hf
door hfoppen Aug 21, 2006 om 19:12
Geldzaken & recht

Eenmanszaak, verdiensten??

Hoi,

ik heb een eenmanszaak en verdien zo nu en dan wat. Ben gewoon in loondienst, dus is ook niet mn belangrijkste inkomen.

Hoe kan ik nu geld etc. ontvangen via mn zaakje, die ik dan prive voor van alles en nogwat kan gebruiken. Kan ik dit zomaar overmaken als salaris zeg maar?

En wat als ik nu besluit te stoppen. Wat moet ik dan doen en kan ik dan het huidige saldo gebruiken? Na overboeken op priverekening zeg maar, of komen er allerlei kvk- & belastingdienstkosten bij?

1104 6 Rapporteer

askjeeves
door askjeeves - Aug 21, 2006 om 20:02
134 Antwoorden / 3 Vragen

Is dit nou een serieuze vraag? Ik kan het me niet voorstellen dus is een zinvol antwoord geven nog teveel gevraagd.

P.S. Denk eraan dat je bij je belastingaangifte je zelfstandige aftrek niet vergeet op te geven!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 22, 2006 om 20:39
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Bij een eenmanszaak in loondienst, ik denk toch van niet. Kan namelijk niet.

Bent u in loondienst en verdient u bij middels een eenmanszaak: dan is het enige wat ik u kan aanraden: inschrijven bij Kamer van Koopha,ndel en BTW nummer aanvbragen Doet u dat niet, wacht dan maar gerust op een leuke blauwe enveloppe met inhoud. Heeft u dat tot heden niet gedaan, ook dan reken op een aardige aanslag.

hf
door hfoppen - Aug 22, 2006 om 20:41
2 Antwoorden / 3 Vragen

ik sta ingeschreven bij de KVK/Belastingdienst, dus dat is het probleem niet.

2 vragen:
* Wat kan ik (privé) doen met het verdiende geld
* Wat te doen als ik wil ophouden met dit zaakje en hoe zit het dan met de opbrengsten etc.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 22, 2006 om 20:52
16957 Antwoorden / 202 Vragen

U zult een verlies en winstrekening moeten hebben en een balans. Bij staken van de onderneming gelden aparte stakingsregels, de details daarvan heb ik niet paraat, vindt u in bijv. een belastingalmanac. Het is hoe dan ook beter om even een goede belastingconsulent te raadplegen.

Heeft u een FOR reservering gedaan , die vervalt dan en u zult dat fiscaal moeten afrekenen. Als al gezegd, houd rekening met aanslagen van de fiscus. Komen soms eerst na twee jaren.

sn
door snuupke - Aug 22, 2006 om 23:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,

Geld dat je prive wilt gebruiken uit de zaak moet je in je kasboek verwerken als "prive uit". Als je wilt stoppen moet je een brief schrijven naar de belastingdienst en je laten uitschrijven bij de KvK. Ik heb dit namelijk zelf ook gehad afgelopen April.Je krijgt dan een brief van de belasting met daarin de vermelding dat je gestopt bent. En van de KvK krijg je een uitschrijfbewijs.

Succes Snuupke

zo
door zonetjes - Sep 2, 2006 om 17:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe bedoel je;

Kan ik geld ontvangen via mijn zaak?

Winst (opbrengst minus kosten = winst) is loon voor de eigenaar, toch.

Net als iedereen moet je daar wel belasting over betalen.

Of wil je ander geld via je zaak ontvangen?

Sorry hoor, ben misschien niet zo slim op dit gebied, maar misschien kan je het mij uitleggen wat je hiermee bedoeld?