ro
door roela Aug 31, 2019 om 10:32
Geldzaken & recht

Een pad van dienstbaarheid.

Wij wone al 25 jaar in een straat met een achterom met een pad van dienstbaarheid. ( 1,50 m breed).
Wij hebben hier altijd de gft bak staan.
Nu komen er nieuwe buren en die eisen dat wij de bak wegzetten omdat zij er met de brommer door willen.
Kan dit zomaar, moet ik hier gehoor aan geven?

3608 12 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Aug 31, 2019 om 10:35
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Roela,

Het antwoord is : ja.

Doe die GFT bak even in je eigen tuin.

tijger1
door tijger1 - Aug 31, 2019 om 10:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk moet u daar gehoor aan geven. Een pad is geen opsteplaats voor afvalbakken. Er moet ook een kinderwagen of scootmobiel door kunnen.

ne
door neodutchio - Aug 31, 2019 om 10:50
5128 Antwoorden / 12 Vragen

In de erfdienstbaarheid staat beschreven hoeveel breedte er vrijgehouden moet worden om de doorgang niet te belemmeren. Een pad van 1,5 meter breed en een kliko er is wordt wel erg smal.

En ja, daar moet u gehoor aan geven.

jo
door jorisw - Aug 31, 2019 om 11:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Binnenkort een ander bericht van Roela: Ik krijg zoveel spam. Kan ik daar iemand de schuld van geven?

Iv
door Ivo W - Aug 31, 2019 om 11:08
727 Antwoorden / Vragen

Tenzij er een andere breedte als erfdienstbaarheid is opgegeven dan de breedte van het hele pad, dient het gehele pad vrij gehouden worden en beschikbaar te zijn voor het 'verkeer'.

Staat in de akte niets over de breedte van het pad vermeld, dan moet dus de volledige 1,5 meter vrijgehouden worden. Staat er in dat er een doorgang van bijvoorbeeld minimaal 1 meter beschikbaar moet zijn, dan moet u zich aan die beschreven breedte houden en mag u de overige ruimte wel gebruiken om uw eigen spullen te stallen mits het pad ook daadwerkelijk tot uw perceel hoort.

Th
door Thijs124 - Aug 31, 2019 om 11:13
289 Antwoorden / Vragen

Dan is het ik krijg zoveel spam in mijn mailbox van Ziggo. Dan heeft Ziggo de schuld.

tenormin
door tenormin Aug 31, 2019 om 13:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

In ieder geval zal niet een van ons zo dom zijn om haar te mailen: we geven ons adres toch niet aan iedereen? ;-)

me
door mein33 - Aug 31, 2019 om 13:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Niewe buren, nieuwe wetten en een van ouds geldende erfdienstbaarheid !

Als de erfdienstbaarheid in het koopcontract/kadaster staat vermeld, dan dient u daar onverwijld gevolg aan te geven en mag u niets op het pad zetten dat de vrije doorgang belemmert of hindert.
Ook niet als u dat al vele jaren doet en de vorige buren daar geen probleem van maakten.

Donuts
door Donuts - Aug 31, 2019 om 14:27
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wat zeker niet zomaar kan, is zonder overleg met de nieuwe buren, op de oude voet doorgaan. Uw nieuwe buren eisen niet, maar komen terecht op voor hun rechten.

gerbera
door gerbera - Aug 31, 2019 om 15:11
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Een achterom dient ten aller tijde een vrije doorgang te bieden aan de gebruikers dus is het plaatsen van opstakels oficiëel niet toegestaan. Dat dit 25 jaar lang door andere gebruikers is gedoogd is prima. Het enige dat u kunt "eisen" maar verzoeken klinkt beter is dat er alleen met de brommer aan de hand gelopen mag worden. Het wordt nml gezien als een voetpad en daarnaast gevaarlijk als er gereden wordt en er iemand uit de achteruitgang komt. Tevens zou het pad ook nog onder de categorie "brandgang" kunnen vallen en dan is het plaatsen van opstakels helemaal niet toegestaan.

aurora1
door aurora1 - Aug 31, 2019 om 16:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat pad is geen verzamelplaats van afvalbakken. Ik zou die dus maar snel weghalen, dat is ook bevorderlijk voor de verstandhouding met de nieuwe buren. U heeft kennelijk geluk gehad met de vorige buren die, mogelijk omwille van de vrede, niets over die stinkbak met vliegen e.d. gezegd hebben. Uw vraag verbaast mij.
De brandweer zal ongetwijfeld ook weghalen eisen.

panter22
door panter22 - Aug 31, 2019 om 16:45
6599 Antwoorden / Vragen

Lees deze blog van een advocaat en je bent weer helemaal op de hoogte. Nog even over de container:

Vaak is in de akte enkel opgenomen dat sprake is van een erfdienstbaarheid dat een recht inhoudt om te komen en te gaan van en naar de openbare weg. De woorden ‘komen en gaan’ sluiten dan het parkeren van auto’s op het toegangspad of het stallen van fietsen en vuilcontainers in een steeg uit.
https://www.rensenadvocaten.nl/blog/2018/04/06/erfdienstbaarheid-van-uitweg/overpad.-wat-mag-wel-en-wat-mag-niet/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 6, 2019 om 10:23
16770 Antwoorden / 202 Vragen

@ROELA, ietwat laat maar n.a.v. enkele opmerkingen m.b.t. spam: bedoeld wordt dat de inhoud van deze site zo ongeveer in de gehele wereld te lezen is en uw e-mail adres dus zichtbaar is voor ook degenen die er misbruik van willen maken. Bij een volgende gelegenheid dus een gebruiksnaam nemen zonder toevoeging van het e-mail account.