rv
door rverdouw@home.nl Jan 21, 2020 om 11:45
Geldzaken & recht

Eén vrije sector woning

In ons app.complex zijn 22 vrijwel gelijke woningen. Toen wij in 2009 de woning betrokken vertelde de verhuurder (Nijestee, Groningen) dat wij in een vrije sector woning terecht kwamen. Maar de rest van de woningen vallen in de sociale sector. Kan dat?

965 9 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jan 21, 2020 om 11:48
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo R.,

Het antwoord is : ja.

Het hangt af van je inkomen.

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2020 om 11:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat zou niet kunnen, behalve als die ene woning sterk zou afwijken van de rest.

Heeft niets met uw inkomen te maken.

Neem eens contact op met de woonbond.

Ik denk dat u in 2009 al beduveld bent.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 21, 2020 om 11:51
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Verander uw gebruikersnaam om spam te voorkomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 21, 2020 om 12:27
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat kan. In dat geval gold voor die woning dat die o.a. qua puntentelling bij aanvang van uw huur die huur boven de maximale huurgrens van sociale woningen uitkwam. U had die puntentelling kunnen controleren. Voor niet Sociale woningbouwverenigingen/stichtingen geldt dat zij huren mogen verhogen boven de voor sociale huurwoningen geldende huurgrens en dat kan toen ook al het geval zijn geweest.
Indien de woningen gelijkwaardig zijn van oppervlakte/tuinoppervlakte is het alsnog zinvol om alsnog te rade te gaan bij de huurcommissie, zie de verwijzing die @MALTY al gaf. En als onverhoopt de huurcommissie niet (meer) het juiste adres is, dan rest gang naar de rechtbank, zie dit citaat uit de verwijzing die @MALTY al gaf: bij onenigheid moet u naar de rechtbank en niet naar de Huurcommissie. Soms kunt u nog wel voor advies naar de Huurcommissie stappen (niet voor een uitspraak). Dit kan alleen als in uw huurcontract staat dat u bij geschillen over huurprijs of servicekosten naar de Huurcommissie kunt. (M.a.w. men kan wel voor advies naar de huurcommissie maar niet voor een uitspraak). (Grote letters door 'toetsenbord/kopieerprobleem'.)

panter22
door panter22 Jan 21, 2020 om 12:41
6599 Antwoorden / Vragen

Na 10 jaar kun je niet meer naar de huurcommissie om de huurprijs te laten toetsen. Daar staat 6 maanden voor.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 21, 2020 om 12:48
16827 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. kan doen van navraag altijd. Als er ook nu sprake is van gelijkwaardige woningen is m.i. niet uit te sluiten dat men toch vanuit de huurcommissie in ieder geval met een advies komt en hoe dan ook een antwoord. Er zijn altijd uitzonderingen die de regel kunnen bevestigen. Niet geschoten, altijd mis. En zie mijn bewerking/aanvulling op mijn reactie en ook het citaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 21, 2020 om 12:32
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Een tip: pas via uw profiel uw gebruiksnaam aan. Verwijder uw e-mail adres opdat u voorkomt dat u ongewenste e-mails / spam ontvangt. Uw vraag is op dit openbare forum over ongeveer iedereen in de gehele wereld die over i-net beschik zichtbaar en dus ook te misbruiken.

Als uw vraag bedoeld is voor de redactie van Kassa, dan kassa@bnnvara.nl Wij zijn in beginsel niet aan BNNVARA gebonden vrijwilligers die op basis van eigen kennis, kunde, ervaring en dus ook eigen mening vragen proberen te beantwoorden resp. adviezen te geven

panter22
door panter22 - Jan 21, 2020 om 12:44
6599 Antwoorden / Vragen

Eerst maar eens vragen aan Nijestee hoe het zit dat jullie een vrije sector appartement hebben.
Je kunt proberen huurverlaging te krijgen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverlaging/vraag-en-antwoord/huurverlaging-vrije-sector

ro
door ron503 - Jan 21, 2020 om 14:27
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zodra een huurder vertrekt mag de huur geharmoniseerd worden tot aan de toen geldende gemiddelde huurprijs. Bij zittende huurders mag dat echter niet en bij die huurders mag enkel de jaarlijke wettelijke huurverhoging en eventueel een scheefwonen percentage in rekening gebracht worden. Ter vergelijking ik woon al een jaar of 30 in de woning en betaalde toen 633 gulden = 287 euro en betaal nu 512 euro. In die 30 jaar is de woning wel aangepast aan de moderne standaard dubbel glas, HR+++ ketel en deels gerenoveerd. Zodra mijn woning vrij voor de verhuur komt mag de verhuurder de huur harmoniseren met de huidige normen en zou voor een woning zoals deze de huurprijs wel eens in de vrije sector kunnen vallen. Er kwam een paar jaren geleden een woning naast mij vrij en die huurders betaalden toen al 630 euro aan huur voor dezelfde woning als die van mij. Het geeft wel een gevoel van ongelijkheid maar het is niet anders.

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2020 om 22:56