleider is geen bouwkundig ingenieur. Jullie hebben dus zelf een amateur ingehuurd voor een specialistische klus. En dan (zwart) geld terug willen hebben?

Di
door Dirk1990 Feb 25, 2018 om 16:49
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, zo ver zijn wij nu ook dat het een amateur is. En dat nog niet eens.

Hij presenteerde zich als deskundige op het gebied, je zou er toch van uit moeten gaan dat de vader van een vriend (vriendschap duurt al ruim 10 jaar) eerlijk tegen je zal zijn. Ook dat je verteld wordt dat als iemand er geen verstand van heeft, hij je doorverwijst naar anderen.

Nogmaals er is helemaal niets zwart gebeurt, de relatie verzuurde pas (en de rekeningen kwamen pas) toen wij begonnen te twijfelen aan zijn kunnen.

Al met al is het een leerzame ervaring geweest mbt vertrouwen in de mensheid.

aurora1
door aurora1 Feb 26, 2018 om 03:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou lid worden van de Vereniging Eigen Huis (kost weinig en heeft veel te bieden) en een bouwdeskundige naar e.e.a. laten kijken.
De rol van de "bouwbegeleider" hier begrijp ik ook niet zo goed. Voor zover ik weet is dat een persoon die voor de communicatie tussen aannemer en klant zorgt, als een klant die inhuurt. De bouwbegeleider moet onafhankelijk zijn en terzake kundig/de relevante opleidingen hebben. Hier lijkt sprake van een omgekeerde wereld: een onduidelijk "bouwbegeleider" kondigt zich aan, doet metingen (?) en regelt verder allerhande uit eigen beweging.
Ik vind het ook een wonderlijk verhaal dat deze of gene zomaar over verzakkingen van een pand of een rij huizen spreekt en dat gaat "meten" en besluit dat het om 4 cm gaat (huh?) en de zaak gaat "oplossen"?  Zo werkt dat in de regel niet. Mogelijk is er niet eens een verzakking.
U kunt uw licht ook nog opsteken bij de gemeente, of daar mogelijk iets bekend is over verzakkingen, problemen met de grond, problemen met water etc.

aurora1
door aurora1 - Feb 26, 2018 om 01:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe is dat dan gemeten, die "verzakking"?
Wat is er gedaan om die "verzakking" terug te draaien, op te heffen of te stoppen?
Is die rekening per huis of gedeeld door het aantal huizen en hoeveel huizen betreft het dan?
Wat is het andere of nieuwe probleem dat nu ontstaan is?
Het lijkt wel het verhaal van schoorsteenvegers die geen schoorsteen vegen maar doen alsof en een gepeperde rekening presenteren, dakbedekkers die zeggen dat een paar pannen verkeerd liggen en vervolgens een hoge rekening presenteren en een totaal vernield volledig dak achter laten enz.
Ik heb totaal geen idee van wat ik me bij dit alles moet voorstellen.
Dat was en is dus geen "vriend".

1paul
door 1paul - Feb 26, 2018 om 14:21
3135 Antwoorden / 0 Vragen

waar het om gaat is of hij de door hem aangedragen oplossing aan jullie voorgelegd heeft met een prijs daaraan vast EN, vooral dat laatste, GARANTIE dat dan de verzakking ook verleden tijd zou zijn???

eerlijk gezegd denk ik van niet, als dit wel het geval is heeft deze kennis ook nog eens een verplichting naar jullie toe, namelijk dat de boel niet meer zou verzakken, nu dit niet het geval is, sterker, de boel verzakt meer, dan kun je hem aansprakelijk stellen voor de extra schade, let wel, stel hem wel in de gelegenheid om de boel te repareren EN vooral zo dat de boel niet meer verzakt en de reeds gedane schade gerepareerd is, pas dan heeft hij recht op de initiele afgesproken aanneemsom, dit is trouwens altijd incluis BTW!!!